Ik sta op het punt naar het buitenland te vertrekken en alle, maar dan ook ALLE informatie op internet rondom belastingzaken is te vaag voor woorden. Ik zal de belastingtelefoon moeten bellen, of langs moeten gaan tijdens kantoor uren. En nu ben ik dat best van plan, maar met alle andere 25 documenten die ik voor mn visum moest regelen ben ik door mn vrije dagen heen en kan ik dus voorlopig niet even vrij nemen om dit uit te zoeken.
Dus, misschien zitten er hier bokkers die me wat kunnen helpen met de volgende vragen.
De situatie;
Ik heb een werkvisum aangevraagd om te werken en wonen in ZA. Ik ben momenteel aan het bekijken of ik al officieel ga emigreren (wat veeeel papierwerk is) of dat ik gewoon tijdelijk naar het buitenland ga.
De voor en nadelen zijn er nogal wat, maar ik denk dat ik er voor ga om officieel hier ingeschreven te blijven en dan tijdelijk te gaan. Dit o.a. i.v.m. zorgverzekering, pensioen en ga zo maar door en het feit dat ik wellicht na een jaar gewoon weer terug zou willen maakt dat ik het nog niet de moeite waard vind dit allemaal te doen.
Toch heb ik wat vragen over mijn verblijf daar en het officieel nog wonen hier
- als ik daar werk, dan betaal ik daar inkomensbelasting, moet ik dan nog in NL ook gaan betalen over wat ik daar verdien?
- als ik vanuit ZA voor een NL bedrijf wat bijverdien, moet ik daar dan in NL inkomensbelasting over betalen, of alleen als dat boven een X bedrag uit komt?
- als ik wel officieel zou emigreren, wat heeft dat dan belastingtechnisch voor gevolgen?
- Ik zou als ik daar werk een ZA zorgverzekering kunnen/moeten nemen. Vervalt mijn zorgtoeslag dan in NL?
Het zijn nogal wat vragen en ik besef dat bokt geen belasting adviseur is, maar die zijn er pas maandag weer en ik hoopte van het weekend nog wat duidelijk te krijgen.
Thanks alvast!