opnieuw beginnen met wedstrijdsport op 18 jarige leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelduke

opnieuw beginnen met wedstrijdsport op 18 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:02

Hallo bokkers,

Even een vraag aan jullie. Ik wil graag een sport naast paardrijden doen. Paardrijden zie ik puur als recreatief en ontspanning. Laat ik nou net juist een competitief persoon zijn -O- Ik hou er enorm van om aan wedstrijden mee te doen en haal ook echt mijn voldoening uit het geven van het uiterste.

8 jaar lang heb ik op talentenniveau geturnd. Ik heb echt enorm veel wedstrijden gewonnen wat geregeld eens in een plaatsje op het podium resulteerde. Na 8 jaar ben ik gestopt, ik was toen 12. Toen ben ik 2 jaar gaan dansen waar ik helemaal niks van bakte. Vervolgens ben ik gaan paardrijden, een lang gekoesterde droom. Dat is inmiddels 5,5 jaar geleden. Sinds mijn 12e heb ik aan geen enkele wedstrijd weer meegedaan. Juist hetgeen wat ik zo graag doe mis ik nu.

Ik ben op zoek naar een andere sport die ik kan gaan doen, denkend aan schaatsen, snowboarden of weer turnen oid. Iets in die richting. Ik hou wel van ietwat gewaagde sporten waar een risico aan zit. Nu is mijn moeder van mening dat turnen op 18 jarige leeftijd écht niet meer kan. Nu twijfel ik dus enorm om opnieuw te beginnen, echter heb ik mijn lenigheid wel behouden. Bij elke sport moet je bij het begin beginnen. Dat vind ik helemaal niet erg, zolang ik maar wedstrijden kan doen en me omhoog kan werken totdat ik op een redelijk niveau zit, het liefst zo hoog mogelijk natuurlijk. Toch blijft de twijfel door alle afwegingen.

Graag hoor ik jullie mening!

verootjoo

Re: opnieuw beginnen met wedstrijdsport op 18 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:05

Roeien? Dat is een sport waar mensen eigenlijk altijd pas op 'studentenleeftijd' mee beginnen, en waar je dan vaak ook nog op hoog niveau mee kan komen :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:05

Waarom zou turnen op 18 jarige leeftijd niet meer kunnen? Als jij daar plezier uit haalt is er toch niets mis mee?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:11

verootjoo schreef:
Roeien? Dat is een sport waar mensen eigenlijk altijd pas op 'studentenleeftijd' mee beginnen, en waar je dan vaak ook nog op hoog niveau mee kan komen :)

Hmm dat klinkt leuk maar toch is roeien niet echt mijn ding denk ik. Dan zou ik eerder voor bijvoorbeeld kanoën kiezen. Maar je hebt echt gelijk van de studentenleeftijd. Hoor idd dat velen dat doen!
K_im schreef:
Waarom zou turnen op 18 jarige leeftijd niet meer kunnen? Als jij daar plezier uit haalt is er toch niets mis mee?

Dat is waar. Maar vaak is het een beetje zo dat je op 18 jarige leeftijd afgeschreven bent.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:12

Eigenlijk merk ik aan je stukje dat je gewoon weer wilt turnen! waarom probeer je dat gewoon niet? Dat is waar jij, naar mijn idee nu, je hart hebt liggen. Probeer het, je komt er snel genoeg achter of het lukt ofniet

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:32

Hallo, waarom zou je op je 18e niet meer zomaar met een nieuwe sport kunnen beginnen....?? Tssssk!
Ik ben pas op mijn 26e begonnen met windsurfen en inderdaad de leercurve is iets minder steil, maar daarom niet minder plezierig. Mocht je aan water wonen is wind of kite surfen misschien een leuke uitdaging. Kitesurfen is een hele mooie sport om snel adrenaline door je lijf te laten gaan, nadeel is dat je na 5 jaar uitgeleerd bent. Met windsurfen raak je daarentegen nooit uitgeleerd. Door heel nederland worden er voor beide sporten genoeg wedstrijden georganiseerd om aan die behoefte te voldoen.
Veel succes met het vinden en leren van je nieuwe sport!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:37

De turnverenigingen die ik ken, kun je prima als 18 jarige (en ouder!) meedoen. Maar of je echt weer de selectie ingaat? Dat is lastig.

Maar vraag het gewoon :) Misschien aansluiten bij een studententurnvereniging?

Verder tennis! Of schaatsen in de winter, skeeleren in de zomer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:41

Ja bij turnen zie je vaak van die jonge meisjes en als je echt hoog niveau wil denk ik dat je jezelf wel erg snel tegenkomt bij turnen vooral omdat je eerder zo goed was. Ik denk wel dat je met je turn basis wel enorm voordeel heb bij veel andere sporten.

