Slaap problemen na heftig voorval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Slaap problemen na heftig voorval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 01:35

Beste bokkers,

Ik zit met een vervelend probleem.
Er heeft zich vorige week een heftige emotionele situatie voorgedaan in mijn prive sfeer (Mocht je dit willen weten, pb kan altijd)
Na deze gebeurtenis, maak ik me ernstig zorgen over mijn vriend (waar de situatie o.a. mee te maken heeft). Ben ik erg bang in het donker, en ik kan ik alleen in slaap komen als ik een film aanzet.
Ik heb altijd goed kunnen slapen en vind dit heel erg bizar,

Zijn er bokkers die ook last hebben van slapeloosheid? Zoja, wat doen jullie er tegen?

Groetjes Mara.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:37

Geduld, als ik stress heb kan ik ook niet slapen, dan blijf ik gewoon met de laptop zitten, zet ik muziek op, zet ik die naast me en dan val ik wel in slaap. :')
Bij mij gaat dat na een tijdje over.

Beste is natuurlijk aan het probleem werken!

Anoniem

Re: Slaap problemen na heftig voorval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:38

Zoek op YouTube eens op "Guided Meditation". Opzetten met oortjes/koptelefoon en je bent zo weg ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:38

Je zou melatonine kunnen gebruiken, bij de drogist te verkrijgen.

Sterkte met de privésituatie!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 01:38

xSlvna schreef:
Geduld, als ik stress heb kan ik ook niet slapen, dan blijf ik gewoon met de laptop zitten, zet ik muziek op, zet ik die naast me en dan val ik wel in slaap. :')

Ja dat is bij mij dus ook, als ik een film opzet val ik na een lange tijd wel in slaap.
Helaas is het probleem niet door mij of mijn vriend op te lossen, en zijn hier andere instanties mee bezig dus alles wat we kunnen is afwachten

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 01:39

Roosch schreef:
Je zou melatonine kunnen gebruiken, bij de drogist te verkrijgen.

Sterkte met de privésituatie!

Wat is dat precies?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:41

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 01:42

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:47

Melatonine is een hormoon wat er voor zorgt dat je slaperig wordt maar je valt er niet van in slaap

Je blijft wakker doordat je hersens niet op uit gaan. Kortom je piekert en denkt er wat op los terwijl je eigenlijk alles los zou moeten laten. Melatonine kan in sommige gevallen werken, maar in jouw geval heb je melatonine zat, je moet alleen een manier vinden om je hersens uit te zetten. De meest effectieve manier is het probleem op lossen, maar dat is vast makkelijk gezegd.
Wat ik nog wel eens doe klinkt misschien een beetje zweverig maar voor mij helpt het goed. Ik ga in gedachte mijn hele lijf na of alles wel lekker ligt en ontspannen is. Werkelijk elke teentje elk botje ga ik na. Ik begin altijd in mijn rechter been van tenen tot heup en dan mijn linker en dan mijn.... Maar meestal slaap ik dan al. Slapen lukt dan wel omdat je je concentreert op iets simpels waardoor je hoofd ook even tot rust komt. Probeer maar eens. Het is best wel lastig om echt alleen daar mee bezig te zijn, lukt het niet geeft niks dan ga je toch gewoon verder waar je ongeveer gebleven was.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 03:58

Als je echt iets heftigs hebt meegemaakt zou ik iemand zoeken om mee te praten, slaxhtofferhulp maar voor midden in de nacht bv Sensoor, dat zijn vrijwilligers waar je je verhaal kwijt kunt. Of hulp zoeken bij een psych, emdr kan hee goed helpen om het trauma te verwerken. Sterkte er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:28

Melatonine werkte bij mij idd ook niet bij stress. Valdispert daarentegen wel. Maar idd zoals hierboven gezegd wordt, werken aan het probleem is denk ik het meest effectief.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:34

Waar Valdispert bij mij bijwerkingen geeft, heb ik baat bij gaba. Is niet eens voor slapen, maar voor rust in je hoofd. Doordat ik minder stress heb en niet blijf malen kan ik veel makkelijker slapen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:17

Pauline schreef:
Als je echt iets heftigs hebt meegemaakt zou ik iemand zoeken om mee te praten, slaxhtofferhulp maar voor midden in de nacht bv Sensoor, dat zijn vrijwilligers waar je je verhaal kwijt kunt. Of hulp zoeken bij een psych, emdr kan hee goed helpen om het trauma te verwerken. Sterkte er mee.

