Help mijn appeltaarten lukken niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sandros

Help mijn appeltaarten lukken niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:30

Help !!

Iedere keer als ik een appeltaart bak gaat er iets mis met de appels.

De taart smaakt lekker alleen hij is meestal maar zon 3 cm hoog en van binnen vrij nat.

Ik sta geregeld in de keuken te kokkerellen met meestal goede resultaten alleen een gewone
appeltaart wil maar niet goed gaan.

Iemand nog tips of hoe maken jullie ze en hoe komen ze er dan uit?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:33

kook jij de appels? ik maak er snippertjes van en kook ze met de krenten rozijnen suiker en kaneel. daarna goed uit laten lekken, zelfs met lepel er op duwen dat echt al het vocht eruit is en dan pas in de vorm erbij

als je grote stukken even kookt ze dan in de sla centrifuge doen dan is al het vocht er ook af en dan pas in de vorm

Annemeik

Re: Help mijn appeltaarten lukken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:37

Of even een klein beetje paneermeel op de bodem strooien om het vocht op te vangen. Ik kook de appels nooit. Wat voor appels gebruik je?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:38

Custard op het deeg voordat je de appels dasr op doet.
Ik koop gewoon een pak zelfrijzend bakmeel en maak appeltaart volgens het recept wat op de achterkant van het pak staat.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 13-02-14 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:39

Ik kook de appels en rozijnen nooit. Idd welke appels gebruik je? Ik pak vaak gewoon elstar, omdat deze al lekker zoet van zichzelf zijn en er daardoor minder extra suiker in hoeft.
Ik snipper ze, doe de rozijnen erbij en doe dan suiker en kaneel naar smaak erbij.
Vaak pak ik wel een iets kleinere vorm, zodat ik wat meer deeg overhoud voor de rand die dan wat hoger kan worden en de repen voor de ruitjes bovenop wat dikker zijn. Wat geklopt ei op de ruitjesvorm smeren en dan de oven in. Bij mij is eigenlijk nog nooit een appeltaart mislukt en ik ben echt geen keukenprinses...
Succes!

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:40

zoals hierboven al gezegd: paneermeel op de bodem, dat neemt het vocht op.
als de taart af is merk je niks van dat paneermeel.

wat appel betreft, ik neem altijd stevige appels, meestal een mix van granny smith en een stevige zoete appel. Door de zoete appels toe te voegen hoef je minder suiker bij de mix te doen :)

zelf kook ik de appels ook nooit?

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:42

Maizena door het appelmengsel en elk kwartier de bakvorm een kwartslag draaien tijdens het bakken,

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:47

Ik gebruik de Koopmansmix en doe ook een laagje custard op de bodem.
Verder gebruik ik meer appels dan op het pak staat,hij staat echt bol als hij de oven in gaat.
Mij nog nooit mislukt.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:49

Wat voor een appels gebruik je inderdaad? Laat je de appels ook een beetje uitlekken? Eventueel afdeppen met keukenpapier.
Je kan de bodem bedekken met een dunne laag kapsel of cake om het vocht van de appels te absorberen. Geeft ook lekkere smaak. Werkt een beetje hetzelfde als het paneermeel/verkruimeld beschuit zoals hierboven vermeld, hoewel ik dat nog nooit heb gebruikt.
Alternatief is de bodem even 10 minuten voorbakken in de oven.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:53

Ik gebruik ook altijd de mix van koopmans en daarbij heb ik altijd Elstar appels.
Ik volg de aanwijzing op het pak en het is bij mij nog nooit mislukt.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:54

Goudreinetten en echte roomboter gebruiken. Appels gewoon in kleine blokjes. De bovenkant doe ik altijd van kruimeldeeg. Het vocht kan daardoor dan ook goed verdampen. Ik gebruik nooit custard of paneermeel oid. Je eet de appeltaart het liefst wel zo snel mogelijk op (warm is hij het allerlekkerst) en moet je hem toch 1 a 2 dagen bewaren dan doe je dat het best in de koelkast.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:55

Ik doe altijd de appels in een (afsluitbare)bak, suiker/kaneel mengsel er bij, deksel er op, goed schudden en een half uur laten staan. Door de kaneel/suiker wordt er veel vocht uit de appels gehaald. Stond in een oud kookboek van margriet, werkt echt ideaal!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:01

Oh echte roomboter gebruik ik ook altijd! En ik maak eerst de vulling en daarna maak ik het deeg en leg ik dit als bodem en rand in de vorm. De vulling staat bij mij dan even apart in een bak 'te staan', vaak ongeveer een kwartiertje.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 12:01

Meestal Elstar of goudrenetten. Bedenk me wel in eens dat ik er vrij veel suiker door doe. Weet iemand of t daar aan kan liggen?

Bedankt voor alle tips ga ze zeker proberen

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:04

Ik doe nooit suiker door het appelmengsel wel wat kaneel. Vind een frisse appeltaart veel lekkerder en mijn gasten klaarblijkelijk ook want ik bak heel veel appeltaarten en krijg altijd complimenten.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:06

Ik gebruik altijd 2 pakjes koopmanmix voor 1 taart, heb er een hekel aan om te kort deeg te hebben. Bodem kan je ook een laagje gekruimelde bitterkoekjes in doen.
En en vleugje vanille door de appeltaart mix vind ik ook altijd erg lekker.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:09

http://www.smulweb.nl/recepten/1111975/Appeltaart

Als je de taart op deze manier bakt heb je geen last van vocht van de appels. (de appels worden in dit recept even gebakken in een koekenpan zodat het vocht uit de appels gaat.) Bij mij werkt deze methode tot nu toe echt heel goed en hij is heel erg lekker. Wel maak ik hem met margarine omdat ik allergisch ben voor melk, dus weet niet welk effect het heeft op het vocht als je echte boter gebruikt..

En als dit ook niet lukt: een apple crumble Engelse stijl maken; die hebben geen bodem, alleen een toplaag :P

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:05

het suikerkaneelmengsel dat ik over de appelstrooi gooi ik ook wat custardpoeder bij. ook doe ik op de bodem een laagje paneermeel. ik heb geen last van natte appeltaart.
misschien ligt het aan je oveninstelling?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:09

Daar heb ik echt nog nooit last van gehad :n
Ik gebruik Koopmans en goudrenetten en ben niet al te zuinig met suiker.