Kunst kopen in USA: wat komt erbij kijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Kunst kopen in USA: wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 14:50

Ik heb een kunstobject (moet nog kiezen tussen een foto of een zeefdruk) gezien in de USA wat ik graag zou willen hebben. De galerie die het verkoopt pakt het zelf in en verstuurd het. De shippingkosten zouden in dit geval gedeeld worden, omdat ik in NL woon. Op hun website waarschuwen zij voor invoerrechten en BTW etc. Maar.. ik heb dit nog nooit gedaan (haha) en word op internet niet veel wijzer. Wie kan mij helpen aan goede sites waar ik uit kan vinden welke kosten erbij komen? Of wie heeft er ervaring mee hoe je dit moet doen?

Zoals gezegd wordt het door de galerie verpakt, het wordt verzonden met UPS.
Ik heb dus de kosten van het object zelf en de helft van de shippingkosten (iemand een idee hoeveel dat zal zijn?)
Dan wrs douane en invoerrechten? of nog meer?
Maakt het ook uit hoe groot het pakket is en welke waarde het heeft?

wie kan mij helpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:53

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:58

Cassidy

Re: Kunst kopen in USA: wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:01

Zo simpel is het niet. Ik had namelijk onlangs wat via Ebay gekocht, en moest invoer en belasting betalen.

http://www.ditisamerika.nl/vakanties-en ... t-amerika/

Ook het importeren van spullen uit Amerika via internet is aan regels gebonden. Voor die je van vrienden of familie of bedrijven in Amerika ontvangt moet je in sommige gevallen omzetbelasting en douanerechten betalen. Tot een waarde van 22 euro zijn artikelen vrijgesteld. Spullen met een waarde van meer dan 22 euro, maar minder dan 150 euro (denk bijvoorbeeld aan kleding) vallen onder de omzetbelasting, maar niet onder de douanerechten. Als je spullen bestelt of ontvangt die meer dan 150 euro waard zijn, betaal je zowel omzetbelasting als douanerechten.
Wat betaal je dan zoal aan omzetbelasting of douanerechten? Een percentage van de waarde van het product. In het schema hieronder zie je een aantal voorbeelden. De percentages veranderen regelmatig. Als je niet voor verrassingen wilt komen te staan, kun je voor de actuele tarieven bellen met de Belastingtelefoon Douane.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 15:06

Heb telefoonnummer belastingdienst Douane genoteerd. En al aardig wat links nu doorgelezen. De zaak is simpel: ik voer een kunstobject in, wordt door een bedrijf verzonden. moet dus even weten of alles verder door de galerie aan UPS wordt doorgegeven en of ik invoervergunning moet hebben.
Ik heb meerdere opties waar ik nog uit moet kiezen en de hele invoerrechten etc is daar toch wel belangrijk in. het ene object heeft een waarde van 350 Am Dollar en de andere 1500 US Dollars. Dus dat is best wel een verschil in prijs en dus ook in bijkomende kosten.

haha, en deze galerie gaat het echt niet als "gift" noteren.

Oja heb UPS NL ook maar even gemaild met de vragen. Zij zullen het immers gaan verzenden...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 11:50

Okay.. Even een knal van een schop haha.
Ik ben wat wijzer geworden!

Ik ga 21% BTW betalen over de gehele factuur van de galerie.
het zou nog een hele onderneming worden zeg jeetje.

Ik krijg een tracknummer, dan kan ik mijn pakket volgen.
Als het dan bij UPS staat als "uit voor levering" moet ik UPS bellen en dan krijg ik te horen wat ik daadwerkelijk nog moet betalen.
En omdat ik zelf geen klant ben bij UPS moet dat contant aan de koerier bij aflevering. Jeempje. Ze hebben geen Pinautomaten aan boord van hun bussen. Gezellie.

Dussss... dat wordt nog wat haha. Nu hard na denken....