Heeft iemand Nova gekeken (Anky contra Aalderen)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41676
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:05

Missouri en CGJ, kunnen jullie nou aub een keer proberen ontopic te blijven? Dit is echt de laatste keer dat ik het vraag Scheve mond

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:03

[edit:BartVB]Offtopic bericht verwijderd[/edit]

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:16

Wanneer wordt er eigenlijk een uitspraak hierover gedaan?
Ik vindt het een zeer moeilijke zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:46

het komt in maart voor. Ik ben zeer benieuwd naar de uitspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:49

Ja ik ook, want in maart komt het voor, voordat er een uitspraak is............dat duurt eeuwig. Vervolgens kunnen ze dan nog in hoger beroep gaan........

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:53

Misschien dat ik rond maart maar weer eens bezoekjes ga brengen aan de rechtbank....... daar kan erg interessante informatie boven water komen als grooms en leerlingen onder ede moeten getuigen........

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:58

Aimee schreef:
Misschien dat ik rond maart maar weer eens bezoekjes ga brengen aan de rechtbank....... daar kan erg interessante informatie boven water komen als grooms en leerlingen onder ede moeten getuigen........


Ik ook, Ik ga met je mee Haha!! Ben erg benieuwd naar deze rechtzaak. En meteen een mooi excuus om van school weg te blijven, toch heel leerzaam zoiets Schijnheilig .

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:01

Hahaha, voor jou studie zou je er juist studiepunten voor moeten krijgen!!! Veel leerzamer dan al die saaie colleges, hier let je tenminste op. Misschien een goed onderwerp voor een eindscriptie???!!!

Maar ik wil wel een beetje on-topic blijven, anders wordt Bart weer boos, en ik zou dit topic graag nog even open houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:01

Uhh, oliebol ik wil eigenlijk ook wel, maar ik kan niet roepen dat het voor mijn opleiding is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:03

rechtszittingen zijn openbaar in dit land, dat wordt een ATV dagje dus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:07

Een dagje vrij kan vast wel, het lijkt mij reuze interessant........En ben ook erg nieuwsgierig wat de uitspraak is, mede omdat het best bepalend is voor de paardenhandeltoekomst!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:17

Gooien we het daarop Haha!.. komen we met half bokt aanzetten daar..
Is toch wel erg intressant..

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:21

Toch zijn ze daar in civiele zaken helemaal niet zo makkelijk in. Ik heb laatst in Den Bosch een zitting bijgewoond, maar dat werd alleen toegestaan omdat wij Law School deden en de rechter een docent van ons was.....bij strafzittingen daarentegen loop je zo binnen (al dan niet met een vette gun onder je jas Lips are sealed )

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:11

Ach, da's dan niet zo'n probleem. Ik sta nog steeds ingeschreven aan de UvA voor Rechten.

Trouwens, ik zal later, vanavond of zo, nog eens mijn overpeinzingen melden. Heb ze nu nog niet helemaal op een rijtje en ga zo rijden. Maar zorgen jullie in die tijd a.u.b. dat het niet te ver off-topic gaat i.v.m. Onze lieve beheerder???!!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:31

Ik kopieer mijn verhaaltje hier ook even. Komt van het nieuwsforum af. Leuk engels stukje maar weer zo kort door de bocht. Elke idioot weet toch ook dat wanneer je je paard dag in dag uit met zijn kop tussen zijn benen trekt dat dat niet goed is en dat je je paard meer vast rijdt dan losrijdt. Is niet de bedoeling dacht ik zo. Over het ademtekort heb ik nog nooit gehoord maar het zou kunnen als het paard echt verkrampt naar beneden getrokken wordt. Maar goed, lees mijn visie maar even OK dan!

Jeezus wat een gezeik over een manier van trainen. Mooi verhaal Zutu maar een beetje eenzijdig en afzeikerig. Ik heb het wel met open mond gelezen overigens. Je zou echt de politiek in moeten
Maar ik heb toch een weerwoord en andere visie hierop.

