Dilemma - wat zouden jullie doen in mijn geval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

inge81

Dilemma - wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:55

Ik zit momenteel heel erg in dubio over wat ik nu het beste kan doen. Graag zou ik jullie mening willen weten, wellicht kan ik op die manier een goede keuze maken.

Ik ben momenteel 29 weken zwanger van ons eerste kind. Tot op heden is mijn zwangerschap niet vlekkeloos verlopen. Zo ben ik tot ruim 24 weken getrouwd geweest met de toiletpot in de ochtenduren (en vaak ook ’s nachts). En sinds 3 weken kamp ik met erge rugpijnen en moeheid, de moeheid vooral omdat de kleine spruit me ’s nachts gewoon wakker trapt (deze heeft t vooral op mijn schaambeen en ribben voorzien om gericht te trappelen lijkt wel). Nu snap ik best wel dat zwanger zijn ongemakken met zich meebrengt, daar wil ik dan ook niet te moeilijk over doen. Maar het begint de laatste 2 weken wel erg zwaar te worden.

Op mijn werk zijn ze zeer begripvol en meewerkend, eigenlijk al gedurende de hele zwangerschap. Mijn werkzaamheden zijn vanaf dag 1 aangepast waar mogelijk. Ik kan thuis werken als ik dit wil (wat normaal gesproken niet op prijs word gesteld).

Zover de voorgeschiedenis. Nu eigenlijk het dilemma. Ik moet dus nog 5 weken tot mijn zwangerschapsverlof begint. Op zich geen probleem, ware het niet dat ik momenteel voor een project ben toegewezen aan een andere regio. Mijn basis werkzaamheden kan ik gewoon vanaf mijn vaste werkplek uitvoeren en vanaf thuis. Echter heeft de directeur van deze regio absoluut geen begrip voor de situatie, dat ik sommige dingen gewoonweg niet meer kan of liever niet meer wil doen.

Ik ben 3 weken geleden (en ja ik ben goed gek), even op een dag heen en weer gereden naar Parijs om bij een vergadering te zitten. Hier heb ik aan meegewerkt, maar heb daarna wel 4 dagen plat op bed kunnen liggen door de pijn in mijn rug en de moeheid.
En nu wil deze regiodirecteur dat ik aankomende maandag een klant ga begeleiden, dit betekend een hele dag (vanaf 6.30) + avond (na t avondeten nog naar huis toe rijden – gokje circa 22.30 thuis) + volgende dag; rondrijden (volgens de routeplanner toch ongeveer 340 km die ik af moet leggen langs de verschillende projecten in uitvoering, het regiokantoor en het hoofdkantoor – die 340 km is nog zonder mijn woon-werk verkeer a 75 km enkele reis).

Nu heb ik aangegeven dat ik dit niet meer zie zitten met mijn dikke buik. Ik kan met goed fatsoen niet meer vanaf thuis naar mijn werk rijden zonder onderweg een keer uit de auto te moeten (anders trekt mijn rug t niet). Alleen accepteert deze man mijn opmerking niet dat ik dit niet zie zitten. Hij heeft zelfs aangegeven dat als ik dit niet doe, hij er persoonlijk voor zal zorgen dat ik een slechte beoordeling krijg aan het einde van het jaar (en daar zit niemand op te wachten natuurlijk).

Ik zit dus nu heel erg in dubio om me ziek te gaan melden, gewoon puur omdat het niet meer gaat wat er van me gevraagd word. Ik zou het ook nog met mijn eigen leidinggevende op kunnen nemen, maar die staat ook lager op de ladder als deze regiodirecteur, dus daar verwacht ik weinig van (want ik ben er van overtuigd dat die wel zou inspringen voor me, zover het toelaat).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind mijn werk superleuk om te doen. Alleen mijn lichaam wil niet meer zo hard meewerken momenteel. Alleen nu zit ik dus heel erg in dubio over dat ziekmelden. Echt ziek ben ik niet, ik heb lichamelijke ongemakken van de zwangerschap, maar met een beetje aanpassen is hier heel goed mee te lopen en te werken. Alleen omdat ik volgende week 2 van dergelijke dagen voor de boeg heb, breken de tranen me al uit en zie ik er als een berg tegenop. Ik ben namelijk zo bang dat ik daarna helemaal in de lappenmand beland en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.

