Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 11:54

Goed, ik ben dus getuige geweest van een behoorlijk ongeluk. Dit is nu een krappe 1,5 week geleden.

Ik reed direct achter de auto die aangereden werd en kon ruim op tijd stoppen. Ik zei nog tegen mezelf: Wat gaat die doen, je kunt daar niet keren :+
Nadat ik zelf een beetje van de schrik bekomen was en mijn alarmlichten had aangezet, ben ik uitgestapt en naar de achterste auto gelopen (met lood in mijn schoenen, want wat zou ik aantreffen). Deze meneer zat wat versufd in zijn auto en was aan het bellen, ik dacht met 112 en in de haast was ik zelf vergeten mijn telefoon te pakken.
Nou in elk geval werd het een heel verhaal, alcohol in het spel en aanhoudingen verricht.
Ik heb een getuigenverklaring afgelegd en daarna mocht ik mijn weg vervolgen.

Maar wat mij opviel net nadat het ongeluk gebeurd was, was dat er helemaal niemand anders stopte en iedereen de grootste moeite deed om er met de auto netjes om heen te rijden. Dit gebeurde al toen ik zelf nog in de auto zat. Doordat al die auto's die moeite deden ontstond er een gevaarlijke situatie.
En opeens was daar vanuit het niks iemand die met een oranje hesje en zo'n oranje staaflamp het verkeer stond te regelen.
Achter af was ik verbaasd dat ik de enige was die heeft geholpen. Omdat later bleek dat er alcohol in het spel was, hadden we wel wat meer getuigenverklaringen kunnen gebruiken. Degene die te veel gedronken had beweerde namelijk dat hij niet achter het stuur zat en de bestuurder zou zijn weggerend.

Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen, had daar ook niet aan moeten denken trouwens.
Ik weet dat iedereen anders reageert, maar er was ook gewoon niemand die vroeg of er nog hulp nodig was. Iedereen reed gewoon door. Ik vond het echt bizar.......

Wilawander

Re: Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:59

Wij stoppen altijd maar als er genoeg mensen ter plekke zijn rijden we door want dan sta je alleen maar in de weg en is de kans op nog meer ongelukken vrij groot.
Wij wonen aan een straat waar veel gebeurd en zijn er vrij ervaren in. Wij zekeren eerst de plek zodat er niet nog meer gebeurd. Bellen dan 112 en dan kijken wat we kunnen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:01

De laatste keer de lieve Heer op mijn blote knietjes bedanken dat de meneer die een ongeluk kreeg mij niet aanviel. Bleek straalbezopen op de motor te zitten,schoof vlak voor onze neus over het fietspad en belandde in de berm lager. Natuurlijk stop je, net als auto's en werd 112 gebeld. Tja... Laat ik het zo zeggen; bedreigingen waren niet mals van zijn kant en was erg agressief :n

Ipv naar het ziekenhuis (hij mankeerde niets) mocht hij door naar het politiebureau.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:02

Ik stop altijd, als er nog niemand anders ter plaaste is.

Het is soms een beetje lastig. Heb wel eens gehad dat er al iemand bij was, en toen ben ik eromheen gereden (dat kon daar makkelijk), de situatie leek onder controle. Was toen ook alleen blikschade.

Maar vaak rem ik ook af (met fiets en auto) om even te vragen of ik kan helpen. Is alles onder controle? Dan ga ik verder.

Maar zomaar doorrijden, nee, dat zal ik niet doen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:03

Ik ben getuige geweest van een kettingbotsing waarbij de veroorzaker wegreed. Ik heb toen het kenteken onthouden en ben naar de slachtoffers gegaan. Gelukkig alleen blikschade, ik heb mijn naam en nummer achtergelaten en ben toen door de politie teruggebeld en heb een verklaring moeten afleggen.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:04

Oh jeetje, ben je inmiddels helemaal van de schrik bekomen?

Ik moet zeggen, ik heb nog nooit een ongeluk zien gebeuren.. Wel gehoord dat een een scooter en een fietsen op elkaar botste, maar toen we er aan kwamen was er al politie en alles gebeld.
Ik denk zelf dat ik ook zou stoppen, en niet doorrijden. Dat zou ik niet over m'n hart krijgen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:07

Zelfde als hierboven. Als er al genoeg mensen omheen staan loop je toch alleen maar in de weg als je er ook bij komt (en dan gaat het imo een beetje neigen naar ramptoerisme).