Blijkbaar heeft hier nog niemand ook maar 1 keer een training meegemaakt in het ldr systeem (als dat al een systeem is). De paarden worden tijdens de training wat vaker ronder en dieper gereden maar als je het systeem goed toepast dan kijk je naar je paard en diens lichamelijke mogelijkheden/beperkingen. Het systeem is nog steeds gebaseerd op dezelfde bepalingen als die van de klassieke rijkunst: rechtgerichtheid, takt en losgelatenheid. Niets meer en niets minder. het systeem is er niet op gericht om een paard met zijn kop op zijn borst te trekken. De rode lijn door het hele verhaal is en blijft: die neus blijft voor de loodlijn en je zit dient zo onafhankelijk te zijn dat je het paard niet stoort in zijn bewegingen. En is dat wonder boven wonder niet hetzelfde principe als de klassieke rijkunst toepast??? Ik dacht het wel.
Dus laten we alsjeblieft niet een manier van rijden gaan veroordelen en uit de lucht gegrepen bewijzen gebruiken om maar te kunnen bewijzen hoe slecht je paard er van wordt.
Ik heb helaas een heleboel recreatiepaarden/springpaarden in mijn leven gezien die in geen enkel systeem werden gereden (gas geven en we zien wel waar we uitkomen). Die helaas door onkunde van de ruiter door alles heen werden gereden. Dergelijke mensen 'voelen' niet dat hun paard zo scheef als een hoepel loopt en steeds schever en stijver wordt. Zet die beesten maar eens op de foto, dan schrik je je helemaal kapot. En dit zeg ik echt uit ervaring.
Paarden die gebruikt worden zullen altijd slijtage vertonen! Daarbij is er geen verschil tussen klassiek rijden en ldr rijden.

Ik heb vaak lessen van Anky en Tineke Bartels meegemaakt en als je paard daar op zijn kop gaat lopen is het eerste wat ze zeggen; naar voren rijden en weer die neus eruit, zorg dat ie op zijn eigen benen loopt!!!! Zij zijn er zich meer dan genoeg van bewust dat de takt NOOIT maar dan ook NOOIT verloren mag gaan!!!!
Helaas zie ik op concours de veel paarden met vreselijke taktfouten door de baan marcheren...... .
Dus veroordeel niet een systeem want de basis is van de meeste systemen dezelfde.
Iedereen kan begrijpen dat als je je paard elke dag strak met zijn kop op zijn borst trekt (met of zonder hulpteugels) dat je daar je hele paard mee aan gort kunt rijden.
Het gruwelt mij ook meer om soms foto's hier op Bokt te zien van mensen die een poging doen om die knol maar in de krul te rijden en er dan hulpteugels tegenaan gooien. Met die paarden heb ik medelijden!
Ik geef ook toe dat Sjef niet de meest gevoelige ruiter is en met zijn kracht dingen gedaan probeert te krijgen van de paarden. Maar Sjef zie je ook echt niet in de ring want hij krijgt ze never nooit rondgestuurd!
Ik heb hem helaas vaak genoeg op Idool bezig gezien maar dat heeft niks met het systeem te maken. Dat heeft met die persoon die op dat moment de teugels in handen heeft te maken.
Je zal Anky in een training ook nooit een paard een uur lang rond en diep rijden. Het is juist de kunst om je paard in verschillende hoogtes te kunnen rijden.
Dus laten we alsjeblieft niet meteen alles veroordelen. In dat geval moeten we inderdaad het zadel en het hoofdstel in de kast hangen en de peerden in het land gooien en er niet meer naar omkijken.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:39

Wauw, Zwelgje... sterke tekst!

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:52

Zwelgje:


Ik ben het helemaal met je eens!