Ik denk dat dit het beste is, zeker voor op lange termijn. Slaaptabletten zijn tijdelijk, het haalt de oorzaak niet weg.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:31

Gaba is inderdaad een supplement dat goed helpt bij angsten. Hier zeer goede ervaringen bij familie gezien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:41

Wat kan helpen om je piekergedachten aan de kant te zetten, is je concentreren op iets anders. Ik had na het overlijden van mijn mama ook dat ik niet kon stoppen met nadenken en moeilijk in slaap geraakte. Wat bij mij helpt is mij mijn paard voorstellen, dat ik uitgebreid ga borstelen. Ga alle acties in mijn hoofd na (roskam, harde borstel, zachte borstel, beetje antiklit, manen uitborstelen,...) Klinkt een beetje dom, maar het is iets zo vertrouwd dat ik daar mijn gedachten helemaal op kan concentreren en dus in slaap kan vallen :) Vaak is het halve paard maar gepoetst voor ik in slaap lig :')

Met iemand gaan praten als je het moeilijk kan verwerken is sowieso een goede tip :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:00

Eventueel voor overdag ook kijken voor valeriaan tabletten. Zo wordt je tussen je oren misschien iets minder gestresst, waardoor je 's avonds makkelijker in slaap komt!

Optie van Solleke_Noah hierboven mij is ook een hele goede! :)

Succes met je situatie, hoop dat het voor jullie beide snel is opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:46

Solleke_Noah schreef:
Wat kan helpen om je piekergedachten aan de kant te zetten, is je concentreren op iets anders. Ik had na het overlijden van mijn mama ook dat ik niet kon stoppen met nadenken en moeilijk in slaap geraakte. Wat bij mij helpt is mij mijn paard voorstellen, dat ik uitgebreid ga borstelen. Ga alle acties in mijn hoofd na (roskam, harde borstel, zachte borstel, beetje antiklit, manen uitborstelen,...) Klinkt een beetje dom, maar het is iets zo vertrouwd dat ik daar mijn gedachten helemaal op kan concentreren en dus in slaap kan vallen :) Vaak is het halve paard maar gepoetst voor ik in slaap lig :')

Met iemand gaan praten als je het moeilijk kan verwerken is sowieso een goede tip :j

Is ongeveer hetzelfde als een bodyscan, maar dan leg je de focus op je lichaam :j

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:54

Odatje schreef:
xSlvna schreef:

Ja dat is bij mij dus ook, als ik een film opzet val ik na een lange tijd wel in slaap.
Helaas is het probleem niet door mij of mijn vriend op te lossen, en zijn hier andere instanties mee bezig dus alles wat we kunnen is afwachten

Dit schijnt dus heel slecht te zijn.
Fake licht (lampen / tv / laptop) zorgt er juist voor dat je slechter slaapt.
Ik heb een tijdje Valdispert nachtrust genomen.
Echt geweldig.... (nu inmiddels weer zonder).
Ik nam een pil in, ging in bed liggen, had een bepaald zinnetje in mn hoofd die ik herhaalde zodat ik niet aan andere dingen kon denken en binnen een half uur sliep ik....

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:01

Wij hebben slaaptabletten thuis voor in het vliegtuig omdat we veel op vakantie gaan naar het buitenland, meestal erg ver. Ik zal eens kijken hoe ze heten als ik weet waar ze liggen, voor ons werken ze meestal.
Maar dat neemt geen stress weg..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:23

Je zou melatonine icm meditatie oefeningen kunnen proberen. Het probleem is namelijk dat je hoofd 'aan' blijft. Door de melatonine wordt je iets slaperiger. Door meditatie oefeningen (bijv. de body scan of ademhalingstechnieken) raakt je hoofd leger.

Ik denk dat die combinatie het beste werkt.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 18:47

Bedankt lieve bokkers voor de goede tips!
helaas is het probleem niet op te lossen, en moeten mijn vriend en ik dat aan andere instanties over laten..
Ik schrijf nu vortaan alles op waar ik aan denk voor ik ga slapen, en ga dan nog in een boek lezen. Dit helpt wel een beetje!
Mijn vriend en ik krijgen gesprekken bij een maatschappelijk werker om allebij het een beetje te kunnen verwerken, hopelijk kan ik dan mijn hoofd helemaal leegmaken!
Bedankt voor alle fijne tips!!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:36

Probeer tussen alles door afleiding te zoeken voor jou en je vriend! Samen of apart! Zodat je zo min mogelijk gaat malen, daar kun je ook goed ziek van worden als je pech hebt! Succes met alles TS! Mocht je ooit even willen vloeken of tieren dan stuur je maar een berichtje :)