Walging voor... mezelf.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Walging voor... mezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:45

Geen idee of het topic hier goed staat, maar ik moet even m'n verhaal kwijt.
Ik zit nu sinds 31 januari thuis te werken aan mijn afstudeerscriptie. Ik heb van september t/m januari onderzoek gedaan in een ziekenhuis en ik ben dat nu thuis aan het uitwerken.
Niks aan de hand, zou je zeggen.
Mijn vriend werkt fulltime, hij gaat 's morgens om 8.00 uur de deur uit en komt om 17.30 uur weer terug. Ik heb dan braaf het eten klaar staan.
Ik waarschuw nu vast dat het een heel onsamenhangend verhaal wordt, waarschijnlijk.
Het probleem zit hem in meerdere dingen, maar de hoofdoorzaak is één ding en dat is dat ik mezelf totaal niet accepteer. Ik voel me alleen, omdat ik de hele dag alleen thuis ben. Ik ben in september verhuisd en woon nu 100 km van m'n ouders en vrienden af en ik mis ze gewoon heel erg. Het is best een afstand, niet eentje die je eens per week gaat rijden. Bovendien heb ik daar nu het geld ook niet voor, maar dat terzijde.
Ik ben dus de hele dag alleen, aan het werken aan m'n scriptie. Althans, dat zou ik moeten doen. In werkelijkheid zit ik de hele dag een beetje te switchen tussen bokt en facebook. Aan het eind van de dag heb ik dan amper wat gedaan. Als ik dan in bed ga liggen overvalt mij een gevoel van paniek, dat ik mijn opleiding niet haal als ik niks doe (ik heb faalangst).
Daarnaast krijg ik steeds ontzettende vreetbuien als ik alleen thuis ben. Vandaag bijvoorbeeld, heb ik 's morgens de boodschappen gedaan. Ik heb toen een zak Maltesers gekocht en een zak chips en ik heb die vandaag allebei opgegeten. En dan toch, ondanks dat ik eigenlijk vol zit, maar avondeten, omdat m'n vriend anders niet snapt waarom ik niets eet.
Toen we gingen samen wonen, hebben we heel veel geklust. Ik ben toen vier kilo afgevallen en was zó blij! Maar nu ben ik gewoon weer op m'n oude gewicht. Ik ben veel te zwaar voor m'n lengte, ik weeg 92 kilo en ben 1.73 lang. Toen ik mijn vriend leerde kennen was ik wel zwaarder dan de gemiddelde meid van mijn leeftijd, maar ik zag er leuk uit. Denk ik nu. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik te dik was, maar als ik nu een foto van een paar jaar geleden zie, denk ik 'ik was helemaal niet dik, was ik nu maar weer zoals toen!' Maar dat is nu zo ver weg.
Op m'n werk is het helemaal niet leuk.. Ik werk op zaterdag in een telecomwinkel. Het werk is best wel moeilijk, ik werk er nu sinds oktober en heb nog steeds het gevoel dat ik niks kan. Er is één collega die me steeds vertelt wat ik allemaal niet goed heb gedaan en daar kan ik - ook door m'n faalangst - niet goed tegen. Daarnaast zag ik laatst dat een collega voor het knippen van simkaarten geld vroeg, terwijl ik geleerd heb dat dat bij 'service' hoort. Dus ik stuur braaf een mailtje naar iedereen om het uit te leggen en te vragen wat nu precies de bedoeling is. Ik krijg van niemand een reactie..... Waardoor ik gelijk de conclusie trek dat ik niet geaccepteerd word in het bedrijf.
Ik heb net een eeuwigheid zitten huilen, m'n vriend snapte er niets van.. We hebben het er over gehad en ik wíl echt afvallen. We hebben nu een weekmenu uitgeprint en gaan het samen proberen. M'n vriend is overigens echt niet te dik hoor, maar het helpt gewoon als hij ook meedoet. Misschien is dit niet de goede oplossing, maar ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen. Bah.
Ik moest dit even kwijt, het is nogal een wirwar in m'n hoofd en ik krijg het niet meer gerelativeerd.
Respect voor jullie als jullie het helemaal lezen :P

