Wel of geen tussentijdsetoets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Wel of geen tussentijdsetoets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 20:23

Wat vinden jullie, wel of geen tussentijdsetoets?
Ik ben nu aan het rond kijken bij rijscholen en heb me al wel ergens ingeschreven maar hier is tussentijdsetoets verplicht en kan alleen overdag lessen.

Waarom tussentijdsetoets me tegen staat is omdat het veel kost en stel je voor, je haalt hem en je doet examen en je zakt, dan is je vrijstelling ook weg en is het voor niks.... Maar toch twijfel ik omdat ik van sommige hoor dat ze het fijn vonden maar sommige vinden het pure onzin en geldklopperij.

Dus, wat vinden jullie?

stella92

Re: Wel of geen tussentijdsetoets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:25

Ik heb het niet gedaan. Vond het ook te duur. Ik ben gelukkig wel de 1e keer geslaagd bij het examen. :)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:27

Ik heb het niet gedaan, wist eigenlijk niet eens wat het was. Heb wel alles in 1 keer gehaald. Denk niet dat het iets noodzakelijks is..

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:28

Ik vind die toets nergens voor nodig. Bij mijn rijschool werd de tussentijdse toets alleen afgenomen als leerlingen dat echt zelf wilden of als ze erg last van faalangst hadden. Verder vond mijn instructeur het nergens voor nodig en ik ook niet.

Ik heb hem zelf niet gedaan en ben gewoon in een keer geslaagd voor mijn rijbewijs.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:28

Ik ga het wel doen denk ik. Maar het is wel heel duur als je vergelijkt met ee examen

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:29

Ik kon zelf kiezen of ik een tussentijdse toets wilde of niet. Mijn rij instructeur maakte mij zelfs wijs dat als ik het niet zou doen m'n examinator op m'n rij examen al een slecht vooroordeel over mij zou hebben, omdat ik die tussentijdse toets niet had gedaan, en dan ook zeker niet zou slagen.
Ik vond dit enorme onzin en vind die tussentijdse toets echt onzin en geldklopperij, als je die bijzondere verrichtingen met een tussentijdse toets kan doen, waarom zou je ze op je rij examen dan niet kunnen doen? Je heb dan inmiddels al weer meer gelest en ook weer meer kunnen oefenen.
En ik ben gewoon in 1 keer geslaagd voor m'n rijbewijs, onzin dus die toets.

Ik zou het niet doen en die €175 ( wat het geloof ik kost) lekker in je zak houden

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:30

Ik heb het niet gedaan, snap het nut ook niet. Mocht je de eerste keer zakken is je vrijstelling ook weg.. dan kan je desnoods beter twee keer examen doen :)

Maar neem genoeg lessen zodat je vol vertrouwen je exanen in gaat, en dan komt het vast in één keer goed, succes alvast! +:)+

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:30

Geen, de toegevoegde waarde is zeer klein. Plus dat als je daarna zakt voor je eerste rijexamen kun je het alsnog allemaal overnieuw doen.. Je hebt met je rijexamen een half uur de tijd, de opdrachten kan je juist helpen om je sneller door dat half uur heen te loodsen. Is er minder tijd over om fouten te maken in het verkeer zelf omdat je zogenaamd niet genoeg kijkt! ;)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:32

Bij mijn rijschool is het ook niet verplicht, maar ik zit te twijfelen, ik volg even. Ik hoor veel verschillende dingen om me heen. Ik wacht even af of de speciale verrichtingen lekker blijven gaan, tot zo ver ben ik nog nergens tegen aan gelopen wat niet lekker gaat, als dat zo blijft doe ik hem niet denk ik.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:34

Ik heb het niet gedaan..
Rijinstructeur raad het zelf in de meeste gevallen ook af.
Het kost bijna net zoveel als een examen dus dan kan je beter een (proef)examen doen waarbij je wel de kans hebt om te slagen in plaats van alleen vrijstelling en dat doen op een moment dat er ook eens kans is dat je slaagt. Werkt net zo goed :)

Marlies1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:35

ik heb de tussentijdse toets wel gedaan. ik moet nog examen doen, maar ik vind het wel heel fijn. staks weet ik al precies wat ik kan verwachten en hoe alles in zijn werk gaat. daarbij hoef ik geen bijzondere verrichtingen meer te doen, wat straks voor minder stress zorgt.

