Verdacht persoon rond (groot) studentencomplex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Verdacht persoon rond (groot) studentencomplex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:47

Helaas is er in en rond mijn studentencomplex de laatste maanden vrij veel inbraak, insluiping en diefstal geweest, ook hebben we met enige regelmaat last van gluurders.

Korte samenvatting: het gaat om een straatje complexen met in totaal ongeveer 1800 studenten, van ongeveer 1000 studenten ben ik de bewonersvertegenwoordiger. Gisternacht heb ik een bericht binnen gehad van een bewoner dat er een verdacht persoon rondliep die wegrende op het moment dat hij aangestaard werd. Hij is daarna nog een keer teruggekomen, maar bij opnieuw aanstaren weer vertrokken. Er is een behoorlijk duidelijk signalement afgegeven. Ik ben zelf, samen met nog iemand, eerst wezen kijken (wij waren op een paar minuten afstand), de persoon niet gevonden. Toen heb ik 0900-8844 gebeld en een melding gemaakt, waarna ik ook alle afdelingsvertegenwoordigers en bewonersvertegenwoordigers waarvan ik de gegevens heb geïnformeerd, en ook een facebookgroep. De volgende ochtend heb ik de wijkagent via de telefoon even gesproken.

Deze gehele situatie maakt wel dat ik met wat vragen nu blijf zitten. Ook ben ik nieuwsgierig wat anderen gedaan zouden hebben, wat jullie aan suggesties hebben om de bewoners meer bewust en waakzaam te maken en hoe ik de volgende keer beter kan reageren.

Qua vragen heb ik sowieso:
- was dit een 112-melding waard of klopt het dat ik 0900-8844 heb gebeld?
- is de term personalia (door de wijkagent genoemd) vergelijkbaar met signalement?
- zijn er cursussen die je beter voor dit soort situaties voorbereiden?
- Ik heb in het rondgestuurde mailtje gezet, de persoon was niet zwart. Ik heb gevraagd naar de huidskleur aan de bewoner die hem gezien had maar kon enkel dit zeggen. In het reactie gaf iemand te kennen dat dit geen nette manier van benoemen is. Wat is wel de juiste term? Blank is ook niet correct, want hij kon ook licht getint, gewoon getint of gebruind zijn.

Gelieve geen straatnamen, plaatsnamen of complexnamen noemen in het topic. Dit is bewust weggelaten.

Het uitgebreide verhaal heb ik in de quote gezet:
Citaat:
Het gaat om een groot studentencomplex van 3 gebouwen (8, 6 en 4 woonlagen) met in totaal 146 afdelingen, ongeveer 1000 studenten. Aan dezelfde straat, min of meer aan elkaar aansluitend, liggen nog 3 complexen met resp ong. 150, 200 en 75 studenten. Van één complex heb ik contact met de bewonersvertegenwoordiger, de andere 2 complexen gaan via een andere organisatie. Ik ga uitzoeken of zij bewonersvertegenwoordigers hebben en anders kijken hoe ik contact kan krijgen met deze studenten. De 2 complexen van mijn organisatie zijn grotendeels nederlandstalig, de andere 2 complexen is huisvesting voor buitenlandse studenten en dus engelstalig. Op nog geen 5 minuten lopen zit nog een studentencomplex, ook van mijn organisatie, met nog eens ongeveer 330 studenten, grotendeels Nederlandstalig. Dit complex heeft 2 bewonersvertegenwoordigers waarmee ik goed tot zeer goed contact heb. Totaal dus ongeveer 1800 studenten.

Ik ben sinds oktober (2013) bewonersvertegenwoordiger van mijn complex en sindsdien probeer ik een actieve rol te spelen in het doorgeven van informatie over de problemen i.v.m. criminaliteit. Ook met andere problemen probeer ik zo actief mogelijk te zijn en ik probeer regelmatig contact te hebben met de afdelingsvertegenwoordigers. Mijn complex heeft een aantal jaar geen bewonersvertegenwoordiger gehad en die daarvoor was niet bijzonder actief, dat mensen naar mij toe kunnen stappen is daardoor nog niet erg bekend. Wel merk ik al duidelijke verbetering. Hierdoor hoop ik een beter overzicht te krijgen over de hoeveelheid problemen en verdachte situaties er werkelijk zijn, want mensen beginnen meer geneigd te zijn dingen bij mij te melden.

