Eetpatroon kantoormensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Eetpatroon kantoormensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:24

Een betere titel kon ik niet bedenken :D

Sinds kort zit ik hele dagen op kantoor i.v.m. mijn afstudeerstage. Dat is nogal een overgang voor mij, en ik merk dat mijn eetpatroon daar onder te lijden heeft.

Ik zal even een beeld geven van hoe ik eerst at: heel onregelmatig :D Tot een paar weken geleden studeerde ik nog, en maakte ik ook lange dagen. Maar die dagen bestonden uit versnipperde activiteiten (paar uur college, overleggen met studiegenoten, paar uur sporten, paar uur werken, etc.). Tussen al die activiteiten door kon ik dus steeds wel wat eten, want ik zat óf naast een supermarkt, of ik was in de buurt van mijn huis, om even een boterham te happen. Een vast eetpatroon had ik helemaal niet :D Nu merk ik ook hoeveel ik tussendoor snaaide. Ik at wanneer ik honger of trek had, bewoog veel, en dat ging eigenlijk prima. Ik heb dus geen idee hoeveel ik normaal eigenlijk at. Dat is lastig inschatten.

Nu maak ik lange, volle dagen, en ik merk dat ik honger heb. Geen trek, maar echt een hongergevoel. Aan het eind van de dag ben ik slapjes, soms zelfs een beetje flauw. Ik merk dat ik ondanks het gebrek aan fysieke inspanning ontzettend veel energie verbruik. Ik ben driftig op zoek naar eten dat vult (mijn maag voelt echt leeg en rommelt aan het eind van de dag voortdurend), gezond en niet te vet is. Door het tijdgebrek door de week sport ik niet meer zoveel, dus de bedoeling is niet dat de kilo's eraan gaan vliegen.

Om een indruk te geven van mijn dag:
- 5.45 (ontbijt): 2 plakken roggebrood met kaas. Daar ontbeet ik altijd al mee, vult goed en kan (of kon) ik lang op teren.
- Tussendoor: appel.
- 12.30: 3 bruine/volkoren boterhammen.
- Tussendoor: appel en banaan (suiker!), of cup-a-soup als ik de banaan vergeet (heel ongezond door het zout, maar ik sterk er van aan).
- 20.00 (19.30 pas thuis): warme avondmaaltijd (aardappels/vlees/groente, pasta, rijst, ...).

Tussendoor drink ik ook veel water, en wat thee. Soms warme chocomel als ik iets 'vullends' nodig heb.

Wat (en hoeveel) eten bokkers die de hele dag op kantoor zitten?
Misschien kan ik daar inspiratie uit halen om mijn dag met energie door te komen :j

Princesj

Re: Eetpatroon kantoormensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:27

Ik zou een fruit vervangen of aanvullen door brood. Ik deel mijn lunch door tweeën, dus om 12:00 uur 2 boterhammen en om 14u nog 2 boterhammen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:29

Ook zoiets maar dan nog rauwkost als ik trek heb tussendoor. Of een boullion met een cracker oid.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:31

Ik zou ook het fruit proberen te vervangen door brood. Fruit is prima, maar verteert volgens mij veel sneller dan brood oid, waardoor je volle gevoel sneller weg is.
Ik weet niet of jij je moet houden aan vaste pauze tijden? Zo ja dan is het natuurlijk lastig, als dat niet het geval is zou je kunnen proberen gewoon bijv. 4 boterhammen(of hoeveel je er ook wil eten) mee te nemen, en er om 10 uur een te eten, om 12 uur 2 en om 2 uur nog eentje.
Zo heb je het een beetje verdeeld, heb je toch genoeg gegeten en is het niet allemaal in één keer weg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:33

Mijn man neemt altijd een zak krenten-/mueslibollen mee voor tussendoor.
Die eet hij zo op (zonder boter/beleg).
Hij maakt ook lange dagen ivm de afstand, en op de terugweg eet hij meestal de overgebleven op.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:34

Voor jou idee even mijn patroon:
7.30 uur: cracker met jam en een grote beker optimel

Ik begin om 8.00 uur met werken en ben om half 5 vrij.
Gedurende de dag eet ik elke keer wat, dit werkt bij mij veel beter dan 1x een tussendoortje en dan met de lunch het brood wegstouwen.
Globaal:

9:00 uur pakje liga

11.00 boterham en een stuk fruit

13.00 boterham (soms een gekookt ei er bij of cup-a-soup/opkikker)

15.00 uur bak yoghurt met muesli en een banaan er door

Dan drink ik verder gedurende de dag koffie/water/1x pakje vruchtensap.