Sabinee__

Re: Walging voor... mezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:47

Misschien is sportschool een idee? Dat ben je en het huis uit, en je werkt aan afvallen en je kan mensen ontmoeten? :)

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:49

Misschien is het beter om je dag iets anders in te plannen. Bijvoorbeeld dat je 's ochtends aan je scriptie werkt maar 's middags de deur uit gaat om iets leuks te doen! Zodat je niet het gevoel hebt dat je de hele dag alleen bent.

En als je het niet leuk vindt op je werk, kun je misschien uitkijken naar iets anders? Je moet er wel een beetje plezier in hebben, anders houd je dat ook niet vol.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:52

Wat vervelend. De sportschool is inderdaad een goed idee!
En wat je opleiding betreft, ik snap heel goed dat het je dwarszit aan het einde van de dag als je niets hebt gedaan. Ondanks dat ik jonger ben klinkt het bekend voor mij haha.
Als je nou eens een dag afspreekt met jezelf dat je serieus aan je opleiding bezig gaat, naar de sportschool gaat, en probeert gezond te eten?
Daar krijg je aan het einde van de dag een heel fijn gevoel van denk ik, en dat motiveert je misschien wel om het vaker te blijven doen? :)
Verder helpt het vast ook wel voor je werk als je lekker in je vel zit, omdat jij je dan beter voelt, denk ik :j

Ik weet verder niet echt wat je zou kunnen doen. Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:52

Minder suiker eten. Geen snacks kopen etc. Sportschool of een andere sportles kiezen waardoor je meer onder de mensen komt. Inderdaad, zoek een andere baan. Eventueel eentje waar je terecht kan als je bent afgestudeerd :) zodat je echt weer de motivatie krijgt om af te studeren. En niet hele dagen thuis binnen blijven zitten, maar ook dingen ondernemen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:53

Mijn eerste gedachte: beetje meer structuur aanbrengen. Niet tussendoor naar de winkel om lekkere dingen te halen, misschien je studie op een rustige plek doen (bieb?) en een leuke sport gaan doen zodat je gezelligheid hebt, nieuwe mensen leert kennen en gezond bezig bent?
Ben je vast weer een stukje blijer met jezelf.

Succes TS! Go for it :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:56

Ik ken het gevoel heel goed, vooral van het niks uit je handen krijgen. Ik ben bang om t fout te doen of om tegenslag te krijgen en daardoor verlam ik als t ware. Ik lees verder even mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:58

Dank allemaal voor de lieve reacties..
Ik ben in oktober begonnen met hardlopen (mijn vriend loopt al langer hard), echt met goede schoenen etc. Dat doen we nu best frequent (3x per week), maar doordat het nu steeds zulk rotweer is gaan we steeds niet. Tuurlijk, er zijn echt wel momenten waarop het wel kan, maar dan ga ik weer niet.
Sportschoolabonnement heb ik gehad toen ik in Deventer woonde (op kamers) en toen ik weer bij mijn ouders woonde, maar ik heb de discipline er niet voor. Dat ga ik niet meer doen.. Het kost me veel geld en na een paar maanden ga ik niet meer.
We krijgen volgende maand een puppy in huis, dat is natuurlijk iets heel leuks! Ik ben dan hopelijk niet meer zo alleen en veel mensen zeggen dat je door het wandelen met je hond veel mensen leert kennen.. En dan heb ik meer een stok achter de deur om te bewegen.
Jullie reacties doen me wel goed hoor!! Bedankt :D

Joolien schreef:
Ik ken het gevoel heel goed, vooral van het niks uit je handen krijgen. Ik ben bang om t fout te doen of om tegenslag te krijgen en daardoor verlam ik als t ware. Ik lees verder even mee :)