Laatst wel iets vergelijkbaars gehad, een kind van een jaar of zeven lag met fiets en al op de grond, vriendje ernaast. Er was verder niks op zich maar ik had er al meerdere mensen langs zien gaan die niet even vroegen of het ging. Ik wel, zijn veters bleken vast te zitten in zijn trappers en hij kreeg het niet los, daarom was hij gevallen. Dus ik even het knoopje losgehaald, veters opnieuw goed gestrikt en toen kon hij weer verder. Een ander vriendje bleek al naar huis te zijn gerend, maar toch. Het is verder geen afgelegen fietspad, en het is toch een kleine moeite om even te helpen? Snap dat niet echt.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:07

Ik heb zelf als 13-jarige een ongeluk zie gebeuren. Een man fietste mij tegemoet en maakte opeens een slinger en belandde met zijn hoofd op de stoeprand. Vlak voor mijn neus. Achteraf bleek dat hij een flinke beroerte had gekregen.

Op dat moment was ik totaal in paniek en wist echt niet wat ik moest doen (nee zelfs 112 bellen kwam niet in me op). Ik riep naar voorbijgangers op de fiets om hulp maar echt iedereen reed door. Uiteindelijk een man op een scooter die te hulp schoot en 112 belde en ik werd met de politie naar school gebracht.

Nee doorrijden had ik echt niet gekund, en als ik nu een ongeluk zie gebeuren zal ik ook echt niet doorrijden! Tenzij er inderdaad al genoeg mensen zijn, dan sta je toch in de weg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:08

Iejoorr schreef:
Ik heb zelf als 13-jarige een ongeluk zie gebeuren. Een man fietste mij tegemoet en maakte opeens een slinger en belandde met zijn hoofd op de stoeprand. Vlak voor mijn neus. Achteraf bleek dat hij een flinke beroerte had gekregen.

Op dat moment was ik totaal in paniek en wist echt niet wat ik moest doen (nee zelfs 112 bellen kwam niet in me op). Ik riep naar voorbijgangers op de fiets om hulp maar echt iedereen reed door. Uiteindelijk een man op een scooter die te hulp schoot en 112 belde en ik werd met de politie naar school gebracht.

Nee doorrijden had ik echt niet gekund, en als ik nu een ongeluk zie gebeuren zal ik ook echt niet doorrijden! Tenzij er inderdaad al genoeg mensen zijn, dan sta je toch in de weg.

Wut? Okee dat je niet doorhebt dat er iets is gebeurt tot daaraan toe, maar als er iemand staat te roepen om hulp dan stop je toch even? :\

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:08

ik heb vorig jaar ook bij een botsing geholpen.... mara er zit voor mij wel een grens.... er waren meerdere autos betrokken en 1 daarvan was gewoon 50% smaller geworden...
ik ben geen verpleegkundige en ik kan er ook niet zo goed tegen als ik echt wat ergs zie.... dus daar ben ik niet gaan helpen
maar de mensen die ik kon helpen heb ik toen geholpen....

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:10

Het was ook vrij duidelijk dat er iets niet goed was met deze man. Hij lag niet zomaar naast zijn fiets :=
Ik heb helaas nooit geweten hoe het af is gelopen met deze man, het enigste wat ik weet is dat hij is gereanimeerd, maar of dat goed is gegaan...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:11

Ik stop, ik moet ook stoppen ik ben bhv'er.
Heb al meerdere keren gehad dat ik langs een ongeluk kwam en moest helpen. Zo had ik een jongen die in shock was, en probeer maar iemand van over de 1.80 op de grond te houden als die echt wilt opstaan... En ook met springwedstrijden of tijdens gewone lessen dat ik door collega's erbij werd geroepen. Helaas ook was minder leuke dingen gezien.
En idd mij is ook opgevallen dat er niet veel mensen zijn die komen helpen, wel gaan toekijken en zo gevaarlijke situaties creëren.
En waar ik mij helemaal aan kan irriteren is dat, zoals laatst, dan rij ik op de snelweg en komt er een ambulance aan met gillende sirenes en lichten en niemand die aan de kant gaat! Ik vindt dat zo onbeschoft, te belachelijk voor woorden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:12

Magrathea schreef:
Iejoorr schreef:

Wut? Okee dat je niet doorhebt dat er iets is gebeurt tot daaraan toe, maar als er iemand staat te roepen om hulp dan stop je toch even? :\

Nee, dat doen mensen niet...

