Laptop in periodes traag met rare pop ups

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Laptop in periodes traag met rare pop ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:51

Mijn laptop van twee jaar oud, en sinds aankoop altijd een norton virus scanner doet sinds een paar maanden erg bijzonder.

Het meest bijzondere is dat het 'fases' zijn uit het niets kan het over zijn en loopt hij als een zonnetje maar zo start het ook uit het niets. Laptop is in zijn slechte periodes erg traag, of het nu word, outlook of firefox is, alles wat ik type gaat met vertraging. Na anderhalf woord (zonder overdrijven) neemt de laptop 'pauze' van een seconde of 30. Een mail of school verslag duurt eindeloos zo.

Filmpjes, foto's, muziek bestanden, of ze nu op de harde schijf staan of bijv. via youtube gaan, niks is af te spelen.

Daar komt bij dat er met regelmaat blanco pop ups komen, gewoon een grijze, lege balk links in de hele lengte of een pop up vierkantje rechts onder. Daarnaast opent iets met regelmaat een compleet lege, tweede internet pagina waar helemaal niks in staat. Dit is echt een tweede pagina, geen tweede tabblad.

Ik laat om de twee dagen ongeveer de virusscanner scannen, maar die vind nooit wat. Cookies verwijderen heeft invloed, schijfopruiming niet, extensies in of uit schakel maakt ook niet uit. En dan houdt mijn kennis van computers op...

Is er iemand die dit herkend? En vooral weet hoe ik dit op kan lossen?

juval

Re: Laptop in periodes traag met rare pop ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:54

misschien eens een andere virusscanner gebruiken... de laptop van mijn dochter heeft ook kuren met vervelende popups, nu hebben we er avast op gezet en lijkt het beter te gaan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:57

Heb je de virusscanner wel uptodate gehouden? Er worden steeds nieuwe virussen verspreid en om die te kunnen herkennen moet het bestand met virusdefinities regelmatig geupdate worden. Als het goed is zit er in het programma van je virusscanner een functie om het bestand te downloaden en installeren vanaf de server van de leverancier van het programma, maar om daarvan gebruik te kunnen maken moet je abonnement nog wel geldig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:01

Dat klopt, ik heb een abonnement van norton. In december heb ik deze verlengt en de nieuwste versie van norton gedownload via hun server. Het is dus echt een betaalde scanner en heb de versie er op staan die in december het nieuwst was.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:04

Kan het geen malware zijn? Dat gaat in je systeem zitten en doet rare dingen met Internet en dan krijg je die popups en wordt de pc traag. Wij hebben dat ook gehad en was een hele tour om het er af te krijgen.
Een gewone virusscanner doet niets met malware volgens mij.. daar moet je weer iets anders voor hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:20

Als je computer zo traag is kun je op ctrl-alt-delete drukken om taakbeheer op te starten. Je kunt dan zien welk proces druk bezig is op dat moment - het is dan ook makkelijker zoeken naar welk probleem je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:36

@ Shadow, processen geeft dan alle processen weer die op dat moment bezig zijn? Dat zijn er 82 := leek mij extreem veel?

Had gelijk even gegoogeld op malware, zou misschien een optie kunnen zijn? Microsoft security oid schijnt het op te kunnen sporen. Die draait in ieder geval ook momenteel.

Al heel erg bedankt voor het mee denken tot nu toe!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:48

Judith, dat kan wel hoor, 82, er zitten ook allerlei achtergrondprocessen bij van Windows. Maar je kunt kijken naar het cijfertje bij 'CPU' - als je computer bezig is, is dat cijfer hoog (soms wel 99-100%) en dan zie je welk proces zo druk bezig is (door op dat titeltje te klikken sorteer je bovendien op cpu-gebruik. Dan krijg je de drukke processen bovenaan.)
Die naam kun je dan googlen.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:10

Ik gebruik altijd CCcleaner. Dit is een programma je de onnodige achtergrond programma's heel makkelijk kunt uitschakelen. Ook kan je al je cookies etc even opschonen.

Mijn computer was uiteindelijk zo traag met opstarten dat hij uiteindelijk gewoon vast liep. Via dit programma kwam ik erachter dat heel veel onnodige programma's op de achtergrond meedraaiden(bijv. Picasa) Nu heb ik dit uitgeschakeld en doet hij weer normaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:36

Het lijkt er op dat na het uitvoeren van de ccleaner het probleem op gelost is. Ik kon geen duidelijke 'boosdoener' vinden maar mijn laptop doet weer wat ik van hem verwacht.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:49

Super!