Muur bekleden met takken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Muur bekleden met takken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:02

Omdat ik een beetje gek ben en omdat het me erg leuk lijkt zou ik de muur in de eetkamer willen bekleden met allemaal takken uit het bos zodat ik een soort "bosmuur" krijg.
Daar weef ik weer klimop tussen door en bloemetjes en vogeltjes :D
Er is een bos bij mij in de buurt dus daar kan ik de takken halen.
Nu vraag ik raad om het volgende: Mag ik eigenlijk wel zomaar takken uit het bos pakken? (niet van de bomen afscheuren maar van de grond uiteraard)
En als ik de takken dan thuis heb hoe zou ik ze dan tegen de muur kunnen bevestigen?

Alvast bedankt voor de tips.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:05

Geen idee of het mag maar ik wil graag een foto zien als het klaar is :D
Mijn oppaskindje heeft een grote tak op de kamer en hangt daar haar sieraden en riemen aan op.
Is een grote tak die is bevestigd door spijkers meen ik gezien te hebben.
Maar dat bracht mij ook al op ideeen dus ben benieuwd hoe het eruit gaat zien

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:06

Waarom zou je takken nemen als je het ook met planten kunt doen :D

Afbeelding

De takken zou je aan elkaar kunnen binden met visdraad totdat je een lap takken hebt met de grootte van je muur en dan aan haakjes hangen die je ervoor al in de muur hebt vastgemaakt.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:08

Het is niet toegestaan om materiaal uit t bos mee te nemen. Of dit nu levend is of dood materiaal het mag volgens de Nederlandse wetgeving niet. Je kunt siertakken kopen, maar er zijn ook boomschorsmatten te koop in de bouwmarkt. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met de bosbeheerder of je enkele takken zou mogen meenemen. Werken met wilgentakken is ook een optie (ook kant en klaar te koop). Deze takken hebben wel een hoger vochtgehalte. Let er op dat je de takken goed laat drogen om schade/schimmel aan je muur en vloer te voorkomen. Je zou van de gevonden takken een schapenhek (wellicht ook een optie om mee te werken in je eetkamer) kunnen maken waarbij je de takken aan elkaar verbind, deze zou je dan met bouten in de muur kunnen bevestigen om de 50 cm bijv.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 17-02-14 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:08

ik zou het met een dun staal draadje doen,als er wilgen zijn geknot blijven er ook veel takken liggen misschien kun je daar iets mee

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:25

Het was voor mij juist een leuke goedkope oplossing, omdat ik niet veel geld heb dacht ik dat het leuk zou zijn om wat takken uit het bos mee te nemen maar ik begrijp inderdaad dat dit niet zomaar mogelijk is want als iedereen dat zou doen...
Ik zal is contact opnemen met natuurmonumenten die zitten hier vlakbij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:26

Klinkt leuk maar heb je ook gedacht aan het feit dat er in echte takken ook ongedierte zit? En dat takken gaan rotten?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:30

Of misschien met de gemeente ?
Die weten ook waar bomen gesnoeid worden (verzorgen dat hier overigens ook grotendeels zelf) en die zouden waarschijnlijk dolblij zijn als iemand de takken zou willen hebben.

Of een bokker in de omgeving met een paar flinke bomen in de tuin ?
Als je dicht bij mij zou wonen, kon je wel een aanhanger of twee takken komen halen, maar helaas -O-

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:34

Als je de takken goed laat drogen, heb je van rotten en ongedierte weinig last. Ik heb zelf al jaren een tak uit het bos als kapstok (opgehangen aan touwen aan het plafond) en dat gaat prima.

Ik weet wat je precies in gedachte hebt, maar misschien kun je takken tussen strategisch geplaatste kleine spijkertjes in de muur klemmen? Het hangt een beetje van het materiaal waar de muur van gemaakt is, of dat kan. In mijn ervaring levert Pinterest altijd een schat aan mogelijkheden op bij dit soort vragen. Pinterest eens op branches on wall of leaves on wall.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:48

Ze waren dus van de week voor mijn deur de bomen aan het snoeien en er lagen ontzettend veel takken, die gingen allemaal de schredder in.
Toen had ik ook nog niet de gedachte om een "bosmuur" te maken.. stom stom, anders had ik nu takken zat gehad.
Maar ik ben dus op het idee gekomen doordat ik na me werk even ging kijken wat ze allemaal gekapt en gesnoeid hadden en toen vond ik nog wat losse takken die ik mee nam voor me ratjes in het hok, die kunnen daar lekker aan knabbelen.
1 tak was te groot voor het hok en er hing nog een spijkertje aan de muur dus ik hing te tak aan dat spijkertje aan me muur en voila daar was het idee geboren om een bosmuur te maken.
Ik heb al een mailtje naar natuurmonumenten gestuurd, misschien gaan hun binnenkort in de buurt weer snoeien dan zou ik daar misschien wat takken weg kunnen halen.
Voor rotten en ongedierte ben ik niet zo bang, als het eenmaal goed droog is dan gaat het niet meer rotten en het ongedierte houd het ook niet lang uit in de warme kamer van mij.

loez

Re: Muur bekleden met takken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:49

Zou eerder kiezen voor fotobehang :D Puur omdat ik geen ongedierte in huis hoef :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:53

Ach een paar beestjes in huis is toch niet zo'n ramp.