Ik had het laatst hier in de buurt. Een vrouw was in paniek en riep om hulp. Een kennis(?) van haar widle een fiets meenemen, en zij beweerde dat hij hem aan het jatten was, dat de man haar met rust moest laten en ze wilde de politie bellen. Helemaal in paniek rende zez over de stoep heen en weer.
Dus ik stop, en kijk naar de situatie. Signalement van de man goed in me opnemen. Fotootjes gemaakt met mobiel die ik bij de hand hield om te politie te bellen (man was nogal groot, en ik nogal klein, dus uitstappen leek me onverstandig).
Toen kwamen er gemeentewerkers om de hoek die de situatie gingen sussen. Maar ondertussen waren er al tig mensen voorbij gereden en gefietst, die dat dus gewoon laten gebeuren.
Iemand schreeuwd dat ze bestolen en aangevallen wordt en je rijdt gewoon door?! Ik durfde ook niet echt wat te doen, en ik wist niet of de politie bellen een goed idee was want zij liep 'gewoon' heen en weer te rennen en die man stond bij die fiets. Maar ik zorg dan in elk geval dat ik van nut kan zijn qua verklaring ofzo.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:13

Wel meegemaakt vanuit de kant van het ongeluk. Ik ben eens met de fiets onderuit gegaan, zware hersenschudding en een zeer bloederig gezicht tot gevolg. Dit was op een redelijk druk fietspad, maar het duurde wel even voordat er iemand stopte om mij te helpen.
Ik heb deze vrouw later nog persoonlijk bedankt, ik weet niet hoe ik zonder haar bij een arts gekomen was. Ik stop altijd als ik denk dat er iemand hulp nodig heeft, maar let bij bijvoorbeeld een verward/dronken persoon wel altijd op mijn eigen veiligheid. Dan bel ik liever van een afstand 112, dan dat er dalijk voor mij ook 112 gebeld kan worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:15

mala26 schreef:
En waar ik mij helemaal aan kan irriteren is dat, zoals laatst, dan rij ik op de snelweg en komt er een ambulance aan met gillende sirenes en lichten en niemand die aan de kant gaat! Ik vindt dat zo onbeschoft, te belachelijk voor woorden.

Nou moet ik wel zeggen dat ik ze soms erg slecht aan hoor/zie komen. Ik heb een kleine auto en zit vrij laag op de weg, waaardoor ik via mijn spiegels niet ontzettend ver naar achter kan kijken. Vaak hoor ik de sirene ook pas vrij laat (komt misschien door de windrichting ofzo?). Zeker met de radio aan...
Ik let altijd zo goed mogelijk op, en heb me tot nu toe altijd goed op tijd uit de voeten weten te maken. Ik overdrijf dan altijd een beetje. Hele auto in de berm (zat bijna vast), maar ik wil gewoon dat die mensen door kunnen rijden...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:20

Als ik hulp kan bieden stop ik. Zou ik alleen maar in de weg staan omdat er al genoeg volk aanwezig is rijdt ik door.

Heb een keer s'ochtends vroeg een dame aangetroffen die met haar scooter was uitgegleden en een paaltje flink had geraakt.
Ze had mazzel dat ik haar zag, want op dat stuk is het pikke donker! Had per toeval mijn grootte licht aan. had ik dimlicht gevoerd had ik haar niet gezien...
Ze lag levenloos op de grond... Heb mijn motor schuin achter haar gezet met de alarmlichten aan zodat er niet een scooter tegen haar aan zou rijden. Tis een rustig stuk, maar je zal net zien.

