Twee stuks fruit per dag. Mag je meer stuks eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Twee stuks fruit per dag. Mag je meer stuks eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:20

Een vriendin van mij zei me dat je niet meer dan die twee stuks fruit per dag mocht eten. Ze waarschuwde mij niet meer dat die 2 te eten. Ik denk dat die twee stuks duidt op MINIMAAL TWEE STUKS. Ik denk dat je heus meer fruit per dag mag eten.

Wat vinden jullie daarvan?
Wat weten jullie daarover?

Grapjasjes12

Re: Twee stuks fruit per dag. Mag je meer stuks eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:22

Waarom zou je niet meer mogen? Mag je ook niet meer dan twee ons groenten? Het zijn richtlijnen, ik vind het persoonlijk te weinig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:22

Tuurlijk mag je gewoon meer fruit eten, lijkt me geen probleem. Alleen ff oppassen met alle fruitsuikers..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:23

Ja, meer fruit eten is absoluut geen probleem :)
Van fruit en groenten mag je in principe zo veel eten als je wilt. Het zijn de koekjes en snoepjes die vol troep zitten.

Edit: Phor is me voor :P

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:23

Je moet op den duur wel oppassen dat je niet teveel binnenkrijgt, maar die grens light niet bij 3 stuks hoor!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:26

Dat stomme advies is al zo oud... Wat ze vergeten is dat groente en fruit de afgelopen jaren zo aangepast en mee geklooid is, dat er nog 60% a 75% aan vitamine en mineralen in zit vergeleken met 10 jaar geleden.

Het is helemaal niet erg om meer fruit te eten en je gaat er ook niet dood aan als je minder eet. Waar je wel even op moet letten is de hoeveelheid (fruit)suiker die er per fruitsoort in zit. Ook daarvan is téveel niet goed voor je.

Maar overal waar té voor staat is niet geweldig voor je. Afwisseling is the key!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:30

Natuurlijk mag je meer dan twee stuks fruit eten.
Het is misschien niet goed om de hele fruitschaal achter elkaar op te eten :P
En met fruit zoals pruimen zou ik wel uitkijken, want die werken nog wel eens actief op het darmstelsel :P

Het is wat Phormicola zegt een richtlijn wat je moet eten om een gezond leven te leiden.
2 ons groente en 2 stuks fruit.

Ik eet geregeld meer dan twee stuks fruit. Meestal om te voorkomen dat ik een zak snoep opvreet of naar de snackbar loop voor een vette hap :+

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:31

Dank voor al jullie antwoorden. Ik dacht al zoiets; zal het vriendin vertellen. Ze zei wel dat ik minder bananen moest eten; juist vanwege die fruitsuikers.
TIP: (voor als jullie die nog niet kennen)
Ik heb een app op mijn smartphone van voedingscentrum De EETMETER. Daarin kan je per dag kwijt wat je eet en hij telt de caloriën op. Ik ben er donderdag mee begonnen. Weet nog niet precies wat ik kwijt ben, maar heb me voorgenomen niet meer dan 1300 caloriën te nemen. Ik ben nog niet boven de 1300 uitgekomen. En ik smokkel niet! (heeft geen zin mezelf voor de gek te houden)
Ik doe mee met de Vasten; de periode tussen Aswoensdag en Pasen (=40 dagen) Daarna zal ik wel zien hoe ik verder ga.
Ik laat zeker de bananen staan; 99 calorie en een mandarijn 33!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:46

1300 calorieën is wel erg weinig hoor. Je lijf verbrandt alleen voor het warmhouden van je lichaam, de spijsvertering en alle andere processen al rond de 1500 kcal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:50

Sandrina schreef:
Dank voor al jullie antwoorden. Ik dacht al zoiets; zal het vriendin vertellen. Ze zei wel dat ik minder bananen moest eten; juist vanwege die fruitsuikers.
Ik heb een app op mijn smartphone van voedingscentrum De EETMETER. Daarin kan je per dag kwijt wat je eet en hij telt de caloriën op. Ik ben er donderdag mee begonnen. Weet nog niet precies wat ik kwijt ben, maar heb me voorgenomen niet meer dan 1300 caloriën te nemen. Ik ben nog niet boven de 1300 uitgekomen. En ik smokkel niet! (heeft geen zin mezelf voor de gek te houden)
Ik doe mee met de Vasten; de periode tussen Aswoensdag en Pasen (=40 dagen) Daarna zal ik wel zien hoe ik verder ga.

1300kcal is veelste weinig en erg ongezond. Dat kan ik zonder naar je te kijken al zeggen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:53

Bananen bevatten echter ook dingen die je niet zo makkelijk uit ander voedsel haalt. Het heeft niet veel zin om jezelf bepaalde dingen helemaal te ontzeggen. Veel nuttiger is om aan te houden dat je alles met mate en in veel variatie eet. Af en toe een banaan is prima, maar drie bananen per dag teveel. En 1300 calorieen is wel erg weinig.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:55

1300 Calorieën is VEUL te weinig en daar kun je ook goed last van gaan krijgen als je dat lang volhoudt. 2000 Calorieën is mooi voor een vrouwelijk lichaam. Je systeem gaat namelijk op slot als het lang te weinig krijgt en daar kun je zelfs van aankomen, omdat je lijf ALLES spastisch gaat opslaan voor de magere tijden waar je het lijf nu toe dwingt.