Afgelopen dinsdagavond heb ik een bewonersvergadering gehad met, vergeleken met andere complexen, een grote opkomst van 11 man. Hieruit kwamen zaken als vernieling naar boven, scooters die 's nachts van ingang naar ingang rijden met tussenpozen, vreemden die zichzelf toegang tot de afdeling hadden verschaft en andere dubieuze zaken. Ik ben nog bezig met de notulen uit te werken, deze komen openbaar te staan (vandaar dat ik deze informatie ook hier plaats). Een aantal dingen die genoemd werden had ik al eens gehoord, daarom was vernieling een agendapunt, maar een hoop dingen waren helaas nieuw. Het plan om samen met de andere complexen contact op te nemen met de wijkagent werd nieuw leven in geblazen. Daar heb ik gisteravond al een eerste stap voor gemaakt.

Gisternacht was ik op het complex van 340 man met één van de complexvertegenwoordigers (Sanne) aan het napraten toen ik een bericht kreeg van een bewoner dat er iemand aan het rondlopen was geweest en naar binnen aan het kijken was. Deze bewoner had hem aangestaard en toen rende hij weg, enkele minuten later was hij er echter opnieuw. De bewoners heeft hem weer aangestaard en toen is de jongeman opnieuw vertrokken. Op het moment dat ik het bericht kreeg, zijn we, Sanne en ik, direct in beweging gekomen. Onderweg ben ik nog gebeld door de bewoner met een duidelijker signalement en wat er precies gebeurd was, daar heeft Sanne aantekeningen van gemaakt, eenmaal bij het gebouw aangekomen zijn we ieder een kant op gegaan om voorlangs te controleren of we de persoon zagen, daarna zijn we bij elkaar gekomen en hebben we het complex (en het complex er direct naast) aan de achterkant, de graszijde met daarachter akker, afgelopen. Helaas was de vogel al gevlogen.

Op mijn kamer hebben we de aantekeningen nogmaals doorgenomen en daarna heb ik naar 0900-8844 gebeld, die de melding heeft genoteerd en naar de wijkagent heeft doorgespeeld. Toen dit gebeurd is heb ik afdelingsvertegenwoordigers van mijn complex en de bewonersvertegenwoordigers waarvan ik de gegevens heb gemaild met signalement, lokatie, tijd en de vraag of ze het door wilde spelen naar de rest van de bewoners. Ook heb ik een bericht geplaatst op de gluurders alert van mijn complex. Uiteindelijk was iedereen binnen het uur ingelicht. De volgende morgen (vanmorgen dus) heb ik het ook op nog 3 andere plaatsen van facebook gezet, waar dat van toepassing was.

Ik ben in de loop van de ochtend door de wijkagent teruggebeld en zij heeft mij gevraagd of ik, mocht het nogmaals voorkomen, wil aandringen dat er een auto gestuurd wordt. Dat is deze keer niet gebeurd helaas. Ik heb wel aangegeven dat ik de informatie via een bewoner heb binnen gekregen en dat ik de bewonersvertegenwoordiger ben, en dat het om die reden via mij is gegaan. Maar voor de rest is de informatie nog sumier gebleven. Ik stond buiten en had het niet voorbereid. Zij had hier ook geen weet van en dus leek me het handig de rest op een later tijdstip via de mail door te spreken (ik ben ook niet zo dapper aan de telefoon). Dit kennis maken gaat dus zo spoedig mogelijk gebeuren (mits de wijkagent erin mee gaat), maar we moeten nog wel allemaal tegelijkertijd tijd hebben.