Ben vervolgens naar haar toe gelopen om te kijken of er nog leven in zat. Weet niet hoe lang ze er gelegen had maar ze was aan het bijkomen van het buiten bewustzijn geraakte.
Ze ging zitten tegen het hek en ik kon zien dat ze behoorlijk gewond was in haar gezicht. Ze had over het asfalt gegleden met haar designer helmpje zonder kinnebak....
Heb direct 112 gebeld en had gelukkig mijn navigatie aan op de motor want ja hoe heet deze straat ook al weer?
Ondertussen was er ook al een automobilist gestopt die dacht dat ik pech had, had haar dus ook niet gezien terwijl hij van de zelfde kant af kwam als ik.
Hij heeft zich over het slachtoffer ontfermd terwijl ik aan de telefoon zat.
Ze was inmiddels wel goed aanspreekbaar maar behoorlijk verward, ze wilde verder rijden want ze moest om 6:30 op haar werk zijn.
Ik heb de sleutels van haar scooter in mijn zak gestopt zodat ze zeker niet kon wegrijden. (al was dat gezien de toestand van het voertuig helemaal niet mogelijk, maar toch)
Hebben even moeten wachten eer de politie er was. De agente heb ik de sleutels gegeven en die hebben zich verder over het slachtoffer ontfermd. Ambu was onderweg.
De automobilist en ik hebben nog even snel een verklaring afgelegd van wat wij aangetroffen hadden zodat duidelijk was dat wij geen van beide iets te maken hadden met dit ongeval en slechts hulp geboden hadden. Ondertussen was de ambu ook ter plaatse. Kregen complimenten van de agente dat wij netjes gehandeld hadden.
Vervolgens kon ik door naar mijn werk. Was wel wat te laat, maar ach...ze begrepen het wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:20

eilleen333 schreef:
mala26 schreef:

Nou moet ik wel zeggen dat ik ze soms erg slecht aan hoor/zie komen. Ik heb een kleine auto en zit vrij laag op de weg, waaardoor ik via mijn spiegels niet ontzettend ver naar achter kan kijken. Vaak hoor ik de sirene ook pas vrij laat (komt misschien door de windrichting ofzo?). Zeker met de radio aan...
Ik let altijd zo goed mogelijk op, en heb me tot nu toe altijd goed op tijd uit de voeten weten te maken. Ik overdrijf dan altijd een beetje. Hele auto in de berm (zat bijna vast), maar ik wil gewoon dat die mensen door kunnen rijden...

Ja heb ik ook vaak zat hoor. Ik weet niet wat dat is, maar in een auto hoor je die ambulances gewoon slecht. Ik zal het in elk geval nooit opzettelijk doen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:21

Als eerste: vervelend dat je dit hebt zien gebeuren! Kan rare dingen met je doen!

Ben 1 keer ook getuige geweest van een auto die 5x over de kop ging en 2 bomen geraakt heeft. Was bijrijder en terwijl mijn moeder stopte ben ik uit de auto gesprongen en 112 gebeld. Poolse meneer kroop uit de auto, heb de man gerust gesteld en bezig gehouden. Godzijdank goed afgelopen.

En toen mijn moeder en ikzelf een flink ongeluk kregen ook direct zelf 112 gebeld. Politie kwam erbij en die hebben de ambulance laten komen, ze snapten niet hoe mams en ik zonder kleerscheuren uit de auto waren gekomen dus ze wilde ff checken of alles in orde was! Ribben beide flink gekneusd en blauwe plekken. Onze corsa was helemaal tote hose :)

Tot nu toe heb ik dus telkens snel gehandeld. Had ik niet van mezelf verwacht. Had verwacht dat ik in paniek zou raken!

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:23

Ik stop ook, vind dat zo aso als mensen gewoon doorrijden terwijl iemand hulp nodig heeft.. Laatst nog iemand die met de fiets gevallen was en buiten bewustzijn bleek, gelukkig kwam hij bij en hoefden we verder geen ambulance te bellen maar heb ook al eens op het punt gestaan om een ambulance te bellen toen er voor mijn ogen een auto ongeluk gebeurde.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:24