Nu zou ik graag willen weten, wat jullie zouden doen in mijn geval. Me ziekmelden, ondanks dat ik dat dus eigenlijk nog niet ben. Me melden bij mijn leidinggevende, die weinig zal kunnen betekenen voor me. Of volgende week toch maar gewoon gaan en zien waar het schip strand……
Ik hink zo op meerdere benen momenteel dat ik gewoon even de mening van een stel mensen buitenaf wil hebben. Of zouden jullie het juist heel anders aanpakken, zie ik ergens een mogelijkheid over het hoofd?

Ik zie trouwens dat mijn tekst een stuk langer is geworden als ik aanvankelijk voor ogen had, maar geloof dat e.e.a. zo wel duidelijk uiteengezet is.

SheeNegro

Re: Dilemma - wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:00

Is er nog iemand boven de regiodirecteur die je kan aanspreken ivm deze situatie? Misschien heeft deze wat meer begrip..
Sterkte voor het verdere verloop van je zwangerschap, kan me goed inbeelden dat dit alles behalve leuk is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:02

Ik zou het voorleggen aan de bedrijfsarts/huisarts/gynaecoloog want wat niet kan kan niet.
Op grond van een medisch advies kun je nooit een slechte beoordeling krijgen.
Als je lid bent van de bond zou ik het zeker daar voorleggen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:10

Denk maar goed om jezelf en je kindje zou ik zeggen ;) dat lijkt me belangrijker dan die directeur. (makkelijk gezegd dan, aangezien hij over je baan, jouw inkomen gaat)
Zou het er wel met je leidinggevende over hebben, die lijkt wel met je mee te willen denken

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:12

Verloskundige is op zich wel een goede om even mee te overleggen. Daar zal ik straks eens even heen bellen (daar had ik dus nog niet aan gedacht). De bond ben ik geen lid van, dus helaas.
** weliicht wel slim om daar toch maar eens lid van te worden, maar daar heb ik nu eigenlijk niets meer aan **

Qua iemand boven deze regiodirecteur, tja die is er wel, maar die ken ik niet. Wel weet ik dat om daar een gaatje in de agenda te vinden, je ongeveer 3 maanden van te voren moet intekenen. Mijn eigen leidinggevende is regiomanager (wij hebben geen directeur, omdat wij hier geen eigen projecten draaien, maar enkel ondersteuning bieden aan grote internationale projecten en aan de diverse regio's)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:35

ik zou als ik jou was ook contact opnemen met de arbodienst van jouw bedrijf en de situatie te bespreken. Je hebt grote kans dat ze meewerken om jouw aangepaste werkzaamheden te bezorgen.

Ik weet niet hoe het wettelijk met je rechten is gesteld, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je als werknemer gedwongen wordt werkzaamheden te verrichten die je gezondheid schaden. De arbodienst weet precies hoe de wetgeving in elkaar zit en kan je daarbij ondersteunen, het is immers hun taak jouw zo lang mogelijk aan het gezond werk te houden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:40

Je zegt dat je nog 5 weken moet, hoe zit het met je zwangerschapsverlof?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:42

Albert schreef:
Ik zou het voorleggen aan de bedrijfsarts/huisarts/gynaecoloog want wat niet kan kan niet.
Op grond van een medisch advies kun je nooit een slechte beoordeling krijgen.
Als je lid bent van de bond zou ik het zeker daar voorleggen.

Dat pad zou ik ook bewandelen. Sterkte hoor!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:42

Amandavd schreef:

Ik vermoed 5 weken tot haar verlof gezien het feit dat ze 29 weken zwanger is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:45

5 weken tot haar verlof bedoeld ze.

