Ervaringen hybride auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Ervaringen hybride auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:16

Ik zit erover te denken om een hybride auto aan te schaffen. Maar ben me nog heel erg aan het orienteren. Zijn er niet mensen die een elektrische of hybride auto hebben? En klopt het dat het duurder is in de verzekering?
Ik vond een artikel waarin staat dat dat soms wel zo is:
http://www.goedkoopsteautoverzekering.n ... ide-autos/

EvelijnS

Re: Ervaringen hybride auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:17

LZP -> HTT

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:19

Vind t zo eng dat je die dingen amper aan hoort komen. :o

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:07

Zo'n auto is alleen maar leuk voor het belastingvoordeel. Echt zuinig rij je er niet mee, zeker niet buiten de stad :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:11

Dat belasting voordeel wilden ze ook wat aan gaan veranderen. hoe precies dat weet ik niet...
En ze zijn lang niet zo zuinig als dat de fabrikant opgegeven heeft, verkijk je er niet op!
Als dat belasting voordeel komt te vervallen zijn het ongelooflijk dure auto's geworden in de wegenbelasting.
Die dingen wegen als dieplood door de elektromotoren. Even jezelf goed inlezen over dat belasting voordeel dus.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:13

Wij hebben een Honda Insight Hybrid en die is echt heel zuinig en stil :)

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:13

Plus: bedenk dat het erg schoon en voordelig klinkt, maar wat dacht je van de energie die nodig is om dat ding op te laden? Daarbij moet om de zoveel 10000 km de electromotor deels vervangen moet worden i.v.m. slijtage, en dat bijna net zo duur is als een nieuwe kopen...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:12

Hoe lang duurt t opladen eigenlijk?
Zie nu van die oplaadstations bij de pompen staan.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:31

Let goed op voor de addertjes onder het gras :)
Zo mogen sommige hybride auto's geen aanhanger of caravan trekken. Dat is erg onpraktisch. De meeste hybride auto's rijden zo'n 40 kilometer elektrisch (zo even uit mijn hoofd, dit weet ik niet 100% zeker). In de praktijk ga je daar al snel overheen en dan rijd je gewoon op de benzinemotor (1 op 14 meestal) en is hij dus lang zo zuinig niet als dat de producent 'm wil laten lijken. Ik zou goed kijken naar je eigen rijgedrag en daar je keuze op afstemmen. Als je veel kilometers maakt, dan is het volgens mij niet de meest voordelige keuze. Ook zou ik even in de gaten hoe het afloopt met die rechtzaak tegen Toyota, misschien heeft dat nog gevolgen voor de wegenbelastig e.d. op langere termijn :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:38

Ik heb eeb Toyota Prius, niet zelf gekozen, is een leaseauto. Ik rij heel veel snelweg, en weinig binnen de bebouwde kom of binnendoor. De auto schakelt zelf de electromotor in als je voor het stoplicht staat of als je langzaam zonder veel gas te geven rijdt. Anders rijdt hij op benzine en ondersteunt de electromotor bijvoorbeeld met optrekken. Als ik veel snelweg rijdt dan verbruikt de auto iets minder dan 1 op 20 (4,8 l op 100 km) ik rij wel pittig meestal 130/135. Als ik meer binnendoor rijdan is hij dus wel voordeliger. Voor een grote auto rijdt hij dus best voordelig, en het is een automaat, dat is heerlijk met file rijden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:04

Choiix schreef:
Zo'n auto is alleen maar leuk voor het belastingvoordeel. Echt zuinig rij je er niet mee, zeker niet buiten de stad :)

Nah... Die van ons rijdt gemiddeld toch 1 op 20 ongeveer. Er zijn niet veel auto's van de afmeting van een Prius die dat halen. Ook buiten de stad haal je dat makkelijk. In de zomer, als het wat warmer is en er liggen geen winterbanden meer onder, is het nog iets beter.

Wij hebben overigens ook een Prius 3.

Verzekering weet ik even niet zeker, maar voor de wegenbelasting wordt het gewicht van de accu's van het gewicht van de auto afgetrokken, waardoor je dus in een lagere klasse valt.
De energie die nodig is om dat ding op te laden? :') Dat ding laadt zichzelf op als hij op benzine rijdt, daar zit gewoon een dynamo in. En nee, dan gaat hij echt niet ineens 1 op 14 rijden.
Dat verhaaltje van iedere 10.000 km de elektromotor deels vervangen slaat nergens op - die van ons heeft bijna 200.000 km op de teller staan en er is met de elektromotor NIETS mis. Net zomin als met de meeste andere auto's van dit merk en type.

Die van ons 'mag' inderdaad niet trekken - dwz, de fabrikant raadt het niet aan, staat in het boekje. Erg onpraktisch? Mwah, wij hebben er eigenlijk nooit last van.