Inderdaad, heel herkenbaar.. Ik denk ook vaak bij een tentamen als ik me echt kapot heb geleerd; 'Ach, ik kan net zo goed niet gaan, want ik haal het toch niet.'

x_Anne_x

Ik ken het gevoel ook maar al te goed Renee,
ik wou dat ik iets kon zeggen om je te helpen maar ik weet t ook niet -O-

Iig dikke virtuele knuffel :(:)
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 13-02-14 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Je bent in september zowel verhuisd als aan je onderzoek begonnen. Dat is al niet een optimale combinatie, twee grote veranderingen. Je zit nu hele dagen alleen thuis in een omgeving die je nog niet goed kent en je hebt heimwee, dus ga je emotie-eten en vervolgens de pest hebben aan jezelf. Da's allemaal inderdaad wel heel erg jammer. Daarbij heb je werk in een telecomwinkel en dat vind je best moeilijk, waardoor je onzeker wordt. Onzeker zijn hoeft zo te lezen niet, als je bezig met je afstudeerscriptie dan kan je echt wel meer dan in een telecomwinkel werken... Het lijkt erop dat dat werk gewoon niet bij je past.

Probeer meer discipline op te brengen met het werken aan je afstudeerscriptie. Maak voor jezelf een schema waar je je aan houdt, dus om zo laat opstaan, van zo tot zo laat studeren. Verwen je zelf tussen de middag met een lange wandeling of fietstocht, zodat je frisse lucht en beweging krijgt, en studeer dan 's middags nog een poosje. Neem kleine stapjes in jezelf veranderen, het hoeft niet allemaal tegelijk en dat gaat je trouwens ook niet lukken. Als je lekkerder in je vel komt te zitten wordt het ook makkelijker om beter te eten waardoor je afvalt en tada!

Super trouwens dat je vriend je wil helpen en je steunt, maar je moet het vooral zelf doen en daar gaat na de veranderingen die je en paar maanden geleden hebt doorgemaakt waarschijnlijk nog wat tijd mee gemoeid zijn.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:00

waar woon je ? :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:01

Volgens mij moet jij gewoon even heel hard op het strand BWEEEEH BWEEEEEEEEEH schreeuwen. En inderdaad, sporten is zo fijn! Niet ervoor en tijdens, maar erna voel je je zo goed! En wees ook een beetje lief voor jezelf, als je wel hard gewerkt hebt aan je scriptie, gun jezelf dan iets. Dit is gewoon even een rotperiode, zo net niets allemaal. Maar daar kom je vanzelf wel weer uit!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:01

Algehele lamballigheid.
Ken t gevoel, was ook vaak alleen thuis overdag, en schoof alles voor me uit.
Nu ik een paar dagen per week werk, voel ik me een stuk beter, maar ik hoefde dan ook geen scriptie te maken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:03

In een bieb oid werken werkt vaak veel beter dan thuis. Je kan an ook echt plannen bijv van 9 tot 1 aan de studie en daarna als "beloning" iets leuks gaan doen. Je krijgt dan vaak uiteindelijk meer gedaan als wanneer je de hele dag thuis probeert te leren maar steeds afgeleid raakt (heb ik ook last van :(:) ).

Ik zou een sport gaan doen waar je in een vaste groep komt, heb je vaak meer aanspraak en als er mensen bij zitten met wie je op kan schieten is het ook een extra stok achter de deur om te gaan. Dus geen grote sportschool maar een kleine groepsles oid :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:04

Geef de schuld maar aan school. Ben sinds vorig jaar februari bezig met afstuderen en je verhaal komt me zo verschrikkelijk bekend voor helaas...
Kop op! Doorzetten. Aan die scriptie! Het is een hel maar je doet het voor het papiertje! Die van mij komt steeds een stap je dichterbij en die van jou ook. Je doet het voor een goed doel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:05

Thanks Anne, lief van je :)

