Inwonend broertje, financiele gevolgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Inwonend broertje, financiele gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:25

Misschien een domme vraag, maar ik heb aardig wat gegoogled en ik kom er niet uit.
Voor mij staat het niet ergens duidelijk beschreven. Vandaar mijn vraag.

Mijn broertje komt wegens omstandigheden tijdelijk bij ons in wonen (voor meer info; PB)
Dit kan voor en paar maanden zijn of misschien iets langer dan een jaar. Hier hebben we nog geen idee van.

Situatie:
Wij zijn getrouwd en hebben een koophuis. We zijn 27 en 25.
Mijn broertje word in april 21.
Wij werken beide en de hypotheek staat op onze beide namen.
Buiten de hypotheekrente krijgen wij geen zorgtoeslag etc.

Mijn broertje studeert, ontvangt (nu nog) stufie en zorgtoeslag.
Gaat van april-september werken en zal daarna weer een opleiding starten. Dit zal er uitzien als 1 dag school en 4 dagen werken dus ook dan zal er een inkomen zijn.

Vraag:
Heeft dit op een of andere manier financiele gevolgen voor 1 van ons?
Zal hij mee gerekend worden als toeslag partner?
Moet hij zijn stufie en zorg toeslag per direct beëindigen?
Heeft het voor ons gevolgen voor de hypotheek?

Nogmaals, ik heb wel gezocht op google en op site van belastingdienst. Maar ik vind het allemaal zo vaag omschreven.
Hier iemand misschien ervaring mee?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:37

Volgens mij is dit alleen van toepassing bij bepaalde uitkeringen.
Daarnaast is het wel erg belangrijk of hij ook echt ingeschreven wordt op jullie adres.

Wel moet je er rekening mee houden dat je gemeentelijke belastingen riool etc en je waterschap omhoog gaan ivm meer persoonshuishouden.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:39

Volgens mij is hij van geen van jullie toeslagpartner.
En voor de stijging van de gemeentelijke en waterschapslasten maakt het vaak ook niet uit. De gemeente en waterschap rekenen meestal met éénpersoons- of meerpersoonshuishoudens :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:41

Mirjam79 schreef:
Volgens mij is hij van geen van jullie toeslagpartner.
En voor de stijging van de gemeentelijke lasten maakt het vaak ook niet uit. De gemeenten rekenen meestal met éénpersoons- of meerpersoonshuishoudens :+

In mijn gemeente betaal je per categorie; 1 persoon, 2 personen, 3 tm 7 en 8+

Dus zeker goed om naar te kijken.

Ts, voor je hypotheek heeft het echt geen gevolgen :)

En voor de rest?

Ik woon samen met een familielid

Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus? Dan gelden deze voorwaarden ook. Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner.

Maar... Je hebt al een toeslagpartner en daar mag je er maar 1 van hebben. Met hem vraag je immers de belasting aan. Dus je broer telt niet mee,
Kijk hier anders op:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/

Ik ben ook nooit de toeslagpartner geweest van mijn ouders; zij waren het van elkaar immers.

Voor zijn stufi heeft het sowieso geen invloed; inkomen van de ouders is doorslaggevend. Niet jullie inkomen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-02-14 16:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:43

Dat hangt of van of hij ingeschreven wordt (in de GBA) op jullie adres of niet. Als dat het geval kan dat inderdaad van invloed zijn. Als het om een paar maanden gaat heeft het sowieso geen gevolgen voor de belasting en zijn toeslagen. Volgens mij moet het langdurig zijn voordat er sprake is van een toeslagpartner. Je zou voor de zekerheid even naar de belastingdienst kunnen bellen.

Donna89

Re: Inwonend broertje, financiele gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:46

Zie, die gemeente toeslag helemaal niet aan gedacht. haha
Hij komt inderdaad bij ons ook ingeschreven. Neem aan dat de gemeente daar snel genoeg achter komt.

Ik vroeg me idd af hoe dat zat met die toeslag partners.. of het idd bij 1 bleef of dat je er meer kon hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:49

Donna89 schreef:
Vraag:
Heeft dit op een of andere manier financiele gevolgen voor 1 van ons?
Zal hij mee gerekend worden als toeslag partner?
Moet hij zijn stufie en zorg toeslag per direct beëindigen?
Heeft het voor ons gevolgen voor de hypotheek?