Ik heb het gevoel dat ik nog wel wat vergeet, maar ik heb vannacht uiteindelijk ook niet meer zoveel geslapen want na dit incident zijn we (Sanne en ik) nog even wezen wandelen dat uitliep en mijn wekker liep vroeg af. En input is welkom. Ik heb expres niet de straatnamen, plaatsnamen en complexnamen genoemd, Sanne is niet haar echte naam en ik zou het fijn vinden als deze informatie ook niet in het topic genoemd worden. Degene die in de buurt wonen, herkennen het hoogst waarschijnlijk wel, dat geeft niet. Maar ik wil het niet zo uit google hebben rollen.

Wie in de sector van beveiliging of politie werkt en meer informatie wilt, kan via pb meer informatie opvragen. Enkel de informatie die openbaar is of openbaar komt zet ik zo op het forum. De rest mag uiteraard ook specificaties opvragen, maar het kan zijn dat ik het antwoord schuldig blijf over de exacte situatie.

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:58

112 is voor spoedgevallen dus je hebt correct gehandeld door het 0900 nummer te bellen. Het was geen levensbedreigende situatie. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... 112-bellen

Personalia ken ik als directe gegevens zoals naam, woonadres etc. Signalement zou ik een logischere woordkeuze vinden.

'Zwart' klinkt inderdaad niet zo vriendelijk. Wellicht kan je het beter omschrijven als donker getint/donkere huidskleur, en erbij zetten dat de persoon wel licht getint of gebruind kan zijn.

Wat bedoel je precies met cursus? Je hebt zelfverdedigingscursussen maar dan ben je al een stuk verder natuurlijk. Er zal geen cursus bestaan 'wat te doen met een verdacht persoon in de straat'.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:04

Mag ik via pb weten op welk complex je zit? Ik vraag me af of ik in één van de complexen zit.

Shiloh

Re: Verdacht persoon rond (groot) studentencomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:11

Ik woon ook in dat complex, ben dan ook erg blij dat ik niet op de begane grond zit, dan heb je er toch minder last van denk ik. Ik denk dat je niet anders hebt kunnen handelen als je deed. Het probleem is bij de politie volgens mij bekend. Hoe vaker gemeld, hoe serieuzer ze het gaan nemen. Ik zou alleen de volgende keer niet zelf gaan zoeken eigenlijk, maar gewoon gelijk de politie bellen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:12

Ik woon zelf op dit complex. Tot nu toe ben ik erg tevreden over informatie voorziening door TS. Als je deze informatie niet bekend voorkomt raad ik aan om bij je afdelingsvertegenwoordiger te vragen of die hier iets over te horen gekregen heeft. Anders denk ik dat je niet op dit complex woont.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:14

Ik heb zelf ook van vriendinnen gehoord dat het daar toch niet zo fijn is. Schijnen ook vaak mensen naar binnen te kijken enz. Ik hoop zelf dat het niet echt overwaait naar andere complexen. Ben toch een beetje huiverig.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:15

Lastig.

Politie hier twittert het volgende.

Citaat:
@PolitieAssen: Ziet u iets verdachts in uw woonwijk? Twijfel niet en bel direct 112. Noteer signalement en/of kenteken. #donkeredagenoffensief

Naar aanleiding daarvan zou ik zeggen, bel maar 112.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:17

Hier wordt toch echt aangeraden om bij het rondhangen van verdachte personen toch 112 te belle , misschien kun je dit nog afstemmen met de wijkagent?
En anders, is een buurtwacht geen idee?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:17

En ik ben als ik dit zo hoor precies op het juiste moment vertrokken :=.. Weinig last gehad.. Wel enorm vervelend en wat enorm goed dat je zo goed bezig bent als complexvertegenwoordiger, daar heb ik in de 5 jaar dat ik er gewoond heb weinig van mee gekregen idd (en ik was nog wel afdelingsvertegenwoordiger :=).

