Kan school dit maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Kan school dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 02:28

Dit is er gebeurd;
Mijn broertje heeft een whatsapp groep aangemaakt, met één leraar erin (dom natuurlijk). Gevolg: De anderen (hij niet) sturen allemaal haatberichtjes naar die ene leraar.

Dit deed de school:
De school belde boos naar mijn moeder toe, over dat dit niet kon en dat mijn broertje nu verantwoordelijk is omdat hij de groep heeft aangemaakt. Echter heeft hij géén haatberichtjes verstuurd. De school dreigt nu met van-school-sturen.

Mijn vraag:
Kan de school dit wel maken?
Okee, hij heeft iets zwaars dom gedaan; maar hij heeft géén haatberichtjes verstuurd en is ook niet verantwoordelijk voor het versturen van de haatberichtjes imho ; hij heeft namelijk zelf niks verstuurd. Volgens mij kan de school hem dus moeilijk iets maken.

Ik vind het zelfs dom van de leraar dat leerlingen zijn nummer weten ... Als leraarzijnde koop je toch gewoon een nokia-prepaid-mobieltje voor excursies ofso, want anders valt dit wel te verwachten ...
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 09-02-14 02:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinderella

Re: Kan school dit maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:29

Snap sowieso niet waarom je broertje zijn mobiele nummer heeft :?

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:31

Wat heeft het voor zin om te vragen of dit nut heeft? De school heeft een beleid en jouw ouders moeten daarover gaan praten. Er staat niet bij wat de aanleiding is geweest van jouw broertje om die leraar toe te voegen in het gesprek. Dat hij zelf niets heeft verzonden is wat mij betreft tot nu toe dus geen reden om hem niet ook te straffen. Verder heeft speculeren geen zin. Dit lost zich vanzelf wel weer op na een gesprek met je ouders.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:31

De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als hij wordt opgediend, de kans dat hij echt van school wordt gestuurd is klein. Maar de school moet dat wel zelf weten...

Maar ja, ik vind het héél dom van je broertje om die leraar toe te voegen. Als leerling hoor je gewoon respectvol om te gaan met je docenten, en hun nummer toevoegen aan je whatsapp groep valt daar niet onder.

Smee__

Re: Kan school dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:36

Op zich is een groepsgesprek niet heel erg gek. Dat had ik ook op de middelbare school met mijn mentor en de klas, zo kon onze mentor ons allemaal in één keer bereiken als hij een mededeling had.
Maar als de groep niet is aangemaakt voor dergelijke bedoelingen is het wel een beetje dom inderdaad. Sneu dat je broertje wordt gepakt op de haatberichtjes maar dat kun je van tevoren ook wel bedenken denk ik dat zoiets gebeurt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:38

Ik vind dat jou broertje geen straf verdient. Er staat ook zwart op wit in de groep dat er vanaf zijn telefoonnummer geen nare berichten zijn verstuurd. Dat is bewijsmateriaal dat hij zeker moet behouden. Ik vind dat de school heel wat genuanceerder en professioneler te werk mag gaan. We zijn in 2014, niet meer in de jaren x waar een leerkracht een hele andere positie had dan nu. Over dat laatste wil ik overigens absoluut geen discussie starten, voor diegenen die zich daartoe verleidt voelen. Maar als men normaal met een leerkracht kan praten via de media, waarom niet? Wij hadden onze leerkrachten ook op de chat van de school site, en dat was 6/7 jaar terug, tijden veranderen. Erg dom en hopeloos dat zijn klasgenoten niet beter zijn opgevoed.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:39

Ik vind niet dat je om zoiets van school gestuurd mag worden , je broertje ging er niet van uit dat dit kon gebeuren, en of het vreemd is dat hij zn nummer heeft, och wie weet voor begeleiding

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 02:41

Ik ontleed je reactie eventjes :')

Urion schreef:
Wat heeft het voor zin om te vragen of dit nut heeft?

Ik vraag niet of iets nut of niet heeft ... vraag alleen of de school dit wel kan maken ...

Urion schreef:
De school heeft een beleid en jouw ouders moeten daarover gaan praten.