Ik heb ook weleens gezien hoe 2 auto's op elkaar knalden omdat 1 door rood reed op een groot kruispunt. Zat toen bij iemand op de kar als bijrijder en ben er direct afgesprongen, kruispunt over gerend om te gaan helpen. En inderdaad, alle auto's navigeren zich langs het ongeluk en gaan zelfs nog toeteren! Er kwamen alleen nog 2 buitenlandse vrouwen helpen, waarvan de ene 112 heeft gebeld en de ander op mijn instructies de nek van een mevrouw heeft gestabiliseerd omdat ze pijn aangaf. Die vrouw moest door de brandweer uit haar auto geknipt worden. Dan komen er opeens wel een heleboel mensen kijken en in de weg staan, zelfs fotografen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:27

nog nooit echt meegemaakt, wel zoals hierboven ook een jongetje die met zijn fiets op de grond lag met de veters om de trappers. Toen ben ik even heengelopen om te helpen, auto met een jonge jongen erin zag hem ook liggen en stopte ook keurig!
Ik blijf in panieksituaties gelukkig altijd heel erg rustig en ga meteen over tot actie (zoals laatst toen het huis van de achterburen in de fik stond!), het is wel fijn om dat van jezelf te weten.
Zou alleen wel altijd oppassen met dronken mensen en bloed, hoewel je dat laatste in the heat of the moment misschien nog wel vergeet vermoed ik?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:30

Ligt er aan of ik echt de enige ben of niet. Mocht ik al zien dat er meerdere mensen (dus meer dan drie die helpen) actie ondernemen vraag ik of ik iets kan betekenen; zo niet: dan onthoud ik wat er gebeurd is en ga verder. Hulpverleners hebben ook alleen maar last van veel mensen.

Als ik zie dat er géén hulp is, of één iemand, dan handel ik anders en doe ik wat nodig is op dat moment.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:31

Toen ik zelf een ongeluk kreeg, had ik heel veel steun aan de mensen die zo vriendelijk waren om te stoppen. Ik heb het verder nog nooit meegemaakt, maar ik zal dus ook zeker mijn hulp aanbieden als ik iets zie. Nee, inderdaad alleen niet als er al een groep mensen omheen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:31

Als studente verpleegkunde ben ik verplicht om te stoppen en naar eigen capaciteit en kennis te handelen. Wij krijgen ook meermaals per jaar les in BLS (basic life support) en vorige week nog praktijkles gehad in reanimatie van baby's en kinderen.

Het eerste wat je eigenlijk moet doen, is gewoon kijken hoe veilig de boel is en dan bepalen hoe je gaat handelen. Staat een autowrak te roken, dan bel je gewoon onmiddellijk de hulpdiensten en dan ga je erheen. Is er niets, dan ga je erheen, checkt de situatie en de slachtoffers en dan roep je om hulp/bel je 112 en biedt je hulp waar je maar kan, maar NOOIT je eigen veiligheid uit het oog verliezen.

Wanneer ik zie dat er al een aantal mensen bij zijn, dan vervolg ik ook gewoon mijn weg. Vaak zijn de hulpdiensten dan al gebeld en met 10 man loop je toch alleen maar voor elkaars voeten. Is er niemand of maar 2 personen bijvoorbeeld, dan zal ik wel inspringen.

Waarom stoppen veel mensen niet? Bang om vreselijke dingen te zien, de schok om een ongeval te zien, en ook vooral bang om bij het verlenen van hulp gewoon wat fout te doen, en dus maken ze zich maar snel uit de voeten. Ook al ben je wettelijk verplicht om hulp te verlenen, en als iemand dat doorgeeft kan je daar ook voor vervolgd worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:33

Heb op de weg zo nog nooit meegemaakt dat ik een ongeluk heb zien gebeuren. Maar ik hoop dat ik stop als het nodig is. Wel een keer gehad dat er sneeuw lag en ik reed ergens en toen lag er een auto in de sloot toen ben ik wel gestopt om te kijken maar er was niemand bij dus die heeft vast z'n auto achter gelaten. Wel een keer een ongeluk zien gebeuren maar dat was recht voor de deur. Doet wel raar als je zo ineens iemand tegen de boom ziet rijden. Dus dan ga je ook gelijk naar buiten, me moeder wist niet wel nummer ze moest bellen. Dat je dat vergeet in zo'n situatie.
Maar ik ken ook mensen die in paniek door rijden na een ongeval. Heel eerlijk kan ik daar niet helemaal bij dat je dat doet. Maar goed..