Bananen zijn helemaal niet zo slecht. Je kunt er lang op teren, bevatten kalium en je maakt er tryptofaan van aan (slaap je lekker van). Nogmaals afwisseling is the key.

Gewoon lekker gevarieerd eten en GENIET van je eten.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:13

Sandrina schreef:

Die eetmeter heb ik ook gebruikt en is heel fijn.
Ik ben dat ook gaan doen toen ik besloten heb om niet meer te gaan snoepen en te kijken wat ik zo binnen krijg.
Hier heb ik geleerd om kleinere porties te gaan eten van sommige dingen.
Ik heb de eerste 2 maanden ook alles gewogen en dat in gegeven en ook gewoon eerlijk alles want zoals je zegt je zelf voor de gek houden heeft geen zin.
Maar mag ik vragen waarom 1300 calorieën wil je afvallen ??
Ik heb 1800 calorieën aan gehouden als ik lager zat voelde ik me gewoon slap en merkte ik het bij alles wat ik deed.
Ik ben in 4 maanden 10 kg afgevallen door niet meer te snoepen, opletten wat ik eet en wat meer te bewegen/sporten.
En als ik nachtdienst had ad ik alleen maar fruit dus meer als 2 stuks.
En buiten dat als je een banaan van 100 gram eet dan heb je 99 calorieën (gewogen zonder schil) en ik vond dat al een grote. meestal kwam ik rond de 80 gram uit. bij een normale banaan.
en mandarijnen enz. zijn vaak ook lichter dan wat in de eetmeter staan maar ik ben ook zo gek geweest om dus echt 2 maanden alles consequent te wegen ook een patatje en de dag erna een balansbag.
Als je wil afvallen is de beste manier de manier van leven aan te passen dan hou je het ook gemakkelijk vol en heb je geen jojo effect.
Ik at een goed ontbijt en verder probeerde ik op de 2 a 3 uur iets te eten.
Ik vul de eetmeter niet meer in sinds 1 jan.
Maar weeg me wel nog steeds 1x in de 10 dagen en blijf mooi op gewicht.
Als je eenmaal je eetgedrag hebt aangepast weet je niet anders.
maar je moet er even door heen.

Succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:36

phormicola schreef:
Sandrina schreef:

1300kcal is veelste weinig en erg ongezond. Dat kan ik zonder naar je te kijken al zeggen.

Mede gezien je onderschrift ben ik best nieuwsgierig of je toevallig een opleiding richting voeding hebt gedaan? Of zijn dat voedingsschemas voor paardem?
De richtlijn zegt 2 stuks fruit per dag. Dat is niet minimaal en ook niet maximaal, gewoon 2 stuks. De reden daarvoor isd at fruit veel suiker bevat en veel fruitzuur wat schadelijk is voor je tanden. Als jij dus in 1x een fruitsalade van 3 stuks fruit eet is dat niet zo erg, maar eet je over de hele dag heen steeds een stukje fruit kan dat je tanden beschadigen. Het is ook erg afhankelijk van het soort fruit.
Groente bevat niet zoveel suiker en zuur en daarom geldt hier een richtlijn van minimaal 200gram groente.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:25

Dan moeten ze dat er misschien bij zeggen :+ Dat zou een hoop mensen helpen in het begrijpen van het hoe of wat van een voedingsadvies. Nu is het een star regeltje dat overduidelijk vraagtekens oproept, vandaar dit topic.

Ik heb een opleidinkje gedaan voor sportvoeding, geen volledige opleiding. Ik heb daar ook niets nieuws geleerd. Al jaren lees ik abstracten van wetenschappelijk onderzoek over voeding en het effect ervan op het menselijk lichaam. Daarna een periode veel methoden op mezelf uitgetest, daarna begonnen mensen mij te vragen hen te helpen met hun voeding, met goede resultaten. Dus, zodoende. Mijn klanten weten dat ik geen opleiding heb gevolgd trouwens :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:31

phormicola schreef:
Dan moeten ze dat er misschien bij zeggen :+ Dat zou een hoop mensen helpen in het begrijpen van het hoe of wat van een voedingsadvies. Nu is het een star regeltje dat overduidelijk vraagtekens oproept, vandaar dit topic.