18.00 thuis warm eten, na het sporten nog weer een bak yoghurt met fruit als ik mij wat futloos voel, anders alleen drinken 's avonds

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:35

Citaat:
appel en banaan (suiker!), of cup-a-soup als ik de banaan vergeet (heel ongezond door het zout, maar ik sterk er van aan).

Nou nou je kunt ook overdrijven hoor :+ Niks mis om wat suiker en zout te nemen, als het maar met maten is.
Misschien nog wat noten ofzo? Ik bedoel je zwakjes voelen is waarschijnlijk ook een teken dat het niet helemaal goed is. Af en toe een frietje is ook niet erg hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:37

Ik zou zeker niet het fruit vervangen door brood, je krijgt wel genoeg koolhydraten binnen.
Niet alleen van je lunch, maar ook bij je avondeten.
Ik zou eiwitten toevoegen, zoals magere kwark, griekse yoghurt, iets in die geest.
Eventueel aangevuld met lijnzaad en noten.

Zolang je zorgt dat je om de 2 uur iets eet, moet het goed komen.
Dan krijg je niet de tijd om honger te krijgen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:38

Ik ontbijt met 2 crackers met beleg, op het moment de mineral plus crackers van Wasa.
Rond 10 uur eet ik nog 2 crackers met beleg.
Tijdens de lunch eet ik twee volkoren boterhammen met beleg.
Rond 15.00 uur eet ik twee stuks fruit, hierbij probeer ik altijd 1 vitamine c bom te eten, dus een sinasappel, of kiwi oid.
Als ik echt trek krijg eet ik 's middags rustig nog een cracker of boterham.
Mijn avond eten is meestal gewoon een gezonde maaltijd gevolgd door een bakje havermoutpap oid.
Ik drink enkel koffie, water en thee en trakteer mezelf 1x in de week op een pak melk of karnemelk.

Wat ik in jouw geval zou proberen, als je niet meer wilt eten dan je nu doet is proberen of je je eet momenten iets kunt verspreiden, je hebt nu behoorlijke gaten tussen je eet momenten tenminste, ik zou dat niet direct trekken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:40

De periode tussen 12.30 en 20.00 zou mij te lang zijn, met te weinig tussendoor, maar verder ziet het er op zich goed uit. Zal het ook niet komen doordat je aan het werkritme moet wennen. Ook op kantoor werken is intensief, niet zozeer fysiek, maar wel mentaal en dat kost ook veel energie.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:41

Bedankt voor de tips! Toch vooral wat meer gaan eten merk ik. Iedere 2 uur doe ik nu zeker niet, waardoor ik rond de middag enorme honger krijg, mijn lunch naar binnen schuif, en daarna ga aftellen tot het avondeten. Niet zo slim om zo te pieken en dalen met je eten. Ik sta er nu pas bij stil dat ik tussen de lunch en 20.00 echt bijna niets eet. Ik tel altijd af tot ik hier weg mag, dus tot iets over 5 uur, maar daarna duurt het nog een poos voordat ik thuis ben. Niet bij stil gestaan.

Vaste pauzes zijn er niet echt (iedereen eet toch achter zijn bureau). Dus ik kan in principe eten wanneer ik wil.

Van noten houd ik helaas niet, maar yoghurt is een goed idee. Er staat een koelkast om de hoek, dus dat kan makkelijk tijdens het werk :j

saskiakefie schreef:
Citaat:
appel en banaan (suiker!), of cup-a-soup als ik de banaan vergeet (heel ongezond door het zout, maar ik sterk er van aan).

Nou nou je kunt ook overdrijven hoor :+ Niks mis om wat suiker en zout te nemen, als het maar met maten is.
Misschien nog wat noten ofzo? Ik bedoel je zwakjes voelen is waarschijnlijk ook een teken dat het niet helemaal goed is. Af en toe een frietje is ook niet erg hoor :P

Ongezond eten doe ik wel hoor! Het komt nu inderdaad een beetje te fanatiek over.
Maar ik probeer het dagelijkse ritme gezond te houden, zodat die basis erin zit. Dan is het geen probleem als ik, net zoals gisteravond, een heerlijke frietje met klodders mayo haal als avondeten :D

Het wennen zal zeker meespelen, maar ik voel me soms zo flauw aan het eind van de dag, dat ik het wennen aan het ritme niet wil afwachten.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:46

Ik weet niet hoeveel beschikbare eetbronnen je op je werk hebt?
Ik lunch met mijn bureau om 12.30. Ik ontbijt om 6 uur en red het echt niet zonder eten tot die tijd.
Dus vandaar heb ik het volgende ontwikkeld, waarbij ik niet aankom zolang ik in de avond maar naar mijn paardje fiets (10 km):

06.00 uur: ontbijt met Havermoutpap (vult en ik kan in de ochtend geen brood eten)
10.00 uur: magere kwark met appel of een ander stuk fruit
12.30 uur: lunch met donker brood, vaak 1 broodje met ei
15.00 uur: mandarijn of cup-a-soup (ja zout!)
18.00 uur: avond eten
avond: geen honger want dan ben ik druk bezig op stal :D

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:54

Ontbijt, 2 a 3 boterhammen met slankie, 30+ kaas, of iets anders gezonds en om af te wisselen pak ik kellogs, maar net waar ik zin in heb.

