Skiles geven op school aan beginners. Welke oefeningen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Skiles geven op school aan beginners. Welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:54

Hoi :wave:

26 januari gaan wij met school skien. Nou heeft school gevraagt of er mensen zijn met minimaal 5 jaar ski ervaring zodat wij de beginners les kunnen geven. Nou heb ik mij dus opgegeven omdat je er studiepunten voor krijgt en alles is gratis+ aan het einde van de dag 30 euro.

Nou ski ik al aardig lang en heb ik het natuurlijk ook vanaf het begin moeten leren. Ik weet oefeningen die ik gedaan heb en kan dat goed voor de geest halen maar ik ben zo slecht in het omzetten van beelden naar woorden. Ik moet dus goed gaan bedenken waarom je dit doet en waarom je dat doet.

Nou wil ik ze eerst wat uitleggen over de ski en hoe het werkt en wat je moet doen als je valt. En daarna verder werken naar stukjes kunnen skien.

Maar hoe moet je nou zoiets opbouwen? :')
Weten jullie nog leuke oefeningen die je moet doen als beginner?

Alvast harstikke bedankt!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Skiles geven op school aan beginners. Welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:56

Ik kan je geen tips geven over het skieen zelf maar ik zou als ik jou was wel even nagaan wat school evt geregeld heeft mbt verzekeringen mocht er tijdens jouw 'les' iets misgaan met een van de leerlingen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:58

We moeten speciaal extra betalen ( word voor mij betaald) om een verzekering af te sluiten en dat regelt school. Dus als er iets gebeurd is school verantwoordelijk. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:04

oke dat is fijn om te horen, dat is wel belangrijk.
Succes met je lessen!

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:05

Ik heb 1x geskied en het echt uit mezelf gedaan..
Als je valt, probeer dan in ieder geval in een positie te komen waarin je makkelijk overeind kan komen... anders ga je het moeilijk krijgen :')
De ski zelf kun je het een en ander over opzoeken, over waarom ie zo lang is enzoo, en die skischoenen, waarvoor die zijn. dan laat je ze bijv. proberen te langlaufen (olympische winterspelen kijken ;) om te zien wat het allemaal inhoud en wat de techniek daarin is.. dan zoek je bijv een heuveltje op waarbij je met 5 km/u desnoods naar beneden gaat, en dat bouw je dan steeds op (wel leren hoe ze naar boven moeten komen bij een laag stukje ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:06

Het aller eerste wat ik de leerling altijd aanleer is om te remmen. Zet de leerling op de skies, leg dat overigens ook uit en doe dit op een vlak stuk. Jij nog even zonder skies. Neem een skistok en trek de leerling vooruit, leg de leerling uit dat hij een pizzapunt moet maken van de skies door zijn hakken naar buiten te draaien en druk te zetten, zo leren ze aan te voelen hoe ze moeten remmen. Als ze dit door hebben neem je ze mee op een babypiste. Laat ze eerst enkel glijden, hele kleine stukjes en dan op hte einde laten remmen. Dan ga je wat hoger en laat je de leerling al remmend omlaag gaan.

Zo heb je de basis er al een beetje in en hebben ze een belangrijk deel aan veiligheid al gehad.

een bocht draaien, doe dit voor waar ze moeten draaien. Gebruik de stok om als t ware omheen te draaien, als ze naar links willen draaien, drukken ze harder op hun rechter ski en andersom. Maak het draaibeen lang en houdt je bovenlichaam naar beneden, kijk naar beneden zodat ze niet hun lichaam draaien.

Als ze het remmen en draaien op de kleine piste onder de knie hebben kun je ze meenemen in de sleeplift. Leg ook dit uit, stokken in 2 handen en als je halverwege uitstapt, leg dan uit dat ze hun ski paralel aan de piste moeten zetten anders glijden ze omlaag. Leer ze overigens ook eens op te staan als ze gevallen zijn, skies draaien op de rug en dat soort dingen.

Neem niet meer dan 2 tegeleijk, het is al intensief genoeg :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:09

Heb zelf 1 keer skieles gehad en heb meerdere lessen van mijn moeder laatst op film terug gezien.
Wat je vooral ziet is dat de stokken vrijwel eerst worden afgepakt. Basis begon met: hoe rem je en dus de "pizza skies". Hoe ga je naar voren de "frietjes skies". En ik ben letterlijk een keer omgelegd met de worden "zo sta nu maar eens op". Waarna ik zelf moest proberen op te staan waarna ik tips kreeg over mijn aanpak.