Ik heb een opleidinkje gedaan voor sportvoeding, geen volledige opleiding. Ik heb daar ook niets nieuws geleerd. Al jaren lees ik abstracten van wetenschappelijk onderzoek over voeding en het effect ervan op het menselijk lichaam. Daarna een periode veel methoden op mezelf uitgetest, daarna begonnen mensen mij te vragen hen te helpen met hun voeding, met goede resultaten. Dus, zodoende. Mijn klanten weten dat ik geen opleiding heb gevolgd trouwens :)

Puur om je te waarschuwen, je bent op de hoogte dat je wettelijk gezien geen mensen die niet 100% gezond zijn mag behandelen zonder hbo-opleiding?

Er zijn diverse voorlichtingscampagnes geweest over de reden van 2 stuks fruit, ik weet verder niet wat het voedingscentrum op de website heeft staan. Ik kan me nog een campagne herinneren waar je mensen zag die voor hun tanden een stukje fruit hebt, als je begrijpt wat ik bedoel (nry als wanneer je een stukje sinaasappel uiteet zeg maar).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:43

Oh ja, dat kan ik me ook nog wel herinneren ja. Ik wil alleen maar zeggen dat niet alle richtlijnen even goed zijn omdat ze zeer eenzijdig over komen. het leven is niet eenzijdig en voeding dus ook niet. Er zijn vele nuances en die hou ik graag in mijn achterhoofd.

Ik 'behandel' niemand, ik geef ze mijn richtlijnen die ze wel of niet kunnen opvolgen. Ik heb het nooit laten voorkomen dat ik iemand kan genezen of dat ik de kunde heb om iemand te behandelen. Wel heb ik veel ervaring met afvallen of aankomen, gezond eten en al je vitamines en mineralen binnenkrijgen. Daar kan ik mee helpen, het is absoluut geen behandelplan :) Zie het meer als een opstapje om een ongezond eetpatroon gezonder te maken en inzicht te bieden.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:15

Natuurlijk mag je meer stuks eten :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:21

Wow, kom ik aan met dagen op 3500 kcal weg-eten en nog trek hebben (en niet bijkomen).
Ik zou echt schreeuwende honger hebben bij 1300 kcal per dag, dat is echt weinig!

Je mag wel meer fruit eten, tuurlijk.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:49

Zelfs bij de meeste crash-diëten eet je rond de 1500 kcal en iedereen weet hoe ongezond die zijn. 1300 is echt heel erg weinig.

Nu weten we natuurlijk niet hoe oud je bent, hoe lang en hoe zwaar. Volgens je profiel ben je 55???

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:33

secricible schreef:
Puur om je te waarschuwen, je bent op de hoogte dat je wettelijk gezien geen mensen die niet 100% gezond zijn mag behandelen zonder hbo-opleiding?

Ik heb nog nooit van deze regel gehoord. Het lijkt op de 19e eeuwse wet van Thorbecke: wie geen arts of vroedvrouw is, mag niets genezends doen - punt.
Tegenwoordig hebben we oa de BIG wetgeving, maar ziektekostenverzekeraars vergoeden ook consulten van beroepsgroepen buiten de BIG.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 19:49

KozieZ schreef:
Zelfs bij de meeste crash-diëten eet je rond de 1500 kcal en iedereen weet hoe ongezond die zijn. 1300 is echt heel erg weinig.

Nu weten we natuurlijk niet hoe oud je bent, hoe lang en hoe zwaar. Volgens je profiel ben je 55???

Ik heb jaren geleden een 1300 caloriën dieet gedaan onder leiding van een dietiste, dus die 1300 zit wel goed. Dit is geen crashdieet. Helaas weer in oude gewoontes gevallen..........

Ik ben inderdaad 55 jaar, 1.70 en weeg 89. BMI 31.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:06

'1300 kcal' en 'geen crashdieet' passen niet samen in één zin.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:23

Het klinkt heel weinig, 1300 kcal, maar het is heel afhankelijk van de persoon die het doet en wat je dan precies eet. Een paar jaar terug zat ik zelf ook richting de 1300-1500 kcal, maar ik heb een erg langzame en efficiënte spijsvertering, ben maar 1,60 en kwam niet verder dan een paar keer per dag de trap op of af qua beweging. Ik had nooit honger of eetbuien en als ik wel honger kreeg dan at ik lekker waar ik zin in had. Ik bleef ook prima op gewicht. Toen ik ander werk ging doen (waarbij ik veel lichamelijk bezig ben) viel ik in de eerste instantie heel erg af, maar inmiddels heb ik een nieuwe balans gevonden en eet ik tegen de 2500 kcal. Ik weeg nog altijd hetzelfde en voel me gezond en fijn.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat dit voor sommige mensen gewoon werkt. ;) Volgens mij is het trouwens ook dat je energie behoefte naar beneden gaat als je ouder wordt.

Wat betreft het fruit, ik kijk altijd hoeveel fruit ik eet in verhouding tot andere bronnen van koolhydraten. Ik voel met zelf niet lekker bij veel koolhydraten, dus als ik meer brood eet dan eet ik minder fruit. Mijn eigen voorkeur gaat trouwens uit naar fruit, dat vind ik zelf het lekkerste. ^^

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 13:19

Xip: eindelijk een verstandig woord.