Parkeerkosten. Voor de werknemer of werkgever?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Parkeerkosten. Voor de werknemer of werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:29

Bokkers, ik heb een vraag over een specifieke situatie.

Ik werk bij een bedrijf vlakbij het centrum van een relatief grote stad. Nu weten we allemaal wel dat parkeren in een centrum duur en lastig is. Zo ook in dit geval.

Tot oktober vorig jaar was het parkeren rondom het bedrijf tot 16.00 gratis. Helemaal goed, want ik en veel andere collega's zijn vaak om 15.00 klaar met werken. De gemeente heeft vanaf oktober besloten dat het gratis parkeren teruggeschroefd wordt naar 12.00 waardoor ik -wanneer ik in dat gebied parkeer- 3 uur aan parkeergeld zou moeten betalen.
Nu is dat geen heel groot probleem, omdat er zo nu en dan ook nog een plekje vrij is op een parkeerplek waar ik niet hoef te betalen, maar natuurlijk niet altijd, want ook al mijn collega's parkeren daar. Ik dat soort gevallen ben ik dus gedwongen mijn auto op een betaalde parkeerplek neer te zetten en minstens 7 euro per dag aan parkeergeld te betalen.

Nu de grote vraag.. wie zijn "probleem" is dit? Moet ik het zelf uitzoeken, of moet mijn werkgever zorgen voor parkeergelegenheid?

Fietsen (30KM) en OV (slechte aansluiting, extreem lange reistijd) zijn geen optie in dit geval en mijn werkgever is op de hoogte dat ik met de auto kom.

little_king

Re: Parkeerkosten. Voor de werknemer of werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:33

Ik moet het ook zelf betalen. Meestal ben ik op een vestiging waar ik gratis kan staan.
maar soms zit ik ook midden in de stad waar dit niet kan. Heb daar wel een plekje gevonden waar ik voor nog geen 3 euro de hele dag kan staan. dat is wat verder lopen, maar anders was het 14 euro.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:33

Krijg je ook benzinevergoeding? Want ik neem aan dat dat er dan bij gerekend moet worden?
Weet niet precies hoe die regeling is hoor..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:37

het zou na mij idee onder je reiskosten moeten vallen
en anders hebben de meeste bedrijven hebben parkeerkaarten

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:41

Ik krijg wel reiskostenvergoeding, maar dit dekt alleen de benzine- en (eventuele) onderhoudskosten, geen €7 aan parkeerkosten. Er zijn ook geen parkeerkaarten aanwezig..

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:44

Wij mogen dit declareren. Ik zou het even met je werkgever afstemmen wat ze met deze nieuwe situatie gaan doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:45

Ik moet mijn parkeerplaats zelf betalen. Ik krijg hier nu nog wel een vergoeding voor in de vorm van een overgangsregeling, maar over 2 jaar betaal ik het hele bedrag zelf. Reiskosten krijg ik wel gewoon.

Ze doen dit eigenlijk om dat ze willen dat mensen meer met het openbaar vervoer of op de fiets komen. Dat wil/kan ik niet en dus kost het me extra. Ik heb wel via het werk een sensor die zorgt dat ik de garage in kan.
Die sensor doet het tijdens doordeweekse dagen van 7 tot 7, ook in de vakantie en aangezien ik in het onderwijs werk heb ik best wel wat vakantie.
Als ik nu een keer de stad in wil, plan in dat in mijn vakantie en parkeer de auto bij het werk en ga dat kleine stukje lopend of met de bus naar het centrum.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:01

Volgens de wet zijn parkeerkosten onderdeel van de evt. reiskostenvergoeding. Als de werkgever parkeerkosten extra gaat vergoeding wordt dit gezien als extra inkomsten en moet er belasting over betaald worden.

Normaal gesproken zou je dus kunnen zeggen dat je "mazzel" hebt als je geen parkeerkosten hebt en dus meer aan je reiskosten vergoeding overhoudt. Waarschijnlijk is dit ook zo geregeld om OV en fiets te stimuleren.

Je werkgever kan dus wel meer doen, maar het kost veel meer dan de werkelijk gemaakte parkeerkosten. Hieronder kan je er iets meer over lezen, maar het is wel een beetje taaie kost.

belastingdienst
Citaat:
Parkeren bij het werk: parkeren op de werkplek
Gebruiken uw werknemers een parkeerplaats of garage op uw bedrijfsterrein? Dan maken deze ruimten deel uit van de werkplek (zie paragraaf 20.2.1). U hebt hier arboverantwoordelijkheid. Het parkeren is onbelast (nihilwaardering).

