Arriva: 'toonrecht' in de trein maar alsnog een boete

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Arriva: 'toonrecht' in de trein maar alsnog een boete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:56

In januari ben ik voor het eerst in mijn leven één keer mijn studenten OV-chipkaart vergeten. Daardoor kreeg ik in de trein een boete die mij vervolgens de volgende dag, op vertoon van mijn chipkaart, bij de Arriva store werd kwijtgescholden. Er werd mij in de trein verteld dat het bonnetje als toonrecht gold voor dit traject (en dit staat ook letterlijk op de bon: 'Toonrecht: ja').
Nu kreeg ik vandaag een brief in de bus van Arriva, dat ik de ritprijs niet binnen 14 dagen betaald had, en dat er nu dus een boete overheen komt van nog eens 10 euro. Dit is toch oneerlijk? Waarom wordt er in de trein tegen mij gezegd (en staat het op het bonnetje) dat deze bon als toonrecht geldt, en moet ik nu ineens de ritprijs + een boete van 10 euro betalen omdat ik dit niet binnen 14 dagen heb voldaan?

Ik heb het geld inmiddels overgemaakt omdat er werd gedreigd met 'Als u het nu niet binnen 10 dagen overmaakt het bedrag dan verhoogd wordt naar ten minste 85 euro', maar dit is toch volstrekt oneerlijk? Toonrecht hebben en dan alsnóg de volle pond voor een rit moeten betalen + een boete? -O-

Wie heeft hier ervaring mee?

HeavensLove

Re: Arriva: 'toonrecht' in de trein maar alsnog een boete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:57

waarom heb je niet per direct gebeld naar de dienst?
dan kon je dit toch uitleggen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:59

HeavensLove schreef:
waarom heb je niet per direct gebeld naar de dienst?
dan kon je dit toch uitleggen ...

Omdat mij bij de Arriva store werd uitgelegd dat alles zo afgehandeld was. Daar ga ik dan dus ook vanuit als dat mij daar verteld wordt (en het is dus óók nog eens in de trein verteld door de conductrice, dat dit bonnetje als vervangend vervoerbewijs gold voor dit traject).

Het lijkt me logisch dat ik, als zowel de conductrice als de persoon in de Arriva store mij dit vertellen, ik niet nog eens ergens heen ga bellen om te vragen of dit wel klopt?

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:00

ja maar ik bedoel, je hebt al betaald, ik zou voordat ik betaal eerst toch wel eens bellen ivm die boete

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:01

Dit heb ik precies gehad bij Veolia, de conducteur liet me zelfs instappen in de trein, ik had dus net zo goed naar huis kunnen gaan om mijn OV te halen als ze zei dat het niet mocht.

Uiteindelijk na véél heen en weer gebrief toch maar de boete van ruim €80 betaald, vreselijk asociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:02

Oh, zo bedoel je. Je kon alleen schriftelijk reageren. En aangezien er bij stond dat ze er naar streven om binnen 15 (werk)dagen antwoord te geven, en ik binnen 10 dagen moest betalen, liep ik ander het risico een gigantisch geldbedrag er nog eens bij te krijgen als boete. Dat risico wilde ik niet lopen.

Ik heb óók nog naar de klantenservice van Arriva gebeld maar die konden me niet helpen. Ik moest perse schriftelijk reageren. 8)7

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:03

Is mij ook gebeurd, ik ben een jaar aan het touwtrekken geweest voor ze eindelijk toegaven. Ze waren namelijk de kopie van mijn OV en ID kwijt geraakt en dan gold het dus als 'niet getoond binnen 14 dagen'.

