Goed ontbijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Goed ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:55

Hallo allemaal.
Ik ga in maart beginnen met stage (half 9 tot 5) en dit betekent dat ik elke dag vroeg op moet, en goed wil ontbijten zodat ik geen honger krijg tijdens mijn stage. Iemand tips voor goed vullende, gezonde, en makkelijke maaltijden voor het ontbijt? Ik ben van plan om een uur voor vetrek op te staan. Dus het moet een makkelijk te maken ontbijt zijn. Ik ga 4 dagen per week stage lopen (10 maanden lang) en wil niet elke dag hetzelfde ontbijten :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:57

Havermoutpap! Als ik dat om 8u eet kan ik er tegen aan tot 1u!
Kun je ook nog veel mee variëren!

Rindin

Re: Goed ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:58

Jup, havermoutpap!

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:59

Wat ik zelf een goed en snel ontbijt vind is een kom havermout. Ik doe 200ml melk + 300ml water in een steelpannetje + een paar lepels havermout. Dit opwarmen. Lepel honing erover en smullen maar! Is behoorlijk voedzaam.
Wat ook snel en redelijk gezond ontbijt is: een kom magere yoghurt met Allbran (eventueel gezoet met honing).
Succes met de stage!!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:00

Eiwit gecombineerd met vezels geeft je een lang verzadigt gevoel. :)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:00

Oh wat leuk een stage!! Ervaring :) Wat ga je doen?

On topic ik heb ook een stage van 10 maanden gehad op een paardenbedrijf dan at ik sochtends gewoon 2 broodjes (BRUIN) en een glas sap.
maar maakte ook broodjes om mee te nemen want na het voeren en paarden in en uit de stapmolen halen en mesten had ik toch wel rond 11 uur zin in nog 2 broodjes.
Per persoon is het ook verschillend.
In die tijd aten wij smiddags op het bedrijf ook warm dus vandaar dat ik sochtends niet veel meer at.
Ook ben ik sochtends geen grote eter maar met lange dagen op stal wilde ik wel eten (en niet zn beetje ook)

Nu werk ik in de psychiatrie en zit ik veel meer stil sochtends eet ik nog maar een broodje en smiddags 2.
Ik moet daarbij wel sporten anders wordt ik toch wel wat zwaarder ;) (ook omdat ik van tussendoortjes hou)

Dus het ligt er denk ik aan wat voor stage je gaat doen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:07

Dankjulliewel voor de reacties! Havermout heb ik wel eens geprobeerd te eten maar krijg het niet altijd weg (vooral niet 's ochtends vroeg). Als ik dan wel een kommetje op had, kreeg ik vrij snel weer trek (lees: na 1,5-2 uur).

Ik ga geen lichamelijk zware stage doen (kantoorwerk), maar ik ben best een grote eter.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:10

Ik wissel havermout af met haver pannenkoekjes super simpel en vult goed

Per pannenkoek 2 eetlepels haver zemelen, 2 eetlepels (magere) melk en 1 ei
even kort alles mixen pan goed heet laten worden en net als gewone pannenkoeken bakken

Heerlijk met fruit of jam

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:13

Ik ontbijt met
-Een kom kwark met daar in
-3 theelepels lijnzaad en 1theelepel chia zaad
-1 gebakken ei
-fruit
-kop thee

Dan houd ik het makkelijk vol van 9 tot 13 tijdens huishoudelijk werk.

Succes met je stage!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:21

Oh die havermoutpannekoekjes ga ik onthouden! Zag ook ergens op bokt pannekoekjes van banaan en ei. Voor de mensen die (bijna) elke dag hetzelfde ontbijten, gaat dat niet vervelen? En wat is makkelijk om mee te nemen als lunch (en tussendoortje) ?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:26

Soms, maar dan eet ik gewone havermout, dan havermout met wat honing, dan weer noten er doorheen, of wat kokos.. Heb nu net muffins gemaakt van de havermout die ik eet als tussendoortje of een keer als lunch.
http://www.uitpaulineskeuken.nl/2013/09 ... rmout.html
Die pannekoekjes klinken goed ja! Morgen ochtend maar eens proberen. :))

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:38

Het pannenkoekje verveeld vrijwel nooit. Je kan er zoveel variaties op maken zoet of hartig

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:44

Nathalie, de havermout eet ik nu al een paar maanden en verveelt me eigenlijk nooit. Mis het soms zelfs echt als ik het niet eet. Alhoewel ik wel denk dat ik in de zomer minder zin zal hebben in een warm ontbijtje. Je kunt er ook wat kaneel, rozijntjes, een appeltje doorheen doen voor wat extra smaak.

hoe bereid je de havermout? het kan met melk maar sommige gebruiken ook water. Je kunt het laten weken nadat je de melk warm hebt gemaakt, of de havermout mee laten verwarmen. Smaakt beide al anders. Sommige gooien het ook door de yoghurt maar dan vind ik het zelf juist wat taai. In pannenkoek vorm is het ook heerlijk inderdaad :j .

Verder zorgt roggebrood voor een lang verzadigd gevoel en is ook erg gezond. In het begin moest ik wat wennen aan de smaak, maar eet het nu erg graag met een plak kaas, bio pindakaas (Verder geen slechte toevoegingen, alleen gezonde vetten) etc.

