Klapgetuige van een ernstig ongeluk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Klapgetuige van een ernstig ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:12

http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/112/a ... inweg.aspx

Toen ik vanmorgen mijn kinderen naar school had gebracht en naar huis liep hoorde ik ineens een klap en een schurend geluid. Toen ik opkeek zag ik op de weg recht voor me van rechts naar links een Fiat Panda langsschuiven met een scooter erop/onder/naast.
Ik liep net te appen en had mijn telefoon dus in mijn hand. In mijn hoofd maakte ik razendsnel het optelsommetje "auto+scooter-bestuurder=slachtoffer". Waar is het slachtoffer?? Voor ik het wist was ik al rennende 112 aan het bellen.
Ik was als tweede bij het slachtoffer. De andere drie mensen die erbij stonden ook allemaal moeders/oma van kinderen op school. Het slachtoffer lag op de grond vlakbij de oversteekplaats. De auto had zijn scooter nog 50 meter meegesleurd. De automobiliste werd inmiddels door iemand anders opgevangen.
Bij de meldkamer vroeg ik om politie, suf genoeg want er was duidelijk een ambulance nodig. Maar het politiebureau is bij ons om de hoek en op dat moment wil je vooral dat er zo snel mogelijk professionele hulp is.
Het slachtoffer wilde meteen opstaan (wat onmogelijk was want hij had een enorme beenwond waar je recht in kon kijken) maar uiteindelijk kalmeerde hij. Ik heb mijn jas uitgetrokken en dubbelgevouwen om onder zijn hoofd te leggen.
Gelukkig was hij helder en aanspreekbaar. Erg rustig. Extreem rustig als je bedenkt dat hij dus echt gelanceerd was van zijn scooter, zijn handschoenen en een schoen miste, hij in de voorruit terecht was gekomen en 5 meter van de plek van impact vlak naast een paaltje terecht was gekomen. En dan heb ik het dus nog niet over de beenwond van zeker 8cm breed.
Hij vertelde dat zijn vriendin in de flat vlakbij woonde en daar is iemand heen gerend. Zijn vriendin was er vrij gauw zodra haar moeder er was om voor de kleine te zorgen.
Ambulancemedewerkers waren snel ter plaatse en hij is met een nekbrace om op een plank vervoerd naar het VU (academisch in verband met die beenwond).
Op het moment zelfs was ik vrij rustig maar daarna stond ik wel te trillen. Met mijn buurvrouw was het nog erger gesteld. Haar heb ik aangeraden contact op te nemen met slachtofferhulp. Met mij gaat het eigenlijk wel goed. Met open wonden en dergelijken heb ik nooit moeite gehad en ondanks het feit dat dit ongetwijfeld een hele fikse revalidatie zal worden ga ik er vanuit dat hij dit avontuur wel overleeft.
Voor mij was het heftigste moment toen zijn vriendin zegt dat hij net terug kwam van het naar school brengen van hun zoontje van vijf. Als die achterop had gezeten... Daar wil je niet aan denken :n
Morgen gaan we een bloemetje halen en die langsbrengen. Dan kunnen we meteen informeren hoe het nu met hem gaat.
De automobiliste is voor een verklaring meegenomen naar het bureau. Een getuige en het slachtoffer zelf zeiden dat de automobilist door rood reed. Achteraf (het is hier net een dorp) werd ook gezegd dat de automobiliste in kwestie 100 meter eerder al bijna een fietser had aangereden op de rotonde.
Dat zoiets gebeurt op een kruising op nog geen 100 meter van een basisschool, rond half 9, daar schrok ik echt wel van. Nu was het een volwassen vent maar het had zoveel erger kunnen aflopen.

Afijn... Ik verwacht gewoon goed te slapen vannacht maar het even van me af kunnen schrijven is wel fijn... :)

Bedankt voor je tijd en aandacht als je tot hier bent gekomen.

Maureen95

Re: Klapgetuige van een ernstig ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:16

Jeetje wat heftig! :(:)
Dat is wel echt iets ingrijpends! Wat ik je aanraad is als je er last van gaat krijgen toch echt wel even bij slachtofferhulp langs te gaan. Ook al is het alleen maar om je verhaal even te doen.
Goed dat je morgen nog even langsgaat om te kijken hoe het is met die man!
Sterkte Y;(

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:17

Zoiets is altijd heftig.. Goed dat je meteen zo gericht en snel gereageerd hebt, petje af!
Dat de jongen zo rustig was komt waarschijnlijk door de adrenaline.. Net als bij jou. De klap komt vaak achteraf.
Dus doe rustig aan, neem de tijd. Dat je nu nog niet echt iets merkt wil niet zeggen dat het niet nog komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:20

Nou het was echt bizar, ze gingen aan zijn been en bij de wond voelen en vroegen of het pijn deed. En hij; "Nee hoor! :) " terwijl wij erbij stonden van %)

Ik let goed op mezelf. Gelukkig doet mijn vriendin dat ook, en mijn beste vriendinnetje is zelf agent dus die zei ook meteen al dat ik haar moet appen.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:25

Wat goed dat je zo snel gereageerd hebt Lente, dat zouden meer mensen moeten doen. Ik hoop dat je te weten komt hoe het met de man gaat, en dat jullie steun hebben aan elkaar, op wat voor manier ook.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:29

Wat goed dat je zo reageerde!
Heb het zelf nog nooit meegemaakt maar schrikken moet het zeker zijn!