Ik woon aan het bos en ondanks dat ik goed de boel schoon houdt kom ik regelmatig pissebedden ed tegen in huis.

Niet toevallig een stukje eigen bos van iemand vlak in de buurt, ik zou er geen moeite mee hebben als je bij ons wat mee zou willen nemen. Vragen kan altijd toch?
Jammer dat je zo ver weg woont...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:55

Wordt het dan niet enorm stoffig?? :wow:

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:56

Ik ben inderdaad ook niet zo bang voor wat beestjes, en trouwens die overleven niet zo heel lang met mijn hondjes in huis... hahaha Die eten alles op wat ze op de grond zien kruipen.
Ik hoop dat natuurmonumenten met een goedkeuring komt of anders misschien met een ander idee.
Als ik ze is ergens zie snoeien dan zal ik er ook meteen boven op zitten, ik heb lang blond haar daar zijn de mannen best gevoelig voor :D

Citaat:
Wordt het dan niet enorm stoffig?? :wow:

Dat maakt me ook niet zo veel uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:58

Takken gaan rotten en zitten vol ongedierte.
Ik denk dat je beter naar de bouwmarkt kunt gaan en kijken watvoor erfafscheiding ze hebben.
Matten van wilgentakken, boomschors, bamboe enz. keuze zat en is schoon materiaal, kost ook niet zoveel.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 17-02-14 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:01

Ik ben heel benieuwd of het lukt Arrabel!
En wat is precies het idee? Alleen takken ophangen, of ga je er daarna ook nog andere dingen in verwerken?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:02

In eerste instantie takken en wat nep planten, en als ik is iets tegen kom bij de Xenos ofzo neem ik dat mee :D Bloemetjes, vlinders, vogeltjes alles wat leuk kan staan in de bosmuur.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:04

anneliesdj schreef:
Ik denk dat je beter naar de bouwmarkt kunt gaan en kijken watvoor erfafscheiding te hebben.
Matten van wilgentakken, boomschors, bamboe enz. keuze zat en is schoon materiaal, kost ook niet zoveel.

Dit lijkt me ook een mooie oplossing! Ben wel benieuwd naar het resultaat!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:06

Ik denk dat het best leuk kan worden, maar er gaat waarschijnlijk wel heel veel tijd in zitten!
En inderdaad oppassen met ongedieren, houtwurm wil je niet in je huis hebben.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:08

Is het geen idee om bij de AVRI langs te gaan. Daar brengen mensen hun snoeihout over het algemeen heen. Dan kost het nog niets ook.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:13

Mousmous schreef:
Is het geen idee om bij de AVRI langs te gaan. Daar brengen mensen hun snoeihout over het algemeen heen. Dan kost het nog niets ook.

Wat is de AVRI?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:14

Dat dacht ik ook al, maar hier mag je daar niks weghalen, alleen inleveren .

Hier heet het "gemeentewerf"

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:14

anneliesdj schreef:
Ik denk dat je beter naar de bouwmarkt kunt gaan en kijken watvoor erfafscheiding ze hebben.

Nu ga ik misschien heel zweverig worden maar ik vind het juist een mooi idee dat ik de takken zelf uit heb gekozen en dat ze echt in de wilde natuur hebben gestaan.
Niet bewust gekweekte takken die al voor uitgezocht zijn door andere mensen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:17

Ik vind het een onwijs GAAF idee! Ik zou ook graag foto's zien als het klaar is.
Als je het vraagt zou het uit het bos wel mogen denk ik? Of misschien kun je een hovenier vragen of hij je aan mooie takken kan helpen? Ik zou zelf denk ik ook kiezen voor wilgentakken, die vind ik mooi. Veel succes met het leuke project!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:17

Avalon87 schreef:
Ik vind het een onwijs GAAF idee! Ik zou ook graag foto's zien als het klaar is.
Als je het vraagt zou het uit het bos wel mogen denk ik? Of misschien kun je een hovenier vragen of hij je aan mooie takken kan helpen? Ik zou zelf denk ik ook kiezen voor wilgentakken, die vind ik mooi. Veel succes met het leuke project!

+:)+ Dankjewel!