Levensvraag: Hoe zou je kwetsbaarheid definiëren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knetterhard

Levensvraag: Hoe zou je kwetsbaarheid definiëren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:52

Hallo iedereen,
Vandaag keek ik een documentaire van TED Talks. En in deze documentaire ging het over liefde en de kwetsbaarheid van de mens. Er werd een vraag gesteld en daarbij vroegen ze:

Hoe zou je kwetsbaarheid definiëren/omschrijven?

Deze vraag bleef natuurlijk een tijdje in mijn hoofd rondspoken en nu vroeg ik mij natuurlijkaf hoe de bokkers er over dachten?

Dus brand los en ik ben erg benieuwd naar de verschillende meningen van iedereen :).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:53

Kwetsbaarheid is de mate waarin je aangetast kan worden zowel fysiek als mentaal.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:01

Suzanne F. schreef:
Kwetsbaarheid is de mate waarin je aangetast kan worden zowel fysiek als mentaal.

Maar waarin/waarbij kan je aangetast worden?

Ik heb deze vraag ook aan een vriendin gesteld en zij zei het volgende er op:

Kwetsbaarheid is een keuze om jezelf te laten kennen en een ander het recht te geven in je leven te spreken.

En vind het erg mooi uitgelegd, omdat ik zelf vind dat kwetsbaarheid een heel breed begrip is :j!

zodiacje

Re: Levensvraag: Hoe zou je kwetsbaarheid definiëren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:02

Kwetsbaarheid is je binnenkant aan de buitenkant laten zien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:07

knetterhard schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar waarin/waarbij kan je aangetast worden?

Kwetsbaarheid is een keuze om jezelf te laten kennen en een ander het recht te geven in je leven te spreken.

En vind het erg mooi uitgelegd, omdat ik zelf vind dat kwetsbaarheid een heel breed begrip is :j!

Je kan ook fysiek kwetsbaar zijn. Een heel teer, fragiel iets is ook kwetsbaar. Dat kan een levend organisme zijn maar ook een voorwerp. Fysiek kwetsbaar betekent dat iets snel stuk kan gaan, kan breken/beschadigen.
Emotioneel kwetsbaar betekent dat je gevoelig bent voor aantasting die je kracht als persoon ondermijnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:09

knetterhard schreef:

Klinkt leuk maar kwetsbaarheid is geen keuze vind ik.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:12

Eens met Suzanne: kwetsbaarheid is geen keuze. De keuze om jezelf te laten kennen is openheid. Door je open te stellen zou je ook gekwetst kunnen worden - tenzij je helemaal niet zo gevoelig bent voor de invloeden van buitenaf.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:25

Prrrr schreef:
Eens met Suzanne: kwetsbaarheid is geen keuze. De keuze om jezelf te laten kennen is openheid. Door je open te stellen zou je ook gekwetst kunnen worden - tenzij je helemaal niet zo gevoelig bent voor de invloeden van buitenaf.

Dat is inderdaad zo en zo zag ik het ook even niet. Maar je houdt het inderdaad niet tegen, jouw gevoel wat je bij iets krijgt..

Ik denk dat kwetsbaarheid wel iets goeds is, omdat als je geen kwetsbaarheid voelt je niet in staat bent om lief te hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:27

zodiacje schreef:
Kwetsbaarheid is je binnenkant aan de buitenkant laten zien

dit is ook een mooie idd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:41

knetterhard schreef:
Ik denk dat kwetsbaarheid wel iets goeds is, omdat als je geen kwetsbaarheid voelt je niet in staat bent om lief te hebben.

Inmiddels ben ik op een leeftijd aangekomen waarop ik zeg dat kwetsbaarheid niet iets goeds is. Empathisch vermogen... oke. Maar kwetsbaar... nee liever niet. Dan maken mensen gebruik van je, misbruiken je gevoelens, walsen over je heen. Mensen hebben dan teveel invloed op je. En niet alleen mensen, ook situaties.

En lichamelijke kwetsbaarheid is al helemaal niets goeds.

Al met al kan je maar beter tegen een stootje kunnen in dit leven. :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:52

Daar ben ik het zeker mee eens, vooral het lichamelijke gedeelte (liever zo gezond mogelijk zijn). Maar ik denk dat je uiteindelijk wel leert, dat mensen misbruik kunnen maken van je! Maar dat kwetsbaarheid wel goed is, in de zin van je open stellen naar een persoon waarbij je jezelf goed voelt en ook andersom. Ook al geeft dat onbewust veel risico's! Ik ken je gevoel erg goed en heb ook moeite met de kwetsbaarheid van mezelf Suzannef, maar toch zie ik het als iets goeds, waarbij je zoveel kan leren (ook al leidt het tot een erge deuk). Misschien komt dat ook wel, omdat ik erg van diepgang houdt en het uiteindelijk wel als iets goeds beschouw, ook al kan het veel gemengde gevoelens met zich mee brengen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:40

NM > LZP

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:39

knetterhard schreef:
Misschien komt dat ook wel, omdat ik erg van diepgang houdt en het uiteindelijk wel als iets goeds beschouw, ook al kan het veel gemengde gevoelens met zich mee brengen.

Ik heb geen idee hoe oud je bent maar als je eenmaal echt heel erg diep bent gegaan zal je daar anders over denken. Ik ben wel van mening dat het me wel heeft geholpen om te zijn wie ik nu ben. En dat is een sterkere vrouw als dat ik voor die tijd was. Maar absoluut minder kwetsbaar. ;)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 09:21

Suzanne F. schreef:
knetterhard schreef:
Misschien komt dat ook wel, omdat ik erg van diepgang houdt en het uiteindelijk wel als iets goeds beschouw, ook al kan het veel gemengde gevoelens met zich mee brengen.

Ik heb geen idee hoe oud je bent maar als je eenmaal echt heel erg diep bent gegaan zal je daar anders over denken. Ik ben wel van mening dat het me wel heeft geholpen om te zijn wie ik nu ben. En dat is een sterkere vrouw als dat ik voor die tijd was. Maar absoluut minder kwetsbaar. ;)

Ik ben 23 jaar oud en ik snap dat heel goed! Ik ben zelf ook heel diep door het stof gegaan, omdat ik een paar jaar thuis heb gezeten, wegens ziekte en dat veranderd je ook wel erg!
De dingen die je mee maakt, maken je zeker tot een ander persoon :j. Niet altijd is alles even leuk nee..

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:46

Heb je misschien de link van deze docu? Vind het een heel interessant onderwerp.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 16:09

Ik heb het op netflix gekeken..
Ik zal eens kijken voor je hoe het heet, want het zijn namelijk meerdere delen :))

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:17

Mmmm, interessant!

Ik denk dat er twee soorten kwetsbaarheid bestaan. Ten eerste natuurlijk het 'materiele', een kwetsbaarheid die voor álles geldt: mensen en andere organismen, maar ook voor objecten. Namelijk heel simpel: 'kapot' kunnen gaan.

Daarnaast nog de emotionele variant. Wat dat precies is, vind ik lastiger. Ik denk in hoeverre anderen jou emotioneel kunnen kwetsen, oftewel je je slecht kunnen laten voelen. Maar ook omstandigheden kunnen je breken natuurlijk. Of jezelf, als je maar onzeker (o.i.d.) genoeg bent.

Zoiets?