Grafische opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Grafische opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:10

Hoi!

Ik heb een aantal vragen over mijn vervolg opleiding.
Aangezien ik op school nergens hulp kan krijgen als ik er om vraag.
Mijn hart ligt sinds ik er mee in aanraking ben gekomen bij grafsiche vormeving. Ik begon op mijn 9e en zolang heb ik geroepen dat ik grafische dingen wil doen.

Nu ben ik al bij 2 kijkdagen geweest. Bij friesland college leeuwarden en friese poort sneek. Allebei de scholen vond ik erg leuk. Maar aangezien ik in franeker woon is het OV handiger als ik naar leeuwarden ga. Maar nu hoor ik van alle kanten dat riesland college je erg aan je lot over laat en dat je overal achteraan moet gaan. Ook heb ik gehoord dat verscillende mensen hun opleiding niet hebben gehaald aangezien de school zelf erg lax was in dingen als stage etc. Is dit waar? ZIjn er misschien mensen op bokt die op friesland college of friese poort hebben gezeten mij dingen uitleggen etc?

Friese poort sneek vind ik ook super! Qua ov wat lastiger te bereiken en mijn voorkeur is gewoon friesland college.

Ik heb alle meeloopdagen en andere dingen grootendeels al gemist omdat mijn school niets liet weten, heb zelf ook dingen gezocht, maar dan moest je via mijn school aanmelden die dat dan natuurlijk weer vergat.

Ik weet uberhaupt niet eens hoe ik moet aanmelden op de scholen, ik word van het kastje naar de muur gestuurd en ik word er ziek van, ik wil super graag duidelijkheid en heel graag een review van mensen die deze opleiding hebben gedaan.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, aangezien ik nu erg in de stress begin te raken.

chimello

Re: Grafische opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:17

Mijn school (in België) is ook soms wat laks, zal overal wel zijn denk ik toch. Maar een opleiding die nu al weinig moeite doet besteedde ik dus geen aandacht aan, ga eens naar andere plaatsen kijken anders, als je toch moet reizen kun je net zo goed ook verder gaan.

Ik ga er trouwens vanuit dat je ook toelating zal moeten doen, het blijft een beeldende opleiding.
Heb je een portfolio (of op z'n minst tekeningen, digitale manipulaties, creatieve dingen enzo) samengesteld?
Mijn opleiding had een portfolio inzage, een tekenoefening (om inzicht en prespectief te testen) en een theorie "examen" met enkele heel voor de hand liggende vragen (bv wat is het Louvre) en we kregen een aantal oefeningen waarop stond teken deze logo's en dan kreeg je bv het logo van hyundai, teken een smurf, etc. Zonder smartphone uiteraard. En dit was eigenlijk moeilijker dan het lijkt aangezien iedereen weet wat een smurf is maar om er een te tekenen zonder voorbeeld werd al lastiger :+
Maar zoiets zul je geheid moeten doen voor toelating.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:29

Dankjewel voor je reactie!
Ja ik heb gelukkig al een portfolio met manipulaties, posters, digital arts, tekeningen en reviews van mensen die ik heb geholpen met iets te designen!

Idd, op zulke dingen zal ik nog wel wat moeten oefenen, bedankt!

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:35

Helaas kan ik je niet helpen met die scholen. Ikzelf zit op het Grafisch Lyceum Utrecht.
Wat chimello inderdaad ook aangeeft is dat je een goed portfolio moet kunnen tonen. Niet alleen de inhoud, maar ook zeker de manier waarop je het presenteert is belangrijk ^^

Niet allemaal losse papiertjes op een tafel leggen. Gewoon een nette map of op foamboards plakken.

Zou ook zeker kijken naar een school waar je je prettig voelt (en of die een beetje goed aangeschreven staat).

Mocht je ergens vragen over hebben of alvast een feedback voor je portfolio willen oid. Ik help je graag! :D

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:37

Zodra ik thuis ben stuur ik graag mijn portfolio naar je op! Ben benieuwd!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:38

Als je feedback wilt mag je je portfolio ook wel naar mij sturen hoor :j ik doe kunstacademie (al heb ik nu even studieonderbreking tot september) en hiervoor heb ik Grafisch Lyceum Rotterdam gedaan :)

Met die scholen kan ik je dus niet helpen maar ik wil je wel meegeven dat het heel belangrijk is om een goede school te kiezen. Desnoods kan je op kamers gaan, al begrijp ik het heel goed als je dat liever niet wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:29

Ik ben vorig jaar begonnen aan Interactief Vormgeven aan het Media College in amsterdam. De school, sfeer en mensen zijn heel fijn... +:)+ Alleen de leraren zijn wat laks met inlever data, uitleggen en ja.. het gehele lesgeven. Wat ik leer is heel fijn, als is het wel een skill die je moet hebben (het zelf kunnen werken en zelf kunnen organiseren). Ik ben blij dat ik de opleiding gekozen heb, vind het erg leuk en heb het verder ontzettend naar mijn zin. *\o/*

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 19:29

Even een schopje; Wie kan mij helpen met mijn portfolio maken?
Ik heb mijn intake vragen en binnenkort intake en wil zelf het initiatief laten zien met mijn portfolio aangezien het in principe niet nodig is, in de hoop dat ze dat wel kunnen waarderen :D

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:30

Fair schreef:
Even een schopje; Wie kan mij helpen met mijn portfolio maken?
Ik heb mijn intake vragen en binnenkort intake en wil zelf het initiatief laten zien met mijn portfolio aangezien het in principe niet nodig is, in de hoop dat ze dat wel kunnen waarderen :D

IK WEL :) ik zie dat je friesland woont pb me even