Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik heb veel gesukkeld, mijn eerste jaar in drie delen afgelegd (dus in drie jaar! ondertussen wel geslaagd om mijn 2de bachelor en half op mijn 3de, het was echt een rommeltje
) Je moet geen schrik hebben van "achter geraken op de rest". Mijn vrienden waren goede studeerders maar wij spraken gewoon af na de lessen en sommige lessen (via IAJ of cumul) kon ik toch nog samen met hen volgen. Ik heb er ook lang mee geworsteld dat ik zo "achter zat", maar nu het einde in zicht is (ben op het einde van mijn 2de master) merk ik dat het eigenlijk niet uitmaakt, in elk jaar zitten wel sympathieke mensen. En dat je ook zeker niet de enige bent die een beetje 'sukkelt' 
(als je door wilt gaan he)
) en daardoor vaak 9 examens per examenmoment. Dus soms maar twee dagen bloktijd voor een vak waar ik doorheen het jaar geen cursus voor had aangeraakt (net zoals jij, beetje dip en alles uitstellen). Maar met even goed doorbijten en hulp van medestudenten ben ik door die zware periodes toch doorgesparteld. Of je kiest ervoor bewust enkele vakken naar de herexamens 'te verplaatsen' (niet mee te doen dus) zodat je meer lucht hebt voor de overgebleven examens. Dus bv dit semester nog drie vakken meedoen, en drie naar de herexamens (ik zeg maar iets). Zo vergroot je de slaagkansen op de vakken dat je wel meedoet.
Goed zo! Niet geschoten is altijd mis. Aan de slag, geef jezelf een schopje en studeren maar. Eet en drink er wat lekkers bij en beloon jezelf. Natuurlijk gaat het je lukken. Zou enorm zonde zijn wanneer jij niet mee kan naar Frankrijk. Zet 'm op, ga ervoor, je bent straks héél trots op jezelf!! 

Dan vraag ik me af, leer ik omdat mensen dat van mij verwachten en omdat het moet, of omdat ik het zelf wil en leuk vind? Dat vind ik moeilijk om te zeggen