Ik zal morgen eventjes de leerlingenstatuut doorlezen, bedankt voor de tip! Mijn moeder is niet echt iemand die voor zichzelf opkomt; die volgt gewoon wat haar wordt opgedragen en geeft weinig weerstand... dus ik voel me altijd het persoontje dat alles achterna moet gaan om iets van weerstand te geven (moeilijk te verwoorden dus als ik het verkeerd verwoord; sorry).

Urion schreef:
Er staat niet bij wat de aanleiding is geweest van jouw broertje om die leraar toe te voegen in het gesprek.

Dit was gewoon voor de lol, een whatsapp groep aanmaken met een leraar erin met het idee dat dit wel grappig zou zijn.

Urion schreef:
Dat hij zelf niets heeft verzonden is wat mij betreft tot nu toe dus geen reden om hem niet ook te straffen. Verder heeft speculeren geen zin. Dit lost zich vanzelf wel weer op na een gesprek met je ouders.

Straf kan ik me nog indenken maar van school sturen vind ik een beetje té imho. Maar goed, hoop dat het snel weer wordt opgelost en dat de school niet te moeilijk gaat doen ...

Bedankt voor je reactie, hier heb ik veel aan (:

--
Smee__ schreef:
Op zich is een groepsgesprek niet heel erg gek. Dat had ik ook op de middelbare school met mijn mentor en de klas, zo kon onze mentor ons allemaal in één keer bereiken als hij een mededeling had.
Maar als de groep niet is aangemaakt voor dergelijke bedoelingen is het wel een beetje dom inderdaad. Sneu dat je broertje wordt gepakt op de haatberichtjes maar dat kun je van tevoren ook wel bedenken denk ik dat zoiets gebeurt.

Ja ik vind het ook dom, vooral als je al die stoere 'gangsters' toevoegt ... het viel te verwachten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 05:01

Waarom is het een grappig idee dat je een groepswhatsapp maakt met een (1) leraar er in? Heeft die persoon daar dan om gevraagd? :? Of is dat nummer uit een schoolgids gehaald en kwam die persoon tot zijn stomme verbazing in een dergelijke groep terecht?
Ik ben niet zo zeker van de schuld of onschuld van je broertje eerlijk gezegd. De normatieve is veel te summier om daar over te oordelen. Maar de grap van het verhaal ontgaat me echt volledig.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 05:32

Hoe oud is jouw broertje Ts? Aangezien jij 15 bent, zit hij op de basisschool of middelbaar?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 07:35

Wat heeft hij actief gedaan om het te doen stoppen?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:04

Inderdaad wat heeft je broertje er zelf al aan gedaan om dit op te lossen? Heeft hij al met de leraar gepraat?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:15

Kijk Ts, misschien dat het vanuit jou ogen onschuldig lijkt, maar dit is best ernstig. Een leraar lastigvallen, uit schelden en het leven zuur maken is natuurlijk Not Done. En wellicht dat je broertje geen berichtjes heeft gestuurd, hij heeft wel een situatie gecreërd waarin dit kon gebeuren en daar is hij zelf volledig schuldig aan....

Als het mijn zoon was mocht hij een aantal weken zijn telefoon inleveren, en heel veel klusjes doen om die weer terug te verdienen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:48

Ik gok dat er nog wel iets meer is gebeurd en er twee kanten aan dit verhaal zitten.
Praten lijkt me hier de beste oplossing.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:08

Wat was überhaupt zijn intentie om deze groep te maken?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:17

Zowel hij als de leraar zijn fout. De leerkracht had direct uit de groep moeten stappen. Vraag is echter wat het beleid vd school hierin is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:24

Waar de school het op zal gooien is dat jouw broertje privé-informatie (het telefoonnummer van de leraar) openbaar heeft gemaakt. Hij heeft zelf geen haatberichtjes gestuurd, maar wel de mogelijkheid aan anderen gegeven om dat te doen. Had hij dat niet gedaan, was het niet gebeurd. En dan snap ik best dat de school dát aanpakt. En ongetwijfeld zullen de andere kinderen ook worden aangepakt voor het versturen van de berichtjes, maar dat gaat jullie verder niet aan.