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:59

Ik vind het erg dat iemand als Anky zich nog zou moeten verdedigen over haar trainingsmethoden. Ze heeft er immers al zoveel mee bereikt..
Ook heb ik al veel gelezen én gezien dat ze haar paarden juist heel afwisselend in de halshouding rijdt en daar hoort het extreme LDR ook bij.
Daarbij blijven haar paarden ook altijd actief, voorwaarts en op het achterbeen met een licht contact vooraan. Zoiets vraagt natuurlijk gevoel in je rijden en is dus niet voor iedereen weggelegt. Dus als daniëlle zegt dat Idool het niet leuk vondt en in verzet ging als hij "zo in de krul" moest lopen wil dit alleen zeggen dat Van Aalderen misschien toch nog niet zo'n goede amazone is en er niet zoveel gevoel voor heeft...de beste ruiters zitten immers niet altijd op de beste paarden, maar wel diegene met het meeste geld

PS: beetje off-topic... weet iemand waarom Anky donderdag op JIM opgegeven heeft in de st-georges met Gestion Ictenos?
En heeft iemand de belgen zien rijden( Grand Prix vrijdag)? ik ben wel een beetje trots, eindelijk nog eens belgen op het internationale gebeuren OK dan!

bye
finley

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:02

[edit:BartVB]Verwijderd. Volgende keer OW[/edit]

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:05

[edit:BartVB]Verwijderd. Volgende keer OW[/edit]

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:10

Daar sla je de spijker op de kop finley. Het is juist het voorwaartse karaker wat de regelmaat en takt moet waarborgen. Vandaar dat je sommige ruiters verwoedde pogingen ziet ondernemen om het paard diep en rond te rijden met verlies van takt. Want dat voelen ze niet!
Mijn instructrice kan het zo mooi zeggen: die paardjes lopen steeds meer bergaf dan bergop Knipoog
Je kan beter een wat hoger tempo hebben met een actief achterbeen, dat is beter van voren op te vangen dan een paard wat 'terug' is in de beweging. Hoe meer je bergaf gaat hoe dieper het dal wordt. Is ook 1 van de redenen dat Anky graag paarden heeft met een snel achterbeen. De gemiddelde paarden in NL hebben niet een dergelijk achterbeen en moeten wel in dezelfde krul lopen ??? Logisch dat ze hun heil gaan zoeken in hulpteugels en dergelijke.
Mensen moeten zich niet zo focussen op een ander. Bekijk je paard kritisch en luister naar je paard en pas daar je training op aan.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:19

das net wat ik bedoel zwelgje. Anky kan het haar ook permitteren om er steeds weer paarden uit te zoeken met een sterk achterbeen die ze dan op hun methode kunnen rijden. terwijl er hier zeer veel "gewone" paarden rondlopen die geactiveerd moeten worden en bovenin gereden. Niet alle mensen lijken dat te snappen en elk paard zou individueel bekeken moeten worden welke training de juiste is.
Ik was onlangs op een clinic van Ton de Ridder. Hij liet een 4jarig paard ook met de neus op de borst lopen tot hij wat meer ontspannen was. Door deze methode had de ruiter heel wat meer controle over het jonge dier dat nog geen ervaring buitenshuis had. na 15 min werd hij meer bovenin gereden omdat zijn hals wat laag aangezet was en hij dat wel kon gebruiken. Dat bedoel ik met aanpassen aan het paard en de situatie

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:37

finley schreef:
Ik vind het erg dat iemand als Anky zich nog zou moeten verdedigen over haar trainingsmethoden. Ze heeft er immers al zoveel mee bereikt..
ik vind dat iedereen zich moet verdedigen die een methode gebruikt waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat die zeer ongezond en onvriendelijk is. of dit nu de amateur om de hoek of de regerend wereldkampioen is. tenzij er onwetendheid in het spel is, natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:51

Wat ik zo jammer vind, is dat Anky en Sjef beiden niet inhoudelijk reageren op wat dat onderzoek heeft gevonden. En dat ze alleen maar roepen, ach je hebt er geen verstand van, of je komt net pas kijken. Maar gewoon inhoudelijk onderbouwen waarom zij vinden dat je een paard niet overbelast of wat dan ook. Dat doen ze niet!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:52

finley schreef:
Ik vind het erg dat iemand als Anky zich nog zou moeten verdedigen over haar trainingsmethoden. Ze heeft er immers al zoveel mee bereikt..


Dus het doel heiligt de middelen vind jij wel een juiste uitspraak?