Samen wonen wel of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leroyy1993

Samen wonen wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:00

Hallo.
Geen idee of het hier goed staat zo niet neem me niet kwalijk.

Mijn vriend en ik willen gaan samen wonen(koopwoning). Nu is het geval dat hij een normale baan heeft met een normaal inkomen en ik heb een WAJONG uitkering. Nu willen we een hypotheek aanvraag doen maar heb ik geen idee of dit de mogelijkheid is aangezien ik de wajong heb. (verdienen samen 2800,- ongeveer) Hebben meer mensen ervaringen met wajong uitkering en samenwonend?

Mioux

Re: Samen wonen wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:09

Als ik het goed zeg,en je vriend een vaste baan heeft,zou dan de hypotheek op zijn naam komen te staan en op zijn inkomen gelden,maar ik weet dit niet 100% zeker

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:11

Mioux schreef:
Als ik het goed zeg,en je vriend een vaste baan heeft,zou dan de hypotheek op zijn naam komen te staan en op zijn inkomen gelden,maar ik weet dit niet 100% zeker

Daar dacht ik dus ook aan maar volgens hem kunnen we het samen aanvragen aangezien een wajong een vast inkomen is :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:13

Dan zou je even je contact persoon of iets dergelijke moeten bellen of de bank etc of die wat weet hierover. Volgens mij is het als je een wajong hebt niet mogelijk daar een hypotheek op af te sluiten,maar zeg het dat weet ik niet zeker,beste is even belletje wagen en zien wat er gezegd word erover

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:14

Bij de Hypotheker is het eerste gesprek gratis ;)

Maar willen jullie zoveel lenen dat je beide salarissen nodig hebt?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:15

Wat jullie ook kunnen doen,maar is net wat jullie voorkeur heeft,is eerst huren. Als jullie dan alles zeker weten en t kan geregeld worden kan je altijd kopen,maar dat is persoonlijk de keuze die jullie zelf moeten maken.

heeft je vriend wel een vaste baan ?

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:16

LynnDenise schreef:

Mwa we willen een houtenhuis laten bouwen (kan hij ook wel zelf) maar en uitgerekend van alles komen we uitgebreid tot 250,000

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:16

Ik weet niet waarvoor je een Wajong hebt, maar de kans is aanwezig dat je meer premie betaalt voor de overlijdensrisico verzekering. Hoeft niet veel voor te stellen, maar dan weet je het alvast :)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:18

leroyy1993 schreef:
LynnDenise schreef:

Mwa we willen een houtenhuis laten bouwen (kan hij ook wel zelf) maar en uitgerekend van alles komen we uitgebreid tot 250,000

Met 2800,- aan totale inkomen zal je dat waarschijnlijk/misschien al niet redden, maar ik zou voor de zekerheid even een gesprek aanvragen bij een bank.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:19

Ik heb ook een Wajong en ik kon daar ook een hypotheek op krijgen. We hebben dit alleen niet gedaan, omdat ik het risico niet wilde lopen en dus hebben we een huis gekocht op alleen het loon van mijn vriend. Besef goed dat de Wajong vanaf 2015 flink gaat veranderen. Ik zou daarom ook niet je hele uitkering mee willen laten tellen, als ik jou was.

Ik denk alleen niet dat je 250.000 euro kan lenen. Ik stuur je eventjes een PB.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:19

@leroyyy je weet ook dat aan zulke dingen ook vergunningen geregeld moeten worden en extra kosten ? Ik zou eerst uitzoeken of dit wel mag en etc voor je een hypotheek wil laten afsluiten voor zo'n bedrag.

ik denk zelf dat je met dat inkomen totaal,lastig een hypotheek krijgt van die hoogte maar dan zou je echt even moeten informeren

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:21

Wajong kan meegenomen worden in de hypotheek volgens de NHG regels. Maar veel banken doen er erg moeilijk over of vragen extra verklaringen van het UWV, en er zijn wel bepaalde eisen aan.
Als jullie een huis kunnen kopen op 1 inkomen zou dat imo verstandiger zijn. Ook omdat er al jaren plannen zijn om de wajong aan te passen. Tot nu toe zijn ze allemaal niet doorgegaan maar er is natuurlijk een grote kans dat het er in de komende jaren wel van gaat komen.

De hypotheker kan je iig meer vertellen over hoe het werkt met een wajong.
Wij hebben daar heel veel aan gehad.

Ben het met Mioux eens dat eerst huren ook een goede optie is. Heb nu om me heen toch een aantal keer gezien dat mensen gaan samenwonen en meteen een huis kopen, maar het toch niet werkt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:23

Ik gok met dat salaris dat je max rond de 175000 kan lenen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:25

TeSzZz schreef:
Wajong kan meegenomen worden in de hypotheek volgens de NHG regels. Maar veel banken doen er erg moeilijk over of vragen extra verklaringen van het UWV, en er zijn wel bepaalde eisen aan.
Als jullie een huis kunnen kopen op 1 inkomen zou dat imo verstandiger zijn. Ook omdat er al jaren plannen zijn om de wajong aan te passen. Tot nu toe zijn ze allemaal niet doorgegaan maar er is natuurlijk een grote kans dat het er in de komende jaren wel van gaat komen.

Per 2015 en 2018 word het inderdaad aangepast, volgens het UWV.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:26

TeSzZz schreef:
Ook omdat er al jaren plannen zijn om de wajong aan te passen. Tot nu toe zijn ze allemaal niet doorgegaan maar er is natuurlijk een grote kans dat het er in de komende jaren wel van gaat komen.