Wil je weer een individuele sport of is een teamsport ook iets voor je?
Wat vond je het leukst aan turnen?
Welke onderdelen tijdens gymnastiek vond je leuk om te doen?

Misschien kan je eens wat verschillende verenigingen in je omgeving gaan zoeken en kijken of je het wat lijkt. Denk dat alle verenigingen het wel leuk vinden om iemand hun sport te vertellen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:44

Ik heb altijd gehoord dat paardrijden en turnen niet goed samengaat. Misschien iets in de richting van gevechtssporten?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:07

Gewoon voor gaan wat je wilt doen!
Ik ben in september 2012 begonnen met Roller Derby (rolschaatsen), ben nu 27 en zit sinds oktober 2013 in het nationaal Nederlandse team. Dus antwoord op je vraag 'ja je kan opnieuw beginnen met een wedstrijd sport op 18 jarige leeftijd! ' wat denk ik wel erg belangrijk is dat je wat doet waar je hart ligt en wat je echt 100% graag zou willen doen.
Nou is het bij turnen zo dat je op jonge leeftijd vaak in de top zit en bij mijn skate sport mag je pas deelnemen vanaf je 18e.
Als je echt goed bent/word dan kom je er wel ongeacht je leeftijd, er zijn ook nog steeds topmodellen van boven de 40 terwijl ze daarbij ook zeggen dat je na je 21 al 'te oud' bent. Ik zou me als ik jou was dus niet laten tegenhouden door je leeftijd!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:34

Roller derby!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:41

Snollygoster schreef:
Ik heb altijd gehoord dat paardrijden en turnen niet goed samengaat.

Niet?
Ik heb juist gehoord van wel. Je koppelt kracht, coordinatie en lenigheid. Dat heb je met paardrijden ook nodig.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:48

Snollygoster schreef:
Ik heb altijd gehoord dat paardrijden en turnen niet goed samengaat. Misschien iets in de richting van gevechtssporten?

Ik ken genoeg ruiters die ook aan turnen doen. En die hebben juist een aantal +plunten qua spierkracht, balans etc. Ze hebben ook nergens last van.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:49

En voetbal dan? Daar hoef je niet perse als 7 jarig kind aan te beginnen. :j

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:03

Misschien is voltige wel wat voor je. Ik vind ook dat je echt niet te oud bent om weer aan (een nieuwe) sport te beginnen hoor

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:47

Paaldansen! Je turn achtergrond zal je daarbij een groot voordeel geven en ook je lenigheid! Paaldansen blijft altijd een uitdaging doordat er altijd nieuwe dingen te leren valt!

Of crossfit, ook erg gave sport met veel uitdaging.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:48

Voltige? Paardrijden en turnen samen?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 10:07

wat vuurneon zegt kan ik me wel in vinden. Weer terug in de selectie komen is erg lastig. Sowieso wordt er van je geacht weer op een bepaald niveau te komen voor je weer mee kunt doen aan de selectie.

Wat ik het leukst vond? De wedstrijden om te laten zien wat je kan. En ik vond de ongelijke leggers altijd enorm leuk omdat ik daar goed in was haha. Ook de sfeer eromheen vond ik erg leuk.

Teamsport vind ik leuk als iedereen net zo fanatiek is als ik zelf ben. Mensen die voor hun lol een keer bijv. een bal proberen te raken kan ik niet zo goed over. Je moet lol hebben in je sport en gezelligheid maar een beetje fanatiek zijn mag wat mij betreft ook wel.

Schaatsen heb ik inderdaad dus ook al aan gedacht. Ook hockey leek me wel wat alleen de vereniging bij mij in de buurt is een beetje zo'n kakvereniging, wat ik dus helemaal niet ben.

Ik heb ook eens gehoord dat turnen en paardrijden niet samengaat alleen had ik hier altijd al mijn twijfels over. Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat je bij turnen je benen altijd bij elkaar moet hebben en bij paardrijden gaat dit nogal moeilijk :')

Voetballen is niet voor mij weggelegd. Ik ben zo'n stuntel met een bal die bij mijn voeten komt dat ik daarvoor de hoop al heb opgegeven.

Voltige lijkt inderdaad wel een combinatie van turnen en paardrijden, ik heb hier ook al weleens over nagedacht alleen toch niet helemaal mijn ding denk ik. Ik zou er niet 100% voor gaan om het zo maar te zeggen.

Wat _vivi_ zegt kan ik me heel goed in vinden. Ik ben heel blij om iemand te horen die ook ervaring heeft hiermee. Roller Derby is me een iets te harde sport als ik dat zo zag op tv (zag een keer een programma daarover). Maar ik ben echt heeeel erg blij met je stukje wat je geschreven hebt. Dat motiveert echt heel erg!

