Natte zuurkool..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Natte zuurkool..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:45

Tja, sinds een tijdje probeer ik zelf zuurkool te maken.
Nu was soms de verhouding niet goed, maar deze keer ging het beter.

Nu heb ik 1 probleem, ik giet altijd de aardappels af, dan de zuurkool in een vergiet en gooi ze dan bij elkaar en stamp het. Nu vind ik de zuurkool altijd zo nattig zeg maar :r

Dus ik dacht vandaag... k trek ff van die plastic handschoentjes aan en knijp het zelf effe ook uit... Nou HEET!! B-) Hallo he.... Tsja de zuurkool zag er dan wel beter uit...

Maar hoe doen jullie dit? Ik bedoel als je super lang wacht tot het uitgelekt is is de zuurkool koud en anders heb je een natte prak.. _O-

0091

Re: Natte zuurkool..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:48

Meestal maak ik een zuurkool schotel. Dan kan je de zuurkool koud uitknijpen en in de schotel leggen, lekker makkelijk.

Als ik zuurkool kook giet ik het af en zet het daarna nog op laag vuur zonder deksel. De laatste druppels waar je niet bijkomt verdampen dan. (wel op blijven letten anders verbrand het!)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:48

Uitdrukken met een stamper of met de bolle kant van een grote soeplepel ?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:50

Droog laten stomen?
Na het afgieten de vergiet met zuurkool op je pan leggen en het gas nog even aan laten staan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:57

Ehmm, eerst zorgen dat je de aardappelpuree maakt (en nog een beetje grof laat), dan gewoon de zuurkool plukje voor plukje uit het pannetje halen en zorgen dat je de juiste verhouding hebt. Als het te nat is dan is of je aardappelpuree te papperig, of je gooit er teveel natte zuurkool in.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:58

Ik gebruik een ouderwetse stoompan. Aardappelen eerst en dan zuurkool er boven op en een worst en stomen maar. Nooit geen last van natte zuurkool.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:59

Ik knip altijd een hoekje van het pakje af of maak een gaatje in het folie en dan knijp ik dus voor het koken/bakken eerst het vocht er uit. Daarna gooi ik het pas in de pan.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:04

MarliesV schreef:
Ik knip altijd een hoekje van het pakje af of maak een gaatje in het folie en dan knijp ik dus voor het koken/bakken eerst het vocht er uit. Daarna gooi ik het pas in de pan.

Dat koekt dan toch aan?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:04

aikon schreef:
Ik gebruik een ouderwetse stoompan. Aardappelen eerst en dan zuurkool er boven op en een worst en stomen maar. Nooit geen last van natte zuurkool.

Ik gebruik ook een stoompan voor de aardappels.

Alleen mijn moeders recept is om je zuurkool in de melk zachtjes te laten koken, geeft een zachtere en lekkere smaak bij wijnzuurkool

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:09

Ipv melk zou je ook appelsap kunnen gebruiken.

Mijn recept is:
- Schil de aardappels en doe ze in de pan
- knip een hoekje van de verpakking van de zuurkool af en knijp het zuur eruit
- versprijdt de zuurkool over de aardappels heen en vul aan met water
- laat het geruime tijd koken en prik zo nu en dan in de aardappels om te kijken of ze al gaar zijn
- bak ondertussen spekjes en giet nadat deze af zodra ze knapperig zijn (vet uit de pan laten lopen)
- zodra de aardappels gaar zijn, giet je de pan af tot al het water eruit is gelopen
- stamp het aan tot een geheel
- strooi er kruiden overheen (ik gebruik altijd zuurkool kruiden van Verstegen) en meng het geheel
- vul het geheel aan met een klontje boter en een schutje melk met de gebakken spekjes
- et voila: je stampot is klaar!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:11

Sissi87 schreef:
MarliesV schreef:

Dat koekt dan toch aan?

Ik bak nooit alleen de zuurkool. Of ik fruit eerst een uitje en paprika ed en doe daar de zuurkool bij en een bouillionblokje, dat laat ik stoven (deksel op de pan) tot de zuurkool gaar is, dan stamp ik het door de aardappels.
Of ik maak er een schotel van met aardappelpuree boven en onder dus dan bakt het ook niet aan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:13

Sissi87 schreef:
aikon schreef:

Ik gebruik ook een stoompan voor de aardappels.

Alleen mijn moeders recept is om je zuurkool in de melk zachtjes te laten koken, geeft een zachtere en lekkere smaak bij wijnzuurkool

Melk gebruik ik niet, ben daar allergisch voor. Maar dat is een heel erg oud recept, koken met melk. Vind ik zonde van de zuurgraad van de zuurkool. Dat moet gewoon lekker zuur zijn :D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:15

Haha, jaa maar het is wel super lekker!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:20

roosje78 schreef:
Ipv melk zou je ook appelsap kunnen gebruiken.

Mijn recept is:
- Schil de aardappels en doe ze in de pan
- knip een hoekje van de verpakking van de zuurkool af en knijp het zuur eruit
- versprijdt de zuurkool over de aardappels heen en vul aan met water
- laat het geruime tijd koken en prik zo nu en dan in de aardappels om te kijken of ze al gaar zijn
- bak ondertussen spekjes en giet nadat deze af zodra ze knapperig zijn (vet uit de pan laten lopen)
- zodra de aardappels gaar zijn, giet je de pan af tot al het water eruit is gelopen
- stamp het aan tot een geheel
- strooi er kruiden overheen (ik gebruik altijd zuurkool kruiden van Verstegen) en meng het geheel
- vul het geheel aan met een klontje boter en een schutje melk met de gebakken spekjes
- et voila: je stampot is klaar!

Ik maak het ook zo.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:04

Ik kook de zuurkool apart, alleen in eigen vocht uit het zakje en laat dat als het klaar is droog koken zonder deksel op de pan.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:07

Ik doe altijd het zuur uit het zakje erbij en daarbij vul ik zakje voor 3/4 met water en giet dat erbij. En als het in het vergiet zit met de stamper erop drukken. Dan is het meeste vocht eruit. Als het dan wat droog is na het stampen doe ik er gewoon wat sju (hoe schrijf je dit eigenlijk?) bij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:08

Jus.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:33

KarinvdM schreef:
Jus.

Haha kwam er echt even niet op!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:53

Ik verwarm de zuurkool gewon zoals op de verpakking staat. En ik zorg altijd dat de zuurkool eerder klaar/warm is dan de aardappels, dan gooi ik het in een zeef en hang het even boven de wasbak. Kan het daar nog even uitlekken en is het niet nat tussen de aardappels.