Samsung Galaxy S5 - Ervaringen en discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quad

Samsung Galaxy S5 - Ervaringen en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 10:21

Afbeelding

Samsung heeft de langverwachte Galaxy S5 aangekondigd op het Mobile World Congress. Het nieuwe vlaggenschip krijgt een 5,1"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels en de high-end Snapdragon 801-soc van Qualcomm.

Volgens Samsung, die in Barcelona zijn jaarlijkse Unpacked-evenement hield, beschikt zijn nieuwe Android-topmodel met een 5,1"-Super Amoled-scherm over een iets groter scherm dan zijn voorganger, de Galaxy S4, die het met een 5"-scherm moest doen. De resolutie is met 1920x1080 pixels echter hetzelfde gebleven. In de behuizing draait een quadcore-soc op 2,5GHz; een Snapdragon 801 van Qualcomm. Het ram bedraagt 2GB, terwijl de camera 16 megapixels heeft. Daarmee is het trouwens mogelijk om video in 4k-resolutie te schieten. De fabrikant stelt dat de Galaxy S5 de snelste autofocus heeft van alle smartphones, terwijl het ook mogelijk is om pas na het nemen van de foto scherp te stellen.
Afbeelding

Alhoewel de behuizing van de Galaxy S5 aan de voorkant sterk lijkt op eerdere modellen in de serie is de achterkant anders: deze is voorzien van 'putjes', waardoor het geheel waarschijnlijk minder 'plastic' moet lijken. Daarnaast beschikt de behuizing over ip67-certificatie, dat inhoud dat deze tegen stof en water moet kunnen; het is mogelijk om de smartphone zonder schade een half uur lang onder water te houden tot een diepte van één meter.

Samsung heeft een vingerafdrukscanner toegevoegd aan de home-knop. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om de smartphone te ontgrendelen. Het concept is vergelijkbaar met wat Apple introduceerde bij de iPhone 5S, al moet bij de Galaxy S5 over de homeknop geveegd worden om de vingerafdrukscanner aan te zetten. Het systeem kan de afdrukken van drie verschillende vingers onthouden.
Afbeelding

De software is gebaseerd op Android 4.4.2, momenteel de nieuwste versie van het Android-besturingssysteem. Daarover heeft Samsung zijn eigen Touchwiz-skin gelegd met veel zelfontwikkelde apps. In zijn presentatie liet de fabrikant weten dat zijn nieuwe interface is versimpeld en meer 'clean' moet aanvoelen. Eerder ging het gerucht dat Samsung minder 'bloatware' in zijn Android-smartphones zou stoppen op verzoek van Google.

De accu zou bij surfen via lte tien uur mee moeten gaan, terwijl deze het bij video kijken 12 uur lang uit kan houden. Er is tevens een nieuwe, softwarematige accubesparingstechniek ingebouwd die niet-essentiële functies van de smartphone uitzet: zo blijft het bijvoorbeeld mogelijk om te bellen en sms'en, maar worden andere zaken uitgezet. Wel is duidelijk dat het scherm zeer donker afgesteld kan worden, tot een minimale lichtintensiteit van 2cd/m2. De accu kan draadloos worden opgeladen.
Afbeelding

Verbindingen kunnen gelegd worden via de 4g-netwerktechnologie lte, wifi 802.11ac met mimo, bluetooth 4.0 en nfc. Naast conventionele sensoren kan de Galaxy S5 ook het hartritme van de gebruiker meten; de sensor bevindt zich achterop de behuizing, naast de flitser voor de camera. Dit is nuttig voor gebruikers die hun toestel gebruiken bij het sporten. Daarvoor levert Samsung overigens ook software mee, waaronder de S Health-app.

Samsung brengt de Galaxy S5 in april wereldwijd uit, waarbij Nederlandse winkels waarschijnlijk ook worden voorzien. Het is echter nog niet duidelijk wat de prijs van het nieuwe Samsung-topmodel wordt.

Afbeelding

Quad

Re: Samsung Galaxy S5 - Ervaringen en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 10:22

Gisteren aangekondigd dus door Samsung, heb jij de persconferentie ook gezien of heb je het een en ander meegekregen? Brand los in dit topic! Hier kan je alles omtrent dit nieuwe topmodel van Samsung bespreken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:23

vanmorgen bij mij mijn vriend voor het eerste de preview gezien. Zag er echt goed uit. Positief dat ze ook eindelijk wat aan die plastic achterkant hebben gedaan. Ben erg benieuwd. Vind het wel jammer dat hij niet veel groter zal zijn dan de S4!

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:26

Ik vind hem wel heel erg gaaf en mag in juni mijn abonnement verlengen haha.
Ik hoop dat hij dan al uit is :P
Maar ik heb nu een Samsung Galaxy S4 met een grove fabrieksfout en hoop dat die daar niet in zit :(

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:31

Op nu.nl las ik dat het toestel 699 euro gaat kosten. Dat vind ik wel heel erg veel! Ik wacht de Huawei ascend p7 maar even af :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 10:39

De prijs is nog natte vingerwerk, je mag er wel vanuit gaan dat hij wel zo rond die prijs in huis gehaald kan worden.
De wereldwijde verkoopdatum, ook in Nederland is 11 april.

Wat betreft de achterkant, hij is nog steeds van plastic helaas. ;)

Ik vind het vooral minder dat hij langer en breder is maar ook zwaarder..

Afbeelding

Verder vraag ik mij af in hoeverre je de vingerafdrukscanner zal gebruiken, je moet je duim bijvoorbeeld er recht overheen halen, als ik mijn telefoon vast houdt dan is mijn duim er schuin op / horizontaal op de homebutton dus lijkt me sterk dat je deze dan goed kan laten scannen.

Harstlag meter laat ik maar niet aan beginnen, voor de normale gebruiker useless, leuk als gimmick maar niet interessant.

Overigens vind ik de Sony Xperia Z2, ook gisteren aangekondigd, misschien wel een betere keuze. Met name vanwege de hoeveelheid crap wat Samsung mee levert is dat juist misschien in het voordeel van Sony.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:44

Hier nog een abonnementverlenger binnenkort. Ik vind het wel een voordeel dat hij behoorlijk waterdicht is, maar dat mag dan ook wel voor de verwachte prijs

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:53

Gave telefoon, ik wou deze zomer een vervanger zoeken voor mijn huidige telefoon.
Het enige wat mij opvalt, is dat de speaker onder aan de telefoon zit.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:55

Hier ook iemand die straks mag gaan verlengen, heb de S3. Omdat ik toendertijd even krapjes zat.
Heb wel een stuk van de presentatie gezien, niet veel opgeslagen.

Prijs vind ik persoonlijk te veel. Waterdicht is behoorlijk handig tussen de paarden, dus daar zit een pluspunt in.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 11:04

Maar ja, Samsung presenteerde de waterdichtheid alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden, Sony heeft het met de Xperia's al 2 jaar.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:25

Ik hou hem even in de gaten.. Ik moet nog ruim een jaar. Maar wellicht een mooie opvolger voor mijn S4.
Wel vind ik het jammer dat die toestellen allemaal zo groot moeten.. werkt misschien wel prettiger maar ligt steeds minder fijn in de hand.