Geen idee wat verder te doen, maar je hebt naar mijn idee goed gehandeld alhoewel ik geloof ik niet zelf erop af gegaan was!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:21

Let alleen wel op met op (bijvoorbeeld) facebook schrijven dat je naar huis gaat voor het weekend. Niet alleen je vrienden vinden zulk soort informatie interessant. Zorg dat er niet in de kamer gekeken kan worden als je weg bent. Zorg dat de algemene keuken ook op slot zit. (begane grond afdelingen) Draai je deur altijd met de grendel op slot, het pinnetje kan omhoog gehengeld worden als het raam open is en dan zijn ze alsnog binnen). Laat de voordeur niet openstaan met een klem ertussen. etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:21

Hier is ook een keer een verdacht persoon rond het huis gsignaleerd, toen hebben we idd dat 8844 nummer gebeld, maar de politie man gaf toen aan dan we de volgende keer echt 112 moeten bellen bij welke verdachte situatie dan ook. Omdat je dan de grootste kans hebt dat de vogel niet al gevlogen is en opgepakt kan worden. Anders duurt het altijd even voordat ze er zijn.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:25

Ik vind het sowieso nogal vaag momenteel in hoeverre meldingen nou 112 meldingen zijn en wat niet. De ene politieagent roept bij het minste of geringste 112, hier stond toevallig vanmiddag ook een bord langs de weg met 'Verdachte situatie? Bel 112' terwijl ik 112 toch echt zie als een nummer voor dieven op heterdaad betrappen of een inbraak zien gebeuren, iemand die met een hartaanval op de grond ligt en meldingen van branden. Als we bij het minste of geringste 112 gaan bellen komen de mensen met levensbedreigende meldingen er straks misschien niet meer door heen en voorheen kreeg je een boete of waarschuwing als je voor iets onzinnigs belde, en nu word dat aangemoedigd?

Anyways, ik had persoonlijk ook 0900 gebeld en inderdaad, wijkagent op de hoogte brengen. Lijkt mij een enorm nare gedachte om te weten dat er mensen rondom een studentencomplex lopen die naar binnen gluren ofzo, bah zeg. Zelf ben ik ook bekend met de term 'Personalia' als woongegevens, burgelijke staat enzovoort. Uiterlijke kenmerken vind ik persoonlijk echt onder signalement vallen. Over het gehele 'zwart' verhaal. Tja, in het donker is het natuurlijk lastig te zeggen maar als je aangeeft dat iemand 'niet getint' is worden meteen enkel blanke mensen ervoor aangekeken, terwijl er inderdaad s'nachts weinig uit te maken valt of iemand licht getint of compleet blank is. Daarover miepen vind ik een beetje tegen het zere been aantrappen, op welke manier moet je het anders verwoorden?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:31

Nou, mij lijkt het juist goed dat je 0900 hebt gebeld, het is gewoon geen noodgeval. Ik moet zeggen: ik heb er ook jaren gewoond, achterkant, begane grond en ik heb echt nooit last gehad van inkijk van wie dan ook. Dat gezegd hebbende; het is wel handig met die kleine kamers en ramen om iets te zien als je dan voorbij loopt en het is ook nogal open qua locatie, dus ik kan me voorstellen dat het bepaalde grijze types wel aantrekt.
Nou ik er over nadenk, er is niet heel veel licht achter, een paar lantaarnpalen geloof ik. Je zou kunnen overwegen of dat het een mogelijkheid is om bewegingslampen te laten installeren op strategische plekken.
Ik wist trouwens ook niet dat er bewonersvertegenwoordiger was :o .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 19:41

Iedereen, bedankt voor de reacties. Ik zal de mensen van complex-gerelateerde vragen van informatie voorzien via de mail.

Qua cursussen, ik heb zelf ook niet zo'n goed plaatje erbij. Ik zoek letterlijk iets om beter voorbereid te zijn voor dergelijke situaties. De bedoeling is in ieder geval een EHBO-cursus te volgen incl. AED-bediening, en daarna eventueel een zelfverdedigingscursus (ik wandel ook heel veel, met periodes meer dan 2 uur per dag). Maar ik ben ook erg benieuwd met andere suggesties. Dan kan ik uiteindelijk een zo goed mogelijke beslissing nemen.

Ik zal bij de volgende rondmail inderdaad even zetten over facebook-updates en het pinnetje, dat vind ik een goede. En 112 of 8844 is dus ook bij jullie niet helemaal duidelijk. Dit geval was extra lastig voor mij omdat ik zelf de verdachte niet gezien heb, tegen bewoners zeg ik wel steeds: verdachte situatie -> bel 112. Maar dan loopt het direct.

