Boter brand snel aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Boter brand snel aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:07

Ik heb vaak met pannen of ze oud of nieuw zijn dat het boter snel aanbrand. Heeft dat te maken met de gaspitten die niet helemaal schoon meer zijn of dat het vuur te hoog staat. Graag zou ik willen weten waar dit aan ligt als jullie het weten.

Apple

Re: Boter brand snel aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:08

Vuur niet te hoog en in de gaten blijven houden, erbij blijven als je boter aan het smelten bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:09

Dan heb je het vuur waarschijnlijk te hoog staan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:09

Apple schreef:
Vuur niet te hoog en in de gaten blijven houden, erbij blijven als je boter aan het smelten bent.

precies, niks aan toe te voegen :D

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:10

Het zou denk ik ook helpen als de pitjes wat schoner zijn toch of komt het daar niet door.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:11

Als je met een hoge temperatuur wilt bakken kun je half boter, half olie doen. Olie kan beter tegen hogere temperaturen dan boter, en dus verbrand je boter ook minder snel.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:12

kan ook zijn dat je pan te groot is voor hetgene wat je kookt. dan verbrand de boter ook als er niets in ligt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:12

Nee lijkt me niet, maar je kan ze altijd schoonmaken om te kijken of het helpt :) Sowieso wel een goed plan om die dingen een beetje schoon te houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:13

Arabelle schreef:
Het zou denk ik ook helpen als de pitjes wat schoner zijn toch of komt het daar niet door.

Nou zelfs hier in een studentenhuis brandt de boter niet aan bij mij.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:18

Ik ga die gaspitten in een emmer leggen met soda en kijken of het werkt. Want ik kan wel aan de gang blijven met nieuwe pannen kopen. Ik heb al wel geleerd om als er water bij een gerecht moet dat al op het vuur staat dat dat beter warm water kan zijn dan koud water. Anders gaat de anti aanbaklaag eraan.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:21

Wat voor pannen koop je dan, zijn het merk pannen of Action pannen of iets ertussen in? Water zou de aanbaklaag m.i. niet aan mogen tasten.

Lijkt mij ook dat vieze gaspitten er eerder voor zorgen dat je pitten minder goed werken en dus minder heet worden dan dat het erdoor aanbrandt. Dat ligt, ben ik bang, toch echt aan je kookkunsten of aan het feit wat cyrilletje noemt dat boter niet zo geschikt is voor hoge temperaturen.

pluisje88

Als je een pan op het vuur zet eerst langzaam warm laten worden. Niet meteen vol gas. Met het langzaam warm worden op laag vuur doe ik ook de boter erin. Tegen die tijd dat de pan warm is, is de boter gesmolten en kun je beginnen.

Boter verbrandt naar mijn idee alleen als je het vuur veel te hoog hebt staan...

MirandaDvG

De boter brand aan door de warmte, niet doordat je pitten vies zijn. Dus dan heb je het vuur te hoog staan.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaam om je keuken (incl. gasfornhuis) schoon te houden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:22

Depende schreef:
Wat voor pannen koop je dan, zijn het merk pannen of Action pannen of iets ertussen in? Water zou de aanbaklaag m.i. niet aan mogen tasten.

Het gaat niet om het water maar om het snelle verschil tussen warm en koud. dat is voor geen enkele pan goed. Nu toevallig een action pan en die doet het ook prima trouwens. Merk weinig verschil eerlijk gezegd..

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:23

Wat je ook kan doen is gewoon wat meer boter in de pan doen. Dan duurt het iig langer voordat de boter aanbrandt. En verder gewoon direct als de boter is gesmolten het eten in de pan doen, dan kan het haast niet misgaan. Tenzij je het gas op zn allerhardst hebt staan.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:24

Pluisje: Ik heb ook wel hele goedkope pannen (2 euro in de bak van de AH ;) )die het prima doen, maar ik heb nog nooit gemerkt dat de aanbaklaag aangetast wordt door koud toe te voegen. Ik voeg ook kookroom e.d. zo uit de koelkast toe en echt nergens last van.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:25

Ik koop geen dure pannen. Had wel altijd pannen van tefal. Maar heb nu een wokpan van ah en bij die wordt het boter ook al snel zwart. Ik zet het niet op het hoogste vuur maar wel wat hoger.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:26

Ik merk idd ook niks van de anti aanbak laag maar als je een aantal keren koud water in een hete pan gooit, of de pan koud op vol gas warm laat worden dan trekt hij wel krom. Je krijgt dan zon bobbel in het midden ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:26

Arabelle schreef:
Ik koop geen dure pannen. Had wel altijd pannen van tefal. Maar heb nu een wokpan van ah en bij die wordt het boter ook al snel zwart. Ik zet het niet op het hoogste vuur maar wel wat hoger.

Dan is wat hoger toch te hoog blijkbaar :P

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:28

Het is geen echte boter wat ik erin doe maar uit zo'n fles. En wat betreft dat water dat je hem hoort sissen is als je koud water erbij doet maar dat doe ik niet meer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:28

Maakt niet uit. Boter is boter in mijn ogen...
Hier nooit verbrande boter. Geen bakboter en geen vloeibare bakboter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:29

Arabelle schreef:

Zet-het-vuur-dan-niet-zo-hoog.

Zet het gewoon eens op het laagste, zul je zien dat het ook smelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:30

Ik gebruik ook vaak vloeibare boter en als hij verbrand, dan laat je je pan echt gewoon te lang onbeheerd staan.

Boter in de pan, wachten tot hij belletjes begint te vormen, als de grote belletjes weg zijn doe je wat je wilt bakken er bij.
Hoog vuur, laag vuur, maakt allemaal niet uit, je moet je pan gewoon in de gaten houden ;)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:31

Daarvoor ben ik nu ook de pitjes aan het schoonmaken omdat de pannen aan de onderkant ook vaak verbrand zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:31

Waarom kook je met boter? Hartstikke ongezond! Ik gebruik al jaren niets anders dan olie.. en sinds kort heb ik een keramische pan, daar bak ik ook helemaal zonder iets. Dingen als vlees en vis hebben vaak helemaal geen boter of olie nodig, die zijn al vet genoeg van zichzelf.