Werken als fysio/kinesist in België, welke niveau?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Werken als fysio/kinesist in België, welke niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:10

Dit is vooral een vraag aan de Vlaamse bokkers onder ons, denk ik.
Ik heb de erkenning gekregen om als kinesist in België te mogen werken (heb in Nederland m'n diploma behaald). In mijn zoektocht naar een baan ben ik al meermaals verschillende eisen qua studie tegengekomen. Soms vragen ze een professionele bachelor, soms een academische bachelor, soms een master. Ook qua opleiding heb je twee soorten in België; aan de universiteit en aan de hogescholen. Klopt het dat je met beide opleidingen kinesist wordt?
In Nederland ben je alleen kinesist/fysio als je de opleiding hebt gevolgd aan de hogeschool. Deze duurt 4 jaar, met 240 studiepunten. Hierbij ben ik ook geschoold om rechtstreeks toegankelijk te zijn, iets wat in België nog niet mogelijk is (had ik gehoord). Naar welk niveau word ik dan geschaald?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:25

Bij een professionele bachelor wordt de student opgeleid voor een specifiek beroep, en als de student afgestudeerd is wordt die ook verondersteld om in staat te zijn dat beroep uit te oefenen. Een academische bachelor daarentegen is veel minder praktisch gericht en hecht meer belang aan theorie (daarom worden academische bachelors vaak aan de universiteit gegeven), met als gevolg dat je niet voor één specifieke functie wordt opgeleid. Meestal worden academische bachelors nog verondersteld te gaan verder studeren, bv. een master waar ze dan meer voor een bepaalde functie geschoold worden (bv. master in het management, bedrijfscommunicatie, journalistiek...).

Het grote verschil tussen hogeschool en universiteit is dat hogeschool veel meer praktijkgericht is (en daar kom je dus ook vooral professionele bachelors tegen). Je kiest meestal voor een specifieke opleiding waar een bepaald werk aan vast hangt. De vakken worden gegeven in kleinere groepjes/klassen, je krijgt veel persoonlijke begeleiding, meer taken en testen gedurende het semester. Universiteit daarentegen is vooral theoriegericht, je krijgt je vakken onderwezen in grote groepen (soms groepen van 300-400 studenten), meestal krijg je gedurende het semester geen of niet veel taken, persoonlijke begeleiding met de leerstof is vrij beperkt en je krijgt heel grote stukken leerstof te verwerken. Ik heb bv. Engelse en Franse taal- en letterkunde gestudeerd aan de universiteit en heb daarin een academische bachelor behaald, en daarna heb ik een master behaald die me voorbereidde op werk in een bepaalde sector.

Met de vereisten om specifiek als kinesist hier te komen werken kan ik je niet verder helpen, maar ik heb even gegoogled en er bestaat een Vlaamse vereniging voor Kinesitherapeuten, misschien kunnen zij je verder helpen? http://www.wvvk.be/
Of je kan ook altijd eens contact opnemen met een Belgische universiteit of hogeschool die de opleiding aanbiedt, zij zullen zeker wel bekend zijn met de Nederlandse opleiding. :)

blondies

Re: Werken als fysio/kinesist in België, welke niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:36

Hey Hey,

Ik ben zelf Nederlandse, en heb in België gestudeerd voor kinesist. Ik heb vervolgens 1,5 jaar in België gewerkt en nu weer in Nederland als fysio. Beetje andersom dus.

Misschien kan ik je met mijn ervaringen een beetje helpen:
- in België kun je niet meer voor fysiotherapeut studeren aan de hogeschool. Sinds een paar jaar moeten ook de mensen die op hogeschool begonnen zijn, hun master halen aan een universiteit.
- Ik heb dus een 3 jarige bachelor en een 2 jarige master gedaan (totale duur is standaard 5 jaar)
- In België wordt er buiten de ziekenhuizen/instellingen enkel als zelfstandig kinesist gewerkt wat dus betekent dat als je in de reguliere praktijk wilt werken je nog aardig wat dingen op orde moet krijgen (voor meer info als je dat wilt kun je PB-en)
- Zolang je je erkenning hebt kun je gewoon werken, het zal aan de werkgever liggen of hij het Nederlandse diploma van dezelfde waarde schat. Over het algemeen wordt aangenomen dat het Vlaamse diploma iets hoger wordt geschat (no offence).

Waar zou je willen gaan werken? Als zelfstandige of in een instelling? Heb je al je RIZIV-erkenning en nummer gekregen? Als je dat hebt kun je gewoon aan de slag :)

Succes!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:39

Dankjulliewel voor de antwoorden!
Ik wil in een ziekenhuis, revalidatiecentrum of verzorgingshuis (oid) gaan werken. De gewone praktijken trekken mij niet.
Ik heb begrepen dat je een RIZIV-nummer aanvraagt voor elke werkplek apart, ook omdat je twee types hebt. Lijkt me dat ik die pas aanvraag als ik daadwerkelijk aangenomen ben ergens?

En dat een ba+ma meer waard is dan een bachelor alleen is wel logisch :D Maar ben ik dan niet semi verplicht nog een master te volgen? Ik wil dat sowieso gaan doen :)