Ook de uitleg over de grote slaloms waardoor je dus niet te veel snelheid maakt dan wanneer je recht naar beneden zou skieën.
Owja, en laten zien hoe je skie's weer aanklikt is ook erg handig. Een klasgenoot van mij stond dus halverwege met zijn skie in zijn hand en wist dus totaal niet hoe hij hem weer onder zijn schoen kreeg. :')

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 23:12

Dankje voor je heldere uitleg Joolien!
Ik weet dus niet hoe groot mijn groepje is :+
Maar als ik bijvoorbeeld een groepje van 6 personen heb dan kunnen ze samen werken. Dus de ene op de skies en de ander zachtjes laten glijden. Super bedankt voor de info!
Ik ga dit dus even op een papiertje opschrijven stap voor stap en het ook even aan de leraren voorleggen :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 23:14

_O- das wel erg als dat niet is uitgelegt haha. Nee ik wil eigenlijk beginnen met vertellen hoe je de ski aan en uit moet doen en hoe je hem eventueel met je skistokken uitkrijgt als je valt en in een benarde positie komt :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:54

Ik moest bij mijn eerste skiles al over een stok heen springen die 15 cm boven de grond werd gehouden, horizontaal. Vond het erg apart en moeilijk maar wie weet heb je er wat aaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:57

Hoe ver van tevoren krijg je de mensen onder je hoede? Kun je niet wat droogoefeningen doen om de conditie te verbeteren? Zoek anders even op Google onder skigymnastiek, doe je allicht wat inspiratie op!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 00:59

@ Cassidy
School doet hier nogal makkelijk over. We krijgen de groepjes pas te horen als we er bijna zijn.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 01:03

Wat goed dat je je voorbereid :') Ik heb het ook twee keer gedaan voor school (Barneveld?) zonder voorbereiding en ook dat was leuk maar iets minder structuur! Sommige konden al skiën, andere helemaal niet. Goede tips heb je al gehad en vergeet vooral niet om plezier te hebben!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 01:11

Ja ik zit ook op Barneveld :)

Hoe groot was jou klasje?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 01:22

Bij mij komen de volgende skie les herinneringen naar boven:

Scheenbenen hangen in de schoenen, gewicht voorop!

Bochten uitleggen door:
Armen wijd zonder stokken.. En dan rechter hand recht naar beneden naar rechter knie is vanzelf bocht naar links. Als je zo als een vogel met je armen wijd links en rechts naar de knieën beweegt gaan de bochten vanzelf. Voorkomt zo ook onnodig gedraai met het bovenlijf (want draaien met bovenlijf werkt nou juist niet met skiën)

Daarna kun je ze leren dat de eerste helft van de bocht is "up" en dan "down" iets door de knieën.. "Up".. Halverwege bocht.."down" uit bocht "up" inzet bocht "up" en "down".

Belangrijk:
stoppen liever door bergopwaarts/horizontaal te skiën dan door pizza punt.
Belangrijk:
Grote brede bochten door middel van horizontale S bochten voorkomen acceleratie in het tweede deel (down deel) van de bocht.
Iets te hard? Heel simpel.. Meer horizontaal/bergopwaarts gebruik maken van de piste. Geen paniek! Geen gekke pizza punten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:47

Flügen is denk ik wel nummer 1. Verder beginnen met vallen en leren opstaan. Het is een ramp als je constant iedereen op moet rapen, besteedt er even goed aandacht aan. Spitze-keren is iets wat nog maar weinig gedaan wordt geloof ik, maar goed voor je evenwicht, gevoel voor de latten en altijd handig wanneer men later op steilere pistes staat.
En oefeningen met de schouders, kan bijvoorbeeld al met de skistokken dwars in beide handen, zodat ze snel aanwennen op altijd het dal in te kijken en de bergschouder voor te houden. Daarmee voorkom je ook de ongewenste doorschieters in snelheid, want die zijn vaak te wijten aan verkeerde schouder en gewicht op de verkeerde ski.
Voor het laatste, oefeningen dwars op de piste en dan de bergski op laten tillen en weer neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:48

Flugen?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:51

Have fun, ik heb het ook 1x maal op school in Barneveld gedaan.
IK had 6 leerlingen allemaal klasgenoten en heb vooral orde gehouden, de meeste tips zijn hier boven al geschreven en mijn klasje is de enige die helemaal naar boven is mogen gaan naar de pauze. Heb ze wel gezegd als je uit lift valt wachten tot wij er zijn en dan mee naar beneden skienen