Tussendoor; Plak peperkoek.
Middag: 3 boterhammen met ook weer gezond beleg.
Tussendoor: Cup a soup

Avond: Wat de pot schaft, maar we eten eigenlijk altijd gezond, en ik nog zonder sausjes ook.

In de avond ga ik altijd paardrijden en kom ik terug drink ik een kop thee en ga ik slapen.

Volgens mij is dit best goed en gezond.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:59

Zo ziet mijn dag er ongeveer uit :j

o: speltcracker met margarine en appelstroop, 250 ml magere kwark
t: boterham met margarine + vruchtenhagel
t: appel
l: 2 boterhammen met margarine + magere kaas, snoeptomaatjes, sla, komkommer en paprika
t: appel + boterham met light jam
a: kipfiletje met tomatentapenade, worteltjes
t: weet ik nog niet

Ik ben ook meer gaan eten. Ik at vooral te weinig en ik merk dat mijn gewicht nu omlaag gaat. Ik snoep ook nog wel eens, niet te veel want een hele grote snoeper ben ik niet.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:06

Mijn schema als kantoormiep (en na Cambridge dieet)

8.00 u 2 stukken volkoren brood met mager beleg of Magere Yoghurt met Allbran Flakes
tussen 10-11 u een stuk fruit en een tussendoor in de trend van Volkoren crackers of koekjes met een lage caloriegehalte.
om 12.30 3 stukken Volkoren Brood met mager beleg en optimel.
om 15.00 wederom een stuk fruit en tussendoor
En 18.00 normaal warm eten. Stuk Vlees, 200gr aardappelen en 200 gr. groente
Na de paarden een kop thee of Crystal Clear en misschien 2 biscuitjes.

Zo zit ik rond de 1900 kcal per dag.
Verder drink ik 2 ltr thee en heb ik een flesje water.

Als je volkoren producten gebruikt, ben je langer verzadigd en dus minder snel honger.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:14

Grappig, dit topic zet mij ook aan het denken :j

7.00 uur: ontbijt: magere joghurt met muesli
tussendoor: 1 stuk fruit
12.30 uur: lunch: 3 volkorenboterhammen met kaas of ander hartig beleg
tussendoor: 1 stuk fruit
op z'n vroegst 18.30 uur (maar meestal later) avondeten

Misschien moet ik ook maar eens gaan kijken naar meer tussendoortjes. Want voor de lunch en het avondeten val ik zo ongeveer om :+

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:16

Ik heb vrijwel altijd een zak wortels op m'n bureau liggen :') ik heb namelijk precies hetzelfde. En daarnaast gewoon heul veul water en thee (zonder suiker :') )

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:20

Ben begonnen aan een soort insanity dieet waarbij je ongeveer iedere 2 uur moet eten. Ik houd niet exact het dieet aan maar in ieder geval wel de tijden.

08.00 beetje melk met honey puffs
10.00 boterham met jam en pindakaas of een schaaltje yoghurt
12.00 2 boterhammen (een met zoet beleg de ander met hartig)
14.00 1 boterham met jam en pindakaas of een schaaltje yoghurt.
16.00 yoghurt

Ik merk bij iedere 2 uur eten dat ik niet de behoefte heb om me vol te proppen met andere dingen zoals mueslirepen ed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:22

Meraki schreef:
Ik heb vrijwel altijd een zak wortels op m'n bureau liggen :') ik heb namelijk precies hetzelfde. En daarnaast gewoon heul veul water en thee (zonder suiker :') )

Wortels vindt mijn kamergenoot te rumoerig :+
Maar water en thee gaat hier ook de hele dag door :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:24

Mijn eetpatroon ziet er ruwweg zo uit:

Ontbijt (rond 8.00u): Havermout met sojamelk en lijnzaad met wisselende topping: appel, banaan, cacao, gedroogd fruit, etc. Of een havermoutpannenkoek van havermout, banaan, ei en sojamelk.