Maflinger_S; Bedankt, toch heel fijn als iemand je heel concreet even een spiegel voorhoudt. Wat je schrijft had ik zo zelf kunnen schrijven, alleen zie ik het zelf niet in. Inderdaad is een schema wel een goed idee! Stom hè, dat ik daar dan zelf niet op kom.
Ik weet dat ik het vooral zelf moet doen, daarom zei ik er ook al bij dat m'n vriend absoluut niet af hoeft te vallen, maar voor mij is het toch heel fijn als hij 's avonds niet voor m'n neus een zak chips leeg zit te kanen :')

@ tones; Tja, in dat opzicht moet ik gewoon even doorbijten. Als ik afgestudeerd ben kan ik hopelijk een baan vinden in mijn favoriete richting en kan ik m'n ei kwijt in m'n werk. En is het ook leuk om naar m'n werk te gaan.

@lieveli Ja, dat lijkt me nu echt heerlijk :P Bedankt voor je oppeppende woorden!

@femo Omgeving Weert, hoezo?

@pluisje88 Ja dat is zeker zo.. Klinkt zo makkelijk hè :P Ik moet ook even doorbijten.. Maar ik ben zo iemand die dan gelijk alles erbij haalt wat niet goed gaat.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:05

liedje89 schreef:
In een bieb oid werken werkt vaak veel beter dan thuis. Je kan an ook echt plannen bijv van 9 tot 1 aan de studie en daarna als "beloning" iets leuks gaan doen. Je krijgt dan vaak uiteindelijk meer gedaan als wanneer je de hele dag thuis probeert te leren maar steeds afgeleid raakt (heb ik ook last van :(:) ).

Ik zou een sport gaan doen waar je in een vaste groep komt, heb je vaak meer aanspraak en als er mensen bij zitten met wie je op kan schieten is het ook een extra stok achter de deur om te gaan. Dus geen grote sportschool maar een kleine groepsles oid :j

Geld is nu ook even een probleem :D
Ik ga denk ik het hardlopen toch maar weer proberen op te pakken en hopen dat ik - als we ons hondje hebben - wat mensen leer kennen..

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:07

Wat vervelend voor je, ik ken het probleem.

Breng idd wat structuur aan: eet 's ochtends wat magere yoghurt met muesli oid en fruit. Dan ga je aan je scriptie werken, gewoon per uur en tussendoor even niks doen. Doe geen boodschappen als je honger hebt, dan koop je allerlei slechte dingen! Koop wat Snack a Jacks of zoiets, en cup a soup voor als je zin hebt in iets hartigs. Ga na je lunch lekker een half uur wandelen of als je het leuk vind hardlopen.

Wb het alleen voelen, heb je huisdieren? Neem desnoods vijf guppies, dat is niet de wereld aan geld maar dan heb je wel wat om naar te kijken.

En verder, je bent mooi zoals je bent, en het komt allemaal goed want je kunt het!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:07

Ik herken dat wel een beetje: werkontwijkend gedrag. Wat kan werken is, dat je met jezelf afspreekt dat je om, zeg, 10.00 uur een half uur gaat werken aan je scriptie. Dan zet je de kookwekker over een half uur. Een uur mag natuurlijk ook, maar maak het vooral niet te lang. Je MOET beginnen, en laten we wel wezen: het is maar een half uurtje en dan ben je er weer van af. Dit maakt de drempel lager om te beginnen. Als het halve uur voorbij is, MOET je stoppen en je mag wat leuks gaan doen.
Vervolgens spreek je met jezelf het volgende tijdstip af om weer een half uur te gaan werken.

Hiermee voorkom je dat je stopt omdat je aan een moeilijk of vervelend deel van je scriptie moet gaan beginnen, waardoor de drempel om het later weer op te pakken hoger wordt.

Verder ga je elke avond bij jezelf na wat je die dag voor leuks of nuttigs hebt gedaan, iets waar je zelf een tevreden gevoel over hebt. Dat kan het werken aan je scriptie zijn, maar ook een lastige klus, een grote poetsbeurt of een mooie buitenrit. Het mogen ook meerdere dingen zijn. Schrijf ze eventueel op. Ben daar trots op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:08

xDonja schreef:
Wat vervelend voor je, ik ken het probleem.