Parkeren bij het werk: parkeren op andere plekken
Voor andere parkeerplaatsen en garages die uw werknemers gebruiken, hebt u in het algemeen geen arboverantwoordelijkheid. Het vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen van parkeergelegenheid bij het werk, bijvoorbeeld met een parkeerkaart voor het parkeren bij een klant, is in deze gevallen loon van de werknemer voor zover dit loon samen met een kilometervergoeding van u (of een vast bedrag) hoger is dan € 0,19 per kilometer (zie paragraaf 21.1.4). Deze parkeervoorzieningen waardeert u op de waarde in het economische verkeer of de factuurwaarde. Maar u mag dit loon ook als eindheffingsloon onderbrengen in uw vrije ruimte.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:23

verder weg gaan staan en dan verder lopen, of een Vouwfiets?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:27

Sprintje schreef:
Volgens de wet zijn parkeerkosten onderdeel van de evt. reiskostenvergoeding. Als de werkgever parkeerkosten extra gaat vergoeding wordt dit gezien als extra inkomsten en moet er belasting over betaald worden.

Normaal gesproken zou je dus kunnen zeggen dat je "mazzel" hebt als je geen parkeerkosten hebt en dus meer aan je reiskosten vergoeding overhoudt. Waarschijnlijk is dit ook zo geregeld om OV en fiets te stimuleren.

Je werkgever kan dus wel meer doen, maar het kost veel meer dan de werkelijk gemaakte parkeerkosten. Hieronder kan je er iets meer over lezen, maar het is wel een beetje taaie kost.

belastingdienst
Citaat:
Parkeren bij het werk: parkeren op de werkplek
Gebruiken uw werknemers een parkeerplaats of garage op uw bedrijfsterrein? Dan maken deze ruimten deel uit van de werkplek (zie paragraaf 20.2.1). U hebt hier arboverantwoordelijkheid. Het parkeren is onbelast (nihilwaardering).

Parkeren bij het werk: parkeren op andere plekken
Voor andere parkeerplaatsen en garages die uw werknemers gebruiken, hebt u in het algemeen geen arboverantwoordelijkheid. Het vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen van parkeergelegenheid bij het werk, bijvoorbeeld met een parkeerkaart voor het parkeren bij een klant, is in deze gevallen loon van de werknemer voor zover dit loon samen met een kilometervergoeding van u (of een vast bedrag) hoger is dan € 0,19 per kilometer (zie paragraaf 21.1.4). Deze parkeervoorzieningen waardeert u op de waarde in het economische verkeer of de factuurwaarde. Maar u mag dit loon ook als eindheffingsloon onderbrengen in uw vrije ruimte.

Als er nog vrije ruimte over is, is er geen probleem! Dan is het belasting vrij, dus dat zou uitgezocht moeten worden.

Verder vervelende kwestie Anne! Ik heb er geen ervaring mee dus kan je helaas niet helpen. Heb je wel al met je werkgever gesproken hierover?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:34

Bij mijn vorige werk moesten medewerkers die met de auto kwamen, de parkeerkosten zelf betalen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:05

Een longboard kopen :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:04

Bij ons is dat in de arbeidsovereenkomst opgenomen :) OV kosten worden 100% vergoed, kom je met de auto krijg je een km-vergoeding en parkeren is eigen zaak.

Ik werk in het centrum van Rotterdam en ik woon net naast Rotterdam, maar de OV aansluitingen zijn ook crisis. Ik kies er zelf voor om met de auto naar het station in een naburig dorp te rijden, waar ik de trein pak. Kost me dan dagelijks wel een ritje naar het station, maar het scheelt me een busrit over de file-gevoelige A16, en de auto staat gratis bij het station :) Wellicht is zoiets voor jou ook een optie :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:07

Ik moet de bonnetjes inleveren en krijg die vergoed maar ik weet niet hoe het wettelijk zit.
Ik krijg dit naast mijn kilometervergoeding.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 23:41

Goede tips :j Ik heb zelf inderdaad ook wel eens overwogen een vouwfiets te kopen en een stuk verderop te zetten.
Wat betreft P+R terreinen.. die zijn hier in de regio dan weer niet. Bovendien ligt er ook geen bus- of treinhalte vlakbij het bedrijf waardoor ik sowieso nog een kwartier aan het lopen zou zijn. En dat vind ik vooral zonde omdat er misschien -toch nog- een plekje vrij zou kunnen zijn.

Vanochtend had ik het ook, daarom opende ik het topic ook. Alle plekken waren bezet, dus mijn auto maar neergezet op de plek waar je vanaf 12.00 moet betalen en een kleine pauze ingelast om mijn auto weer te verplaatsen.. toen was er gelukkig wel weer plek, maar efficient is het allemaal niet.

