[ENQ] Spellinghaters én spellingliefhebbers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sperziemone

[ENQ] Spellinghaters én spellingliefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 17:48

Voor mijn afstudeerproject (grafisch ontwerpen) ben ik bezig met de ontwikkeling van een app over spelling.
Deze app moet jongvolwassenen tussen de 18 en 28 jaar helpen met spelling en/of spelling op peil houden.
Ik heb hier onlangs al een enquête over spelling geplaatst. Dit is een andere enquête met doelgerichtere vragen.

Wat? Een enquête over jouw kijk op spelling.
Voor wie? Jongvolwassenen van 18 tot 28 jaar. Ook de mening van spellinghaters is waardevol!
Waarom? Voor mijn afstudeerproject over spelling.
Hoe lang? Ongeveer 5 minuten.

De app wordt een spel! *\o/* Dit spel helpt je met de top 10 lastige spellingkwesties, houdt je spelling op peil
en moedigt aan tot verbetering/ontwikkeling dankzij een score/levelsysteem. Zo kun je jezelf vergelijken met
vrienden of zelfs tegen je vrienden spelen.
Wat voor spel het wordt is nog onbekend. Suggesties zijn via PB welkom!

Om te bepalen hoe ik mijn app het best in kan zetten, moet ik weten hoe er door mijn doelgroep gedacht wordt
over spelling. Hebben jullie er een hekel aan, vind je spelling onbelangrijk, of wil juist zonder hulp van anderen
een foutloze mail op kunnen stellen?

-> Klik hier om de enquête in te vullen!

Aan het eind van de enquête wordt gevraagd of je mee wilt doen met het testen en je mening geven over de
concept- en eindversie van de app. Ik zou het erg waarderen als jullie je hiervoor opgeven! :)

Ik zal als ik voldoende respons heb gehad een PDF plaatsen met de resultaten :j

Citaat:
Door een fout in de enquête kun je onterecht twee vragen over 'Waarom vind je goed spellen niet belangrijk?' tegenkomen.
Krijg je deze vragen terwijl je hebt aangegeven spelling wél belangrijk te vinden, vul dan bij Anders namelijk... 'Fout in enquête' in en vink verder niets aan.
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 07-03-14 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst toegevoegt op verzoek TS

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:53

Eén vraagje als dat mag? Waarom die bovengrens voor leeftijd? Er zijn héél veel 28-plussers die best gebaat zouden zijn bij een hulpmiddel om hun spelling te verbeteren.

Urbiezira

Re: [ENQ] Spellinghaters én spellingliefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:55

Ik heb het ingevuld!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:00

maura schreef:
Eén vraagje als dat mag? Waarom die bovengrens voor leeftijd? Er zijn héél veel 28-plussers die best gebaat zouden zijn bij een hulpmiddel om hun spelling te verbeteren.

Hier heb ik ook mee gezeten. Iedereen heeft baat bij het verbeteren/op peil houden van spelling, dus waarom een grens instellen? Het antwoord daarop is dat er vanuit mijn studie toch gevraagd wordt mij te richten op een specifieke doelgroep, omdat ik het dan voor mezelf wat makkelijker maak door kaders te stellen.

Ik heb voor deze doelgroep gekozen omdat zij meestal al een tijdje geen les in spelling meer hebben gehad en dus misschien dingen zijn verleerd. Terwijl ze toch belangrijke verslagen, scripties, brieven of mails moeten inleveren/versturen. Daarom wil ik dus de jongvolwassenen hun spelling laten "opfrissen" :j

Echter is het zo dat de uiteindelijke app gewoon door iedereen gebruikt zou kunnen worden.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:07

Ik heb hem ingevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:13

maura schreef:

Ben bang dat dit veel beter voor de 28 minners gebruikt kan worden.
Ooit wel eens een dagje geturfd hier op Bokt.
Wist niet dat er zo veel dyslectische mensen op deze aardkloot leven }>

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:15

Morganlefay schreef:
maura schreef:

Ben bang dat dit veel beter voor de 28 minners gebruikt kan worden.
Ooit wel eens een dagje geturfd hier op Bokt.
Wist niet dat er zo veel dyslectische mensen op deze aardkloot leven }>

Echt hé, iedereen is per direct dyslect. En vaak zijn ze te lui om een autocorrect er op te zetten.
Die heb ik zowel op mijn laptop als telefoon omdat ik zelf ook wel eens een fout maak. :*

Maar ik zal de enquête invullen. :p

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:16

Als dyslect zou ik deze app nooit downloaden. Ik hoef niet van een spel te horen dat mijn spelling belabberd is. Dat geeft mij alleen maar meer frustratie en telleurstelling.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:20

miss_lizje schreef:
Als dyslect zou ik deze app nooit downloaden. Ik hoef niet van een spel te horen dat mijn spelling belabberd is. Dat geeft mij alleen maar meer frustratie en telleurstelling.

dat is niet echt een goede instelling vind ik, je kan door oefenen heel veel verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:20

Haha heb de nieuwste IE versie op mijn laptop staan en daar zit automatisch een spellingscontrole op.
Soms duik ik nog wel eens het internet op om een bepaalde spelling op te halen want autocorrect is niet altijd heilig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-14 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:21

Ineens vroegen ze waarom ik spelling niet belangrijk vond en die vraag was verplicht terwijl ik eerder aangaf het wel belangrijk te vinden.
Ook staat er bij de laatste vraag 'Nee, zie volgende vraag..' vervolgens is er geen volgende vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:22

Klopt vragenlijst is niet helemaal logisch.
Me and my Vulcan mind.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:23

Slina schreef:
Ineens vroegen ze waarom ik spelling niet belangrijk vond en die vraag was verplicht terwijl ik eerder aangaf het wel belangrijk te vinden.
Ook staat er bij de laatste vraag 'Nee, zie volgende vraag..' vervolgens is er geen volgende vraag.