De situatie is wel iets verergerd de afgelopen maanden, maar het zijn golfbewegingen. Als ik het goed herinner is dit de 3e golf sinds ik hier woon (nu bijna 5 jaar). Eerder werd het niet gemeld en dus waren de bewoners zich er ook niet van bewust. Zeker gluurders is een zeer regelmatig terugkomend probleem. De 2 jaar dat ik op de begaande grond woonde, heb ik mijn gordijnen ook voornamelijk dicht gehad.

Ook als je niet op de begane grond woont, balkondeur op slot als er niemand is. De inbraak van december is via inklimming geweest. Bewegingslampen ga ik onthouden. Ik ga kijken hoe de verlichting exact zit.

Ik ga buurtwacht of buurtpreventie ook overleggen met de wijkagent.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:20

Ik vernam laatst via berichtjes op Wageningen Student Plaza dat dit toch al een beetje aan het overwaaien is.
Op -knip- was er iig ook een man gespot die probeerde op afdelingen te komen('s nachts aanbellen en dergelijke).
Ik hoop dat het daarbij blijft want ik zit er niet zo op te wachten -O-
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 02-03-14 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Verwijzingen naar adres verwijderd

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:37

Ik heb een zelfverdedigingcursus gedaan maar eerlijk gezegd niet zoveel aan gehad. Betere optie is wellicht Taekwondo, daar komt ook een gedeelte zelfverdediging in terug (mensen op de grond leggen) maar is voornamelijk kracht krijgen, trappen en snelheid. En heel goed voor je zelfvertrouwen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:32

Hier ook iemand uit Wageningen. Ik woon niet in betreffend complex, maar wel in één van de andere 'studentencomplexen'. Hier is het regelmatig raak 's avonds en 's nachts. Van rokende jongeren in het complex (die duidelijk niet hier wonen, maar heel dichtbij op school zitten) tot mensen die vuurwerk afsteken vanaf het balkon, midden in de nacht. De ene periode is het wat vaker raak dan de andere periode. Daarnaast is er hier al regelmatig iets gestolen uit de gemeenschappelijke ruimtes. Geen fijn idee.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:34

Klinkt allemaal niet heel erg fijn zeg, jeetje ...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:37

Voor verdachte personen mag je gerust 112 bellen. Liever 1x te vaak dan te weinig, helemaal wanneer het keer op keer raak is. Heterdaad zou dan niet slecht zijn dat ik zo...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:54

De diefstallen zijn wel erger de laatste maanden. Ook met fietsen die constant gestolen worden. Ik woon hier al 7 jaar en heb dat echt jaren lang niet zo ervaren. Heb me hier eigenlijk ook nog nooit onveilig gevoeld. Ondanks alle verhalen en situaties de laatste tijd.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:00

Jeetje, ik wist helemaal niet dat dit speelt in Wageningen! :oo Daar schrik ik best van.

Moderatoropmerking:
Straatnaam verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-02-14 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Straatnaam verwijderd.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:02

Ik denk niet dat er cursussen zijn, zou een gat in de markt zijn. :P

Ik denk vooral goed opletten, 112 bellen bij verdachten situaties en alles goed op slot doen.
Op internet kun je tientallen tips vinden over hoe je kunt beschermen tegen inbraken e.d. dus doe daar je voordeel mee.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:19

TS vraagt om geen straat of plaatsnamen te noemen en wat doen jullie...? :')

Lihkt me ook niet lekker wonen maar super dat jullie hier zoveel aandacht en voorlichting voor geven!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 03:58

Ik heb getemt op het bericht van Demo_love. Het is vast goed bedoeld alleen niet zo handig.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:52

Bij verdachte situaties, zoals verdachte personen in donker gekleed, die naar binnen kijken daar, is een 112 melding ;). Maar dan gelijk idd, als via via gaat en zo 10 minuten overheen gaat... Is de vogel al snel gevlogen.

Ps. Mag ik de naam van wijkagent via pb?