"Me paard is me liefde"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

"Me paard is me liefde"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 15:33

Sorry als het hier niet hoort, wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

De laatste tijd zie ik het steeds vaker op bokt (en in andere Nederlandse teksten en ik hoor het soms zelfs gezegd worden!): "Me" paard, "me" huis etc. Is dit een nieuwe rage in de Nederlandse taal? Het is tenenkrommend! In het begin opende ik zulke topics nog wel eens omdat het onderwerp mij wel aanstond, maar ik zette er dan ook gelijk bij dat het "mijn" was en geen me. Nu neem ik niet eens meer de moeite om zulke topics te openen omdat ik me er mateloos aan erger.

En wat ik nog wel het ergste vind: als je er wat van zegt krijg je steevast van de ts het antwoord dat het niets uitmaakt hoe ze schrijft omdat taal niet belangrijk is of nog erger: ze is dyslectisch! Ik wil niet banketstaaf doen over dyslectische mensen hoor, maar dat zijn dus echt geen dyslectische fouten! Dit is gewoon luiheid.

Nu zou ik van mensen die graag "me" in plaats van "mijn" gebruiken weten waarom? Is het zo moeilijk om nog twee letters achter een woord te plakken? Of is het nou echt zo vreselijk slecht met onze taal gesteld?

Ik spreek en schrijf ook absoluut geen perfect Nederlands en dat zal mij ook nooit lukken, maar er zijn wat mij betreft wel grenzen.

Het spijt me voor mijn tirade, maar ik moest dit even kwijt.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:34

heel irritant....

antje_vip

Re: "Me paard is me liefde"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:36

Ik vond het eerst ook irritant, net als 'wilt', maar taal is nou eenmaal dynamisch en zoals het er nu naar uitziet gaat dit de nieuwe spelling worden...

Suuskipje

Ik kan mensen die 'me paard' etc typen ook gelijk niet meer serieus nemen :Y)

Nayomie

Op dit topic heb ik zitten wachten. :')

Ik vind het ongelooflijk irritant eigenlijk. :=

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:37

Ja ik gebruik ook me, maar ja ik vind het echt iets drents net als die taalfout 'jij bent het zelfde als mij' maar het is 'jij bent het zelfde dan ik' ik heb me (nou doe ik het weer, valt me nu ineens op) dat aangeleerd al van kind af aan, en ja het klopt niet maar het is aangeleerd, dat krijg je er niet zomaar uit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:38

Wahaha ik zag je titel en ik dacht echt bij mezelf wat is dat nu weer voor een topic met "me".
Ik geloof niet dat ik weleens me paard zeg. Ben zelf niet erg goed in het correct schrijven maar beetje moeite voor doen mag wel. Daarnaast klinkt het voor geen meter.

Black_Devil

haha ik had idd bijna de neiging dit topic niet te openen omdat er "me" in stond :+

Rocamor

Ik kan er ook nog niet aan wennen hoor. Echter, het is "mijn" en "m'n" wordt (tegenwoordig?) ook geaccepteerd.

Zou onze taal zo dynamisch zijn, dat "me" ooit ook geaccepteerd gaat worden?

Aartje

Herkenbaar, maar ga er maar alvast aan wennen want dit zal op den duur gewoon geaccepteerd worden en dus ook niet meer als fout kunnen worden bestempeld. Taal is inderdaad iets dat met de tijd mee gaat. Het ontwikkeld zich en soms komen er leuke nieuwe woorden bij, en andere klinken totaal niet... Maar ach. Maak je er niet zo druk om. Daar heb je uiteindelijk alleen maar jezelf mee.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:39

Oh, ik dat dat ik de enige was die zich er aan ergerde.
En dat terwijl ik dyslectisch ben.

Zo ook bij 'myn'...
Dan vind ik 'mn' nog minder erg, maar dan ook alleen in bijvoorbeeld een privé bericht (whatsapp ofzo)

Suusenmalvin

Brrrrr zo irrantant ja! Net als 'is' i.p.v. 'eens' gebruiken.. "Ik ga is ff lekker naar me paard" 8)7

Urielle

Het is geen nieuwe rage want jaren geleden stonden er al irritatietopics hierover op Bokt. Maar het wordt helaas nog steeds getypt en de anderen ergeren zich er nog steeds aan, dus ik vrees met grote vreze dat het niet meer gaat verdwijnen :=

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 15:40

ingridxxs schreef:
Ja ik gebruik ook me, maar ja ik vind het echt iets drents net als die taalfout 'jij bent het zelfde als mij' maar het is 'jij bent het zelfde dan ik' ik heb me (nou doe ik het weer, valt me nu ineens op) dat aangeleerd al van kind af aan, en ja het klopt niet maar het is aangeleerd, dat krijg je er niet zomaar uit.

Ik ben Gronings, maar er is mij vanaf het begin goed Nederlands geleerd. Ik heb natuurlijk ook een accent, maar ABN is wat wij allemaal moeten praten. En dit is niet alleen een dialect-"probleem", het wordt overal in Nederland gezegd.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:40

ingridxxs schreef:

hahaha sorry, lees je zin nog even na alsjeblieft.

vuurneon

Dit speelt al jaren...
Het zal je verbazen dat wij zelfs sollicitatie brieven krijgen met 'me werk' (en inderdaad, die brieven gaan gelijk de prullenbak in bij wijze van ;) )

Paisano

Heel irritant ja! Ergerde me ook al aan je titel, gelukkig zat dit topic erachter :=

ingridxxs schreef:

Nee :x "jij bent hetzelfde dan als ik" En "ik heb me dat aangeleerd" is gewoon correct :')

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:41

Hier nog iemand die er moedeloos van wordt. Ook ik klik ze niet meer aan.

Merk dat ik , als ik "mij" of "mijn" schrijf, er veel meer bij stil sta dan voorheen.

Ik zal wel oud worden :') de schrijf en spreektaal van " tegenwoordig" is niet aan mij besteed..
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 18-02-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

:o :o Gesnapt....ik klikte alleen maar op het topic om de titel te kunnen verbeteren. :') Dus ja, ik erger mij er ook wel aan als ik het zie.

Zo zie ik ook heel vaak voorbij komen "my proud". Maar ja, als het Nederlands al niet wil lukken, is Engels wel verdomd veel gevraagd natuurlijk.

Hevonen

Ik had dit topic bijna niet geopend vanwege het taalgebruik in de titel. :) Ik erger me niet alleen hieraan, maar ook aan al die 'modewoorden'. Zo is elk paard hier een topper of een kanjer.
Ook het weglaten van hoofdletters en vooral van interpunctie, is enorm storend. Teksten worden onleesbaar.

PeerAppel

Ik vind het ook echt heel erg irritant. Net als "Hun hebben dat gedaan" en "hij is groter als mij" al is dat laatste iets wat ik eerlijk gezegd ook nog nooit heb gehad bij Nederlands, maar wat bij ons in de klas een trend werd om elkaar daarmee te verbeteren. :+

Vealosz

Ik irriteer me aan mensen die alles en iedereen qua spelfouten probeert te verbeteren. Sorry dat niet iedereen zo goed Nederlands kan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:42

Aartje schreef:
Herkenbaar, maar ga er maar alvast aan wennen want dit zal op den duur gewoon geaccepteerd worden.

Dit vraag ik me dus af!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 15:42

Haha, ik ben gelukkig niet alleen! Sommige reacties zijn echt geweldig _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:43

Hevonen schreef:
Zo is elk paard hier een topper of een kanjer.

Nog erger: me toppertjuh ^)