Dat had ik ook, omdat ik aangaf dat mijn spelling over het algemeen al goed genoeg is en dus geen behoefte heb aan een app. Daarna werd mij gevraagd waarom ik het onbelangrijk vond. Apart.
Overigens wist ik niet goed of ik nu meerdere antwoorden mocht geven ja of nee. Die optie was er namelijk wel, daarnaast denk ik dat je enquête te sturend is.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:24

miss_lizje schreef:

Dit hoeft natuurlijk niet, ik kijk naar mijn opzichte maar elke hulp zal ik proberen.
Er is niks vervelender als niet eens een 'simpel' briefje schrijven.
En volgens mij ben je nooit uitgeleerd op het spelling gebeuren.
Ik zou hier denk ik wel voor kiezen ondanks mijn dyslexie, en ook al heel veel hulp heb gehad, maar ik heb ook zo mijn dingen waar ik tegen op loop.
En hulp is toch altijd welkom? :)

Ik ga ook even je enquête invullen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:27

Even voor de duidelijkheid.
Er is een verschil tussen mensen die echt dyslectisch zijn en dat stel....vul zelf maar in.
Heb wel eens sollicitatiebrieven langs zien komen. ;(

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:30

Je snapt dan ook niet dat mensen het niet even laten controleren!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:53

Slina schreef:

Die volgende vraag komt op de volgende pagina.
Over dat eerste wat je zegt: dat zou niet moeten kunnen. Als ik invul dat ik spellen wél belangrijk vind krijg ik NIET de vraag waarom ik spelling niet belangrijk vind. Ik heb de enquête laten testen en het zou gewoon moeten kloppen. Misschien ligt het aan de browser dat hij niet snapt dat bepaalde vragen moeten worden overgeslagen bij een bepaald antwoord. Kreeg je daarna wel nog de vragen over waarom je het wél belangrijk vond? Zo nee, dan heb je waarschijnlijk per ongeluk ingevuld dat je spelling niet belangrijk vond

N0a schreef:
Dat had ik ook, omdat ik aangaf dat mijn spelling over het algemeen al goed genoeg is en dus geen behoefte heb aan een app. Daarna werd mij gevraagd waarom ik het onbelangrijk vond. Apart.
Overigens wist ik niet goed of ik nu meerdere antwoorden mocht geven ja of nee. Die optie was er namelijk wel, daarnaast denk ik dat je enquête te sturend is.

Bij elke vraag waar rondjes als antwoorden staan is één antwoord mogelijk, bij vragen waar vierkantjes als antwoorden staan zijn meerdere antwoorden mogelijk. Dat is overal in elk formulier zo. Maar de volgende keer zal ik het er voor de duidelijkheid bij zetten.

Waarom het sturend zou zijn snap ik echt niet 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:57

N0a schreef:
Slina schreef:

Idem. Ik heb maar aangegeven dat ik het wel degelijk belangrijk vind.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:58

Ik kan de vragenlijst vanaf deze computer niet meer openen. Bij een enquête moet je de antwoorden zo neutraal mogelijk houden, nu had ik af en toe het idee dat er te veel een bepaalde richting opgestuurd werd. De optie anders was er natuurlijk wel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:04

Ingevuld! :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 19:07

Ik zie nu inderdaad dat de vragen die overgeslagen dienen te worden in het begin wél overgeslagen worden, maar later ineens alsnog tevoorschijn komen.
Dit was helemaal niet de bedoeling en snap er echt helemaal niks van. Het jammere is dat ik het nu niet meer kan aanpassen. Ik heb al 50 reacties dus dit sluiten en opnieuw plaatsen is ook stom :\ Maargoed dit verstoort natuurlijk de resultaten :=

*is in paniek en weet ff niet wat te doen*

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:13

JenW schreef:
miss_lizje schreef:

Dit hoeft natuurlijk niet, ik kijk naar mijn opzichte maar elke hulp zal ik proberen.
Er is niks vervelender als niet eens een 'simpel' briefje schrijven.
En volgens mij ben je nooit uitgeleerd op het spelling gebeuren.
Ik zou hier denk ik wel voor kiezen ondanks mijn dyslexie, en ook al heel veel hulp heb gehad, maar ik heb ook zo mijn dingen waar ik tegen op loop.
En hulp is toch altijd welkom? :)

Ik ga ook even je enquête invullen! :j

Ja maar spelling is dus nooit "leuk" geweest voor mij. En dat gaat het zeker ook niet worden met een spelvorm waarbij je een score krijgt. Dat voelt voor mij als een cijfer. Na alle pesterijen van de middelbare van docenten die punten aftrokken voor spelling (terwijl ik gewoon Word gebruikte). Ik vind het nogsteeds erg moeilijk om met mijn frustratie om te gaan. Dan gaat zo'n spel totaal niet helpen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:25

Ik had nergens last van, bij mij gaf hij geen gekke vragen :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:52

Bizzybijtje schreef:
Slina schreef:

Idem. Ik heb maar aangegeven dat ik het wel degelijk belangrijk vind.[/quote]

hier hetzelfde, heb ook 'anders' aangeduid, en dat ik het wel belangrijk vind :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:02

YellowGray schreef:
Ik had nergens last van, bij mij gaf hij geen gekke vragen :P

Bij mij ook niet nee :)
Heb hem dus ook ingevuld! Ben benieuwd naar de app!