Ik zal het maar even makkelijker beantwoorden, zie dat mijn post ook chaotisch is :')

Heeft het gevolgen voor jullie? Ja, mogelijk voor de gemeentelijke heffingen omdat er 1 persoon bij komt. Kijk dit na bij jullie gemeente!

Is hij een toeslagpartner? Nee, dat zijn jullie (jij en je man) van elkaar al en je mag maar 1 toeslagpartner hebben.

Moet zijn stufi worden beëindigd? Nee, dat is gebaseerd op het inkomen van de ouders, staat los van jullie. Zorgtoeslag wordt ook alleen gestopt als zijn eigen inkomen te hoog is want hij is geen toeslagpartner van jullie.

Gevolgen voor de hypotheek? Nee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:54

Over stufi is het wel de vraag of DUO je broer wel of niet als uitwonend ziet als hij bij familie woont. Laat hem dat dus goed navragen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:56

Ik zal hem zeggen dat hij dat inderdaad even uit zoekt.
Naar mijn weten gaat dat inderdaad om inkomen van ouders maar of dat in en uitwonend veranderd dat weet ik ook niet. Te lang geleden dat ik daar in zat ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:59

Als het kind op een ander adres staat ingeschreven dan de ouders, is het uitwonend. Dus dat je bij een zus komt te wonen, doet er niet toe. Blijft uitwonend.

Van de DUO:
De beurs voor uitwonenden
Een uitwonende student krijgt meer basisbeurs, om de woonkosten te kunnen betalen. Ouders en student moeten dan op verschillende adressen bij de gemeente staan ingeschreven. Meer basisbeurs betekent natuurlijk wel meer terugbetalen, als uw kind het diploma niet binnen 10 jaar haalt.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:04

Tnx Vuurneon.
Ik ga hem wel adviseren een stufie stop te zetten, maar aangezien dat nog wel eens wat lang kan duren.... (ik spreek uit ervaring)

maar gemeente en toeslag verhaal is mij nu duidelijk.

Voor zorgtoeslag voor hem zijn er dus geen gevolgen begrijp ik?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:06

Nee, want jullie zijn geen toeslagpartner. Dus hij moet wel onder een bepaalde grens blijven verdienen natuurlijk!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:20

Donna89 schreef:
Zie, die gemeente toeslag helemaal niet aan gedacht. haha
Hij komt inderdaad bij ons ook ingeschreven. Neem aan dat de gemeente daar snel genoeg achter komt.

Ik vroeg me idd af hoe dat zat met die toeslag partners.. of het idd bij 1 bleef of dat je er meer kon hebben.

Haha daar moet je hem inschrijven dus die komen daar als het goed is direct achter :D.
Volgens mij heeft het behalve de gemeentelijke belasting en belasting van het waterschap niet veel invloed op jullie. Wij hebben toevallig laatst ons pleegkind ingeschreven (is een neefje) en daarmee zijn die kosten wat omhoog gegaan. Wat voor gevolgen het voor hem heeft zou hij even moeten nagaan bij de instanties die hem maandelijks uitkeren. Denk dat, dat de kortste klap is :).

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:19

Vuurneon, dat begrijp ik inderdaad. Hij moet meeste ook wel zelf regelen hoor.
Echter komt ie niet voor niets bij ons dus zal hem hier en daar ook moeten begeleiden in dat soort dingen.
Hoopte ook hier wat dingen te horen waar ik zelf niet aan had gedacht zo snel, zoals idd die gemeente toeslag ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:29

Verstandig om hem nu al de stufi te laten stop zetten inderdaad, want in maart krijg hij al het voorschot voor april.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:32

vuurneon schreef:
Verstandig om hem nu al de stufi te laten stop zetten inderdaad, want in maart krijg hij al het voorschot voor april.

