Bij rokers op visite maar word ziek van de rook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Bij rokers op visite maar word ziek van de rook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 03:24

Vrienden van ons roken. Als ze bij ons op visite komen roken ze buiten omdat wij geen rokers zijn en geen sigarettenlucht in huis willen hebben.

Maar als wij naar hen toe gaan dan roken ze wel in huis, dat is uiteraard hun goed recht, maar ik word er echt misselijk, kortademig en duizelig van en ik vind het vies.

Hoe moet ik hier nou mee om gaan, want om nou steeds ziek thuis te komen als ik bij hun ben geweest vind ik ook niet echt een optie. Maar ik wil hun ook geen rook'verbod' opleggen in hun eigen huis.

Als ze verjaardag geven hebben ze vrijwel alleen maar rokende vrienden over de vloer, ik heb dus ook al een paar keer afgezegd omdat ik niet in een blauw staande woonkamer wil verblijven en daarbij dus ook nog eens ziek word ervan, ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen tegen hun, iemand ideeën?

joafan2003

Re: Bij rokers op visite maar word ziek van de rook

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 03:55

Hier nog iemand die niet tegen rook kan. Onze vrienden die roken, durfde ik ook niet te vragen om niet in hun huis te roken als ik er was. Bij hun in huis als ik mijn puffer moest gebruiken omdat ik het benauwd had- hadden ze het zelf door en hoefde ik niets te vragen, dan gingen ze buiten roken. Weet wel dat lang niet alle rokers zo coulant zullen zijn.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 04:27

Ik rook graag en veel, maar als mensen er zo'n last van hebben zou ik er geen probleem mee hebben om het ook in mijn eigen huis te laten. Als ik verjaardagen thuis zou houden zou ik alle bezoek ook vragen om buiten te gaan paffen, zelfs voor rokers is het niet fijn om in een ruimte te staan waar het gewoon werkelijk blauw staat. Heb je het wel eens besproken met ze?

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 04:36

Eens met Oreo!
Hier ook een roker, en ik zou het geen probleem vinden mits uiteraard op een nette manier vooraf overlegd.
Als jullie de volgende keer wat afspreken of uitgenodigd worden zou ik vragen of het bij jullie kan ofwel ze evt bereid zijn thuis buiten te roken zolang jij daar bent omdat jij er lichamelijke klachten van krijgt. Zou voor mij geen probleem zijn hoor!
Het argument "vies" zou ik wel achterwege laten, dat kan toch een beetje als veroordeling van de ander overkomen, en dat is zo te lezen absoluut niet je bedoeling.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 04:40

Ik ben ook een roker, en als t geen gemoraalridder is maar een vriendin die er echt last van heeft, dan zou ik daar met alle liefde rekening mee houden en buiten roken of ventileren. Voor die paar uurtjes een kleine moeite toch? Gewoon netjes bespreken dus en aangeven dat je niet niet wil komen, maar fysiek last hebt vd rook. Als het vrienden zijn houden ze graag rekening met je :)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 04:56

Hier een roker die aan het stoppen is.

Vriendin van mij heeft heel zwaar astma en allergisch voor van alles en nog wat.
Als zij op visite kwam (was niet vaak, ging meer naar haar toe) dan rookte in uren voor haar bezoek al niet meer in huis. Huis werd volledig gezogen. kat ging naar buiten en hond in bad :D

Mijn zus vindt het stinken, maar verder geen last van. Dus die kon de boom in haha.

Meer dan 2 mensen die rookte? Dan werd er buiten gerookt of deur open.

Als je goede vrienden bent, moeten dit soort dingen bespreekbaar zijn.

Maar mensen verbieden te roken in eigen huis is gewoon lastig te doen. Dat begrijp ik.
Maar als je het niet aankaart dan kunnen ze ook niet weten dat je er zoveel last van hebt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 05:12

Gewoon eerlijk zeggen dat je er ziek van wordt. Dat je het vies vindt, zou ik achterwege laten. :)

Ik ga erg graag bij mijn nicht + vriend op bezoek en hoewel beiden altijd buiten gaan roken als ik er ben, moet ik na een paar uur toch vertrekken wegens rode ogen en moeilijke ademhaling (ik rook niet). Zij maken daar geen problemen van.

Ik zou je vrienden gewoon eerlijk uitleggen dat je misselijk, duizelig en kortademig wordt en vragen of ze zouden willen buiten roken, als je op bezoek komt. En die verjaardagen waarop echt teveel gerookt wordt, daar zou ik gewoon eventjes dag komen zeggen en na een kwartiertje vertrekken. Als jij dat vriendelijk uitlegt en je vrienden willen het niet begrijpen, dan zouden ze wat mij betreft de boom in kunnen.

Maar kans is groot dat ze idd gewoon niet weten dat jij er zoveel last van hebt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 07:19

Niet meer gaan. Doe ik ook, spreek ik later een keer apart af.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:24

kohtje schreef:
Niet meer gaan. Doe ik ook, spreek ik later een keer apart af.

Kun je ook doen, maar dan zou ik wel de reden erbij vertellen, anders krijg je scheve gezichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:31

Hier word er ook buiten gerookt als er mensen op visite komen, waarvan wij weten dat ze er ziek/benauwd van worden. Mijn tante heeft copd. Dus daar houden we dus rekening mee.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:32

Ik zou het inderdaad ook gewoon bespreken op een niet-aanvallende manier. Onder echte vrienden zou dat probleemloos moeten kunnen. En er zijn ook andere oplossingen: op andere locaties afspreken bijvoorbeeld. Buiten terras, wandeling, rookvrij restaurant met een sigaretje buiten achteraf,...

