Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tina12345

Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 19:47

Ik zit iedere dag van 08:05 tot 05:00 uur op school. Ik heb eerst drie uur les voor ik pauze heb en vaak moet ik dan tussen het tweede en het derde uur naar het toilet. Nu heb ik vaak het eerste uur les, en de twee andere uren voor de pauze dezelfde les (dus bijvoorbeeld eerste uur bio en de twee uur daarna nederlands).
Ik vraag dus vaak al heb ik mijn werk af in de les of ik even naar het toilet mag, maar (bijna) altijd wordt er nee fezegd. Het wordt dan vaak zo erg dat ik me niet meer kan concentreren.
Ik heb een keer gehad dat ik het bijna niet kon ophouden (klinkt misschien raar) en ik begon toen echt te denken dat het op een dag zover zou komen dat ik het écht niet meer op zou kunnne houden. Het idee dat iemand anders voor mij bepaalt wanneer ik wel of niet naar het toilet mag maakt me eerlijk gezegd best wel boos, vooral omdat ik het alleen vraag als ik écht moet en al mijn werk af heb.
Ik heb al een paar keer een briefje van mijn moeder meegehad dat ik 's ochtends en 's avonds al niets meer drink maar dat ik toch echt moet, helaas zeggen ze dat dat niet uit maakt en als hun niet willen dat ik de les verlaat, ik daar maar naar moet luisteren.

Nu vroeg ik me dus af of de leraar dit wel voor mij mag beslissen. Ze begrijpen niet dat het iedere dag weer kantje boord is en ik heel bang ben om midden in de klas vernederd te worden.

Ik heb me trouwens voorgenomen om de volgende keer gewoon te gaan, het kan niet goed voor je zijn om het iedere dag weer op te houden tot het pijn doet.

LOVESUSHI

Re: Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:50

Op mijn oude school was dit ook de regel, maar dit soort gevallen van werk af, niet storend en nodig moeten mochten we altijd... Wij hebben hier ook een aantal van dit soort docenten, echt belachelijk... Het is zo slecht voor je...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:50

ik ben altijd al van mening geweest dat je dit niet mag weigeren.
Ik zit op het mbo en mag gaan wanneer ik wil, vind ik niet meer dan normaal.

Tijdens een uitleg probeer ik het op te houden, maar als je moet dan moet je. Zou er persoonlijk ook maling aan hebben als iemand mij dit weigerde.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:51

Ik vind het ook stom dat je niet zou mogen gaan plassen als je moet, maar wat misschien een tip is: gaan plassen vlak voor de les?

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:52

Bespreek het met je mentor, die kan kijken of ze het met die docent(en) kan bespreken en anders heb je toch echt pech hoe hard het ook klinkt.

Anoniem

Bij ons is de regel dat je niet in een uitleg mag gaan, maar als je je werk af hebt of gewoon aan het werken ben mag je wel naar het toilet. Wat wel vervelend is is dat je net na de pauze moet. In de pauze moet je nog niet, in de les wel en dan is het antwoord: 'Je hebt toch net pauze gehad?'

Brainless

Normaal zou iemand zonder problemen enkele uren moeten kunnen overbruggen zonder te moeten plassen.
Ik zou iig naar de huisarts hier mee gaan.
He kan zijn dat je een (lichte) blaasontsteking hebt of dat je je blaas niet goed leeg plast waardoor je weer sneller plasdrang hebt.

Bij mijn zoon op school mag je ook niet tijdens de lessen naar het toilet.
Maar een gezond iemand moet dat gewoon vol kunnen houden.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:53

Ik heb me ooit laten wijsmaken dat een blaas 4 liter kan houden...
Dit gezegd zijnde, kan je niet tussen het eerste en tweede uur naar toilet, tijdens de wissel?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:53

Gewoon gaan! En als ze weigeren vriendelijk doch dringend vragen alvast een dweil op te halen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:54

jillhorses schreef:
Bespreek het met je mentor, die kan kijken of ze het met die docent(en) kan bespreken en anders heb je toch echt pech hoe hard het ook klinkt.

Inderdaad, leg het voor aan je mentor en eventueel ook (zelf dus) aan desbetreffende docent.

Ik werk ook in het voortgezet onderwijs en dit zijn altijd lastige dingen. In principe zijn de schoolregels dat je tijdens een les in de klas blijft, naar de wc kan in de leswissel en in de pauze, maar ik moet zeggen dat ik iedereen altijd laat gaan als ze moeten, behalve tijdens een toets.
Ik vind persoonlijk inderdaad dat als je echt moet, je ook moet kunnen gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:54

Overleg het met de decaan of mentor. Want als jij echt niets kan ophouden kan er altijd een uitzondering worden gemaakt.
Maar probleem kun je vaak voorkomen door gewoon even tijdens de leswisseling te plassen of in de pauze.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:55

Bij ons op school mag je vaak wel gaan, maar niet als er net pauze is geweest, de bel bijna gaat of de docent uitleg geeft. Bij sommige is het bekend dat ze een kleine blaas hebben en mogen dus altijd gaan. Dat vind ik wel raar, trek dan ook een duidelijke streep. Ik zelf heb een grote blaas dus ik hoef niet zo vaak naar het toilet, maar ik vind het wel achterlijk dat als je naar het toilet moet je niet mag.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:56

Ik vind het eerlijk gezegd best wel mensonterend dat je niet gewoon naar het toilet mag wanneer je nodig moet. Kom op zeg, je gaat naar een school, niet naar een gevangenis. Alsof je kan plannen wanneer je moet plassen :'). Je zal maar net ongesteld worden ofzo, pffff.