Heb toevallig gisteren nog studiefinanciering gehad, maar studiefinanciering betalen ze achteraf. Ik heb dus gisteren gehad voor februari. Zorg/huurtoeslag etc. worden vooraf betaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:38

Oooo ja, is ook zo! Goed dat je mij verbeterd :j

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:38

Het is nog even de vraag wanneer hij precies komt. Ik gok halverwege maart. Dus per april moet de stufie dan maar afgelopen zijn.
Stoppen van stufie is meteen een goeie stok achter de deur om werk te zoeken ;)

Voor de stufie kenners onder ons.
Hij heeft 2 jaar HBO gestudeerd, daar stufie voor gekregen.
Hij gaat in september waarschijnlijk beginnen met een MBO.
Zit daar nog verschil in? in de hoeveelheid stufie die hij kreeg bij HBO of de stufie die hij anders had gekregen als hij een MBO had gedaan??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:40

Je krijgt minder stufi als je mbo doet ten opzichte van hbo en wo. Maar als hij een deeltijdopleiding gaat volgen op mbo niveau, heeft hij geen recht op stufi. Dus alleen met de voltijd BOL variant heeft hij er recht op, niet de BBL.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:04

Nee dat wist ik. Maar zoals het er nu uit ziet moet hij dus alles gaan terug betalen omdat hij die HBO niet gaat halen.
Ik weet wel dat in sommige gevallen je bij een BBL toch nog een groot gedeelte kwijt gescholden krijgt. (dat heb ik toevallig gehad)
Maar het meer bedrag moet hij dan zowiezo terug betalen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:26

Ik denk dat je op sommige punten gewoon in de war bent geweest met een huurwoning. Dan waren er nl. wel mogelijk gevolgen voor de hoogte van je 'hypotheek' (huur in dat geval dus). Maar hij is geen eigenaar van de woning, kan dus ook geen aanspraak maken op winsten en verliezen daaruit. En je hoeft dus ook niet meer hypotheek te betalen omdat iemand (tijdelijk) bij je inwoont. Een hypotheek is het aflossen van je schuld met als onderpand je woning. Je schuld wordt niet hoger of lager omdat iemand extra inwoont.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 08:54

vuurneon schreef:
Je krijgt minder stufi als je mbo doet ten opzichte van hbo en wo. Maar als hij een deeltijdopleiding gaat volgen op mbo niveau, heeft hij geen recht op stufi. Dus alleen met de voltijd BOL variant heeft hij er recht op, niet de BBL.

Dat is niet waar, MBO stufi is hoger dan HBO/WO stufi...

Ook hebben MBO stufi/schulden geen verbanden met de HBO/WO stufi/schulden (die laatste twee wel weer met elkaar... Om het makkelijk te houden).
Als je dus een MBO diploma haalt, krijg je alleen de MBO schuld (mits geen lening) kwijt gescholden en niet de HBO/WO schuld. Daarvoor moet je echt binnen de tien jaar een HBO of WO diploma halen.

Dus de schuld die hij opgebouwd heeft op het HBO, moet hij sowieso terug gaan betalen ook al behaald hij wel een MBO diploma.

Voor MBO BBL kan hij inderdaad geen stufi ontvangen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:03

tamary schreef:
Over stufi is het wel de vraag of DUO je broer wel of niet als uitwonend ziet als hij bij familie woont. Laat hem dat dus goed navragen.

Is uitwonend. :j Ik heb nu vanwege afstudeerstage dezelfde situatie namelijk, maar dan voor maximaal een half jaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:16

Denk ook aan het eventueel aanpassen van verzekeringen.

En of het geen aanslag gaat plegen op je relatie met je partner naast een aanslag op je financiën.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:37

@Sammie; ik had ook niet verwacht dat de hypotheek aflossing hoger zou worden, maar zat puur te denken aan belasting. Ik heb het er bij gezet zodat de situatie duidelijk was. Toch bedankt!

@Quir; Dit had ik wel verwacht maar goed om het zeker te weten. Hij moet dus zowiezo die 2 jaar die hij al ontvangen heeft terug betalen.

@Boras; welke verzekeringen moet ik dan aan denken?
Wat de gevolgen voor mijn relatie zijn blijft natuurlijk altijd de vraag, dat is gewoon niet in te schatten. We hebben het wel goed besproken van te voren, en we zullen ook moeten blijven communiceren om eventuele irritaties en escalaties uit de weg te gaan. Daarbij zullen alle partijen zich moeten aanpassen.
Daar zijn we ons ook zeker van bewust.
Gelukkig kan mijn man ook heel erg goed met mijn broertje, dat scheelt al wel iets