Ik zou contact opnemen met je VK of arbo arts en dit even voorleggen.
Ik snap dat je niet zit te wachten op een slechte beoordeling door die pipo, maar het welzijn van jouw en je kindje staat voorop!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:45

Babsiej schreef:
Amandavd schreef:

Ik vermoed 5 weken tot haar verlof gezien het feit dat ze 29 weken zwanger is.

Ah stom :+ Niet goed gelezen dus!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:47

Zou het in elk geval nog wel even met je 'eigen' leidinggevende bespreken, die moet wel op de hoogte zijn van je probleem, zeker als je denkt dat die misschien wel jouw kant zou begrijpen; kan 'ie misschien niet heel veel doen tegen zijn meerdere, maar het is toch handig om een 'medestander' te hebben.

Ook als je je ziekmeldt, zeker eerst met je leidinggevende praten. Als jij je zonder verdere uitleg ziekmeldt, enkel door een gesprek met een 'hogere' leidinggevende, dan heb je kans dat je ook je directe collega's tegen je in het harnas jaagt en dat wil je voorkomen. Als je ook even met je eigen leidinggevende praat, uitlegt hoe de zaak ervoor staat en meldt wat de regiodirecteur van jou verwacht, dan is die in elk geval op de hoogte van de reden dat jij je ziek gaat melden. Geeft ook meer tijd om vervanging te regelen aan hun kant; lijkt me dat dat zeker gewaardeerd zou worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:52

Ik ken het te lang doorgaan terwijl je eigenlijk niet kan, en dat moet je NIET doen :n
je bereikt er NIETS mee, behalve alsnog gezeik als je instort...en dan zit je zelf met de brokken -O-

Ik zou in dit geval nog even heel duidelijk contact opnemen met de betreffende regio-directeur en hem vertellen dat je heel graag de klant op sleeptouw zou willen nemen, maar dat dit simpelweg niet gaat in je huidige conditie en dat dat de relatie met die klant zelfs zou kunnen schaden als jij al spugend (maak er maar wat van ;) ) ermee rond moet rijden. Dat hij dus echt iemand anders zal moeten zoeken omdat jij het ècht niet gaat doen.

Wil hij dan alsnog kwaad dan kun je er uiteraard werk van maken.

Is het sowieso geen goed idee om een goed gesprek aan te gaan binnen het bedrijf over je huidige werkzaamheden en hoe de zwangerschap en straks die kleine dit beïnvloeden? Is het wel realistisch om in deze functie te blijven of kun je beter een stapje terug doen omdat je simpelweg niet meer 100% deze functie kan gaan vervullen zoals vroeger?

Ik kan me vanuit het bedrijf ook wel voorstellen dat het niet houdbaar is binnen je functie om bepaalde werkzaamheden niet meer te doen omdat die simpelweg toch echt heel belangrijk zijn.

Als jij niet met de klant op pad gaat, wie gaat er dan? Kun je zelf wellicht een vervanger zoeken zodat je het niet alleen andermans probleem maakt zeg maar maar zelf ook met de oplossing komt, dat een ander in jouw plaats gaat en dat jij in ruil wat werkzaamheden van die ander over kan nemen ofzo? :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-03-14 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:53

Verloskundige,huisarts, bedrijfsarts consulteren.
Sterkte

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:57

En als je je ziek meldt zelf contact opnemen met de arbo-arts en zo snel mogelijk een afspraak maken. Hij heeft wettelijk gezien degene die bepaalt wat jij nog wel en niet aan kan en het bedrijf moet hieraan meewerken. Wettelijk gezien hoef je aan het bedrijf zelfs geen details te geven over je gezondheidstoestand, maar als je een goede band hebt met je directe leidinggevende is het wel goed om het ook met hem te bespreken.
Sterkte en trek je van dat gedreig met een slechte beoordeling niets aan!

