Fotografie MBO? Nee, never meer. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en ik raad het niemand aan.
Waarom niet? Fotografie is een vak wat aan het 'verdwijnen' is. Mensen betalen niet meer om naar een fotograaf te gaan, want de buurman zijn nichtje de oppas heeft ook een DSLR en maakt ook 'leuke' foto's voor twee tientjes, waarom dan 150 euro gaan betalen?
Zoals hierboven al gezegd word, bijna geen enkele beroepsfotograaf heeft een opleiding ervoor gevolgd. Je leert niet fotograferen op zo'n studie, dat moet je zelf 'al kunnen'. Wat voor toekomstbeeld heb je voor jezelf? Paarden fotograferen? Kijk eens of dat realistisch is. Als je anno 2014 nog van alleen fotografie je brood wilt verdienen moet je of zo'n enorm unieke, aparte stijl hebben dat iedereen het wil hebben of je moet echt, echt net de goede connectie's hebben.
Ik weet niet precies op welke school je het wilt gaan doen en naar welke Open Dagen je eventueel wilt gaan maar eerlijk is eerlijk, daar hemelen ze ook enkel de opleiding maar op om zoveel mogelijk aanmeldingen te krijgen. Ik kan het weten, want ik heb 2 jaar lang mijn school vertegenwoordigd op Open Dagen en ik ben na 3 jaar zo enorm blij dat ik er weg ben

Wou nog wel even inspelen op het 'meer hebben aan een secretaresse papiertje', als je nog van plan bent om door te studeren kijkt niemand echt meer naar wat er precies op je papiertje staat, maar welk niveau. In deze tijd gaan er zoveel mensen die in een totaal andere sector zijn afgestudeerd banen aan die eigenlijk helemaal niet in hun sector passen, MBO is MBO, HBO is HBO. Voor Grafische doeleindes zal dit wel wat anders zijn (Graphic Design diploma vs Electrotechniek bijvoorbeeld) maar over het algemeen is dat niet helemaal voor de volle 100% waar.
Qua spullen in aanschaf denk ik haast dat je ook kunt rekenen op een laptop (ofwel Windows ofwel Mac) en met alleen een DSLR camera ben je er niet. Daarnaast is het niet de camera die het belangrijkste is, maar je glaswerk. En daar gaat het en vaak mis, en het meeste geld inzitten

Fred_Kroket, ben wel benieuwd dan over wie je het precies hebt, want je bekijkt het echt net even wat te optimistisch