Gezamenlijke CV flat: absurd bedrag, wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Gezamenlijke CV flat: absurd bedrag, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:47

Ik woon in een flat waar een gezamenlijke CV in zit, aangezien al mijn buren lekker stoken en wij het echt nooit koud hebben( en dan dus eerder een trui aantrekken) . Heb ik het gehele jaar de verwarming niet aangehad.

Krijg je een mooi bedrag terug zou je zeggen... Niet dus.

Ik moet 450 euro aan verwarmingskosten betalen... Ik heb dus een woeste mail gestuurd, dat ik geen 450 euro ga betalen voor iets wat ik niet gebruik.

Krijg ik van Ista een reactie terug( op de reactie van Vestia wacht ik nog ) :

Citaat:
Vaste energiekosten hebben betrekking op de warmte die wel in het gebouw vrijkomt maar niet via de radiatoren, bijvoorbeeld via de CV-leidingen of het ketelhuis. Deze warmte wordt niet gemeten, maar moet wel door een ieder betaald worden.
In uw complex komt er veel warmte vrij via de leidingen. Hierdoor hoeft er in verhouding weinig te worden bij verwarmd via de radiatoren. De verbruiken in uw complex zijn dan ook relatief laag. Dit is het gevolg van de aanleg van de aanwezige installatie.

Er loopt 1 buis door mijn slaapkamer, dus omdat mijn verhuurder een slecht geisoleerde buis in mijn slaapkamer plaatst, moet ik daarvoor betalen? Daarnaast staat er op de rekening van Ista ook 'afschrijving warmtemeters' , dit zijn de dingen die op mijn radiator zitten. Ik heb dus gemeld dat ik dat zeker niet ga betalen en vind dat Vestia dat mag betalen, anders neem ik ze mee aan het einde van mijn huurperiode :+ :D

Hebben jullie vergelijkbare kosten? Zeur ik om niks? Ik hoor graag mensen met hetzelfde probleem en wat voor kosten jullie hebben?

Shadow0

Re: Gezamenlijke CV flat: absurd bedrag, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:27

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:31

In de flat waar ik woonde hadden ze ook zo'n gezamenlijke verwarming, ook bijna nooit de verwarming aan gehad maar ik hoefde nooit meer te betalen dan wat dat gekke dingetje op de verwarming aan verbruik aangaf.

Ik vind het behoorlijk belachelijk..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:45

Toen ik nog in een flat met collectieve cv woonde, werd de totale gasrekening van de verwarminginstallatie gewoon gedeeld door het aantal woningen, met een correctiefactor voor verschillende types en afmetingen woningen. Dat betekende concreet dat ook als je de verwarming nooit aan had maar de rest van de flat wel, je toch moest betalen en dat was legaal. Wel heb je het recht inzage te krijgen in het totaalverbruik van de flat en daarmee kan je zelf uitrekenen of de installatie niet veel te duur is.

Op grond van een erg verouderde ketel die veel meer verbruikte dan berekend en ook al 10 jaar afgeschreven was is toen wel de cv- nota flink naar beneden bijgesteld, op last van de rechter.

Die warmtemeters hadden wij nog niet. Mijn vader echter wel, maar daar zijn ze ook nooit opgenomen en werd het cv- verbruik net zo verrekend als ik hierboven beschreef.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:04

In de flat waar wij woonden waren ook zulke meters geïnstalleerd, wij hebben er in de twee jaar dat we er woonden geen klachten over gehad, maar ik weet dat er veel anderen waren die er wel over geklaagd hebben.
We zijn nu een paar maanden weg, en krijgen wel wat geld terug nog, al denk ik dat we meer betaald hebben, dan we verbruikt hebben.

Hoe staan de rest van de bewoners hier tegenover?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 04:30

Ik heb inmiddels een antwoord terug.

'Het is juist dat uw meterregistratie op vrijwel nihil staatn en u in die zin niets verbruikt heeft. Uw woning is echer onderdeel van een complex met collectieve voorzieningen zoals bijvoorbeld blokverwarming en warmwatervoorziening. Bij wet is geregeld dat verhuurder de gemaakte kosten in rekening brengt bij de huurder. Deze kosten leest u in uw afrekening bij overige kosen A en B. Daarom zijn deze kosten bij u in rekening gebracht.'

Ik heb zojuist opgezocht dat ik 246 flatgenoten heb, 246x 450 euro: 110.700 .... Pittig bedrag :') .... Snap niet hoe het kan dat mijn verhuurder elke keer bijna failliet gaat en er zoveel mensen uit moet zetten want ze zouden toch geld genoeg moeten hebben daar.

Heb op advies uit dit topic het totaalverbruik opgevraagd :) ... Word vervolgd dus!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:15

ruitje schreef:
Snap niet hoe het kan dat mijn verhuurder elke keer bijna failliet gaat en er zoveel mensen uit moet zetten want ze zouden toch geld genoeg moeten hebben daar.

Daar zou ik wel wat over kunnen speculeren...

Succes met uitzoeken!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:28

Hoef je verder gedurende het jaar geen vast bedrag te betalen?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:10

Wat Zooist vraagt, vraag ik me ook af. Want ik bedoel: 450 euro op jaarbasis is een lachertje, ik ben dat met 3 maanden al kwijt voor een appartement :').

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:15

Precies! Daarom mijn vraag.....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:28

Hoewel ik de boosheid van TS door de onduidelijkheid goed begrijp, lijkt het mij wel logisch dat TS mee-profiteert' van de verwarming in het gebouw.
In mijn vorige huis (flat) had ik ook bijna nooit de verwarming aan... maar 's winters was het toch redelijk op temperatuur. Een warme trui aan was dan voldoende.
In mijn huidige huis heb ik de verwarming wel aan, omdat ik geen 'warmte krijg van het gebouw'.
Hoe dat berekend moet worden, is dan wel de vraag. Dat zou ts op kunnen vragen.
.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:17

Volgens mij mag een deel van de verbruikskosten als vaste kosten worden aangemerkt (35% geloof ik). Dat is het warmteverlies via leidingen. Het overige deel moet hoofdelijk via de meters verdeeld worden. Afschrijving van de meters mag dit jaar nog in rekening worden gebracht maar over de afrekening over 2014 mag dat niet meer. Als ik zo lees is ook de warmtewet van toepassing bij jou, daarin komen ook nog een aantal wijzigingen. Maar die gelden ook pas op de afrekening over 2014.

Hier vind je het servicekostenbesluit van de huurcommissie, daar wordt een afrekening aan getoetst als je bezwaar maakt: http://www.huurcommissie.nl/over-de-huu ... blicaties/