(Hé, zie ik hier parallellen met bokt? :D )

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:26

Hmm.. Wat ik me afvraag. Als leraar zijnde HAD je uit de groep kunnen stappen. Kwestie van sliden. Blijkbaar vond de leraar het ook geen probleem.

En andere wat ik dacht, misschien wat ongenuanceerder: toen de leerlingen over hem begonnen, heeft hij, klaarblijkelijk, niet de groep verlaten. Wilde hij het aanzien? Of wilde hij een reden hebben om een bepaald persoon te schorsen? Want het wordt nu dus persoonlijk.. Hoe is je broertje normaal in zijn klas?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:35

Ibbel schreef:
Waar de school het op zal gooien is dat jouw broertje privé-informatie (het telefoonnummer van de leraar) openbaar heeft gemaakt. Hij heeft zelf geen haatberichtjes gestuurd, maar wel de mogelijkheid aan anderen gegeven om dat te doen. Had hij dat niet gedaan, was het niet gebeurd. En dan snap ik best dat de school dát aanpakt. En ongetwijfeld zullen de andere kinderen ook worden aangepakt voor het versturen van de berichtjes, maar dat gaat jullie verder niet aan.

(Hé, zie ik hier parallellen met bokt? :D )

Dat weet je niet want jr weet niet of de andere kinderen dat nummer ook hadden. Wie waren de anderen? Staat ook niet in de op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:42

Als leraar is zoiets natuurlijk een unieke mogelijkheid om een paar raddraaiers aan te pakken. En misschien heeft-ie in eerste instantie het ook wel als een grap opgevat, maar heeft er later iemand anders tegen 'm gezegd, joh dat pik je toch niet...

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:45

Roxxiejj schreef:
Hmm.. Wat ik me afvraag. Als leraar zijnde HAD je uit de groep kunnen stappen. Kwestie van sliden. Blijkbaar vond de leraar het ook geen probleem.

En andere wat ik dacht, misschien wat ongenuanceerder: toen de leerlingen over hem begonnen, heeft hij, klaarblijkelijk, niet de groep verlaten. Wilde hij het aanzien? Of wilde hij een reden hebben om een bepaald persoon te schorsen? Want het wordt nu dus persoonlijk.. Hoe is je broertje normaal in zijn klas?

Dit was zo goed als hetzelfde wat bij mij opkwam..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:49

Waarom geeft een leraar zijn telefoonnummer aan een puberjochie :? Of hoe komt je broertje uberhaupt aan dat nummer?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 09:52

M_EL_ISSA schreef:
Hoe oud is jouw broertje Ts? Aangezien jij 15 bent, zit hij op de basisschool of middelbaar?

14 jaar.

Ceriadwen schreef:
Wat heeft hij actief gedaan om het te doen stoppen?

Niets.

chocobroodje schreef:
Kijk Ts, misschien dat het vanuit jou ogen onschuldig lijkt, maar dit is best ernstig. Een leraar lastigvallen, uit schelden en het leven zuur maken is natuurlijk Not Done. En wellicht dat je broertje geen berichtjes heeft gestuurd, hij heeft wel een situatie gecreërd waarin dit kon gebeuren en daar is hij zelf volledig schuldig aan....

Als het mijn zoon was mocht hij een aantal weken zijn telefoon inleveren, en heel veel klusjes doen om die weer terug te verdienen.

Heb je helemaal gelijk in. Van mij mag hij ook gerust gestraft worden hiervoor ... maar van school trappen gaat me toch net iets té ver.

Roxxiejj schreef:

Hij valt wel te labelen met een van de 'probleemjongeren'.

--
Waarom de leraar in de groep bleef snap ik ook niet ; dit viel te verwachten (vooral als je ziet dat er 'probleemjongeren' in de groep zitten).
Kijk ik vind best dat mijn broertje straf verdient, maar van school sturen/schorsen (zowel intern als extern) gaat me niet iets te ver voor deze handeling.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:56

Hoe die aan het nummer komt snap ik nog wel.
Wij hebben op school telefoonboom voor als iets belangrijk is. Daar staan nummers op

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:59

Het is nogal lastig om iemand van school te sturen tegenwoordig, dus ik zie eerder een schorsing voor me. En terecht. Je broertje heeft zijn mond ook niet opengetrokken namelijk.