Extra jaar na vmbo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Extra jaar na vmbo...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 23:35

En alweer een topic :')
De tijd is echt aan het dringen kwa studiekeuze, en ik weet het echt niet..
Heel veel opleidingen (ook in zeer verschillende richtingen) lijken mij leuk, maar niet om later echt iets mee te doen... En ik kan écht geen keuze maken.
Nu heb ik het met mijn ouders over gehad om na het VMBO een 1 jarige opleiding te doen, en het liefst zo breed mogelijk, maar hoe vind ik zoiets?
Bij alles wat hier redelijk in de buurt zit is zo ongeveer niveau 1, entreeopleidingen dus, en dat zoek ik niet. Ook is er een havo schakeljaar, maar daarvoor moet je dus (jong) volwassene zijn... En zo kom ik dus nog nergens uit...
Ik heb wel een aantal dingen gevonden, maar dan in Den Haag, Eindhoven etc. Allemaal dus veel te ver voor mij.
Ik doe nu VMBO-GL, en zat er eerst ook aan te denken om naar de VMBO-TL te gaan... Maar aangezien ik al een keer ben blijven zitten, vraag ik me af of dit ook wel mag?
Ik woon in Twente, en het maximum wat ik wil reizen is een uur...
Weet iemand een oplossing? Want ik kom er zelf echt niet meer uit...
Groetjes Sophie

Dungen

Re: Extra jaar na vmbo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:43

Een extra jaar vmbo kan je navragen aan je decaan ;)
En wat ik op het roc/mbo had was het eerste jaar een soort van schakeljaar. De eerste 6 maanden had je een algehele opleiding administratie daarin kwamen alle opleidingen wel voorbij welke onder deze afdeling vielen. Je kon dus erg makkelijk switchen :) En ik weet dat als je bij ons totaal iets anders wilde gaan doen je vrijstellingen kreeg voor bepaalde vakken zodat je echt minimale vertraging had :)

Dus kies gewoon een opleiding je kan altijd nog switchen ;) (kijk bijvoorbeeld naar de uitkomst van een interesse test en baseer daar nu je keuze op!)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 23:45

Mijn interesses weet ik dus niet, dat gaat van uniformberoepen, tot horeca, tot toerisme, tot maatschappelijk werk :')
Vrijdag ga ik het idd navragen bij de decaan.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:56

Je kunt altijd een meeloop dag gaan doen op een opleiding, ik doe zelf de opleiding Maatschappelijke Zorg (ROCVanTwente) (niveau 4) in Almeloooo...
Er komen erg vaak meeloop studenten, zo krijg je wel een realistisch beeld van een opleiding..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:57

Wellicht de opleiding vrede en veiligheid? Uniformgerichte opleiding waarbij je ook competenties leert die handig zijn in de rest van de beroepen die je aangeeft :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 00:03

Waarschijnlijk ga ik ook een dag meelopen ergens :)
Veiligheid en vakmanschap sta ik al voor ingeschreven maar er is niet veel kans dat ik word aangenomen.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:07

SophieFT schreef:
Waarschijnlijk ga ik ook een dag meelopen ergens :)
Veiligheid en vakmanschap sta ik al voor ingeschreven maar er is niet veel kans dat ik word aangenomen.

Suc6 :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 02:01

SophieFT schreef:
Mijn interesses weet ik dus niet, dat gaat van uniformberoepen, tot horeca, tot toerisme, tot maatschappelijk werk :')
Vrijdag ga ik het idd navragen bij de decaan.

Horeca.. Al eens een horeca baantje gehad?

Je weet niet wat je interesses zijn voor beroepen, maar kijk eens dichter bij jezelf. Wat vind jij nu leuk om te doen, wat interesseert je, waar ligt je passie, waar wil je veel van weten, wat zijn je kwaliteiten enz.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 02:04

Decaan idd vragen om een goede beroepskeuzetest voor een inzicht te krijgen in je interesses. Daarnaast vacatures kijken! :j maar van GL naar TL vind ik geen logische keuze. Dan raad ik je eerder aan om naar MBO te gaan :) Desnoods Vavo en dus havo?

In arnhem had je een versneld traject voor als je het nog niet wist wat je precies wou daar kon je dan ook heen :)
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 20-02-14 02:20, in het totaal 2 keer bewerkt

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 02:11

Inderdaad waar heb je al mee gelopen?
Je kan zoveel dingen leuk vinden maar vaak kom je er met een meeloopdag aardig achter wat een opleiding inhoudt en of dat aansluit bij het beeld dat jij van de opleiding hebt...
Ik vind ook 100 dingen leuk, maar 99 daarvan bleken na een meeloopdag toch niks voor mij te zijn ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 03:12

Meelopen heb ik nog nergens gedaan, zou ik wel doen op het roc maar is na omstandigheden niet gelukt.
Ik heb al eens een bijbaantje inde horeca gehad ja, en dat vond ik best leuk maar ook heel stressvol.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 03:18

Waar wacht je nog op dan, zou ik zeggen... Het is al bijna maart dus zou me gewoon zo snel mogelijk voor zoveel mogelijk meeloopdagen inschrijven! Bekijk zowel verschillende opleidingen als verschillende scholen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 09:34

Het gaat me nu niet zo zeer om de opleidingen, meer om of er zo'n jaar bestaat...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:41

SophieFT schreef:
Het gaat me nu niet zo zeer om de opleidingen, meer om of er zo'n jaar bestaat...

Nou je bent niet 18+ dus je komt niet in aanmerking voor volwassene traject wanneer die er dus wel zijn. maar waarom wil je dat?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:05

Astaloca schreef:
SophieFT schreef:

Nou je bent niet 18+ dus je komt niet in aanmerking voor volwassene traject wanneer die er dus wel zijn. maar waarom wil je dat?

Omdat ik echt niet weet wat ik wil, ik weet niet waar ik later in verder wil.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:09

Voor havo kun je trouwens wel aanmelden ;)

Wat zie je iig sowieso niet zitten. Streep die af. Denk vooral niet dat lijkt me wel wat. Nee, Dat vind ik echt leuk. Zie je dat echt zitten! http://www.rocvantwente.nl/site/home/ac ... onden.html

Leuke opleiding gezien? Vraag een meeloopdag aan :) Zo krijg je een indruk.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:19

Bestaan er eigenlijkheid wel eenjarige opleidingen die binnen de leerplicht vallen? Ik kan mij eigenlijk alleen cursussen bedenken en die mag je niet doen in plaats van school lijkt mij als je nog leerplichtig bent.
Zoals hier al is gezegd heb je wel van die opleidingen waarin het eerste jaar erg breed is en je je vervolgens op een onderdeel gaat toespitsen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 15:27

annepaardoes schreef:
Bestaan er eigenlijkheid wel eenjarige opleidingen die binnen de leerplicht vallen? Ik kan mij eigenlijk alleen cursussen bedenken en die mag je niet doen in plaats van school lijkt mij als je nog leerplichtig bent.
Zoals hier al is gezegd heb je wel van die opleidingen waarin het eerste jaar erg breed is en je je vervolgens op een onderdeel gaat toespitsen.

Klopt, waarschijnlijk word het dus een pedagogische opleiding :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:29

+:)+

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 15:34

Aangezien dat een hele brede opleiding is en je alvast veel mensenkennis hebt, en het is niveau 4. Daarna zou ik dus eventueel naar politie/marechaussee kunnen (dat lijkt me nu nl heel leuk, en mensenkennis is een voordeel) Of zelfs naar het HBO en iets van psychologie oid gaan studeren :)