Gemeentegrond , mag je dat gebruiken.. ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gemeentegrond , mag je dat gebruiken.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:24

Ja ik zit echt met deze vraag , voor mijn woning is echt een mega lap grond met gras. Mijn buren gebruiken braaf het stukje wat me mogen beschouwen als terras , maar ik zie in andere blokken dat mensen hun terrasje vergroten en het wat omspit en voor het raam wat planten etc . De gemeente bezit en onderhoud dit heb ik gehoord van de buurvrouw en van de woningbouw , dus zou ik illegaal een stuk kunnen gebruiken en de gemeente het onderhoud besparen of zal ik braaf me houden aan mijn stukje?

Afbeelding

Achter

Afbeelding

En Voor

Bij de voortuin heb ik een schot waar fiets staat en dan heb ik het eerste pad en nog een stuk tot de gele paal dan is het buurvrouw haar pad , zou ik het kunnen maken achter of voor een stuk om te spitten misschien bemesten en een groente tuintje of bloemetjes of ga ik gedonder krijgen??

vuurneon

Re: Gemeentegrond , mag je dat gebruiken.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:25

Kun je gedonder mee krijgen :j
Hier hebben nu alle mensen dikke pech die een stuk van de gemeente hebben ingepikt :=

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:26

Ik ken wel vergelijkbare gevallen, maar die mensen konden het na verloop van tijd weer gewoon inleveren hoor! Kan even duren, maar gemeentegrond blijft gemeentegrond.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:28

Kun je niet een stukje betegelen en er leuk potten met planten neerzetten? Als ze moeilijk komen doen kun je t toch zo weer weghalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:28

Wat je zou kunnen doen is het navragen bij de gemeente? :j

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:29

Lijkt mij dat dat niet mag. Ik ga er even vanuit dat het een huurwoning is, misschien even contact opnemen met de woningbouw?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:32

Informeren bij de gemeente en vragen of je eventueel een stuk kan huren ofzo?

Bij mijn ouders in de straat heeft ook zowat iedereen extra (is oplopend omhoog tegen een dijk aan) was ook geklaagd dat wij dat hadden (hebben schutting geplaatst vanwege een poging tot inbraak. Die door beter onderhoud van de gemeente voorkomen had kunnen worden, staan nml struiken maar die waren met de grond gelijk gemaakt en toen keek je zo van bovenaf ons huis/serre binnen) gemeente kwam kijken en wilde dat wij het weg zouden halen. Toen heeft mijn vader vriendelijk laten zien dat nog 6 huizen dat hadden, waaronder degene die geklaagd had :Y) die bleek nog meer dan wij hadden te hebben) Maar uiteindelijk mochten we het wel laten staan :)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:37

Wij hadden ook een stukje grond van de gemeente bij het huis liggen, dit zou de gemeente bij houden maar de distels stonden inmiddels al 1 meter hoog.
Daarom hebben wij ooit contact met de gemeente op genomen en zijn wij het gaan huren (€25 pj)
Zo konden wij er mee doen wat we willen zonder achteraf gezeur en heeft de gemeente geen onderhoud er meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:38

Oh dan ga ik eens bellen morgen :) , wil geen hoge schutting ofzo gewoon wat gezelliger :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:46

Bij een huis waar ik 2 weken terug ben gaan kijken was het terras in principe beperkt tot een klein stukje. Echter hadden die hun terras wat uitgebreid en dat stukje grond officieel in bruikleen bij de gemeente. Dit kostte verder helemaal niks, maar dit legde dus wel officieel vast dat ze in principe met dat stukje mochten doen wat ze wilde. Ik zou gewoon kijken of je ook zoiets bij de gemeente officieel vast kan leggen.

Dat was wel een koophuis, misschien dat het met huren niet kan. Maar misschien ook wel. Zomaar in gebruik nemen zou ik in ieder geval niet doen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:20

Het is zelf zo dat als je het continu gebruikt en onderhoud, je dit kan dit aantonen over een periode van dacht ik 30 jaar, dat je automatisch eigenaar wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:13

nou, ook na 30 jaar ben je niet zomaar eigenaar, meer iets met gebruiksrechten etc waardoor ze niet zomaar kunnen zeggen dat je het niet meer maar gebruiken
, maar eigenaar, daar voor zou je het toch echt moeten kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:16

Wat stom helemaal vergeten te bellen , drukke week en veel wat in mijn koppie moest :P

30 jaar woon ik hier niet , de plannen zijn sloop of renovatie hier binnen paar jaar :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:21

Een oom van mij mocht er voor gaan betalen!
Niet dat hij dat stukje gebruikte, hij hield het alleen maar net je als hij toch zijn tuin aan het doen was.
Dus eigenlijk hielp hij de gemeente bij het onderhoud, de gemeente die naar zijn mening het reepje grond niet goed genoeg onderhield. Maar goed, de gemeente zag er aanleiding in om een rekening te sturen. Waarop mijn oom het stukje grond mooi weer liet verkommeren.

Jij wilt de grond echt gaan gebruiken. Het lijkt mij niet dat openbaar groen daarvoor is bedoeld.
Stel je voor dat iedereen dat recht zou hebben. Als het al mag, dan niet voor niets.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:24

je loopt er ook wel een risico mee maar wanneer je aan kan tonen dat je het (een gesteld termijn) in gebruik hebt dan wordt het je eigendom. wanneer ze er achter komen binnen het gestelde termijn ja dan heb je idd een probleem

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:27

Wij hadden precies het zelfde met onze koop woning.
Wij hebben het bij de gemeente na gevraagd en we mogen het stuk huren voor een bedrag van 89 euro per jaar.
Het is een stuk van 2 bij 7 meter.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:50

Zeker als het sloop of renovatie is zal ik dingen neer zetten die je mee kan nemen/verplaatsen. Potjes of plantenbakken op wieltjes bijvoorbeeld :)