Onderzoek/scriptie onderwerp opleiding MWD/SPH

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oliviaatje

Onderzoek/scriptie onderwerp opleiding MWD/SPH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:45

Hey beste Bokkers,

Ik zit momenteel in mijn derde jaar van de opleiding 'maatschappelijk werk en dienstverlening'. Ik loop stage bij het algemeen maatschappelijk werk. Ik heb vorige week de opdracht vanuit school gekregen om in periode 3 en 4 dit jaar(start nu dus) een onderzoek op te zetten aan de hand van een signalering uit mijn leerwerkplek(organisatie waar ik stage loop). Ik stel dan een hoofdvraag, onderverdeeld in deelvragen, die ik aan de hand van vooronderzoek en praktijkonderzoek beantwoord. Mijn leerwerkplek moet aan het einde van de rit wat hebben aan mijn bevindingen, het moet dus aansluiten op wat maatschappelijk werkers ervaren/signaleren/missen in de praktijk. Het onderzoek moet gericht zijn op het contact tussen maatschappelijk werkers en clienten, dus bv niet op beleidsniveau.
Naast dit alles speelt het mee dat het onderwerp ook je interesse heeft.
Daarnaast is het zo, dat het een meepakker is wanneer je in het vierde jaar je scriptie op dit onderwerp kan afstemmen/een vervolgonderzoek ermee kan opzetten.

Nu komt dus mijn vraag aan jullie.... Zijn er hier maatschappelijk werkers in de zaal die bepaalde signaleringen doen die hierop aansluiten, of zijn er hier studenten die ook op zoek zijn naar een onderwerp en dus een beetje in hetzelfde schuitje zitten? Hoe meer mensen hoe meer ideëen, ik ben benieuwd naar de inbreng van alle medebokkers *\o/*

Alvast bedankt,

Groetjes Loes

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:06

Jazeker! Hier een maatschappelijk werker/docent.
Wat ik hoor van mijn clienten die in mijn praktijk komen is het grote gemis aan menselijkheid. Men wordt bevraagd, er komt een hulpverleningsplan en hulp maar wat er niet is, is gevoel. Op een andere manier dan praten ervaren dat je geholpen wordt.
Daarom is het ook zo mooi dat ik met mijn paarden samenwerk, daar gaat het om gevoel, intuitie, waarachtig zijn. Er is een groep mensen die dat in de gangbare hulpverlening met z'n protocollen en verantwoordingscultuur erg mist. Over de betekenis van hulpverlening met paarden zou ik vanuit mijn praktijk graag een onderzoek opstarten. Niet gericht op hoe het werkt, maar fenomenologisch, wat de betekenis ervan is voor die persoon.
l

Corelli

Re: Onderzoek/scriptie onderwerp opleiding MWD/SPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:48

Ik heb ook MWD gestudeerd en in mijn derdejaars stage moest het signaal daadwerkelijk afkomstig zijn van de clienten van mijn stageplek, is dat bij jou niet het geval?
Want op deze manier is het niet jouw signaal :)

Zo niet, dan ga ik even voor je brainstormen :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:44

TS?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:30

Ik zit in m'n 2e jaar mwd en ga een onderzoek doen hoe we een project voor een bepaalde doelgroep kunnen verbeteren omdat er zich vaak problemen voort doen :)
Kan je niet met je praktijk begeleider overleggen?

brighteyes85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:39

Je loopt toch al stage op die plek, dan heb je als het goed is zelf al een aantal onderwerpen kunnen signaleren.
Daarnaast is het aan je stagebedrijf om het eens te zijn met je opdracht, dus je kan het ook aan hun vragen.