Toen ik vanmorgen mijn kinderen naar school had gebracht en naar huis liep hoorde ik ineens een klap en een schurend geluid. Toen ik opkeek zag ik op de weg recht voor me van rechts naar links een Fiat Panda langsschuiven met een scooter erop/onder/naast.
Ik liep net te appen en had mijn telefoon dus in mijn hand. In mijn hoofd maakte ik razendsnel het optelsommetje "auto+scooter-bestuurder=slachtoffer". Waar is het slachtoffer?? Voor ik het wist was ik al rennende 112 aan het bellen.
Ik was als tweede bij het slachtoffer. De andere drie mensen die erbij stonden ook allemaal moeders/oma van kinderen op school. Het slachtoffer lag op de grond vlakbij de oversteekplaats. De auto had zijn scooter nog 50 meter meegesleurd. De automobiliste werd inmiddels door iemand anders opgevangen.
Bij de meldkamer vroeg ik om politie, suf genoeg want er was duidelijk een ambulance nodig. Maar het politiebureau is bij ons om de hoek en op dat moment wil je vooral dat er zo snel mogelijk professionele hulp is.
Het slachtoffer wilde meteen opstaan (wat onmogelijk was want hij had een enorme beenwond waar je recht in kon kijken) maar uiteindelijk kalmeerde hij. Ik heb mijn jas uitgetrokken en dubbelgevouwen om onder zijn hoofd te leggen.
Gelukkig was hij helder en aanspreekbaar. Erg rustig. Extreem rustig als je bedenkt dat hij dus echt gelanceerd was van zijn scooter, zijn handschoenen en een schoen miste, hij in de voorruit terecht was gekomen en 5 meter van de plek van impact vlak naast een paaltje terecht was gekomen. En dan heb ik het dus nog niet over de beenwond van zeker 8cm breed.
Hij vertelde dat zijn vriendin in de flat vlakbij woonde en daar is iemand heen gerend. Zijn vriendin was er vrij gauw zodra haar moeder er was om voor de kleine te zorgen.
Ambulancemedewerkers waren snel ter plaatse en hij is met een nekbrace om op een plank vervoerd naar het VU (academisch in verband met die beenwond).
Op het moment zelfs was ik vrij rustig maar daarna stond ik wel te trillen. Met mijn buurvrouw was het nog erger gesteld. Haar heb ik aangeraden contact op te nemen met slachtofferhulp. Met mij gaat het eigenlijk wel goed. Met open wonden en dergelijken heb ik nooit moeite gehad en ondanks het feit dat dit ongetwijfeld een hele fikse revalidatie zal worden ga ik er vanuit dat hij dit avontuur wel overleeft.
Voor mij was het heftigste moment toen zijn vriendin zegt dat hij net terug kwam van het naar school brengen van hun zoontje van vijf. Als die achterop had gezeten... Daar wil je niet aan denken

Morgen gaan we een bloemetje halen en die langsbrengen. Dan kunnen we meteen informeren hoe het nu met hem gaat.
De automobiliste is voor een verklaring meegenomen naar het bureau. Een getuige en het slachtoffer zelf zeiden dat de automobilist door rood reed. Achteraf (het is hier net een dorp) werd ook gezegd dat de automobiliste in kwestie 100 meter eerder al bijna een fietser had aangereden op de rotonde.
Dat zoiets gebeurt op een kruising op nog geen 100 meter van een basisschool, rond half 9, daar schrok ik echt wel van. Nu was het een volwassen vent maar het had zoveel erger kunnen aflopen.
Afijn... Ik verwacht gewoon goed te slapen vannacht maar het even van me af kunnen schrijven is wel fijn...

Bedankt voor je tijd en aandacht als je tot hier bent gekomen.

).
Megarespect!