daarbij zijn er best veel mensen die twee keer examen moeten doen omdat ze heel zenuwachtig waren omdat ze niet wisten dat ze stond te wachten. bij mijn rijschool wilde ze graag dat je de ttt zou doen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:38

Ik heb het wel gedaan. Vond het erg fijn en rustgevend werken. Die vrijstelling is leuk, maar bij je eerste examen heeft het al 2 kanten, doordat je vrijstelling hebt heb je meer tijd om rond te rijden dus ook meer tijd om fouten te maken. Aan de andere kant hoef je je geen zorgen te maken over je bijzondere manoeuvres. De TTT is heel fijn omdat je niet zenuwachtig hoeft te zijn. Er hangt immers niks van af. Je maakt gewoon vast mee hoe het examen gaat verlopen. Ik had mijn rijbewijs de 2e keer pas. Dus had niks aan mijn vrijstelling, maar heb veel geleerd van mijn TTT. Ik raad het je echt aan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:40

Ik heb m gedaan en ik moet zeggen dat ik er echt onwijs blij mee was.
Ik heb in totaal 53 uren gereden(ongeveer de helft aan lessen omdat ik meestal 2 uur achter elkaar reed) en was zó zenuwachtig voor die ttt. Echt niet normaal, ik kon de nacht ervoor niet slapen, niet eten, ik was zweterig, reed onwijs slecht(bocht in de 4 nemen die je écht niet in de 4 kon nemen eigenlijk, slingerend uit een woonwijk de weg oprijden, niet fatsoendelijk kunnen inparkeren door de spanning ed). Toen heeft die examinator mij onwijs geholpen en een beetje gematst waardoor ik m toch gehaald heb.

Toen ik mijn examen had, hoefde ik me dus geen zorgen meer te maken over de verrichtingen etc, ik zat heel relaxt in de auto, reed precies zoals ik in de lessen ook deed en ben met vlag en wimpel geslaagd. Als de TTT mijn examen had moeten zijn was ik sowieso grandioos gezakt. Als ik dan gezakt was was ik gegarandeerd ook nog wel een keer of 2 op kunnen gaan omdat ik dan écht sterf van de zenuwen.
Scheelt wel dat ik mijn rijbewijs niet zelf hoefde te betalen, maar ook dan had ik die echt wel gedaan, ook op aanraden van mijn instructeur.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:40

stella92 schreef:
Ik heb het niet gedaan. Vond het ook te duur. Ik ben gelukkig wel de 1e keer geslaagd bij het examen. :)

Ik weet niet hoeveel het koste, maar ik vond het een beetje onzin. En ben blij dat ik het niet gedaan heb aangezien ik alleen maar de achterruitverwarming en stopopdracht hoefde te doen, mijn examen was dus echt een eitje :')

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:46

JCDJK schreef:
stella92 schreef:

Ik weet niet hoeveel het koste, maar ik vond het een beetje onzin. En ben blij dat ik het niet gedaan heb aangezien ik alleen maar de achterruitverwarming en stopopdracht hoefde te doen, mijn examen was dus echt een eitje :')

Serieus? :')
Ik moest inparkeren in een hele smalle parkeerplaats naast een busje en kreeg het super benauwd waardoor het dus echt niet lukte. Mocht toen gelukkig op een andere plek inparkeren en daar duwde ik m in één keer in. Nu na bijna anderhalf jaar heb ik dat nog steeds, als ik twijfel rij ik wel even door naar een ander plekje :')
Mijn andere opdracht weet ik al niet meer, maar dat stomme busje blijft me altijd bij..

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:49

Het ligt eraan waarvoor je die tussentijdse toets doet. Als het is om een vrijstelling te krijgen voor de bijzondere verrichtingen dan zou ik het afraden. Hier zak je praktisch nooit op, omdat je dit best mag verprutsen zolang je het maar veilig oplost (in de praktijk sta je ook vaak genoeg naast je parkeervak :p). Als je het doet om te ervaren hoe het is om examen te rijden / een examinator naast je te hebben omdat je bijvoorbeeld snel angstig bent in de auto, dan is het wel een goede zet en kan het je helpen voor het echte rijexamen. Ik begreep ook dat vooral hier een tussentijdse toets voor bedoeld was.

