Facebook en privacy issues

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Facebook en privacy issues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:28

Dag bokkers,

Zojuist vroeg facebook mij om een update te doen (via mijn telefoon.)
Ik heb lang getwijfeld of ik die app wel op mijn telefoon wilde, omdat je zo ongeveer overal toegang voor moest verlenen.

Met de update wil fb nog ietsje meer: je berichten kunnen lezen, zelf wifi aan en uit kunnen zetten en informatie uit je agenda halen, ook vertrouwelijke.

Dit zette bij mij weer een vraagteken: wil ik dat wel? Eigenlijk niet dus.

Hoe zien jullie dit? Zou je deze update doen (en dus een stukje privacy opgeven..) waarom wel of niet?

Ik heb in elk geval nog 1 dag om na te denken of ik fb op mijn tel blijf gebruiken :')

Josien_

Re: Facebook en privacy issues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:50

Je zegt dat je deze informatie niet wilt delen dus dan zou ik de app maar meteen verwijderen.

Iedereen die Facebook wil gebruiken zal informatie moeten geven en deze wordt ook zeker gebruikt.
Dus als je je privacy wilt behouden zou ik niet aan Facebook beginnen en eigenlijk aan geen enkel sociaal medium. Misschien zelf wel het internet in het algemeen, maar dat zal helaas niet meer lukken ;) .

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:52

Ik zag ook dat ze de inhoud van je smsjes willen kunnen lezen.. ik heb niet toegestemd. Dan maar geen fb hoor.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:52

Ik heb hem ook niet geinstalleerd op mijn telefoon. Ik kijk wel via een browser, het gaat me wat ver om ze toegang te geven tot persoonlijke gegevens in mijn telefoon.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:54

Ik vraag me wel af waarvoor ze al die informatie willen? Zelfs je berichten lezen gaat me toch echt te ver, maar daarom heb ik dan ook geen fb.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:54

sallandval schreef:
Ik zag ook dat ze de inhoud van je smsjes willen kunnen lezen.. ik heb niet toegestemd. Dan maar geen fb hoor.

Waar zag je dat dan?

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:55

Het ging mij ook te ver, dus heb de app niet geupdate.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:59

naomi_g1998 schreef:
Ik vraag me wel af waarvoor ze al die informatie willen? Zelfs je berichten lezen gaat me toch echt te ver, maar daarom heb ik dan ook geen fb.

Marketing.
Allerlei informatie die men bijvoorbeeld via zo'n app kan verzamelen is interessant voor Facebook en daarbij kunnen ze die gegevens doorverkopen zodat men profielen over jou kan bouwen.
Zo hoeven bedrijven dit niet meer zelf te bedenken en kunnen ze gewoon uit een database plukken.
Dat is nuttig voor het aanpassen van onder andere de advertenties die jij ziet als je op Facebook komt.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:02

Het is niet zo dat ze die info openbaar maken,maar inderdaad voor marketing. Het lezen van je berichten is ook terreurbestrijding, maar dat gebeurt ook gewoon als je via je browser met facebook chat, ook al je statussen kunnen door facebook gecontroleerd worden, ongeacht of je ze op privé hebt staan of niet.

Ab2008

Gaat dit automatisch of alleen als je update?

Mizora

Ik heb niet de facebook app, inderdaad om de vergaande privacy issues. Ik check facebook gewoon in de browser, dan hoeft dat allemaal niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:03

Alysia schreef:

Alleen bij toestemming, gezien het feit wat ze willen (igg bij Samsung).
Ik heb hem ook niet geupdate

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:03

Alysia schreef:

Waarschijnlijk heb je al toestemming gegeven bij het downloaden van de facebook-app. Bijna alle apps hanteren overigens rare voorwaardes, als je daar op gaat letten wil je spontaan niks meer downloaden.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:05

Ik moet toegeven dat ik nooit naar de voorwaarden kijk, maar altijd gewoon op installeren klik, toch maar eens op letten dan!

Edit; Ik neem aan dat ze er niks geks mee doen, agenda staat niet in mijn telefoon en mijn sms'jes lezen, go ahead, niks te verbergen :Y)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:05

Fb is sowieso al de eigenaar van al je berichten en foto's dus ach...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:20

Happie schreef:
Fb is sowieso al de eigenaar van al je berichten en foto's dus ach...

Ja precies, dat staat ergens in de algemene voorwaarden, ze mogen ze zelfs gebruiken voor advertenties. Maar ach, er is een reden waarom ik geen foto's op facebook zet die anderen niet mogen zien.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:40

Arrabel schreef:
sallandval schreef:

Waar zag je dat dan?

Als ik druk op de button op mijn android facebook waarop staat 'bijwerken' en je kiest dit; dan staat er onder andere "nieuw: MMS en SMS berichten lezen". Ik heb geen automatisch updaten, gelukkig maar.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:47

Ik was een tijdje terug al behoorlijk klaar met Facebook, vanwege een bestuursfunctie bij mijn vereniging even weer account geactiveerd om het na twee maanden er weer af te knikkeren... Zo lekker zonder Facebook!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:51

dit gaat wel erg ver, kreeg van de week de vraag om mn telefoonr in te voeren zgn voor veiligheid, niet gedaan dus, kan prima inloggen zonder

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:57

@RusselNuwell precies dat doe ik ook. Maar er zijn genoeg mensen die dat niet weten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:08

ik heb mijn app er afgegooid. Aangezien app zichzelf al had ge updated.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:11

ik heb hem om dezelde reden niet geupdate. Ze kunnen ver gaan, maar gaan nu wat mij betreft een stap verder dan ik bereid ben te accepteren.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:53

Ik vind Facebook sowieso al tot het randje gaan wat privacy betreft. Tegenwoordig verschijnt alles wat ik doe op de timeline van anderen. Als ik op bericht van iemand reageer komt het meteen bovenaan iemands timeline te staan samen met al mijn eerdere reacties. ik vind dat echt achterlijk. Alsof iedereen vol op z'n scherm hoeft te zien wat voor onbelangrijke dingen ik zeg. Dat ze het kunnen zien is 1. Dat ze het ook meteen op hun timeline krijgen vind ik iets anders.

Ik vind het dan ook regelrecht belachelijk dat ze inzage willen in je smsjes. Echt, waar gaat dit heen? Denk dat ze hierdoor best wat klanten kwijt gaan raken.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:08

Hmmz ben benieuwd wat ze gaan verzinnen voor Whats app :(

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:15

Ook ik vind deze dingen echt ver gaan! Heb de app van mijn telefoon gegooid en kijk ook via de browser naar Facebook. Nu ze whatsapp ook hebben gekocht ben ik benieuwd wat ze daar aan gaan doen. Waarschijnlijk gebruiken ze dan ook alle berichten voor Marketing.
Ik denk er al een tijdje over na om mijn Facebook te verwijderen. Helaas hebben wij een gemeenschappelijke pagina van de studie waar ik niet omheen kan. Hier stelt iedereen elkaar vragen en worden eventuele groepswissels (voor practica) besproken. Ik mis dan dus een heleboel mededelingen en belangrijke zaken! Erg jammer.