Geluidsoverlast op kamers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Geluidsoverlast op kamers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:43

Sinds kort woon ik op kamers in Groningen. Heb hiervoor een halfjaar in Noorwegen op kamers gewoond, maar verder altijd thuis. In Noorwegen nooit problemen met geluidsoverlast gehad, maar nu wel en ik vraag me af of dit acceptabel is of niet.
Het meisje wat boven mij woont houdt nogal van muziek met schijnbaar een harde bas erin. :+
In het begin hoorde ik het soms, maar deze week hoor ik echt al elk moment dat ik op mijn kamer ben haar muziek, en dan vooral die bas die mijn kamer binnen dreunt. Gisteren zelfs tot na 12 uur s avonds.
De ene keer staat de muziek harder dan de andere keer, maar gisteravond om 11 uur kon ik zelfs Pak maar mijn hand van Nick en Simon luid en duidelijk verstaan en meezingen.

Het is natuurlijk een oud huis waar ik in woon, maar is dit dan acceptabel?
Omdat ik er nog maar net woon vind ik het lastig om tegen haar te zeggen dat ik mij er aan irriteer en ik wil niet meteen overkomen als iemand die alleen maar zeurt :+

Dus vinden jullie dit acceptabel in een studentenhuis, of gaat dit toch wel over de grens van geluidsoverlast?

Snadrem

Re: Geluidsoverlast op kamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:45

Als je er last van hebt, zou ik gewoon eens aan de deur gaan en vragen of de muziek iets zachter mag. De manier waarop je het zegt kan bepalen of je dan wordt gezien als een zeur of niet. Maak je verder wel eens een praatje met haar? Want je zou het dan ook eens aan kunnen geven.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:47

Heb je al kennisgemaakt met haar? Ik heb dat bv met mijn bovenbuurvrouw en wij checken altijd bij elkaar of we elkaar niet storen (gelukkig tot nu toe niet) maar met mijn onderbuurman heb ik geen contact en die heeft volgens mij ook geen idee hoe gehorig het is dus daar heb ik soms wel 'last' van :+

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:48

Snadrem schreef:
Als je er last van hebt, zou ik gewoon eens aan de deur gaan en vragen of de muziek iets zachter mag. De manier waarop je het zegt kan bepalen of je dan wordt gezien als een zeur of niet. Maak je verder wel eens een praatje met haar? Want je zou het dan ook eens aan kunnen geven.

Ja klopt, maar ik vind het lastig om dan goed te brengen.. Ik heb wel eens met haar gepraat, maar iedereen heeft een eigen keuken waardoor er onderling nauwelijks contact is.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:49

Nee dit is niet acceptabel. Als het een keer voorkomt, of twee keer, prima. Maar zo vaak dat je zelfs hoort welk nummer er gedraaid wordt, dan gaat het wel een beetje ver. Zou even een praatje maken met haar en vragen of het zachter kan. :) Als de rollen omgedraaid zouden zijn, dan had zij waarschijnlijk ook aan je gevraagd. :)
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 05-03-14 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:51

Gewoon een praatje maken en terloops vragen of het haar ook is opgevallen dat jullie best in een gehorig huis wonen.... En anders een paar oordopjes aanschaffen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:51

Vraag je medebewoners op de koffie, dan is het aanknopen van een gesprek makkelijker. Je kunt tussen neus en lippen door laten vallen dat je erg moet wennen aangezien je hier veel meer hoort dan in Noorwegen en dat je daar ook wel eens last van hebt. Anders vraag je haar om even beneden te komen luisteren wanneer ze weer bezig is, misschien kan ze die bas dan minder zetten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:44

Maflinger_S schreef:
Gewoon een praatje maken en terloops vragen of het haar ook is opgevallen dat jullie best in een gehorig huis wonen.... En anders een paar oordopjes aanschaffen.

Ik zou geen oortjes aanschaffen, ik vind dat iedereen beetje rekening met elkaar kan houden..

TS, staat er in je contract niks over tot hoelaat er 'geluid' mag zijn? Bij ons moet het bv. na 11 uur rustig zijn

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:48

ik zou ook gewoon een gesprek aan gaan misschien heeft zeniet eens doordat zo hard door dreunt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:50

Gewoon even aanbellen en vragen of ze na 23:00 haar muziek wat zachter zet zodat jij je bed niet uit stuitert. Ik heb ook in zo'n gehorig huis gewoond en je hebt altijd meer last van je bovenburen dan van je onderburen, maar ieder weldenkend mens begrijpt dat jij af en toe slaap nodig hebt :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:51

Aanbellen en vragen of ze even mee wil lopen naar jouw kamer om te horen hoe hard haar muziek staat?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:16

cissy schreef:
Aanbellen en vragen of ze even mee wil lopen naar jouw kamer om te horen hoe hard haar muziek staat?

Ik ben juist bang dat dat erg vervelend over komt. Maar ik heb besloten dat als het volgende week weer zo gaat (het is sinds gistermiddag rustig en ik ga vanavond weer naar thuisthuis) ik toch maar naar haar kamer ga om even te overleggen.

LOL. Terwijl ik dit bericht typ gaat haar muziek weer aan :+ Gelukkig moet ik zo weg..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:20

Ik denk dat ze dit zelf helemaal niet zo door heeft.
Je weet ook niet wat de buren van jou horen.
Gewoon even netjes overleggen zodat je in ieder geval kunt slapen 's avonds.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:22

Gewoon iets vragen als, goh, vind je dit huis ook niet erg gehorig?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:39

:+ Dat soort subtiele opmerkingen zouden bij mij dus echt niet binnenkomen. Ik zou dan wel gewoon zeggen waar het op staat, dat je er last van hebt en of ze er misschien rekening mee zou willen houden in de toekomst.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:41

Gewoon als je echt overlast hebt en het is al laat, aankloppen en vragen of het wat zachter kan omdat je niet kan slapen. Misschien heeft je buur wel helemaal niet door dat ze overlast veroorzaakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:30

Oehlalala schreef:
cissy schreef:

Ik ben juist bang dat dat erg vervelend over komt.

Dat hangt er maar helemaal van af hoe je het brengt, het kan nl heel goed zo zijn dat ze er geen weet van heeft hoe gehorig het huis is (of ze moet zelf een gehoorbeschadiging hebben en zelf al weinig horen)
Je kunt toch gewoon vriendelijk vragen of ze even wilt komen luisteren zodat ze weet waar je over praat?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:47

Ik zou inderdaad gewoon even naar haar toe lopen. Vriendelijk vragen of ze haar muziek misschien wat zachter kan zetten aangezien je het heel erg kan horen op je kamer.