Breng idd wat structuur aan: eet 's ochtends wat magere yoghurt met muesli oid en fruit. Dan ga je aan je scriptie werken, gewoon per uur en tussendoor even niks doen. Doe geen boodschappen als je honger hebt, dan koop je allerlei slechte dingen! Koop wat Snack a Jacks of zoiets, en cup a soup voor als je zin hebt in iets hartigs. Ga na je lunch lekker een half uur wandelen of als je het leuk vind hardlopen.

Wb het alleen voelen, heb je huisdieren? Neem desnoods vijf guppies, dat is niet de wereld aan geld maar dan heb je wel wat om naar te kijken.

En verder, je bent mooi zoals je bent, en het komt allemaal goed want je kunt het!

Nou ja, binnenkort komt er dus wel een puppy... En misschien niet goed, maar daar heb ik dus m'n hoop wel een beetje op gevestigd.
De ellende is alleen.. ik zorg altijd dat er geen lekkere dingen in huis zijn, zodat ik niet kan 'snoepen'. Maar wat ik dan doe is dus de onjuiste dingen kopen in de supermarkt, en als ik dat niet doe, dan begin ik wel plakjes kaas te vreten of een likje chocopasta. Echt stom!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:09

Ik denk dat jij een beetje moet oppassen dat je niet alle stress gaat afreageren op je eten (vreetbuien) of gaat denken dat alles weer beter wordt als je afvalt. Het klinkt als vermijdingsgedrag: als je heel erg met eten bezig bent, hoef je niet over de andere dingen na te denken. Verleidelijk, maar kan ook een flinke valkuil worden.

Wat betreft je scriptie: maak een planning. Stel jezelf haalbare doelen en ga dat ook doen. Je mag dan best even streng voor jezelf zijn: hup, wég van Facebook en weer aan de slag. Maar zorg wel dat je aan de slag bent iedere dag, anders wordt die paniek alleen maar groter.

Voor je werk zou ik even een gesprekje aangaan met je leidinggevende. Vertel dat je onzeker bent en graag wil weten of er echt problemen zijn met je werk of dat het eigenlijk best in orde is. De volgende keer dat je je dan onzeker voelt, kan je dat tegenspreken: "Het is niet nodig om zo te twijfelen aan mezelf, want x heeft gezegd dat ik mijn werk goed genoeg doe."

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:10

Ik heb veel baat gehad bij valeriaan tabletten. Kun je kopen bij het kruidvat.

Die vreetbuien schijnen normaal te zijn. Mijn stagebegeleidster waarschuwde er al voor nog voor ze begonnen waren. Reactie op wanhoop ofzo :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:12

Valeriaan heb ik inderdaad ook in huis :-) Zal het eens opzoeken.
Gesprek met leidinggevende klinkt inderdaad ook goed... Ik weet dat ze op zich wel tevreden over me zijn, ik heb net een paar weken geleden een jaarcontract gekregen. Maar daar ga ik inderdaad maar even achteraan :-)

Bedankt allemaal voor de lieve berichten en tips!! :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:13

in elk geval jezelf overdag een ban geven van bokt voor een bepaalde tijd, zodat je die verleiding niet hebt :D
En verder inderdaad naar de bieb bijvoorbeeld en alles wat je doet afwisselen, dus je kunt bijvoorbeeld sochtends eerst studeren, daarna boodschappen doen, weer verder studeren, daarna het avondeten voorbereiden en even sporten en daarna wellicht nog wat aan je studie doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:17

Klinkt allemaal goed... Ik ben echt blij met jullie reacties. Superlief.
Morgen ga ik het gelijk 'doen', ik ga een schema maken, een uur aan m'n scriptie werken, 's middags hardlopen, etc etc. Thanks allemaal!!

Nu ga ik wel slapen (regelmatige nachtrust is goed voor 't lichaam, haha), morgen lees ik verder!