Vreemde associaties/herinneringen die nooit meer weggaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Vreemde associaties/herinneringen die nooit meer weggaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:14

Ik zal eerst uitleggen wat ik bedoel.

Voorbeeld 1:
Als ik een baal vlas openmaak, dan doe ik dat op dezelfde manier. Ik snijd de balen aan de ‘korte zijdes’ en vervolgens over de ‘middenlijn’. Dan draai ik de baal om en zet ik mijn knie er tegenaan, zodat al het vlas eruit vliegt.

Afbeelding

Altijd, werkelijk zonder enige uitzondering, denk ik aan het opensnijden van de romp van een mens en dat de ingewanden eruit komen. Dat komt door de film Scream (1). Ik zag deze film bij een vriendinnetje toen ik nog lang geen 12 jaar oud was (inmiddels ben ik 24). Ik ben al niet van de horror en op die leeftijd vond ik het helemaal doodeng. In die film komt voor dat een jongen helemaal open is gesneden door de moordenaar en dat zijn ingewanden naar buiten komen. Dat meisje ziet dat als ze door het raam kijkt.
Na al die tijd kan ik nog geen baal vlas openmaken zonder hier aan te denken… :\ En dat terwijl ik pas jaren na het zien van deze film paarden kreeg en zelf de stallen ging doen. Ergens dus heel vreemd dat deze associatie is ontstaan.

Voorbeeld 2:
Deze is minder gek en past niet geheel bij wat ik bedoel, maar toch.... Als ik wattenstaafjes zie, dan denk ik altijd aan mijn vroegere leraar Natuurkunde. Hij vertelde dat hij zijn oren altijd goed schoonmaakte voordat hij naar de kapper ging, zodat de kapper niet in een smerig oor keek bij het knippen. Dit is al van 10 jaar geleden, maar ik vergeet het nooit. Belangrijk? Nee, absoluut niet. Toch blijft het hangen. Het speelt misschien mee dat het deze docent was: http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1589017.ece Toch snap ik niet waarom juist iets onbenulligs als dit altijd door mijn gedachten gaat als ik een wattenstaafje zie.

Herkennen jullie dit? Welke vreemde associaties/herinneringen hebben jullie bij het verrichten van bepaalde handelingen?

Tabby123

Re: Vreemde associaties/herinneringen die nooit meer weggaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:20

als ik van die kleine ruit dropjes zie noemde ik die vroeger nono dropjes want ze lijken op het teken van renault maar dat kon ik niet uitspreken dus nu als ik ze zie moet ik altijd aan nono denken.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:24

ik heb vroeger wel eens een film gezien waarbij een oma in de lava viel. En de kleinkinderen stonden allemaal te schreeuwen 'grandmaa nooooo' . zit in mijn geheugen gegrift. komt elke keer weer boven, nu bv omdat jij ook over een nare film herinnering komt, soms ook als ik lava zie :P kom er waarschijnlijk nooit meer vanaf.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:00

Vriendin en ik hadden over bikini's... Ik zei dat mij het beste een bandeau bikini stond, waarop zij zei dat dat bij haar dan ging lijken op een vreemd geplaatste vetrol... Bandeau bikini's zijn nooit meer hetzelfde :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:30

Dante's Peak is die film :))

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:31

Mijn moeder associeert "vliegende" ballerina's (als ze bijvoorbeeld van boven het podium op komen zweven) met mijn vriend :') Want ze heeft een keer gedroomd dat hij backstage was bij een theater en toen aan een touwtje trok en er toen een ballerina ging zweven :') (hij is wel podium/geluidstechnicus, maar toch, dat doet hij echt niet haha)

Zelf associeer ik heel makkelijk geuren met een situatie. Zo doet mijn luchtje mij denken aan de grafiekwerkplaats op school, m'n oude deo aan m'n oude school, en soms ruik ik wel eens de deo die ik had toen vriend en ik net verkering hadden en dan associeer ik dat weer daar mee. Ik weet dan vaak ook bij een geur nog precies waar ik was, wat ik toen deed en vaak zelfs het weer bijvoorbeeld nog. Opzich wel grappig :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:35

Er is een brugje in de stad waar ik woon en telkens als ik daarover fiets moet ik denken aan een stukje strip van het dagboek van doe "vrouw" van Donald Duck (ik weet haar naam zelfs niet meer :') ). En dan herinner ik me ook weer dat mijn papa toen we thuiskwamen van een ritje dat oa pver die brug ging aan mijn mama zei dat het fietsen al goed ging, maar ik nog wat bang was bij het bergaf gaan en nogal veel remde bij het afrijden van het brugje :+