Ik zal het eens met mijn werkgever gaan bespreken, ik wilde eerst hier even aftasten hoe het bij jullie zat.. := :P

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:34

Bij ons moeten medewerkers zelfs parkeergeld betalen op parkeerplaatsen van de werkgever zelf.

Mensen die verder dan 7,5 km van het werk af wonen betalen 1,20 per dag, mensen die dichterbij wonen betalen 5 euro per dag.

Verder alleen fiscale reiskosten vergoeding (dus deel vakantiegeld en eindejaarsuitkering inruilen voor reiskosten vergoeding wat onbelast is,)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:42

Hebben ze bij jullie geen or?

Groep mensen die de voor de werknemers zijn en dingen aankaarten bij de directie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:04

Werkgevers die domweg dit soort problemen bij hun medewerkers neerleggen, hebben bij mij een dubieuze uitstraling. In die context, Siloh: ik gaf die baas de bons en zocht een werkgever met minder idiote opvattingen.

Hoewel ik financieel helemaal geen belemmering heb, kies ik ervoor om met de trein te gaan. De tijdswinst van de auto (hooguit 15min) weegt niet op tegen de rust van krantje lezen in de trein. Dit nog afgezien van het achterlijke rijgedrag van de overige weggebruikers op dat traject.

Van en naar het station ga ik met de Brompton: http://brompton.com/ die opgevouwen onder de bank van de intercity past.

Indien fiets te doen is (niet dwars door een stad), kijk ook eens bij: http://www.stromer.ch/bx-nl/home/ en bekijk de snelste versie (45km/h fietsen met trapondersteuning).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:49

Zo dubieus is het niet hoor ikke, het is gewoon een gigantische werkgever met bijna 10.000 werknemers midden in een stad, die OV en fiets verkeer probeert te stimuleren.

Ja het is irritant, maar ze zijn bij wet of cao niks verplicht en ik ben verder hartstikke blij met mijn baan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:30

Shiloh schreef:
Zo dubieus is het niet hoor ikke, het is gewoon een gigantische werkgever met bijna 10.000 werknemers midden in een stad, die OV en fiets verkeer probeert te stimuleren.

Ja het is irritant, maar ze zijn bij wet of cao niks verplicht en ik ben verder hartstikke blij met mijn baan.

En wat biedt diezelfde werkgever als stimulans om te fietsen, behalve het "straffen" van medewerkers die wellicht niet eens de optie hebben om in een redelijke tijd per OV op het werk te verschijnen.
Heeft de directeur ook de ballen om te betalen voor z'n leasebak? Of komt ie, net als mijn directeur, ook regelmatig op de fiets?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:46

Jeetje, ikke, waar komt al die frustratie vandaan?

Ik geef alleen maar aan dat het echt niet raar is dat je wel gewoon je eigen parkeer kosten moet betalen, don't bite my head of. Ik hoef toch niet het hele beleid van het bedrijf te gaan lopen uitleggen. En ja, er zijn regelingen, kortingen en vergoedingen voor het gebruik van fiets en ov.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:49

Shiloh, zijn wij collega's?? De regels zijn bij ons hetzelfde...

Ikke, je kunt je er druk over maken of niet, het is zinloze energie.
Probleem is dat ik wel een andere werkgever kan zoeken, maar dan moet ik verhuizen en mijn nieuwe werkgever heeft hoogstwaarschijnlijk hetzelfde principe. Of ik moet mijn vak uit en daar is het werk te leuk voor.

Fietsplan is er trouwens wel, net als een fietsenmaker op het terrein. Er zijn mogelijkheden om net buiten de stad te parkeren en met speciaal ov te komen.
Ik woon 20 km verder en heb een scooter gekocht.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:51

Hier moeten we het ook zelf betalen.. Gelukkig ben ik altijd al vroeg op het werk waardoor er vaak nog plek is op het gratis parkeren, maar kom je rond half acht dan ben je al te laat en staat het daar al vol..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:55

@ Ikke, realiseer jij je wel dat er belasting technisch beperkingen zijn tav kostenvergoedingen? Het is altijd zo makkelijk afgeven op een werkgever, terwijl een werkgever niet vrij is om te bepalen wat deze wel of niet vergoed.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:58

Ik werk ook in een betaald parkeren gebied een dag kaart kost 30,- ik heb een fiets neergezet waar ik gratis kan parkeren en fiets vanaf daar. Dit is echter een afslag met de auto verder en dan moet ik weer een stuk terug fietsen. het is op zn minst een kwartier langer reizen hierdoor en dat klinkt niet veel, maar wel als je ook 3 kwartier met de auto op weg bent.