Korte samenvatting: het gaat om een straatje complexen met in totaal ongeveer 1800 studenten, van ongeveer 1000 studenten ben ik de bewonersvertegenwoordiger. Gisternacht heb ik een bericht binnen gehad van een bewoner dat er een verdacht persoon rondliep die wegrende op het moment dat hij aangestaard werd. Hij is daarna nog een keer teruggekomen, maar bij opnieuw aanstaren weer vertrokken. Er is een behoorlijk duidelijk signalement afgegeven. Ik ben zelf, samen met nog iemand, eerst wezen kijken (wij waren op een paar minuten afstand), de persoon niet gevonden. Toen heb ik 0900-8844 gebeld en een melding gemaakt, waarna ik ook alle afdelingsvertegenwoordigers en bewonersvertegenwoordigers waarvan ik de gegevens heb geïnformeerd, en ook een facebookgroep. De volgende ochtend heb ik de wijkagent via de telefoon even gesproken.
Deze gehele situatie maakt wel dat ik met wat vragen nu blijf zitten. Ook ben ik nieuwsgierig wat anderen gedaan zouden hebben, wat jullie aan suggesties hebben om de bewoners meer bewust en waakzaam te maken en hoe ik de volgende keer beter kan reageren.
Qua vragen heb ik sowieso:
- was dit een 112-melding waard of klopt het dat ik 0900-8844 heb gebeld?
- is de term personalia (door de wijkagent genoemd) vergelijkbaar met signalement?
- zijn er cursussen die je beter voor dit soort situaties voorbereiden?
- Ik heb in het rondgestuurde mailtje gezet, de persoon was niet zwart. Ik heb gevraagd naar de huidskleur aan de bewoner die hem gezien had maar kon enkel dit zeggen. In het reactie gaf iemand te kennen dat dit geen nette manier van benoemen is. Wat is wel de juiste term? Blank is ook niet correct, want hij kon ook licht getint, gewoon getint of gebruind zijn.
Gelieve geen straatnamen, plaatsnamen of complexnamen noemen in het topic. Dit is bewust weggelaten.
Het uitgebreide verhaal heb ik in de quote gezet:
Citaat:Het gaat om een groot studentencomplex van 3 gebouwen (8, 6 en 4 woonlagen) met in totaal 146 afdelingen, ongeveer 1000 studenten. Aan dezelfde straat, min of meer aan elkaar aansluitend, liggen nog 3 complexen met resp ong. 150, 200 en 75 studenten. Van één complex heb ik contact met de bewonersvertegenwoordiger, de andere 2 complexen gaan via een andere organisatie. Ik ga uitzoeken of zij bewonersvertegenwoordigers hebben en anders kijken hoe ik contact kan krijgen met deze studenten. De 2 complexen van mijn organisatie zijn grotendeels nederlandstalig, de andere 2 complexen is huisvesting voor buitenlandse studenten en dus engelstalig. Op nog geen 5 minuten lopen zit nog een studentencomplex, ook van mijn organisatie, met nog eens ongeveer 330 studenten, grotendeels Nederlandstalig. Dit complex heeft 2 bewonersvertegenwoordigers waarmee ik goed tot zeer goed contact heb. Totaal dus ongeveer 1800 studenten.
Ik ben sinds oktober (2013) bewonersvertegenwoordiger van mijn complex en sindsdien probeer ik een actieve rol te spelen in het doorgeven van informatie over de problemen i.v.m. criminaliteit. Ook met andere problemen probeer ik zo actief mogelijk te zijn en ik probeer regelmatig contact te hebben met de afdelingsvertegenwoordigers. Mijn complex heeft een aantal jaar geen bewonersvertegenwoordiger gehad en die daarvoor was niet bijzonder actief, dat mensen naar mij toe kunnen stappen is daardoor nog niet erg bekend. Wel merk ik al duidelijke verbetering. Hierdoor hoop ik een beter overzicht te krijgen over de hoeveelheid problemen en verdachte situaties er werkelijk zijn, want mensen beginnen meer geneigd te zijn dingen bij mij te melden.
Afgelopen dinsdagavond heb ik een bewonersvergadering gehad met, vergeleken met andere complexen, een grote opkomst van 11 man. Hieruit kwamen zaken als vernieling naar boven, scooters die 's nachts van ingang naar ingang rijden met tussenpozen, vreemden die zichzelf toegang tot de afdeling hadden verschaft en andere dubieuze zaken. Ik ben nog bezig met de notulen uit te werken, deze komen openbaar te staan (vandaar dat ik deze informatie ook hier plaats). Een aantal dingen die genoemd werden had ik al eens gehoord, daarom was vernieling een agendapunt, maar een hoop dingen waren helaas nieuw. Het plan om samen met de andere complexen contact op te nemen met de wijkagent werd nieuw leven in geblazen. Daar heb ik gisteravond al een eerste stap voor gemaakt.
