Ik heb al gegoogled maar ik word er niet echt wijs uit. Kan iemand mij heel kort vertellen of het voor mij fiscaal voordeliger is om mijn vakantiedagen op te nemen voordat mijn contract afloopt, of kan ik ze beter uit laten betalen nadat mijn contract af loopt? Of maakt het niks uit?
Vakantiedagen uit laten betalen valt onder een hoger belastingtarief dan je reguliere loon, dus je houdt er wat minder aan over. Veel mensen vinden het daarom voordeliger om ze op te nemen.
Tilmar
Geplaatst: 18-02-14 09:37
Volgens mij is uitbetalen nooit heel voordelig. Je houdt er niet zoveel aan over.
Anoniem
Geplaatst: 18-02-14 09:38
Ik ben ook benieuwd! Mij is altijd verteld dat als je ze uit laat betalen je er meer belasting over betaald. Als je ze gewoon opneemt hou je er dan meer aan over, maar dat weet ik eigenlijk ook niet zeker.
Dus als iemand hier is die het verlossende antwoord heeft??
lady62
Geplaatst: 18-02-14 09:39
Uit laten betalen van de vakantie dagen word hoger belast volgen mij hou je de helft over.
Tilmar
Geplaatst: 18-02-14 09:40
Ehhh, als je ze opneemt dan houd je er toch niets aan over (behalve een dagje vrij)? Als je ze laat uitbetalen krijg je geld, alleen niet zoveel als je normale salaris.
lady62
Geplaatst: 18-02-14 09:42
Tilmar schreef:
Ehhh, als je ze opneemt dan houd je er toch niets aan over (behalve een dagje vrij)? Als je ze laat uitbetalen krijg je geld, alleen niet zoveel als je normale salaris.
Ja maar helaas valt dat vies tegen.
eline_di
Geplaatst: 18-02-14 09:43
Vakantiedagen leveren mij niks minder op. Bij mij is het (naar mijn weten) zo dat het wanneer ik vakantieuren/dagen opneem en niet meer dan 40u per week uit laat betalen (incl. gewerkte uren) dan dat niet nadelig is.
Bv. ik werk deze week 25 uur en laat het aanvullen met 15 vakantieuren. Het totaal is dan 40u en belastingtechnisch niet voordeliger of minder voordelig.
Moet ik er wel even bijzeggen dat ik werk met een wisselend rooster en dagen dat ik vrij wil gewoon aan kan geven. Krijg dan ook gewoon simpelweg niet betaald. Dus ik kan mijn vakantieuren alleen uit laten betalen en niet als echte dagen opnemen.
Laatst bijgewerkt door eline_di op 18-02-14 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Imre
Geplaatst: 18-02-14 09:44
Tilmar schreef:
Precies. Daarom liet ik ze altijd uitbetalen. Heb je toch nog iets extra's.
Gini
Geplaatst: 18-02-14 09:45
Ik koos voor het geld. Iets is meer dan nul. Met thuis zitten verdien je niets.
Gentlegiant
Geplaatst: 18-02-14 09:45
Hoeveel vakantie dagen heb je? Anders zou ik gewoon een deel opnemen en een deel laten uit betalen Heb je al een (oog op) een volgende baan? of heb je het geld nodig? Als je het geld goed kunt gebruiken zou ik het gewoon laten uit betalen (weet niet of je het later terug krijg via de belasting of een deel?) Denk dat je dat even voor je zelf moet beslissen
Anoniem
Geplaatst: 18-02-14 09:47
Gini schreef:
Ik koos voor het geld. Iets is meer dan nul. Met thuis zitten verdien je niets.
Dat ben ik helemaal met je eens. En als je het geld goed kan gebruiken dan zou ik ze ook uit laten betalen. Een extraatje is altijd lekker!
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-14 09:51
Ben wel erg toe aan vakantie, maar ik heb het geld ook hard nodig, aangezien ik nog geen nieuwe baan heb gevonden. Dus ik denk dat ik maar ga proberen om gewoon zonder vakantie door te werken tot het einde van mijn contract.
Hoelang loopt je contract nog en hoeveel dagen heb je? Mocht t nog een maand lopen zou ik gewoon door bikkelen en laten uit betalen Loopt het bijvoorbeeld 3 maanden zou ik het opsplitsen helft vakantie helft geld
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-14 11:10
Mijn contract loopt tot eind februari en heb nog ongeveer 20 uur staan, dus sowieso niet bijster veel.
Dan gaat het niet op. Anders had je je parttime baan aan kunnen vullen tot 40 uur en had je er meer aan over gehouden.
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-14 14:25
Nou, nu je het zegt.. Ik werk als uitzendkracht en dan mag dat volgens mij wel. Ik ga het ff uitzoeken.
Edit: ik heb nu nog iets meer dan 17 uur staan aan vakantieuren. Ik heb uitgezocht dat ik maximaal 40 uur per week mag indienen. Heeft het dan voor mij nog fiscaal voordeel om voor week 5, 6, en 7 nu nog voor ieder van die weken 4 uur vakantie op te nemen? Dit kan namelijk ook achteraf. Mijn fulltime werkweek bestaat namelijk uit 36 uur.
Over de verlofuren die aan het eind van je dienstverband worden uitbetaald, moet ook nog 8% vakantiegeld en eventueel andere vaste salariscomponenten (eindejaarsuitkering, vaste 13e maand, winstuitkering) worden berekend. De uitbetaling van vakantiedagen valt onder het bijzonder tarief, afhankelijk van je inkomen, 36,5%, 42% of 52%, dit bijzonder tarief staat vermeld op je loonstrook.
Het kan zijn dat de werkgever het uitbetalen voor de zekerheid hoger belast dan nodig zodat je voldoende belasting afdraagt. Er is echter voor de belastingdienst geen bijzonder tarief. Als de werkgever teveel heeft ingehouden op jaarbasis moet je dit in de aangifte terug vragen. Zou dus gewoon kijken of je liever vrije dagen of geld wilt.
Salarissystemen verwerken dit automatisch, dit wordt bij de aansturing geregeld aan de hand van bet bruto maandloon en andere vaste looncomponenten. Bijzonder tarief is een normale term binnen de salarisverwerking. Hret gaat te ver om dit in een Bokttopic te bespreken.
opnemen of uitbetalen gaat in goed overleg met werknemer en werkgever.
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-14 09:31
Ik heb contact opgenomen met mijn uitzendbureau en zij raadden mij inderdaad aan om met terugwerkende kracht over de afgelopen weken, iedere week 4 vakantieuren op te nemen zodat ik dan uitkom op in totaal 40 uur per week.