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:00

Wat je nu het beste kunt doen is vandaag nog bellen met de bedrijfsarts en de situatie uitleggen. Hij/zij kan beslissen dat je werk op welke manier dan ook aangepast moet worden. Dit advies is bindend voor je werkgever, dus als de bedrijfsarts beslist dat je niet meer zo lang mag auto rijden (en de bijbehorende uren lijken mij sowieso een no-go in jou situatie) dan kan de regiomanager je niet dwingen. Mocht het bedrijf het niet eens zijn met de beslissing van de bedrijfsarts, moeten ze een onafhankelijke keuring voor jou aanvragen bij het Uwv. Kosten voor de werkgever zijn 400 euro, dus dat zullen ze niet snel doen... Mochten ze dit wel doen, is de beslissing van het Uwv voor beide partijen bindend.
Als jij het oneens bent met de bedrijfsarts kun jij ook het Uwv inschakelen, voor de werknemer zijn de kosten 50 euro.

Aangezien je zelf aangeeft dat je directe leidinggevende wel begripvol is zou ik hem wel op de hoogte stellen van het contact met je bedrijfsarts.

Heel veel succes ermee, en kies hoe dan ook voor de gezondheid van jezelf en je kindje!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:00

Ik denk dat je de afweging moet gaan maken wat voor jou belangrijker is. Je beoordeling of he kind. Als jouw lichaam aangeeft dat je rustiger aan moet doen is dat niet voor niets. Dat jouw baas dit van je verlangt maakt hem haast onmenselijk. Zorg dat je zijn orders op papier krijgt en maak er werk van. Dit kan echt niet.
Luister naar je lichaam meis, die geeft niet voor niets aan dat je het rustig aan moet doen. Denk om jezelf en om je kind.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:01

Inderdaad met leidinggevende overleggen en misschien weet die ook wel een vervanger voor jou.
Ze zullen je over 5 weken toch moeten vervangen.

Anders pipo uitleggen dat je over 5 weken toch met verlof gaat en het slimmer is om de klant aan iemand toe te bedelen die dan ook nog beschikbaar is.

Verder met bedrijfsarts overleggen, lijkt me stug dat dit mag.
Je spreekt niet meer over gewone werkdagen dus zoiets een zwangere vrouw in de schoenen schuiven is ongehoord.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:05

En dat gedreig met een slechte beoordeling slaat ook echt nergens op. Wat een kerel.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:06

Ik ga met bovenstaande adviezen mee (arbo arts en leidinggevende zijn in mijn ogen de belangrijkste).
Houd je ons op de hoogte?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:18

Ook ik zou spoedig contact opnemen met de bedrijfsarts. Behalve dat het lichamelijk niet goed is voor jou en de kleine, moet je ook kunnen genieten van de zwangerschap i.p.v. veel stress ervaren rondom jouw werkzaamheden.
Succes!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:24

Iedereen bedankt voor de antwoorden zover.

Ik heb net gebeld met de VK, die heeft aangegeven dat ik vanmiddag een brief bij haar kan ophalen dat langdurig autorijden en langdurig zittend werk mij word afgeraden. Deze kan ik morgen dan ook overhandigen aan mijn eigen leidinggevende (afspraak zojuist ook ingepland) en de toelichting geven dat ik maandag dit niet ga doen en dat ik me anders ziek ga melden hiervoor. Zij steunt me hierin en vond het ook van de zotte zoals het moet gaan.

@pmarena
Citaat:
Is het sowieso geen goed idee om een goed gesprek aan te gaan binnen het bedrijf over je huidige werkzaamheden en hoe de zwangerschap en straks die kleine dit beïnvloeden? Is het wel realistisch om in deze functie te blijven of kun je beter een stapje terug doen omdat je simpelweg niet meer 100% deze functie kan gaan vervullen zoals vroeger?

Deze functie is al van tijdelijke aard, door mijn zwangerschap. Na mijn verlof zal ik straks gewoon weer mijn oude werk oppakken. Hierin heb ik nagenoeg niet met klanten te maken en doe ik meer veldwerk. Aangezien mijn werkgebied chemische industrie is, is er juist door de werkgever tijdelijk een andere functie (andere klantenkring) voor mij gemaakt, waarbij ik niet in de chemische fabrieken hoef te komen tijdens de zwangerschap.

Dus voor de toekomst is dit echt niet zo'n probleem.