Afgelopen donderdag is de participatiewet goedgekeurd door de tweede kamer. Wanneer de eerste kamer het wetsvoorstel ook goed keurt, betekent dit dat alle wajongers vanaf 2015 herkeurd zullen worden.
Alleen degenen die echt niet in staat zijn om een bepaald percentage van het minimum loon te verdienen, blijven in de wajong. De rest komt in de bijstand.
Ook wordt de wajong dan verlaagd van 75% tot 70% van het minimum loon.

En nee, dit is nog niet definitief, maar aangezien de eerste kamer recentelijk ook al de jeugdwet heeft goedgekeurd (deze was veel meer omstreden dan de participatiewet!) is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat ook deze wet wordt goedgekeurd.
Dit alles zal dan ingaan vanaf 1 januari 2015.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:28

Wendy schreef:
TeSzZz schreef:
Ook omdat er al jaren plannen zijn om de wajong aan te passen. Tot nu toe zijn ze allemaal niet doorgegaan maar er is natuurlijk een grote kans dat het er in de komende jaren wel van gaat komen.

Afgelopen donderdag is de participatiewet goedgekeurd door de tweede kamer. Wanneer de eerste kamer het wetsvoorstel ook goed keurt, betekent dit dat alle wajongers vanaf 2015 herkeurd zullen worden.
Alleen degenen die echt niet in staat zijn om een bepaald percentage van het minimum loon te verdienen, blijven in de wajong. De rest komt in de bijstand.

En nee, dit is nog niet definitief, maar aangezien de eerste kamer recentelijk ook al de jeugdwet heeft goedgekeurd (deze was veel meer omstreden dan de participatiewet!) is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat ook deze wet wordt goedgekeurd.

Als na herkeuring blijkt dat je nooit meer kan werken hou je de 75%, anders word het vanaf 2018 70%.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:31

Davinia_ schreef:
Wendy schreef:

Als na herkeuring blijkt dat je nooit meer kan werken hou je de 75%, anders word het vanaf 2018 70%.

Klopt, maar dan moet je geen enkele loonwaarde meer hebben. En dat is maar voor weinig mensen aan de orde.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:33

Het is idd nog niet goedgekeurd door de eerste kamer en daar is het al eerder op stukgelopen. Al denk ik persoonlijk dat het best mogelijk is dat deze versie erdoor gaat komen.

De wajong wordt niet verlaagd naar 70%, dit geldt alleen voor de mensen die de wajong al hebben, herkeurd worden en gedeeltelijk zouden kunnen werken. Mensen die volledig arbeidsongeschikt blijven krijgen gewoon 75%.
Ook blijven mensen die nu wajong hebben onder het UWV vallen en komen die dus niet in de bijstand.
http://www.uwv.nl/Particulieren/themado ... index.aspx

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:34

TeSzZz schreef:
Het is idd nog niet goedgekeurd door de eerste kamer en daar is het al eerder op stukgelopen. Al denk ik persoonlijk dat het best mogelijk is dat deze versie erdoor gaat komen.

De wajong wordt niet verlaagd naar 70%, dit geldt alleen voor de mensen die de wajong al hebben, herkeurd worden en gedeeltelijk zouden kunnen werken. Mensen die volledig arbeidsongeschikt blijven krijgen gewoon 75%.
Ook blijven mensen die nu wajong hebben onder het UWV vallen en komen die dus niet in de bijstand.

Dit bedoel ik ja :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:35

Ik heb even in je profiel gespiekt op zoek naar je leeftijd etc. Maar ik zie dat je nu net iets meer dan een jaar samen bent met je vriend? Zelf zou ik na zo'n korte tijd niet samen een hypotheek willen. Meebetalen ok, maar ik zou wel onafhankelijk willen zijn. Dus niet dat je beide inkomens nodig hebt voor een hypotheek, maar dat jij er altijd uit kan stappen als je wil.
Stel dat de relatie misgaat, dan zit je dus nog te poedersuiker met die hypotheek. Natuurlijk moet je daar niet van uitgaan, maar kwaad kan het nooit. Je bent nog jong, de relatie nog pril, ik zou zeggen, doe het lekker kalleman ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:38

@eileen333 dat zag ik ook inderdaad,ik was ook samenwonend, ivm ook door dat ik zwanger raakte. Samen dol verliefd toekomst in ons hoofd,samen wonen (wel huur gelukkig!) en alsnog gaat t mis. Je hebt nooit 100% garantie dat het lukt...Zou zelf ook kijken als ik TS was,als jullie uit elkaar gaan dat de hypotheek schuld goed geregeld word.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:39

Bedenk wel dat als je echt samen een huis koopt, jij ook de lasten moet dragen als het wel fout gaat. Ben geen doemdenker hoor, maar dit is ons ook duidelijk verteld bij de hypotheek én notaris. Daar waar geld is, daar plukken ze het weg. Dus als het nodig is, verhalen ze rustig de hypotheek volledig op jou.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:43

Ik zou of zelf de hypotheek willen dragen (als je dat financieel kan) of dat je vriend hem volledig draagt en dat jij dan 'huur' betaald in de vorm van bv de boodschappen.
Voordeel van zelf de hypotheek hebben is dat het huis dan straks ook van jou is en je het dus evt kan verkopen. Als je huur betaald zie je niets van je geld terug als het huis verkocht wordt.

Ik denk dat daar wel iets mee te regelen is met een samenlevingscontract, maar daar heb ik geen verstand van. Ik zou dat goed uitzoeken als ik jou was :) .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:46

TeSzZz schreef:

Ik lees hier op verschillende sites verschillende berichten over, dus ik zou hier niet zomaar vanuit gaan.
De site van de rijksoverheid schiet trouwens weer eens geweldig tekort op dit punt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:46

Aangezien je meer specifiek vragen hebt over hypotheken en inkomens, ipv de 'sociale' aspecten van samenwonen, verplaats ik dit even voor je. :)

LZP -> HTT