Referenties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Referenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 05:38

Hallo allemaal,

In het verleden heb ik een aantal stages gelopen en van de begeleiders bij deze stages heb ik stagebeoordelingen ontvangen.
Inmiddels ben ik voornemens om van baan te veranderen, en deze stagebeoordelingen worden altijd meegestuurd met sollicitaties.
Echter vroeg ik mij af of stagebeoordelingen als referentie mogen worden gebruikt? Moet ik hier van tevoren van op de hoogte worden gesteld? Ik wil uitdrukkelijk niet dat een van deze beoordelingen als referentie wordt gebruikt daar ik voornemens ben ook daar te solliciteren. Is er een manier om dit kenbaar te maken?

Alvast bedankt.

imd

Re: Referenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:26

Je stuurt toch zelf je referenties mee? Dus als jij niet wilt dat een referentie gebruikt wordt, stuur je die niet mee. Als een bedrijf dmv stage een eerdere ervaring met jou heeft, zullen ze dat er zelf waarschijnlijk wel bijpakken ja, maar daar is niets aan te doen geloof ik. Ging het niet goed op je stage dat je niet wilt dat dat meegenomen wordt? Ikzelf vind het namelijk nooit een probleem, ze mogen van mij vragen wie ze willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:45

Mijn vraag is dus of een stagebeoordeling al dan niet als referentie mag worden gebruikt. Ik wil niet dat een van de beoordelingen als referentie wordt gebruikt omdat ik ook voornemens ben daar te solliciteren. Ik wil dus niet hebben dat ze hen gaan bellen en vertellen in welke sollicitatieprocedures ik allemaal ben verwikkeld.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:54

Jij bepaald zelf welke referenties je meestuurd naar een bedrijf, stuur je de beoordeling niet mee dan kunnen ze die niet gebruiken. Simpel!

Echter.... als je daar stage loopt ben je bekend in het personeelssysteem en zullen ze ongetwijfeld de begeleider benaderen om navraag te doen over je, dat kan je niet tegenhouden en is gebruikelijk. Net zoals dat alle kandidaten gegoogled worden bijvoorbeeld, ze willen een zo compleet mogelijk beeld scheppen van een eventuele nieuwe medewerker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:09

Maar is een stagebeoordeling dan ook meteen een referentie?
Ik heb 3 stages gelopen en wil een van hen als referentie gebruiken, de andere twee niet. En ik wil dus wel de beoordelingen opsturen maar vanwege andere sollicitaties wil ik dus niet dat ze twee van de drie werkgevers gaan nabellen.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:13

Een referentie stuur je zelf op. Dus als je niet wilt dat ze navraag gaan doen ergens stuur je die niet mee als referentie en stuur je daarvan dus ook geen beoordeling mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:19

Dus dat betekent dat een beoordeling ook automatisch een referentie is? Zonder dat ik uitdrukkelijk toestemming geef deze te gebruiken als referentie?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:19

Tja, je maakt zelf uit wat je als referentie opgeeft.
Maar jouw reactie, zou me als bedrijf zijnde doen twijfelen om toch even contact op te nemen ;)
(zeker als je erbij gaat zetten, deze niet gebruiken/nabellen).

Je zou er hooguit bij kunnen zetten dat het bedrijf aangegeven heeft niet als referentie te willen dienen.
Of ze er gewoon helemaal niet opzetten.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:21

precies, als ze echt niet wilt dat ze nagebeld worden, zou ik ze er niet bij zetten. Een beoordeling is geen referentie normaal gesproken maar het is ook geen wet die zegt dat jouw toekomstige baas niet naar een oud stage adres mag bellen als je de beoordeling mee hebt gestuurd..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:25

Het is heel simpel, je geeft alleen die informatie die jij wil geven, niets meer. Wil je dus dat het bedrijf maar een referentie krijgt, stuur je dus alleen die referentie mee. klaar

Als jij vervolgens meerdere beoordelingen meegeeft zullen ze die natrekken, simpel. Waarom stuur je ze anders mee? Als bedrijf zou ik er niets van snappen als je drie dingen opstuurt en erbij zegt dat er maar een mogen gebruiken. Die gaan zich dan afvragen waarom je die andere twee dan mee hebt gestuurd.

als ik referenties op zou sturen zou ik alleen die referenties meesturen waarvan ik zeker weet dat ze een postieve bijdrage kunnen leveren bij de sollicitatie, de andere geef ik gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:26

Sky_As schreef:
Tja, je maakt zelf uit wat je als referentie opgeeft.
Maar jouw reactie, zou me als bedrijf zijnde doen twijfelen om toch even contact op te nemen ;)
(zeker als je erbij gaat zetten, deze niet gebruiken/nabellen).

Je zou er hooguit bij kunnen zetten dat het bedrijf aangegeven heeft niet als referentie te willen dienen.
Of ze er gewoon helemaal niet opzetten.