Ik zou proberen een gesprek met je mentor of iets te regelen, en kijken of er iets aan gedaan kan worden. Bij mijn middelbare school was het heel simpel, als je moet dan moet je, mocht wel maximaal 1 persoon per keer naar de wc.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:56

ook bij mij werd dit niet toe gelaten, ik mag echter niet ophoud ivm aangeboren nier afwijking. dus waneer ik nee kreeg ging ik toch.
alle leren waren van mij nier afwijking op de hoogte en op mij mentor na weigerde elke leerkracht mij te laten gaan.
ik ging echter wel gewoon, met de medeling ik heb aan gegeven naar de wc te moten dus als je me kwijt ben zit ik op de wc

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:57

als het je echt pijn doet en je bang word voor dat ongelukje,
waarom spreek je je leerkracht niet aan voor of na de les? leg dit op een rustige manier uit, dat je echt nodig moet, dat je blaas pijn gaat doen en dat je vaak het maar nét red.
vaak als je alleen face to face met je leerkracht praat, geen verwijten maakt, en de situatie uit legt willen ze vaker naar je luisteren.

SheeNegro

Dus je hebt 2 uur achter elkaar les zonder pauze? Zou toch ook niet mogen denk ik dan.. Zelfs op de hogeschool geven ze dan 15min pauze om bv naar het wc te gaan.

Ik zou proberen er een ritueel van te maken om naar de wc te gaan als je opstaat en vlak voor de eerste les begint.

RusselNuwell

Ik heb op school het zelfde gezanik gekregen, ik ben de klas uitgelopen, netjes na mijn toiletbezoek weer teruggegaan. Dat was voor de school het geschikte excuus om te zeggen dat ik niet tegen regels kan. Na heel wat gezeur bij de coördinator heb ik dan maar verkondigd dat ik de volgende keer wel als een hondje tegen haar bureau aan zou plassen.

Natuurlijk is het hinderend voor een docent als je tijdens de uitleg gaat, maar als je gewoon bezig bent met huiswerk of een opdracht zie ik het probleem niet.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:59

SheeNegro schreef:
Dus je hebt 2 uur achter elkaar les zonder pauze? Zou toch ook niet mogen denk ik dan.. Zelfs op de hogeschool geven ze dan 15min pauze om bv naar het wc te gaan.

Ik zou proberen er een ritueel van te maken om naar de wc te gaan als je opstaat en vlak voor de eerste les begint.

de gemiddelde lesuren zijn 50 minuten en vaak heb je die 2 achter elkaar en dan een kwartier pauze :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:00

Wendy_Chewie schreef:
Ik heb me ooit laten wijsmaken dat een blaas 4 liter kan houden...
Dit gezegd zijnde, kan je niet tussen het eerste en tweede uur naar toilet, tijdens de wissel?

En de aarde is plat zeker?
Ongeveer 300 cc, bij een liter heb je het NAP al achter je ogen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:01

muntdrop schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd best wel mensonterend dat je niet gewoon naar het toilet mag wanneer je nodig moet. Kom op zeg, je gaat naar een school, niet naar een gevangenis. Alsof je kan plannen wanneer je moet plassen :'). Je zal maar net ongesteld worden ofzo, pffff.

Ik zou proberen een gesprek met je mentor of iets te regelen, en kijken of er iets aan gedaan kan worden. Bij mijn middelbare school was het heel simpel, als je moet dan moet je, mocht wel maximaal 1 persoon per keer naar de wc.

Nou ja, geef de gemiddelde klas vol pubers vrij spel en ze hebben allemaal spontaan last van een zwakke blaas. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:01

SheeNegro schreef:

.

:+ :+

Als een school na ieder uur een pauze moet inlassen omdat 2 uur niet zou mogen dan zitten we wel tot 8 uur 's avonds :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:03

vuurneon schreef:
muntdrop schreef:

Nou ja, geef de gemiddelde klas vol pubers vrij spel en ze hebben allemaal spontaan last van een zwakke blaas. :')

Daarom mocht er dus maximaal ook 1 leerling per keer, zo slim waren ze gelukkig nog wel :+. Als dat gewoon altijd mag is de lol er ook wel snel vanaf, naar de wc gaan is dan toch een stuk minder spannend :').

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:04

Ik snap het wel als een leraar het niet fijn vindt als steeds mensen uit zijn les lopen om naar de wc te gaan. Maar ik vind toch dat als je echt moet, dat je dan mag gaan. Naar de wc gaan is heel normaal.

Bij ons was een keer een meisje die naar de wc moest en niet mocht, maar ze is uiteindelijk gewoon de klas uitgelopen omdat ze echt heel nodig moest. Die leraar werd dus heel boos en toen moest ze gelijk blijven na de les.

Goof

vuurneon schreef:
muntdrop schreef:

Weet je, dat zou je denken en dat is dus niet zo.
Ze gaan bij mij enkel als ze echt moeten, de rest taalt er niet eens naar.

_Sofie

Vreemd dat je niet naar het toilet mag, zeker omdat je het alleen wil als het niet hinderlijk is.
Ik snap dat een leraar niet wil dat de leerlingen constant zijn klas in en uit rennen omdat ze naar de WC moeten, maar als je echt moet, dan moet je.
Het lijkt me ook zeker niet gezond als je 's avonds en 's ochtends niet drinkt omdat je bang met naar het toilet te moeten.
Zoals al is gezegd, leg het voor aan je mentor of afdelingsleider. Hopelijk vinden jullie dan een oplossing :)