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:51

Joolien schreef:
Flugen?

pizzapunten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:53

Ja, volgens mij schrijf je het zo. Ben 37 jaar geleden in het duits en noors onderricht en gedrilt. :+
Nederlands is ploegen. Of de pizza wat ik hier al eerder heb gehoord. :+

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:56

Ik heb voor een paar weken terug mijn eerste les skieen gehad. Bestond inderdaad uit leren remmen via de pizzapunt. Mini helling af, al remmend. Zodra je dit onder controle hebt heb ik leren bochten maken. Maar inderdaad is het heel goed om aan te leren dat je beter kunt afremmen door horizontaal/grote bochten te maken dan door de pizzapunt. Eerste keer boven aan de grote piste dacht ik dat ik beneden wel kon afremmen door in de pizzapunt te gaan met een paar kleine bochtjes, nou.. de rest kun je je wel bedenken.. Die controle is het belangrijkste!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:58

Joolien geeft een goede uitleg vind ik, maar ik zou mensen die voor het eerst skiën geen stokken meegeven.

Als ze echt echt voor het eerst op skies staan, niet direct 2 aandoen maar even laten 'gewohnen' door 1 ski aan te doen en daar dan een beetje mee te lopen. Dan weten ze hoe het glijden een beetje voelt.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:01

Ik ben een tijdje terug voor het eerst van mijn lglijden skiën op een indoorbaan en ik had toen eerst les. Waar wij mee begonnen was hoe je ski aandoet en vervolgens weer uit kan krijgen.

Daarna mochten we 1 ski aan en moesten we daarop glijden (gewoon op een plat stuk, dus met je andere voet afzetten zeg maar). Daarna allebei de ski's aan en uitleg over het remmen. We moesten zelf schuin een klein heuveltje op lopen en dan een klein stukje naar beneden 'skiën' en remmen. Daarna mocht je steeds een stukje hoger. Tot op een bepaalde hoogte werden er paaltjes neergezet en werd uitgelegd hoe we moesten sturen, aan de hand van dan die arm hoog (in hoek van 90°) en dan je andere arm weer hoog enz. Toen iedereen dat sturen en remmen een beetje onder de knie had zijn we in een rij naar beneden gegaan met de instructeur voorop en we moesten zijn lijn volgen (heel veel bochtjes).

Ik had het toen echt super snel onder de knie allemaal en mocht na 1x gezamenlijk naar beneden zelf verder. Met mensen die dit niet vertrouwde heeft hij nog een paar afdalingen gemaakt.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:03

Als je naast de vele tips in dit topic meer wilt weten stuur even een PB, dan maak ik wat foto's van de uitleg uit mijn Anwartermap. Wel in het Duits, maar daar kom je vast wel uit +:)+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:05

Hannanas schreef:
Bij mij komen de volgende skie les herinneringen naar boven:

Scheenbenen hangen in de schoenen, gewicht voorop!

Bochten uitleggen door:
Armen wijd zonder stokken.. En dan rechter hand recht naar beneden naar rechter knie is vanzelf bocht naar links. Als je zo als een vogel met je armen wijd links en rechts naar de knieën beweegt gaan de bochten vanzelf. Voorkomt zo ook onnodig gedraai met het bovenlijf (want draaien met bovenlijf werkt nou juist niet met skiën)

Daarna kun je ze leren dat de eerste helft van de bocht is "up" en dan "down" iets door de knieën.. "Up".. Halverwege bocht.."down" uit bocht "up" inzet bocht "up" en "down".

Belangrijk:
stoppen liever door bergopwaarts/horizontaal te skiën dan door pizza punt.
Belangrijk:
Grote brede bochten door middel van horizontale S bochten voorkomen acceleratie in het tweede deel (down deel) van de bocht.
Iets te hard? Heel simpel.. Meer horizontaal/bergopwaarts gebruik maken van de piste. Geen paniek! Geen gekke pizza punten.

Kun je eens uitleggen hoe je bedoeld dat je beter bergopwaarts kunt skiën om te stoppen?
Ik heb 2 keer geskied, dus ben nog een echte beginner, maar moet eerlijk zijn, dat ik bang ben om de berg op te skiën. Als je dan achterstevoren komt te staan, dan glij je pas lelijk naar beneden (dat is mijn angst tenminste), volgens mij is dat ook vrij moeilijk toch? pizzapunt leren al je skileraren?