Tussendoor: 2 stuks fruit, roggebrood met appelstroop, boterham met gezond beleg

Lunch (12.30): (half)volle yoghurt met mango, havermout, kokosvlokken, pure chocolade; daarbij wat fruit. Soms vervang ik mijn lunch door een restje avondeten van de dag ervoor.

Tussendoor: fruit, volkorencracker met gezond beleg

Avondeten: varieert uiteraard, doorgaans is de basis groenten met volkorenpasta/zilvervliesrijst/aardappels, vaak vegetarisch, af en toe vlees (kipfilet of rundergehakt).

Als ik sport dan voeg ik nog een derde tussendoortje toe of hoog ik mijn kcal wat op door andere maaltijden nog wat te vergroten. Ik heb op mijn bureau standaard een thermoskan met thee staan en drink daarnaast veel water.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:26

07:10 uur: ontbijt met havermoutpap en een grote kop thee.

10:00 uur: bekertje chocomel uit de automaat (vult ook wel eventjes)

10:30 uur: een stuk fruit of bijvoorbeeld een Liga Evergreen

Tussendoor drink ik water.

12:30 uur: twee volkorenboterhammen met philadelphia / smeerkaas.

14:00 uur: vaak een kopje drinkbouillion

15:00 uur: tussendoortje, zoals een pauzekoek (van de AH) of Liga, of mueslireep of iets dergelijks.

Om 17:30 uur ben ik thuis en soms heb ik dan heel erge honger en dan neem ik een handje nootjes, maar meestal begin ik dan meteen met koken.

18:00 / 18:30 uur: avondeten. Vrijwel altijd met 200 gram groenten per persoon.

20:30 uur / 21:00 uur: vaak wat lekkers als wat gedroogd fruit, nootjes, chips. Verder 2 a 3 koppen water / thee.

22:00 uur / 22:30 uur: naar bed.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:40

Hier ook een soort van kantoormiep

7.00: yoghurt met muesli, of een flinke mok ontbijtdrank

tussen 10.00 en 11.00: cracker met kaas / stuk fruit

tussen 13.00 en 14.00: 2 bruine boterhammen met kaas en rauwe ham (om een tosti te maken)

16.00: Stuk fruit of kopje soep

19.00: avondeten

Tussendoor drink ik thee of ranja. Zo te zien eet ik om de 3 uur

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:04

Wendy schreef:
Meraki schreef:

Wortels vindt mijn kamergenoot te rumoerig :+
Maar water en thee gaat hier ook de hele dag door :j

_O- whaha! dan hoef ik komkommer ook niet op te noemen he :P
Blauwe bessen zijn ook erg lekker :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:12

Als ik tegenwoordig op kantoor zit ontbijt ik om half 7/kwart voor 7 met een bak havermout. Dan zit ik minimaal tot een uur of 10-11 wel vol (echt een aanrader, brood werkt bij mij nooit zo lang als havermout). Vervolgens om 12:30 lunch, waar ik meestal 2 broodjes eet en een stuk fruit. Een derde broodje (of soms het stuk fruit ipv het broodje) bewaar ik dan voor aan m'n bureau rond 3 uur/half 4. Dan door naar huis en rond half 8 het avondeten naar binnen schuiven. Voor de trek tussendoor heb ik vaak 1 of 2 plakjes volkorenontbijtkoek of een extra stuk fruit bij me.

Edit: ohja, qua drinken begin ik met thee, dan 1x koffie. De rest van de dag veel thee & bij de lunch water, en rond 16:00 meestal nog 'n kop koffie. Afhankelijk van hoe ik geslapen heb :P
Laatst bijgewerkt door imd op 18-02-14 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:13

Wat voor beleg doe je op je brood? Ik zou namelijk iets van eiwitten toevoegen aan je eten, grote kans dat je hongergevoel dan minder wordt. Een handje noten, een gekookt eitje, yoghurt of kwark (heb je een koelkast op je werk? Dan kun je daar gewoon een pak yoghurt neerzetten.). En voor die momenten dat je gewoon zin hebt om iets te eten, kun je rauwkost meenemen. Vooral wortels zijn lekker, ben je lekker lang mee bezig. Maar inderdaad, het maakt wel veel lawaai als je ze eet :))

Mijn eetpatroon op werkdagen ziet er ongeveer zo uit:
Ontbijt: havermout met rijstmelk, cacao en honing, 1 appel, 1 gekookt ei
Tussendoor: een stuk fruit
Lunch: een salade, meestal bestaand uit bonen met groente en soms een dressing
Tussendoor: stuk fruit of rauwkost
Tussendoor: handje noten of een zelfgebakken koekje
Avondeten: wisselend (pasta, rijst, aardappelen, wraps, ovenschotels, etc)

En ik drink alleen de hele dag door thee en water.