Ik heb 'm zelf niet gedaan maar in plaats daarvan een 'proefexamen' met een andere instructeur gereden. Ik vond dit zelf een goed en goedkoop alternatief :)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:50

SuperAssie schreef:
Ik moest inparkeren in een hele smalle parkeerplaats naast een busje en kreeg het super benauwd waardoor het dus echt niet lukte. Mocht toen gelukkig op een andere plek inparkeren en daar duwde ik m in één keer in. Nu na bijna anderhalf jaar heb ik dat nog steeds, als ik twijfel rij ik wel even door naar een ander plekje :')
Mijn andere opdracht weet ik al niet meer, maar dat stomme busje blijft me altijd bij..

Dan had jij behoorlijk veel pech..
Ik heb alleen maar stopopdracht en een keer parkeren op een leeg parkeerterrein gehad. Verrichtingen was dan ook het enige waar ik niet zenuwachtig voor was want dat mocht mis gaan zolang het maar veilig bleef en verrichtingen lukte me allemaal wel goed in de lessen. Was ervan overtuigd dat ik daar niet op zou zakken in ieder geval...

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:53

Mijne is toevallig vandaag aangevraagd, ik ga er wel voor :)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:57

Ik heb het wel gedaan, ik moet nog wel over een paar weken mijn praktijkexamen doen.
Tot nu toe ben ik heel blij dat ik het gedaan heb. Ik vind het vooral fijn dat ik de hele procedure bij het CBR al een keer meegemaakt heb, dat is echt zoiets waar ik me druk om zou kunnen maken van te voren.
En ik vind het toch ook wel een lekker gevoel dat ik nu alleen nog maar hoef te rijden met het examen. Dan kan ik me daar volledig op focussen, en hoef ik met niet druk te maken om parkeeropdrachten enzo. Ik weet van mezelf dat als dat niet zo lekker zou gaan, ik daar heel erg afgeleid van zou raken.
Nu hopen dat ik slaag natuurlijk, anders vind ik het wel zonde dat ik het gedaan heb.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:00

Rijschool waar ik reed was het ook verplicht, maar in overleg met mijn rij-instructeur heb ik het niet gedaan en meteen een faalangstexamen aangevraagd (faalangstexamen is al duur zat :') )

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:02

Ik heb het wel gedaan en ik was er super blij mee!!

Buiten dat ik mijn speciale verrichtingen heb gehaald is het en mooi oefenexamen voor jezelf. Je weet wat er gaat gebeuren bij je praktijkexamen en ik kreeg hele handige tips mee. Ik ben blij dat ik het heb gedaan :)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:02

Ik heb het niet gedaan, mijn instructeur vond het onzin. En je kan volgens mij niet eens zakken op je bijzondere verrichtingen, als je maar goed om je heen kijkt en zorgt dat het veilig gaat. Bij mijn examen moest ik file parkeren en straatje keren, beide gingen niet goed (uiteindelijk wel gelukt), maar heb gewoon goed gekeken en ik was in een keer geslaagd.
Het is ook nog eens veel geld! En als je tijdens je examen bijzondere verrichtingen moet doen, hoef je minder lang te rijden, wat ik juist fijner vond :+

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:20

Ik heb ook een TTT gedaan. Heb er niet extra voor hoeven te betalen want het zat al in mijn pakket. Ben overigens wel blij dat ik het het gedaan, kon ik vast een keer het examen oefenen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:07

Bij mijn rijschool zat het er ook verplicht bij in het pakket.
Ik vond het totaal nutteloos, het kost heel veel geld (voor dat geld had ik 4 of 5 extra lessen kunnen rijden, waar ik veel meer aan had gehad) en ik 'zakte' nog ook, kreeg dus geen vrijstelling.
Daarna dus ook als een berg opgezien tegen het echte afrijden... Maar uiteindelijk lekker toch in 1 keer geslaagd (ben gematst, hoefde geen verrichtingen te laten zien, hahaha :')).

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 07:50

Wow, bedankt voor alle reacties.

Vind het erg lastig omdat meningen verschillen, nu ben ik niet zon heel zenuwachtig persoon dus dat scheelt denk ik ook wel. Vind het gewoon zon zonde geld als je zakt met je examen en je tussentijdse toets komt ook te vervallen.