Huh, het lijkt me toch niet zo heel vreemd dat ik ze niet als referentie wil als ik daar ook ga solliciteren? M'n beoordelingen zijn goed, dus met m'n stages was niks mis. Kan me overigens ook niet voorstellen dat ze slecht commentaar geven. Heb 10 cijfers gekregen voor m'n stages en commentaar van +/- 8 regels. Dit geeft voldoende informatie en ook verbeterpunten weer.
Ik vind het alleen niet zo handig dat bedrijven van elkaar weten dat ik bij hen solliciteer, ik wil geen vragen krijgen: zo en ik begrijp dat je daar en daar ook solliciteert, waarom wil je dan voor ons gaan en niet voor hen, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:28

ingvdh schreef:
Het is heel simpel, je geeft alleen die informatie die jij wil geven, niets meer. Wil je dus dat het bedrijf maar een referentie krijgt, stuur je dus alleen die referentie mee. klaar

Als jij vervolgens meerdere beoordelingen meegeeft zullen ze die natrekken, simpel. Waarom stuur je ze anders mee? Als bedrijf zou ik er niets van snappen als je drie dingen opstuurt en erbij zegt dat er maar een mogen gebruiken. Die gaan zich dan afvragen waarom je die andere twee dan mee hebt gestuurd.

als ik referenties op zou sturen zou ik alleen die referenties meesturen waarvan ik zeker weet dat ze een postieve bijdrage kunnen leveren bij de sollicitatie, de andere geef ik gewoon niet.

Dat is dus het probleem niet, het al dan niet heven van positief commentaar. Het gaat me erom dat ik het niet handig vind als ze van elkaar weten dat ik daar aan t solliciteren ben.
Anyways, ik kijk wel even wat ik doe. Een beoordeling vind ik zelf totaal geen referentie, dus wellicht stuur ik zelf nog referenties na.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:30

Bedrijven weten toch helemaal niet dat je ook elders solliciteerd? Dat vermeld je toch niet?
Je zegt alleen maar dat je daar en daar stage hebt gelopen.

Maar, hou jezelf niet voor de gek, bedrijven weten ook wel dat je bij meerdere bedrijven aan het solliciteren bent, dat doet namelijk iedereen die een baan zoekt.
Een vraag over waarom juist ons bedrijf en niet de buurman is bijna standaard bij elk sollicitatie gesprek. Kwestie van voorbereiden en de leuke punten benoemen van de functie en nooit maar dan ook nooit de buurman/concurrent afkraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:31

Wat ik zelf altijd deed is mijn stages onder werkervaring op mijn CV plaatsen,

'jaar - jaar. Stage [FUNCTIE] bij [BEDRIJF] afgesloten met [CIJFER}

En dan onder het stukje 'referenties' in mijn CV met wie ze contact op kunnen nemen. Daar staan ook niet alle bedrijven waar ik stage heb gelopen. Zo zit toch het 'resultaat' van stage in mijn CV, en hou ik ook nog de referenties 'onder controle'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:34

Jans schreef:
Wat ik zelf altijd deed is mijn stages onder werkervaring op mijn CV plaatsen,

'jaar - jaar. Stage [FUNCTIE] bij [BEDRIJF] afgesloten met [CIJFER}

En dan onder het stukje 'referenties' in mijn CV met wie ze contact op kunnen nemen. Daar staan ook niet alle bedrijven waar ik stage heb gelopen. Zo zit toch het 'resultaat' van stage in mijn CV, en hou ik ook nog de referenties 'onder controle'.

Ah fijn, eindelijk iemand die begrijpt dat ik niet wil dat ze in het wilde weg maar iedereen gaan bellen.
Dit is misschien wel een goed punt. Hoewel op al m'n stageverklaringen wel namen van m'n begeleiders staan, dus ze zijn alsnog makkelijk na te bellen, ookal geef ik daar niet nadrukkelijk toestemming voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:36

ingvdh schreef:
Bedrijven weten toch helemaal niet dat je ook elders solliciteerd? Dat vermeld je toch niet?
Je zegt alleen maar dat je daar en daar stage hebt gelopen.

Maar, hou jezelf niet voor de gek, bedrijven weten ook wel dat je bij meerdere bedrijven aan het solliciteren bent, dat doet namelijk iedereen die een baan zoekt.
Een vraag over waarom juist ons bedrijf en niet de buurman is bijna standaard bij elk sollicitatie gesprek. Kwestie van voorbereiden en de leuke punten benoemen van de functie en nooit maar dan ook nooit de buurman/concurrent afkraken.

Nee, natuurlijk vermeld ik dat niet. Maar als ze gaan bellen komen ze er bij een van de bedrijven natuurlijk wel achter en dat wil ik een beetje voorkomen.
Met name omdat het nogal verschillende bedrijven zijn. In de 'tak' waarin ik solliciteer is het echt van belang dat je voor een kant gaat, ofwel Nederlands ofwel internationaal. Ik kan bijna het verhaal niet rechtbreien als ik Nederlands en internationaal solliciteer en ze weten het van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:37

Stageverklaringen stuur ik expres niet mee :) gewoon alleen het cijfer. :)