Ik vroeg me af of er ook mensen zijn op bokt welke een HBO opleiding doen welke (gedeeltelijk) betaald wordt door de SoZaWe of direct door de werkgever.
Om mijn vraag te verduidelijken zal ik even kort mijn situatie schetsen.
In april 2013 ben ik afgestudeerd als logopedist. Ik heb sindsdien ook nog geen werk kunnen vinden en wel gesolliciteerd op elke mogelijke vacature die zich in een van de drie noordelijke provincies bevond. Momenteel zijn de vacatures erg schaars. In het verre Delft en Amsterdam zijn er wat vacatures en thats it. Met het vakgebied is erg veel gesodemieter geweest met zorgverzekeringen en om een lang verhaal kort te maken is de kans dat de werkgelegenheid zo schaars blijft erg groot. Omdat ik die ellende al aan zag komen ben ik aan de RuG verder gaan studeren, maar inmiddels heb ik een uitschrijvingsverzoek ingediend. Ik vind de opleiding namelijk verschrikkelijk en zie er geen nut in om er mee door te gaan na de ontwikkelingen met de zorgverzekeringen. Daar begint nu dus mijn punt.
Zodra ik me uitschrijf, stopt mijn lening bij de DUO. Logisch. Ik heb bij mijn bijbaan gevraagd voor meer uren. Omdat op mijn werk bezuinigd wordt, is dit niet mogelijk. Ik werk 11 uur per maand, nooit genoeg om van rond te komen. Ik heb allerlei sollicitaties lopen, maar voor velen ben ik te oud. Callcenters e.d. bleven over, maar om daar tussen te komen blijkt erg moeilijk en om eerlijk te zijn zit ik uiteraard ook met de huur van mijn woning, paard etc.
Een nieuwe studie gaan volgen wil ik heeeel graag. Ik wil me namelijk graag laten omscholen en vooral SJD lijkt me erg geschikt. Ook MWD en SPH hebben mijn interesse om het wat breder te houden. Maar, ik moet instellingscollegegeld betalen voor de reguliere opleidingen gezien ik ben afgestudeerd aan de zorgacademie. Dit houdt in dat ik voor een nieuwe HBO of Universitaire studie 7000 euro per jaar mag neertellen. Een thuisstudie doen heb ik de tijd voor, maar ik zal toch meer werk ernaast moet hebben om het te bekostigen. Nou, dat lukt dus niet. Dus, na lang wikken en wegen ben ik naar de SoZaWe gestapt. Doorverwezen naar het Werkplein in de buurt. Ik beland liever niet in de bijstand, maar goed, zo weet ik het ook niet meer.
Zij begrepen mijn probleem en konden helpen. Althans, dat zeiden ze.
Ik kon in aanmerking komen voor een FOUTJE? en dat hield in dat zij voor mij een werkgever gingen zoeken in een van deze settings en zij gedeeltelijk mijn HBO opleiding zouden betalen, welke gedaan zal worden tijdens het werken bij het bedrijf in de vorm van een thuisstudie naar keuze. Het bedrijf zelf kreeg daar dan weer belasting van terug, waardoor het voordelig was. Enige nadeel is dat ik blanco instap, omdat ik dan wel een HBO diploma heb, maar wel een die gericht is op therapeut zijn en dus weinig algemene kennis met zich mee brengt. Inmiddels zijn we 7 weken verder en ik heb er nu 3 keer achteraan gemaild, 2 keer gebeld en gisteren weer gebeld. Geen gehoor en geen reactie van de manager die mij moet helpen. De gewone SoZaWe in Groningen gebeld en die stuurt me vrolijk weer terug naar het Werkplein bij mij in de buurt. Ja, daar wacht ik nou al 7 weken op, dus vandaar dat ik het op deze manier verder probeer
Maar nee, weer terug daarheen. Al met al ben ik dus niks opgeschoten. Tijdens mijn eerste gesprek op het Werkplein werd me verteld dat ik geen recht op een WWB uitkering had, omdat ik te hoog geschoold was. Vandaar dat we overeen zijn gekomen om bovenstaande oplossing toe te passen. Maar, ik hoor hier dus niks over en kom geen steek verder.
Ik wil nu dus zelf op zoek naar werkgevers die dan je opleiding betalen, maar ik zou niet weten hoe, wie, wat en waar ik moet beginnen.
Degene die ik gisteren aan de telefoon had wees me erop dat ik ondanks deze afspraak wel gewoon mijn aanvraag voor de WWB uitkering moet afmaken.
Wie o wie heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt of zou weten waar ik moet beginnen?
Alvast bedankt.
de enige vacatures waar mijn leeftijd niet op afgekeurd wordt is in de bouw, logistiek etc. Dat is natuurlijk geen werk wat iedereen zo maar even kan doen. Niet vergeten dat ik al sinds april 2013 bezig ben hoor. Ik stap ook niet zomaar naar de gemeente. Maar zal toch moeten rondkomen... 
Uiteindelijk hebben ze zelfs niemand aangenomen, maar vanwege de bezuinigingen iemand intern overgeplaatst. Ik zou je dus absoluut niet aanraden om 1 van deze studies te gaan doen, hoewel je natuurlijk nooit kan voorspellen hoe het er over 4 jaar uit ziet