Medisch secretaresse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Medisch secretaresse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:26

Hallo

Omdat ik me aan het oriënteren ben of ik hierna door ga met school of volledig ga werken heb ik een vraag

Zijn er hier bokkers die medisch secretaresse zijn ? Dit lijkt mij erg leuk om te doen maar ik heb geen idee waar ik dit kan volgen. De school waar ik nu algemeen secreatersse volg biedt geen medisch aan. Kun je dit via een ziekenhuis oid volgen ? En hoe bevalt jullie deze baan ?

Groetjes Nienke

Rianne_

Re: Medisch secretaresse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:29

Ik ben geen medisch secretaresse maar na het behalen van mijn diploma als management assistente heb ik hier wel naar geïnformeerd en gesolliciteerd. Helaas kun je bij de meeste ziekenhuizen niet terecht als je geen medische terminologie hebt.

De meeste medische secretaresses bij ziekenhuizen zijn daar via hun stage van school al terecht gekomen en gebleven. Ook gaat de voorkeur vaak uit naar doktersassistenten. Zij kennen immers zowel de administratieve kant als de ondersteunende kant. Ik heb oa bij ziekenhuizen in Groningen geïnformeerd, zie dat jij daar vandaan komt nl ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:30

Dus eigenlijk is het onmogelijk voor mij om nu bij een ziekenhuis binnen te komen ? Daar was ik al bang voor

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:31

Ga daar inderdaad maar wel vanuit. Maar goed, je kunt natuurlijk altijd eens contact opnemen met bepaalde ziekenhuizen om te vragen hoe en wat..
Sowieso is deze tijd gewoon erg lastig, helemaal met oog op de bezuinigingen :(:)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:34

Er zijn wel verschillende scholen die het aanbieden, wel erg beperkt. Kijk eens op roc.nl ;)

Moet wel zeggen, ik heb me er ook in verdiept, veel ziekenhuizen/ doktersposten willen graag doktersassistenten of verpleegkundigen die ook wat administratie doen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:34

Ik heb een tijdje als bijbaan (naast m'n studie) bij het medisch secretariaat orthopedie gewerkt, kennis van medische terminologie was inderdaad een vereiste.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:52

Ik heb een cursus medisch secretaresse 'gekocht' bij NHA (thuisstudie). Ben er helaas nog niet aan begonnen omdat het inderdaad begint met Heel Veel terminologie en dat remde mij af. Ik zou er wel heel graag aan beginnen en dan hopelijk ook werk vinden, bij voorkeur in een ziekenhuis. :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:58

Mijn moeder is al 35 jaar medisch secretaresse en die hebben ook regelmatig stagiaires. Zal eens vragen van welke opleiding die komen

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:04

Ik zit in een wat oudere leeftijdscategorie (ben 48), maar ik heb na mijn Havo in 1985 de opleiding Medisch Secretaresse gevolgd aan de NAMS in Amsterdam. Denk niet dat die school nog bestaat.
Ik heb daarna ook een doktersassistente-opleiding gedaan en toen ik nog in Haarlem woonde heb ik daar in diverse ziekenhuizen gewerkt. Dit jaar vier ik mijn 25-jarig jubileum in de Isala in Zwolle, al die jaren als afdelingssecretaresse op de verloskunde/kraamafdeling.

Mijn ervaring is dat het zeker niet zo is dat je zonder medische terminologie geen baan kunt krijgen in een ziekenhuis, als je wel een administratieve/secretariele opleiding hebt en bereid bent om een cursus medische terminologie te gaan doen. Medische terminologie op zak is zeker wel een pluspunt. Maarrrrr.......... op dit moment hebben veel ziekenhuizen het financieel moeilijk en velen hebben een algehele vacaturestop. Van buitenaf kom je er gewoon niet in, omdat de meeste ziekenhuizen ook nog veel herplaatsbaren hebben die ingezet kunnen worden.
Of je dus een baan kunt vinden als medisch secretaresse is dus twijfelachtig.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:10

Caro_MarjaH schreef:
Dit jaar vier ik mijn 25-jarig jubileum in de Isala in Zwolle, al die jaren als afdelingssecretaresse op de verloskunde/kraamafdeling.

Ik wil jouw baan!!! :D Haal jij veel voldoening uit je werk (vast wel aangezien je er al 25j werkt)? En waaruit haal je die dan? Waaruit bestaat jouw takenpakket zoal?

Vragenbommetje, sorry... :')

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:58

Wij hebben een groepje van 4 secretaresses. We werken zeer zelfstandig, administratie bestaat voornamelijk uit het juist registreren van klinische opnames en bijbehorende codes (ivm verzekering en betalingen voor verrichtingen), ontvangen van patienten, afspraken maken voor nacontroles op de poli, bestellingen doen, baby's die geboren worden in laten schrijven in ons ziekenhuissysteem. Kortom: behoorlijk divers maar ook heel veel ivm alle controles die we doen. De verpleging levert nl heel vaak de boel niet goed aan of heeft het eea verkeerd geregistreerd wat wij weer recht moeten breien. Dat vergt dus eigen initiatief maar ook inzicht en flexibiliteit.
Ik werk er al bijna 25 jaar met veel plezier.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:49

De stagiare bij mijn moeder op de afdeling doet MBO 4 secretaresse en dan aangevuld met medische terminologie

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:37

Er zitten heel veel medische secretaresses werkloos thuis. De ziekenhuizen in de regio hebben diverse ontslagrondes gehad. Dit door de bezuinigingen en de invoering van de electronisch patiëntendossier.
Ik zou dit niet kiezen momenteel.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:48

Ik zou je aanraden een keer mee te lopen met een medisch secretaresse (als dit mogelijk is natuurlijk). Het valt mij op dat medisch secretaresses bij ons al vaak een achtergrond hebben binnen het ziekenhuis, veelal oud-verpleegkundigen.

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:51

Ik ben medisch secretaresse en heb de opleiding gevolgd op het mbo niveau 3, geloof dat het nu niveau 4 is geworden, daarnaast heb ik ook een opleiding voor directiesecretaresse/managementassistente gedaan. Maar heb dus ook medische terminologie etc gehad op school, wat bij de opleiding medisch secretaresse hoort. Ik vind mijn werk ontzettend leuk en werk er met veel plezier! Maar zoals hier boven ook genoemd zijn veel ziekenhuizen aan het bezuinigen, helaas.