Wat kan ik voor hem doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_SimoneSG

Wat kan ik voor hem doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:10

Hallo lieve Bokkers.

Ik heb via een chat een hele lieve jongen leren kennen , We hebben elkaar later ontmoet'. we zijn maatjes voor het leven geworden .
dat was zo ongeveer in de zomervakantie , Hij is best stil , praat liever niet over zn verleden ,
Daarom vraag ik er ook bijna nooit naar. Maar vandaag begon hij er opeens over.
Het was uit met zijn vriendin , Hij was daar echt kapot van , En van het een kwam het ander
opeens vertelde hij van alles over zichzelf.
ik ga niet alles zeggen , Ik wist bijv. al dat zijn moeder te overleden kwam .
maar nu vertelde hij o.a. dat zijn tweelingbroer een junk is en zijn vader hem slaat !
Ook heeft hij problemen op school/en op straat.
ik ben zowat zijn enigste vriendin...
Hij woont ver weg van mij. Ik kan niet zomaar even naar hem toe gaan , Hij kan niet zo mar naar mij gaan.
Hij vertelde als dat kon , Hij allang voor de deur hier had gestaan.
ik heb zo'n medelijden met hem , Dat ik er zelf ook kapot van ben...

Wat kan ik voor hem doen !?

MarlindeRooz

Re: Wat kan ik voor hem doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:13

Hem een lief kaartje sturen via de mail? als valentijnsidee? Hoeft niet per se van wil je mijn verkering zijn oid. Maar meer van ik denk aan je sterkte oid.. ?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:13

Hoe banketstaaf het klinkt, zorg dat zijn problemen niet jouw problemen worden.
Je kan er voor hem zijn, luisteren naar hem, maar maak er niet jouw probleem van. Daar lossen jullie beide niks mee op.

Sterkte!

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:14

Je bent pas 13...

Maargoed ik zou hem gewoon zo veel mogelijk steunen en doen wat je kan doen...

succes :(:)

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:16

LisannePruts schreef:
Je bent pas 13...

Maargoed ik zou hem gewoon zo veel mogelijk steunen en doen wat je kan doen...

succes :(:)

En jij bent 14. Wat wil je daar nu mee zeggen? :')

Lief dat je zo aan hem denkt TS. Stuur hem een kaartje, laat weten dat je er voor hem bent als hij wilt praten. Ik denk dat hij dat heel erg zal waarderen. :j

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:17

Hij is 16 btw ;)
Dank Julie voor de reacties , Je heb gelijk Ess_Ramona .
Maar ik vind het zo sneu :(

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:18

Luisteren, laat zien dat jij wel geïnteresseerd bent in zijn verhaal. En, waar je kan, advies geven. :)
Waarschijnlijk vindt zo'n iemand een luisterend, betrouwbaar oor heel fijn.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:18

Probeer hem te steunen maar besef héél goed dat dit níet jouw problemen zijn en dat jij je hier niet in mee moet laten trekken!
Natuurlijk wil je er zijn om hem te steunen, maar als dit serieuze problemen zijn dan hoort hij professionele hulp te zoeken.

Hoe oud is hij als ik vragen mag?

edit; zie dat je al zei hoe oud hij was.
Maar zoals hierboven gezegd; laat hem weten dat je hem wilt steunen, maar dat dit teveel problemen zijn en dat hij er goed aan doet om professionele hulp te zoeken!

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:20

no--a schreef:
Probeer hem te steunen maar besef héél goed dat dit níet jouw problemen zijn en dat jij je hier niet in mee moet laten trekken!
Natuurlijk wil je er zijn om hem te steunen, maar als dit serieuze problemen zijn dan hoort hij professionele hulp te zoeken.

Hij is 16. Nee ik weet het ;3 , Maar ik ben dan zo zwak type die er dus wel in mee trekt..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:25

Je bent niet zwak, je bent meelevend. :)
Maar het is niet goed als zoiets ten koste gaat van jezelf. Natuurlijk is het heel sneu voor hem (als het allemaal klopt: hou in je achterhoofd dat er mensen zijn die over dit soort zaken liegen om aandacht te krijgen, ook mensen van wie je het totaal niet verwacht), maar hij is er niet mee geholpen als jij er ook heel verdrietig van wordt. Zie het positief: hij zit hoe dan ook in die situatie, en dankzij jou heeft hij iemand om mee te praten en bij wie hij terecht kan. Jij maakt zijn situatie dus ietsje beter. Het enige wat je concreet kan doen om hem te helpen is hem op weg naar hulpverlening te krijgen. Er zijn instanties die hem kunnen helpen, maar die moeten dan wel weten dat ze nodig zijn. Misschien kan jij hem de moed geven om naar bijvoorbeeld zijn huisarts te gaan.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:30

HorseLove456 schreef:
no--a schreef:

Hij is 16. Nee ik weet het ;3 , Maar ik ben dan zo zwak type die er dus wel in mee trekt..