Ik zou mailtjes gaan sturen ipv. bellen, dan heb je de boel nl. zwart op wit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:03

Dus twee mensen vertellen je hoe het zit en alsnog betaal je de boete zonder er even naar te verstaan hoe het nu precies zit. Dat je in eerste instantie niet belt omdat je denkt dat het opgelost is kan ik me voorstellen. Maar als je dan vervolgens toch een boete krijgt dan hang je toch meteen in de telefoon.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:05

@Molfre: dat is idd wel beter, mailen, dan zou ik bij het persoonlijk schrijven ook van alles een kopie bijhouden, als ze zo heel erg moeilijk doen :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:05

bigone schreef:
Dus twee mensen vertellen je hoe het zit en alsnog betaal je de boete zonder er even naar te verstaan hoe het nu precies zit. Dat je in eerste instantie niet belt omdat je denkt dat het opgelost is kan ik me voorstellen. Maar als je dan vervolgens toch een boete krijgt dan hang je toch meteen in de telefoon.

Volgens mij begrijp je het verkeerd. Twee mensen hebben mij verteld dat het allemaal goed was zo. Vervolgens krijg ik nu (weken later dus) een brief met een boete. Waarover ik, als ik niet meteen overmaak, een boete krijg. Ik kan simpelweg hun reactie dus niet afwachten, omdat het bedrag anders verhoogd wordt.

En bellen had geen zin, heb twee keer gebeld zonet, maar niemand kon me helpen. Ook in de boetebrief stond dat je alleen schriftelijk kon reageren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:07

Heb je de naam van de persoon nog? Dan kun je een brief met bezwaar aanschrijven en hier aangeven dat dit tegen je is gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:07

Ik heb geen namen (ze dragen geen naambordje), ik zou de personen wel kunnen aanwijzen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:09

Dat is erg jammer. Maar ik zou toch in bezwaar gaan en in de brief aangeven dat diverse mensen van arriva je hebben verteld dat je het niet hoefde te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:10

Dat heb ik nu inderdaad gedaan (per brief dus)... zal dus wel weer weken duren voordat ik een antwoord krijg. Het 'toonrecht' staat ook gewoon zwart op wit op die bon, echt belachelijk dit..

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:21

een boete moet je altijd eerst betalen, net als een bekeuring
daarna kun je bezwaar aantekenen en proberen je geld terug te krijgen

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:03

Je kan op z'n minst aangeven welk kantoor het was en hoe laat je op welke dag daar geweest bent, dan kom je een heel eind denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:19

Heb je een kopie van je ticket mee gestuurd?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:58

Volgens mij is arriva een ster in het selectief kwijtraken van bepaalde papieren.

Vorig jaar had ik me vergist met in en uitchecken (ik dacht dat ik 'sochtends had uitgecheckt maar dit in alle drukte schijnbaar verkeerd gegaan, 'smiddags checkte ik dus uit terwijl ik dacht dat ik me incheckte. Arriva reed net op dit traject en in vergelijking met de ns zijn de paaltjes van arriva super traag en je is het piepje nauwelijks hoorbaar.) m'damme de conductrice gaf me een boete en zei dat ik 1x per jaar beroep kon doen op het toonrecht.
Sowieso al een omslachtig systeem omdat het niet gewoon via de mail kan maar persé via de post. Maar goed, zo gezegd zo gedaan. Brief met uitleg en kopieën van het een en ander naar arriva gestuurd. Kreeg ik na een week of wat een aanmaning omdat ik de boete niet betaald zou hebben.
Toen ben ik in de telefoon geklommen en wist meneer mij te vertellen dat ze niks van mij hadden ontvangen. Ik wist de datum en had het wordbestand (waar ook een datum/aanmaakdatum bijstaat) nog maar dit is natuurlijk geen bewijs.
Uiteindelijk na een boel getouwtrek bleek dat ze de brief dus wel hadden ontvangen. En is de boete alsnog kwijt gescholden.
Ik vond het maar een vreemde gang van zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:54

Heb het eergister in de trein ook nog met een conducteur van Arriva over dit voorval gehad en die vond het allemaal ook erg vreemd en was het helemaal met mij eens. Ben benieuwd hoe Arriva gaat reageren...