Het verjaardagsfeest is problematischer. Daar zou ik dan ook gewoon maar even heel kort langsgaan of op een andere dag iets afspreken. Maar niet zonder met mijn vrienden er over te hebben gesproken.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:02

Ben ook een roker en zou hier ook rekening mee houden.. Zou het alleen wel bespreekbaar maken en niet je standpunt maken door ineens weg te blijven.. mits natuurlijk die persoon denkt, het is mijn huis en als ik wil roken dan doe ik dat, want die heb je er ook bij..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:05

Ik ben ook een roker. Maar als mijn schoonmoeder langs komt, rook ik niet. Ze kan er ook niet tegen. Vind het geen probleem, en als ik echt wil roken ga ik buiten staan. Ik vind dat ik best rekening kan houden met andere, ook al is het mijn huis.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:08

soesita schreef:
Ik zou het inderdaad ook gewoon bespreken op een niet-aanvallende manier. Onder echte vrienden zou dat probleemloos moeten kunnen.

Het verjaardagsfeest is problematischer. Daar zou ik dan ook gewoon maar even heel kort langsgaan of op een andere dag iets afspreken. Maar niet zonder met mijn vrienden er over te hebben gesproken.

Dat dus!! En anders kan je doen wat ze zelf doen op jouw verjaardag/feest!!
Even naar buiten om wat frisse lucht in te ademen ;)

Ik kan zelf ook niet tegen die rook.. Mja, ik moet er behoorlijk van hoesten xD. En dan doe ik het niet eens expres. Daarom ga ik altijd ff naar buiten tijdens feesten waar de lucht vol is van rook

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:11

Ik vraag het altijd als ik mensen op visite krijg of ze er bezwaar tegen hebben dat ik rook. Als ze dat hebben dan rook ik even niet.

Maak het bespreekbaar, maar val ze niet (onbewust) aan

Bij mij is het heel erg de toon die de muziek maakt. Er zijn mensen geweest in mijn verleden tegen wie ik heb gezegd "kom dan maar niet"

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:17

Ik zou het ook gewoon zeggen dat je het niet zomaar vies vindt maar gewoon echt ziek van wordt. Al kan ik mij ook wel inbeelden dat dit wat moeilijker gaat op een verjaardagsfeest wanneer er een hele groep wilt roken. Ik zou het gewoon bij de huiseigenaar voorleggen en vragen of hij eens kan polsen of voor die ene verjaardag het huis rookvrij kan blijven. Als er dan gasten zijn die dat belachelijk vinden en weigeren hun sigaret uit te laten, dan kan je alsnog beleefd bedanken. Dat je dan liever eens een andere keer afkomt maar dat je het gewoon echt niet trekt in die lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:18

Hier moet ook iedereen gewoon buiten roken met verjaardagen. Anders kan mijn tante niet op visite komen. En sowieso vind ik het zelf ook niet fijn om in die rooklucht te zitten. Rook zelf niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:20

Ik ben ook een roker. Mijn ouders roken niet, dus als die er zijn rook ik niet of ga even buiten staan. Nu houd ik sowieso niet zo van een rookhol, dus bij mij staan de tuindeuren + raam regelmatig open.

Maar ik vind best dat je vrienden daar rekening mee kunnen houden, als jij het aangeeft. Even een extra raam open, goed luchten vantevoren of lekker met z'n allen even met een drankje buiten gaan staan als ze willen roken.
Voor verjaardagen is dat natuurlijk anders (op luchten na dan), maar misschien kun jij dan zelf regelmatig even buiten staan ipv de rokers?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:23

Ik rook ook! Als wij mensen over de vloer hebben of een verjaardag hebben roken wij buiten! Veel vrienden roken maar alsnog lekker naar buiten want ik woon klein en staat heel snel blauw en daar word ik dan zelf ook weer misselijk van!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:26

hier ook een roker, als mensen er last van hebben gaat et raam open, is dat nog niet voldoende ga ik gewoon ff lekker buiten staan, een ander hoeft ook in mijn huis geen last te hebben van mij verslaving hoor.

ik zou het gewoon rustig proberen te uitleggen, dat je er echt veel last van hebt, en of jullie samen naar een oplossing kunnen kijken, denk niet dat ze daar heel moeilijk om doen het zijn immers je vrienden toch :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:34

Gewoon niet gaan :) Maar wel zeggen waarom niet. En dan kun je gelijk aanbieden op een later tijdstip wel te komen.

Roken/rook in huis blijf je trouwens ruiken. Het gaat nl. overal in zitten en is er niet uit door even 2 uur ofzo niet te roken in huis. Je plafond, je muren, je schilderijen, je deuren, noem maar op het wordt allemaal geel en op den duur vanzelf bruin.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:56

Ik ben wel een roker helaas! Maar rook sowieso buiten want er is niets viezer dan een rook lucht!

Nou rook ik niet veel 2 pakjes sigaretten in de week. Binnenkort hoop ik ook van die 2 pakjes af te zijn!

Maar ik zou idd ook aangeven dat je er ziek van word en dat het je daardoor belemmert om af spreken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:02

Gewoon vragen. Doe ik nu ook omdat ik zwanger ben. Er is maar een iemand die probleem mee had maar was niet eens zijn huis dus die had pech.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:05

Mijn vriend en ik roken ook maar als de vriend van mijn moeder op visitite komt roken wij niet binnen. Hij kan er ook niet tegen en word er ziek van.
Vind het ook niet meer als normaal om daar rekening mee te houden!

Ik zou het dus gewoon aan je vrienden vragen of ze niet binnen willen roken als jij er bent omdat je er ziek van word.