Misschien dat speltbrood ook wat voor je is als je zin hebt in brood? Ik vind het erg lekker maar ook dit zorgt ervoor dat je langer vol zit.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:49

Ik wil ook wel eens havermout proberen. Nu heeft mijn moeder nog een pak oatmeal in de kast staan, dat is havermeel. Maak je het daar van of is dat wat anders?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:53

oatmeal is havermout :j ik heb altijd de AH basic en daar staat ook oatmeal op :) .

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:55

Wat ook gemakkelijk is zijn "overnight oats" die kun je namelijk de avond vooraf al klaarmaken :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:56

Maar elke dag een havermout pannekoek betekent dus ook elke dag een ei, kan dat geen kwaad dan?
Speltbrood is indd. ook erg lekker! Ik koop dan altijd met zonnebloempitten, vind het alleen wel erg duur brood en weet nooit wat ik er op moet doen. Ben best een moeilijke eter. Ik lust niet al het soorten vleeswaar, kaas moet ik ook niet. En om nou elke dag kipfilet te eten op brood word ik ook niet gelukkig van.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:22

Heb je havermout al op verschillende manieren geprobeerd? Vroeger at ik het met magere yoghurt, sommigen doen er kaneel of fruit door, ikzelf eet het tegenwoordig alleen met walnoten. Ik vind het echt een ideaal ontbijt.

Misschien kun je iets met dit topic, worden ook veel lijstjes en tips geplaatst van kantoormensen: [VT] Eetpatroon kantoormensen

regenworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:27

Havermout "koekjes" ? :o Nog nooit zelf gemaakt maar schijnt heel lekker en vullend te zijn! :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 16:38

imd schreef:
Heb je havermout al op verschillende manieren geprobeerd? Vroeger at ik het met magere yoghurt, sommigen doen er kaneel of fruit door, ikzelf eet het tegenwoordig alleen met walnoten. Ik vind het echt een ideaal ontbijt.

Misschien kun je iets met dit topic, worden ook veel lijstjes en tips geplaatst van kantoormensen: [VT] Eetpatroon kantoormensen

Ja ik heb havermout met fruit en met raw cacao poeder geprobeerd. Ik vond het naturel dan nog wel het 'lekkerst'. Ik zag in dat topic krentenbollen, ook wel een goed idee! Hoop dat ik het ook lust zonder het laagje boter :o net zoals (volkoren)beschuit, dat vind ik ook heerlijk met een dun laagje boter. Is trouwens de volle kwark van almhof heel slecht? Ik heb nu die met spaanse sinaasappel _/-\o_ en met aardbei :9

Trouwens, zie deze ook steeds vaker op tv http://goodwinsgastrogossip.files.wordp ... atural.jpg
Goed ontbijt?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:46

De kwark van almhof is volgensmij niet ontzettend slecht, maar dagelijks zou ik het zelf niet doen. Wel errug lekker, dus eens in de zoveel tijd mag ik van mijzelf een bak kopen :D Vergelijk het anders even met naturel kwark of iets anders gezonds? Edit: ik ben in de war, ik eet altijd de roomyoghurt :o Dus de kwark zou ik niet weten.

Muesli is volgensmij - afhankelijk van welke, wat er aan toegevoegd is aan suikers, e-nummers etc. - ook wel oké, maar dat vind ik zelf echt niet lekker..

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 16:51

Ik zag het van de week staan tijdens de boodschappen (ik woon thuis en doe dus niet altijd boodschappen) en dacht laat ik het eens meenemen. Beter dan chocolade vla o.i.d. wat ernaast stond (heel verleidelijk :+). Ik doe ook 2 dagen over 1 bak van 500 gram en verdeel ik over de week dus eet het niet dagelijks.
Ik heb ook nog nooit muesli gegeten, maar ik dacht misschien iets om te proberen ter afwisseling als blijkt dat dit gezond en voedend is!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:53

Ik eet in de ochtend altijd yoghurt met lijnzaad/chiazad en tarwezemelen.
Dit geeft ook een verzadigd gevoel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:00

Je kan elke dag 10 eieren eten, cholesterolhoudende waar verhogen je eigen cholesterol niet tot minimaal.

Ik eet zelf altijd havermout en ik doe daar halfvolle melk, cacao, whey en een banaan bij, oh ja, ook een lepel honing. Vult prima op de meeste dagen :j

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:05

xNathaliee schreef:
Maar elke dag een havermout pannekoek betekent dus ook elke dag een ei, kan dat geen kwaad dan?
Speltbrood is indd. ook erg lekker! Ik koop dan altijd met zonnebloempitten, vind het alleen wel erg duur brood en weet nooit wat ik er op moet doen. Ben best een moeilijke eter. Ik lust niet al het soorten vleeswaar, kaas moet ik ook niet. En om nou elke dag kipfilet te eten op brood word ik ook niet gelukkig van.

Elke dag een eitje is niet erg. Het geeft een lekker verzadigd gevoel en zit vol goede dingen :j

bij bakker bart hebben ze altijd 3 broden voor 5,75 en eens in de zoveel weken hebben ze zelfs op de actie donderdag 3 broden voor 3,75. Ik gooi er dan 3 in de vriezer en wissel zo lekker af.
Wat dacht je van houmous, appel stroop, zuivelspread, cottage cheese, rookvlees? :)
Biologische pindakaas (puur op basis van pinda's) is ook harstikke gezond en erg lekker (Wel even wennnen ana de smaak, maar vind nu de gewone pindakaas echt niet lekker meer).

Kom anders eens lezen in het topic : [VT] Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III zo kun je zien wat verschillende bokkers eten en kun je ideeen op doen :)