Echt laat het je niet gebeuren! Ik heb vroeger op dezelfde leeftijd als jij in eenzelfde soort situatie gezeten. Ik heb altijd gedacht dat het wel goed zou komen, dat ik gewoon moest luisteren, proberen mee te denken, advies te geven etc. en dat het dan allemaal wel op zijn pootjes terecht zou komen. Dat komt het dus niet;)
Ik merkte dat ik steeds meer mee werd getrokken in zijn negatieve gevoelens en me de problemen steeds meer aantrok en na een tijdje werd ik daar ontzettend ongelukkig van. En geloof me dat is echt géén leuke situatie.

Snap dat het niet makkelijk is, want je wil er voor hem zijn, hem helpen en het beter maken maar begrijp alsjeblieft dat het niet aan jou is om alles beter te maken. Er voor hem zijn is goed, maar naar mijn mening is jouw 'taak' simpelweg aan hem laten merken dat je hem een fijne vriend vind, gezellig samen praten, zorgen dat hij leuke afleiding heeft. Betekend niet dat je alle nare onderwerpen moet mijden, maar wel dat je ervoor moet zorgen dat jij niet zijn psycholoog/hulpverlener wordt.

Dus zoals anderen hierboven noemen; praat gezellig met hem, stuur hem een kaartje, laat weten dat je het beste met hem voor hebt. Maar wanneer hij jou tot persoonlijke hulpverlener wilt benoemen om het zo te zeggen, wees dan duidelijk tegen hem dat dat niet is waar jij als vriendin voor bent, maar dat daar mensen speciaal voor zijn opgeleid. Als hij op dit moment nog geen hulp zoekt voor zijn problemen dan zal dat voor hem waarschijnlijk een grote stap zijn, maar wel eentje die hij moet maken.

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:59

Dani schreef:
Je bent niet zwak, je bent meelevend. :)
Maar het is niet goed als zoiets ten koste gaat van jezelf. Natuurlijk is het heel sneu voor hem (als het allemaal klopt: hou in je achterhoofd dat er mensen zijn die over dit soort zaken liegen om aandacht te krijgen, ook mensen van wie je het totaal niet verwacht), maar hij is er niet mee geholpen als jij er ook heel verdrietig van wordt. Zie het positief: hij zit hoe dan ook in die situatie, en dankzij jou heeft hij iemand om mee te praten en bij wie hij terecht kan. Jij maakt zijn situatie dus ietsje beter. Het enige wat je concreet kan doen om hem te helpen is hem op weg naar hulpverlening te krijgen. Er zijn instanties die hem kunnen helpen, maar die moeten dan wel weten dat ze nodig zijn. Misschien kan jij hem de moed geven om naar bijvoorbeeld zijn huisarts te gaan.

Ik weet bijna zeker dat hij niet liegt , Ik heb gesprek met zn vriendin gezien , Zn vader die dronken was ontmoet , En zn broer die nog high van de drugs was ontmoet.
Dat was in de zomervakantie , En zn vader zei alleen maar ik maar weer naar huis moest gaan , Want A ( Zo noem ik hem ff ) Moest maar weer geld verdienen..

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:51

Ik herken in je verhaal wel een beetje een jongen die ik vroeger vaak sprak. Beetje dezelfde situatie en de enige tip die ik je kan geven is dat je je niet moet laten meesleuren in zijn wereldje, hoe makkelijk dat ook is. Blijf zelf nadenken en probeer niet te veel tegen hem op te kijken. Succes!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:29

ik heb vroeger ook zo'n 'vriendje' gehad en achteraf was het een grote leugen.
iemand die het gewoon leuk vond om zielig te doen/zijn.

dus wees hier voorzichtig mee!

verder ben je een meid van 13 dus geen psycholoog.
ga dat dus ook niet proberen te zijn.
natuurlijk kan je naar zijn verhaal luisteren maar verder kan je er eige nlijk weinig mee. dus hoe hard het ook klinkt, ga ook niet proberen om zijn problemen op te lossen. simpelweg omdat je dat niet kan.