Aannemer controleren op betrouwbaarheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Aannemer controleren op betrouwbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:22

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij wat tips kunnen geven. Ik heb besloten om mijn huis op te laten knappen. Er moet wel het e.e.a. gebeuren van schilder- tot diverse timmerwerkzaamheden.

Ik heb inmiddels een paar aannemers uitgenodigd voor het opmaken van een vrijblijvende offerte. De offertes lopen van € 6.000,00 tot € 30.000,00. Ik schrok me echt een hoedje.

De offerte van € 6.000,00 spreekt mij uiteraard wel aan. Aardige vent, goede argumenten en mooie prijs en binnen 3 weken klaar. Ik twijfel echter over het enorme prijsverschil ten opzichte van de anderen. Ik heb dit ook bij hem aangekaart maar hij was simpel. Dit is wat het is en meer kan hij er niet van maken. Hij koopt zijn verf in bij een groothandel en zo ook zijn materialen.

Ik heb hem uiteraard gegoogled en wat ik tegen kwam was niet fraai. Positieve referenties maar ook veel negatieve als oplichter etc.

Nu weet ik dat je op internet snel zwart gemaakt kan worden en ik las dat het een ex werknemer was die dit deed maar ik twijfel toch.

Ik heb nu 5 bedrijven uitgenodigd om e.e.a. te beoordelen en een offerte op te maken waarvan vanmiddag de vijfde komt. Moet ik er nog meer uitnodigen om te kunnen vergelijken?

Wat voor mogelijkheden zijn er nog meer om een dergelijk bedrijf te toetsen? Googlen is er een van maar er zullen vast meer mogelijkheden zijn die ik niet weet.

Hopelijk zijn er mensen die mij wat tips kunnen geven en dat ik niet net als 10 jaar geleden weer de dupe wordt van een malafide aannemer.

Faelivrin

Re: Aannemer controleren op betrouwbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:48

Wat mij als eerst opvalt is inderdaad de grote verschillen in prijs. Zeker met een verbouwing moet je heel erg oppassen. Wat bestaat is http://www.bouwgarant.nl/ hierop zijn diverse aannemers/bouwbedrijven te vinden. Daarnaast zou ik dan liever wat meer betalen dan wat minder en tenslotte met lege handen zitten. Wellicht kunt je er 5-10 uitnodigen, uit alle prijsklassen één. Dan weet je waar het verschil in prijs zit. Met de andere lagere prijzen confronteren is wellicht ook nog een idee? Misschien kunnen ze het goed onderbouwen.

In Utrecht alleen al zijn er al 11 aangesloten bij Bouwgarant. http://www.bouwgarant.nl/aannemers/utrecht

Succes! :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:50

Bedankt voor je reactie Faelivrin. Ik heb de klus op werkspot.nl gezet. Misschien niet de beste site? Ik zie in ieder geval geen van de bedrijven die hebben gereageerd op bouwgarant staan. Zegt misschien genoeg?

Ik heb er nu 4 laten komen. Van 2 heb ik een offerte en twee heb ik gisteren en vandaag gevraagd of de offerte nog wordt gemaild. Vind ik ook al vreemd. De afspraak van gisteren heb ik verzet naar morgen omdat er een veulen was geboren waar ik druk mee was. Ik had even andere prioriteiten.

Ik denk dat ik je advies opvolg en nog een stuk of 5 bedrijven benader voor een offerte. Kan ik ervan uitgaan dat aannemersbedrijven die op Bouwgarant staan betrouwbaar zijn? Dat "goedkope" klusbedrijf staat te trappelen om aan de slag te gaan. Heeft me toegevoegd op whatsapp en appt me regelmatig wat de stand van zaken is en hij direct kan beginnen. (er is een klus uitgevallen tgv privé omstandigheden van de klant). Ik krijg hier een wat onbestendig gevoel van en dat naast die paar slechte referenties. Wel aardige lui hoor maar soms denk ik dat je tegenwoordig niemand meer kan vertrouwen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:35

Je kunt toch ook referenties van de aannemers vragen?
Meestal kunnen ze zo een paar adressen opgeven met gedaan werk in lijn met jouw aanvraag.

Verder denk ik dat het met name op de betalingen uitkomt. Wat is het voorschot, welk percentage bij welke mijlpalen en wat voor percentage dient achteraf betaalt te worden. In ieder geval, nooit alles vooraf betalen en zorg altijd voor een recu of electronische betaling.

Ik ken genoeg mensen welke werk hebben laten uitvoeren via werkspot en zeer tevreden zijn.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:37

Ik heb er 5 laten komen en uiteindelijk ga ik waarschijnlijk in zee met degene die qua prijs tussen de € 6.000,00 en € 31.000,00 zit. Deze aannemer heeft een goed gespecificeerde offerte opgemaakt en gaat voor plezierig wonen en veiligheid. Ik heb de offertes laten beoordelen door iemand anders. Ik zelf had een goed gevoel bij een ander maar de offerte was toch wat te vaag. Hier heb ik op gereageerd en hij wil nogmaals langskomen en een vast bedrag vaststellen. IK blijf het toch vreemd vinden dat de ene partij denkt er 2 maanden mee bezig te zijn, een ander 6 weken en weer een ander 4 weken. En ze zullen allen dan alleen met deze klus bezig zijn volgens zeggen. Ik kan verder geen slechte referenties vinden over de 4 andere aannemers.

Op zich wel jammer dat je je offertes niet kan voorleggen aan iemand met kennis van zaken. Dat zou de keuze makkelijker maken. Degene die er nu naar heeft gekeken is ook geen expert en gaat ook uit van hoe de offerte is opgesteld. Zegt natuurlijk ook niet heel veel.

Deze week hak ik de knoop door. Hopelijk de juiste keuze en is mijn huisje straks weer helemaal op orde.

Bedankt voor de tips in dit topic. Het waren er helaas niet veel maar gelukkig kon ik er wel wat mee. :D

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:27

Een (te) late tip misschien maar vraag naar referenties! Wij hebben 3 verschillende bedrijven uit moeten zoeken voor specifieke dingen (en moet nog een 4de zoeken ook) en ik van alle 3 netjes referenties gekregen :) waarvan er slechts 1 duurder was dan de goedkoopste in de offertes (de goedkoopste had dus wel slechte referenties! )

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:44

Ik kwam dit topic weer tegen en dacht dat het misschien leuk was het vervolg te delen. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de persoon die mij het beste gevoel gaf en ging voor veilig wonen.

ik ben meer dan tevreden over dit bedrijf en de werkmannen. Ze denken mee, remmen mijn enthousiasme als ik teveel doordraaf (ik heb vaak onuitvoerbare ideeën) en komen dan met nog betere alternatieven.

Mijn huisje is eigenlijk compleet gerenoveerd want de vorige aannemer had er echt een potje van gemaakt. Ik heb het gezien en het was om te janken. Hoe mensen je zo kunnen belazeren. Alles is hersteld en mijn huisje begint langzaam te lijken op een paleisje. Als ik terug kom van vakantie kan ik gaan inrichten.

Het is dat ik geen reclame mag maken anders zou ik iedereen aanraden die een klus heeft, groot of klein, dit bedrijf in te schakelen.

Het was voor mij ook een soort russisch roulette en ik moest afgaan op mijn intuïtie. Blij dat ik deze heb gevolgd.

Bedankt nog voor de tips in dit topic. Ik heb ze zeker meegenomen in mijn beslissing.