Oordoppen op school bij groep 3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Oordoppen op school bij groep 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:35

In de klas bij mijn zoontje mogen de kinderen van oordoppen gebruik maken wanneer het te onrustig is in de klas en als ze zich beter willen concentreren (afsluiten voor geluid)

Het is een combi 3/4 waarbij groep 4 erg veel aandacht vraagt (onrustige groep)

Hebben meer ouders/juffen hier ervaring mee?

Ik vind het nl meer normaal om je klas gewoon onder controle te hebben. Ik heb het idee dat groep 3 te lijden heeft onder groep 4.

Uiteraard gaan we dit bespreekbaar maken, maar ik ben benieuwd naar ervaringen.

Bedankt!

Kimbers

Re: Oordoppen op school bij groep 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:38

Een groep 3/4 al niet meer onder controle kunnen houden? Heel bijzonder!

Wat gebeurt er met kinderen die de regels overtreden?
Zou hier ook niet mee akkoord gaan als ouder. Laat ze maar met betere oplossingen komen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:40

Ik werk in het voortgezet onderwijs en ik laat het sommige kinderen ook doen.
Het 'je moet je klas maar onder controle hebben' klinkt altijd zo makkelijk :+
Ik heb bijvoorbeeld een groep van 30 kinderen met min. 5 adhd'ers waar de rest heftig op kan reageren. Dan heb ik ze ook nog enkel het laatste uur van de dag wat de groep ook al onrustiger maakt, ze hebben dan immers al de hele dag moeten zitten, moeten zwijgen en moeten luisteren. De kids geven vaak zelf aan dat ze onrustig zijn en vragen of ze zich mogen afsluiten. Na mijn start van de les, mijn uitleg en mijn werk voor die dag mogen ze dat soms van mij. Ik heb vervolgens een groep die rustig/ stil is, die hard werkt en die zich goed op het werk kan concentreren omdat ze zich niet laten afleiden op dat moment.

Nou zit uiteraard er wel een verschil tussen een groep 3/4 of een groep pubers die meer verantwoordelijkheid hebben. Ik houd mijn hart vast als deze groep naar de middelbare gaat :D

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:43

De kinderen hebben hier ook wel oordoppen gehad zodat ze rustig het werk konden afmaken. Hier hebben mijn kinderen geen probleem mee gehad, ze gebruiken het nu op het voortgezet. Wel handig want zij hebben het werk op school vaak al af, en genoeg uit de klas die het thuis nog moeten maken. Het zou inderdaad beter zijn om groep 4 beter onder controle te hebben.
Goed dat je hier een gesprek over aangaat! Kan alleen al helpen.
Als ze de kinderen nu al niet rustig kunnen krijgen, hoe moet dit dan als ze nog wat groter zijn? Kunnen de leerkrachten helemaal wel inpakken. Waarbij ik ook snap dat de werkdruk steeds groter wordt en de kinderen steeds mondiger. Maar de leerkrachten vroeger kregen het zeker wel voor elkaar om ons rustig te houden. Straffen en belonen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:44

Ik zit zelf niet in de klas, dus ik weet niet in hoeverre ze de boel niet onder controle heeft, maar de geluiden over de kinderen uit groep 4 zijn niet erg positief.

Er zijn 2 nieuwe kinderen bij gekomen (tweeling) die de sfeer erg 'verpesten'.

Met name in groep 3 is het belangrijk om de beginselen goed aan te leren en dan moeten ze oordoppen op?
Het is een redelijk kleine school en kan me het verhaal van Goof goed voorstellen. Onder controle klinkt soms makkelijker dan het is, maar laten ze daar dan wat mee doen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:19

Dimple schreef:
Het is een redelijk kleine school en kan me het verhaal van Goof goed voorstellen. Onder controle klinkt soms makkelijker dan het is, maar laten ze daar dan wat mee doen!

Eens hoor. Als een groep 3 de basis al niet mee krijgt wens ik alle overige docenten de komende jaren veel succes.
Ben benieuwd wat de reactie van de school hierop is.

muntdrop

Re: Oordoppen op school bij groep 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:29

Is het anders niet een mogelijkheid om groep 3 met een andere groep te mengen? Toen ik op de basisschool zat hebben ze groep 6 en 8 gemengd omdat er teveel problemen waren tussen groep 7 en 8, en dat ging uiteindelijk heel goed :)