Super dat je ook met een bloemetje langsgaat! :(:)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:29

Goed wat je hebt gedaan! Hier is donderdagavond ook een ongeluk gebeurt waarbij een meisje van mijn school is omgekomen en een andere zwaargewond was. Denk dat ik echt zou verstijven als ik zoiets zou meemaken..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:36

Super gehandeld! Sterkte evengoed.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:48

en is ook bekend waarom de autobestuurder door rood reed?

ik hoop niet dat je getraumatiseerd bent hierdoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:52

Bij mij is dat niet bekend. Maar ze reed erg hard, dus misschien simpelweg haast?

Trauma lijkt tot nu toe goed mee te vallen. We zullen het merken vannacht en zo...

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:58

Heftig zeg! En inderdaad goed gehandeld!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:03

Die man was in shock denk ik. Vandaar het zo extreem rustig reageren.

Heftig om mee te maken! Hopelijk heb je er niet teveel last van!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:09

Poeh wat zal jij geschrokken zijn.
Helemaal super zoals je hebt gehandeld.
Ik hoop dat automobiliste gaat nadenken over haar gedrag.
Juist bij scholen kijk je extra uit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:10

Wat heftig zeg! Hopelijk heb je er niet teveel last van en kun je gewoon goed slapen vannacht, de aanblik kan niet fijn geweest zijn. Mijn vriend heeft nog een half jaar nachtmerries gehad van mijn ongeluk.
De man zal idd in shock geweest zijn. En geloof me, je voelt ook écht geen pijn op zo'n moment (wat maar goed ook is ten slotte ;) ).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:13

Goed dat je er over praat en wat heb jij waanzinnig goed gehandeld!! Respect! _/-\o_ Megarespect!

Het helpt denk ik wel als je er veel en open over praat en ook met iemand die ervaring heeft met de situatie(s).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:16

Wat top dat je zo direct hebt gereageerd zeg, zo nuchter en dat je morgen ook nog langs gaat! Denk alleen inderdaad ook goed om jezelf, nu heb je er nog geen last van maar kan nog komen natuurlijk!

Maar inderdaad, heel veel respect voor het snelle en nuchtere handelen zeg, het had ook veel rotter kunnen gaan!

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:21

Ik kwam vlak nadat het gebeurt was langs en zag je er al bij staan. Samen met een oma uit de klas van mijn jongste. Het is niet niks om getuige te zijn van zoiets. Ik heb het al een aantal keer meegemaakt en het gaat je toch niet in de koude kleren zitten. Goed idee om langs te gaan bij het slachtoffer. Dat helpt jezelf ook met verwerken. Ik was een paar jaar geleden ook getuige van een ongeluk waarbij een scooterrijdster gelanceerd werd door een auto en vraag me nog regelmatig af hoe het met dat meisje is afgelopen.

Overigens is het een wonder dat er nog niet eerder zoiets is gebeurd hier bij school. Je wordt om de haverklap voor je sokken gereden als je met je kinderen op het zebrapad loopt. Het is dan meer de verdienste van de ouders dat het niet verkeerd gaat dan die van de automobilisten. Het lijkt wel of zij er een sport van maken om nog net even door te knallen tussen de overstekende kinderen door.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:23

Heftig Len, ik heb ook weleens zoiets meegemaakt. Goed dat je langsgaat met een bloemetje! Ben benieuwd wat het nog voor staartje krijgt. :*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:24

En te zeggen dat je in een schoolomgeving maar 30 per uur mag.
Wel heb je precies volgens het boekje gereageerd, petje af TS. Ik zie mezelf al als een dwaze uil half in shock voor me uit staren.
Het kan zijn dat je toch nog de schok gaat voelen, aarzel dan niet om je eigen raad op te volgen en te spreken met iemand van slachtofferhulp.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:27

Mijn vriend en ik heb vanmorgen ook een auto uit een slagboom van de trein mogen krabben. Wel bijzonder, want ik heb echt net een week officieel mijn BHV, meteen even mogen testen. Heel veel sterkte ermee, misschien slaap lekker thee drinken of oid?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:44

Jeetje Len, heftig. Vooral ook dat het gebeurt voor de school, je zou toch denken dat automobilisten daar extra voorzichtig zouden zijn..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:51

Jeetje, wat heftig zeg! Ik hoop dat je het een beetje goed kan verwerken. En natuurlijk hoop ik ook dat het met de meneer in kwestie snel de goede kant op gaat.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:58

Wat heb je waanzinnig goed gehandeld!! _O_ _O_
De kans is goed aanwezig dat het slachtoffer in shock was en hierdoor zo vreselijk rustig was en geen pijn had, dit zal waarschijnlijk nog wel veranderen.
En gelukkig zaten je kinderen al op school en zijn er niet bij geweest, hopelijk krijg je er niet te veel last van. :(:)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:08

Goed gereageerd, hoor...en sommige mensen snap je echt niet dat ze zo spelen met het leven van mensen en vooral kinderen. Zijn die 5 minuten dan echt een mensenleven waard zou je denken...was de automobiliste zelf ook onder de indruk?
Veel sterkte in ieder geval (heb het laatst zelf hier meegemaakt dat ik in de schuur was en ineens een klap hoorde...kijken..auto op de kop in de sloot met water. Mobiel mee gegrist en ook al rennend gebeld. Gelukkig was de automobilist er al uit, dus snel een deken gehaald en gegeven). Zijn akelige dingen om mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:07

Net even bij zijn vriendin langsgeweest. Hij is gisteravond geopereerd aan zijn been. Die heeft hij namelijk op meerdere plaatsen gebroken. Hij had het geluk dat ze de wond gewoon weer dicht konden klappen als het ware, er was niks weg.
Buiten zijn been heeft hij aan het avontuur helemaal niks overgehouden!!

Het was fijn om even te horen dat het naar omstandigheden goed met hem gaat. Zijn vriendin houdt me op de hoogte :)