Paaldansen vind ik leuk om 1x te doen maar daar blijft het ook bij. Misschien vanwege de naam en de taboe die er vaak nog heerst. Ik weet dat het juist een enorm zware sport is en ik weet niet of ik mij volledig zou kunnen inzetten daarvoor.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:23

Ik ben na 10 jaar gestopt te zijn geweest met turnen, op mijn 22e weer gaan turnen. Daar hadden ze zoiezo allerlei clubkampioenschappen, of verschillende niveaus. Leeftijd maakte niets uit, ik zat bij de recreanten en er deden zelfs vrouwen van 50+ mee! Om fit te blijven. Ook was er een wedstrijd groep. Ook verschillende leeftijden!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:15

Je zegt dat je wel van een beetje actie (om het zo even te noemen) houdt, misschien is Lacrosse iets voor je?

Bij mannen is dit gruwelijk ruig af en toe omdat het daar een full-contact sport is (hoe mijn vriend af en toe thuis komt, poeh :')) maar bij de vrouwen is dat niet zo. Het is echt een studentensport en de sport word hier steeds bekender, je kunt eigenlijk al heel snel meedoen aan de competitie. Ik zag dat je in Leeuwarden studeert, daar zit iig een Lacrosse vereniging.

Als je graag wilt turnen, dan moet je dat uiteraard gewoon doen! Ik denk wel zoals al eerder gezegd dat het moeilijk gaat worden om echt weer in de selecties te komen en dergelijke. Ik zou gewoon eens hier en daar wat proeftrainingen mee gaan doen van verschillende sporten, misschien ook van sporten die je op het eerste gezicht eigenlijk niet zo leuk lijken (schijn bedriegt soms!) dan merk je vanzelf wat je wel en niet leuk vindt!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:42

Fortitude schreef:
Je zegt dat je wel van een beetje actie (om het zo even te noemen) houdt, misschien is Lacrosse iets voor je?

Bij mannen is dit gruwelijk ruig af en toe omdat het daar een full-contact sport is (hoe mijn vriend af en toe thuis komt, poeh :')) maar bij de vrouwen is dat niet zo. Het is echt een studentensport en de sport word hier steeds bekender, je kunt eigenlijk al heel snel meedoen aan de competitie. Ik zag dat je in Leeuwarden studeert, daar zit iig een Lacrosse vereniging.

Als je graag wilt turnen, dan moet je dat uiteraard gewoon doen! Ik denk wel zoals al eerder gezegd dat het moeilijk gaat worden om echt weer in de selecties te komen en dergelijke. Ik zou gewoon eens hier en daar wat proeftrainingen mee gaan doen van verschillende sporten, misschien ook van sporten die je op het eerste gezicht eigenlijk niet zo leuk lijken (schijn bedriegt soms!) dan merk je vanzelf wat je wel en niet leuk vindt!

dankjewel voor je reactie! Lacrosse had ik nog niet aan gedacht terwijl ik zelf lacrosse te paard (ofwel polocrosse) heb gedaan. Ik zal er eens gaan kijken.

Ik zal inderdaad aan proeflessen mee kunnen doen. Als iemand nog suggesties heeft zijn die altijd welkom natuurlijk.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:48

Maar waarom wedstrijden in het paardrijden dan niks voor je? Endurance en eventing zijn toch behoorlijk pittige disciplines.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:51

*flauwe opmerking* als je gaat springen dan kom je op concoursen ook ongelijke leggers tegen :j (oxers :)) )

Inderdaad, hoezo valt paardrijden af als wedstrijdsport? Anders wellicht toch weer kijken bij het turnen :-)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:32

Misschien acrogym? daar starten veel mensen ook op latere leeftijd mee als ze niet mee kunnen komen met turnen?
Dat wordt ook echt in wedstrijdverband gedaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:41

Suzanne F. schreef:
Snollygoster schreef:
Ik heb altijd gehoord dat paardrijden en turnen niet goed samengaat.

Niet?
Ik heb juist gehoord van wel. Je koppelt kracht, coordinatie en lenigheid. Dat heb je met paardrijden ook nodig.

rapunzelx schreef:
Snollygoster schreef:

Ik ken genoeg ruiters die ook aan turnen doen. En die hebben juist een aantal +plunten qua spierkracht, balans etc. Ze hebben ook nergens last van.

Het is maar wat ik heb horen zeggen hoor, ik wou een paar jaar geleden ook aan turnen beginnen maar dat werd me toen door verscheidene mensen sterk afgeraden omdat je bij turnen naar 't schijnt spieren zou ontwikkelen die bij 't paardrijden in de weg komen te zitten. Bij beide sporten worden de spieren ook anders gebruikt en dat zou niet goed samen gaat etc etc.