Gisternacht was ik op het complex van 340 man met één van de complexvertegenwoordigers (Sanne) aan het napraten toen ik een bericht kreeg van een bewoner dat er iemand aan het rondlopen was geweest en naar binnen aan het kijken was. Deze bewoner had hem aangestaard en toen rende hij weg, enkele minuten later was hij er echter opnieuw. De bewoners heeft hem weer aangestaard en toen is de jongeman opnieuw vertrokken. Op het moment dat ik het bericht kreeg, zijn we, Sanne en ik, direct in beweging gekomen. Onderweg ben ik nog gebeld door de bewoner met een duidelijker signalement en wat er precies gebeurd was, daar heeft Sanne aantekeningen van gemaakt, eenmaal bij het gebouw aangekomen zijn we ieder een kant op gegaan om voorlangs te controleren of we de persoon zagen, daarna zijn we bij elkaar gekomen en hebben we het complex (en het complex er direct naast) aan de achterkant, de graszijde met daarachter akker, afgelopen. Helaas was de vogel al gevlogen.
Op mijn kamer hebben we de aantekeningen nogmaals doorgenomen en daarna heb ik naar 0900-8844 gebeld, die de melding heeft genoteerd en naar de wijkagent heeft doorgespeeld. Toen dit gebeurd is heb ik afdelingsvertegenwoordigers van mijn complex en de bewonersvertegenwoordigers waarvan ik de gegevens heb gemaild met signalement, lokatie, tijd en de vraag of ze het door wilde spelen naar de rest van de bewoners. Ook heb ik een bericht geplaatst op de gluurders alert van mijn complex. Uiteindelijk was iedereen binnen het uur ingelicht. De volgende morgen (vanmorgen dus) heb ik het ook op nog 3 andere plaatsen van facebook gezet, waar dat van toepassing was.
Ik ben in de loop van de ochtend door de wijkagent teruggebeld en zij heeft mij gevraagd of ik, mocht het nogmaals voorkomen, wil aandringen dat er een auto gestuurd wordt. Dat is deze keer niet gebeurd helaas. Ik heb wel aangegeven dat ik de informatie via een bewoner heb binnen gekregen en dat ik de bewonersvertegenwoordiger ben, en dat het om die reden via mij is gegaan. Maar voor de rest is de informatie nog sumier gebleven. Ik stond buiten en had het niet voorbereid. Zij had hier ook geen weet van en dus leek me het handig de rest op een later tijdstip via de mail door te spreken (ik ben ook niet zo dapper aan de telefoon). Dit kennis maken gaat dus zo spoedig mogelijk gebeuren (mits de wijkagent erin mee gaat), maar we moeten nog wel allemaal tegelijkertijd tijd hebben.
Ik heb het gevoel dat ik nog wel wat vergeet, maar ik heb vannacht uiteindelijk ook niet meer zoveel geslapen want na dit incident zijn we (Sanne en ik) nog even wezen wandelen dat uitliep en mijn wekker liep vroeg af. En input is welkom. Ik heb expres niet de straatnamen, plaatsnamen en complexnamen genoemd, Sanne is niet haar echte naam en ik zou het fijn vinden als deze informatie ook niet in het topic genoemd worden. Degene die in de buurt wonen, herkennen het hoogst waarschijnlijk wel, dat geeft niet. Maar ik wil het niet zo uit google hebben rollen.
Wie in de sector van beveiliging of politie werkt en meer informatie wilt, kan via pb meer informatie opvragen. Enkel de informatie die openbaar is of openbaar komt zet ik zo op het forum. De rest mag uiteraard ook specificaties opvragen, maar het kan zijn dat ik het antwoord schuldig blijf over de exacte situatie.
.. Weinig last gehad.. Wel enorm vervelend en wat enorm goed dat je zo goed bezig bent als complexvertegenwoordiger, daar heb ik in de 5 jaar dat ik er gewoond heb weinig van mee gekregen idd (en ik was nog wel afdelingsvertegenwoordiger
.
Daar schrik ik best van.
. Maar dan gelijk idd, als via via gaat en zo 10 minuten overheen gaat... Is de vogel al snel gevlogen.