Citaat:
Ik kan me vanuit het bedrijf ook wel voorstellen dat het niet houdbaar is binnen je functie om bepaalde werkzaamheden niet meer te doen omdat die simpelweg toch echt heel belangrijk zijn.

Klantbegeleiding, is eigenlijk niet echt een functie binnen ons bedrijf. Dit word opgepakt door de persoon welke het meest betrokken is geweest bij het binnenslepen van het project of door het projectteam. Dit is beide niet het geval voor de klant die ik nu zou moeten begeleiden. Alleen mijn kennis van de Engelse taal (technisch Engels) is een mooi voordeel.

@Amandavd is heb nu nog 11 weken te gaan, 5 tot aan mijn zwangerschapsverlof. Excuus als dit niet duidelijk werd uit de tekst.

_____

Bedrijfsarts of arbo-arts contacteren kan altijd nog na morgen. Ga nu eerst dus vanmiddag even die brief halen en morgen in overleg met mijn eigen leidinggevende. En het bedrijf is zeker niet onwelwillend, heb alleen de pech aan dit project te zijn toegevoegd en op weinig begrip van 1 persoon feitelijk.

Jullie hebben me tot nu toe in elk geval al wel meer openingen gegeven als waar ik zelf aan had gedacht. Dat is al heel fijn, want ik zat wel erg in een klein spiraaltje te denken volgens mij.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:38

Fijn dat het waarschijnlijk op deze manier opgelost kan worden! Ik hoop dat je directe leidinggevende meewerkt, maar wat ik zo uit je verhaal opmaak zal dat wel goed komen.

Als tip: mocht je leidinggevende morgen niet meewerken zou ik alsnog direct de bedrijfsarts inschakelen voor je je ziek gaat melden. Een ziekmelding die als ongegrond wordt beoordeeld kan problemen opleveren voor jou, terwijl een advies van de bedrijfsarts je hiertegen kan beschermen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:57

Aha nou als het normaal gebruikelijk is dat een ander met de klanten op pad gaat en er al goed overleg over alles is geweest dan is het helemaal èrg raar dat jij nu ineens per-sé die klant zou moeten entertainen.

Klinkt me dan nog minder als een lastige situatie wanneer je het nu niet kan doen :)

Ziekmelden moet ook helemaal niet nodig hoeven te zijn toch, als je zelf tijdig duidelijk aangeeft dat je die maandag gewoon je normale werk gaat doen en iemand anders die klant op sleeptouw moet nemen :)

Gewoon even overleggen met je directe leidinggevende inderdaad, die kan toch vast wel iemand aanwijzen die wellicht nog beter geschikt is ook om die klant op te vangen gezien je tijdelijke functie :)

Trouwens: je verhaal was keurig duidelijk hoor, ik denk dat het een kwestie van niet zo goed lezen is als iemand niet genoeg info haalt uit
Citaat:
Ik moet dus nog 5 weken tot mijn zwangerschapsverlof begint.
:P

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:58

pmarena schreef:
Aha nou als het normaal gebruikelijk is dat een ander met de klanten op pad gaat en er al goed overleg over alles is geweest dan is het helemaal èrg raar dat jij nu ineens per-sé die klant zou moeten entertainen.

Klinkt me dan nog minder als een lastige situatie wanneer je het nu niet kan doen :)

Ziekmelden moet ook helemaal niet nodig hoeven te zijn toch, als je zelf tijdig duidelijk aangeeft dat je die maandag gewoon je normale werk gaat doen en iemand anders die klant op sleeptouw moet nemen :)

Gewoon even overleggen met je directe leidinggevende inderdaad, die kan toch vast wel iemand aanwijzen die wellicht nog beter geschikt is ook om die klant op te vangen gezien je tijdelijke functie :)

Trouwens: je verhaal was keurig duidelijk hoor, ik denk dat het een kwestie van niet zo goed lezen is als iemand niet genoeg info haalt uit
Citaat:
Ik moet dus nog 5 weken tot mijn zwangerschapsverlof begint.
:P

Ik zei toch al dat ik niet goed gelezen had :P